دو فیلم مورددار به جشنواره فجر می‌رسند؟ : فیلم‌های «زندگی مشترک آقای محمودی ...


فیلم‌های «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «ماهی و گربه» وضعیت نامشخصی برای حضور در بخش اصلی جشنواره‌ فیلم فجر دارند. هر سال در آستانه برپایی جشنواره فیلم فجر آثاری هستند که به دلیل نمایش‌هایی که در جشنواره‌های داخلی و خارجی داشته‌اند، حضورشان در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر با اما و اگر هایی همراه بوده است. خبرگزاری ایسنا: فیلم‌های «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «ماهی و گربه» وضعیت نامشخصی برای حضور در بخش اصلی جشنواره‌ فیلم فجر دارند. هر سال در آستانه برپایی جشنواره فیلم فجر آثاری هستند که به دلیل نمایش‌هایی که در جشنواره‌های داخلی و خارجی داشته‌اند، حضورشان در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر با اما و اگر هایی همراه بوده است.

طبق دو بند از آیین‌نامه‌ جشنواره‌ فجر که در یکی از آن‌ها تصریح شده است، «شرط حضور متقاضیان بخش سینمای ایران، این است که سال تولیدشان بین دو سال اخیر باشد» و بند مهم دیگر که در آن آیین‌نامه ذکر شده است، بر این موضوع تاکید دارد که فیلم قبل از جشنواره نباید به نمایش عمومی درآمده باشد؛ اما از این دو بند همیشه تفسیرهای مختلفی شده است.

 نمونه آن حضور فیلم «خون‌بازی» رخشان بنی‌اعتماد در جشنواره فیلم شهر است که باعث شد اجازه حضور این فیلم در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر داده نشود که در نهایت این فیلم با سایر آثار به رقابت پرداخت و تنها بنا به درخواست بنی‌اعتماد «خون‌بازی» در بخش‌هایی مورد ارزیابی قرار نگرفت. سال گذشته هم «پرویز» مجید بزرگر با چنین مشکلی مواجه شد و به دلیل حضور جشنواره‌ای که داشت در بخش جشنواره جشنواره‌های فجر به نمایش درآمد.

حتی در سال‌هایی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم با چنین محدودیتی مواجه بوده‌اند.از میان فیلم‌های متقاضی در این دوره جشنواره فیلم های «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح‌ا... حجازی و «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری آثاری هستند که پیش از این در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمدند و جوایزی را نیز کسب کرده‌اند.

ابراهیم داروغه‌زاده، قائم مقام دبیر جشنواره 32 فیلم فجر در این خصوص گفت: آیین‌نامه جشنواره در این مورد ابهام دارد و به نظر دبیر جشنواره بستگی دارد. روح ا... حجازی هم گفت: گویا مقرراتی در جشنواره وجود دارد که مانع حضور «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در بخش رقابتی می‌شود. از مدیریت جشنواره و شورای سیاست‌گذاری درخواست دارم با توجه به اینکه این فیلم و من در دوره گذشته با بی‌مهری‌های زیادی روبرو شدیم که بچه‌های رسانه از آن خبر دارند، ترتیبی اتخاذ شود تا در این دوره هم دچار بی‌مهری نشویم.

وی خاطرنشان کرد: دبیر جشنواره و شورای سیاست‌گذاری آن، همیشه و در هر دوره می‌توانند استثنائاتی قائل شوند، همانطور که تاکنون در ادوار مختلف این اتفاق افتاده است. امروز حتی چنین استثناهایی در سخت‌گیرترین جشنواره‌های دنیا هم مدنظر قرار می‌گیرد. ما نیز امیدواریم که این استثنا برای «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»که تاکنون تنها یک حضور بین‌المللی جدی در جشنواره «مونترال» داشته‌ است، درنظر گرفته شود. شهرام مکری هم پیش از این گفته بود: در جشنواره فیلم فجر به قانون مشخصی برخورد نکردم.

در سال‌های قبل مواردی را داشتیم که نمایش اولشان در جشنواره‌های دیگر بوده و در بخش رقابتی جشنواره فجر هم حضور پیدا می‌کردند؛ اما سال گذشته فیلم «پرویز» را داشتیم که به دلیل حضورش در جشنواره‌های خارجی به بخش رقابتی راه پیدا نکرد. قانون بیشتر خاص جشنواره‌های A دنیا‌ست که فیلم باید اولین نمایشش را داشته باشد و امیدوارم این قانون در جشنواره فیلم فجر اجرا نشود.


ویدیو : دو فیلم مورددار به جشنواره فجر می‌رسند؟