دوستی گیاهان گوشتخوار با مورچه‌های محافظ! :   دوستی گیاهان گوشتخوار با مورچه‌های ...



دوستی ها , گیاهان دارویی , مورچه

 

دوستی گیاهان گوشتخوار با مورچه‌های محافظ!

به گفته محققان، گیاهان گوشتخوار كوزه دار می‌توانند دوستان با ارزشی در بین مورچه‌های محافظ داشته باشند و از خدمات آن‌ها بهره ببرند.

ایسنا  : گیاه گوشتخوار كوزه دار (pitcher-plant) با نام Nepenthes bicalcarata در جنگل‌های باتلاقی در بورنئو زیست می‌كند.

این گیاه به خودی خود گوشتخوار بسیار كارآمدی نیست. برگ‌های كوزه مانند آن فاقد دیواره‌های لغزنده و مایع چسبنده، قابل ارتجاع و به شدت خورنده‌‌ای است كه خویشاوندانش را به چنین دام‌های مرگباری تبدیل كرده است. با این حال این گیاه ظاهراً ابزار پشتیبانی غیرمعمول خود را دارد كه مورچه ای به نام Camponotus schmitzi است.

 

این گیاه گوشتخوار دارای پیچك‌های بادكرده واقع در پای هر كوزه است كه حكم مسكن مورچه‌ها را دارند و همچنین دارای یك منبع غذایی به شكل شهد در لبه‌های كوزه است.

مورچه های محافظ نیز قادرند دهانه كوزه را تمیز كنند تا آن ‌را برای گرفتن طعمه به اندازه كافی لغزنده نگه دارند. آنها به شپشه‌هایی كه ممكن است گیاه را بجوند، حمله می‌كنند. این مورچه‌ها همچنین بقایای طعمه بزرگ را از كوزه بیرون می‌كشند كه در غیر این صورت فاسد می‌شوند.

مورچه ها در زیر لبه‌های كوزه كمین می‌كنند و به طور سیستماتیك به هر نوع طعمه گیاه كه در تلاش برای فرار از دام‌ است، حمله می‌كنند. همچنین تحلیل‌های ایزوتوپ نیتروژن نشان داد كه فضولات این حشرات كود مفیدی برای گیاه است.

دانشمندان گیاهان دارای مورچه های محافظ و فاقد مورچه‌ را مقایسه كرده‌اند و دریافتند گیاهان دارای مورچه محافظ عملكرد بهتری دارند.

 

«ونسانت بازیل» محقق و زیست‌شناس دانشگاه مونپلیه معتقد است: مورچه‌های همزیست نشان‌ داده‌اند كه برای تغذیه و بقای گیاهان میزبانشان مهم‌اند.

گیاهان گوشتخوار دارای مورچه، برگ‌های بزرگ‌تر و بیشتری تولید كردند و شاخ و برگ بالغشان هم از لحاظ نیتروژن سه برابر غنی‌تر بودند. وجود نیتروژن برای مولكول‌های آلی مانند پروتئین‌ها و DNA كلیدی است. تحلیل رنگدانه برگ نیز نشان داد، بدون حضور مورچه‌ها گیاهان علائمی از محرومیت غذایی از خود بروز دادند.

گیاهان دارای مورچه همچنین كوزه های بزرگتر و بیشتری داشتند و به نظر می‌رسد مورچه‌ها، شپشه‌های جونده كوزه غنچه‌ را می‌رانند و سبوهای آن‌ها حجم بزرگ‌تری از شكار را نگه می‌دارند.

 

«لارنس گاوم» دیگر محقق این پروژه با اشاره به خاك‌های محیط‌های گرمسیری كه در آن‌جا گیاهان زیست می‌كنند، تأكید می كند: این تركیب گوشتخواری و همزیستی گیاه-مورچه در قلمرو گیاهی یك سازگاری بی‌نظیر و عالی برای بهره‌برداری از خاك‌های از لحاظ مواد غذایی فقیر است.

این امر می‌تواند این موضوع را كه چرا گیاه Nepenthes bicalcarata طول عمر و رشد رویشی استثنایی از خود نشان می‌دهد و به ارتفاعی تا 20 متر در قلمرو جنگل می‌رسد كه یك ركورد گینسی است توضیح دهد.

نتایج این تحقیق در مجله PLOS ONE‌ منتشر شده است./ایسنا


ویدیو : دوستی گیاهان گوشتخوار با مورچه‌های محافظ!