در رابطه با خوارج : در رابطه با خوارجعلل پذیرش حکمیت در صفین. ما افراد را داور ...



رابطه جنسی , رابطه , رابطه زناشویی

در رابطه با خوارج
علل پذیرش حکمیت در صفین.
ما افراد را داور قرار ندادیم، تنها قرآن را به حکمیت (داوری) انتخاب کردیم (که آنها بر سر نیزه کرده و داوری آن را می‏خواستند) این قرآن، خطی نوشته‏شده که میان دو جلد پنهان است، زبان ندارد تا سخن گوید، و نیازمند به کسی است که آن را ترجمه کند، و همانا انسانها می‏توانند از آن سخن گویند، و هنگامی که شامیان ما را دعوت کردند تا قرآن را میان خویش داور گردانیم، ما گروهی نبودیم که به کتاب خدای سبحان پشت کنیم، در حالی که خدای بزرگ فرمود: (اگر در چیزی خصومت کردید آن را به خدا و رسول باز گردانید) باز گرداندن آن به خدا این است که سنت او را انتخاب کنیم، و باز گرداندن به پیامبر (ص) این است که سنت او را انتخاب کنیم، پس اگر از روی راستی به کتاب خدا داوری شود، ما از دیگر مردمان به آن سزاوارتریم، و اگر در برابر سنت پیامبر (ص) تسلیم باشند ما بدان اولی و برتریم، اما سخن شما که چرا میان خود و آنان برای حکمیت (داوری) مدت تعیین کردی؟ من این کار را کردم تا نادان خطای خود را بشناسد، و دانا بر عقیده خود استوار بماند، و اینکه شاید در این مدت آشتی و صلح، خدا کار امت را اصلاح کند و راه تحقیق و شناخت حق باز باشد، تا در جستجوی حق شتاب نورزند، و تسلیم اولین فکر گمراه‏کننده نگردند.
سرزنش کوفیان و خوارج گمراه
همانا برترین مردم در پیشگاه خدا کسی است که عمل به حق در نزد او دوست داشتنی‏تر از باطل باشد، هر چند از قدر او بکاهد و به او زیان رساند، و باطل به او سود رساند و بر قدر او بیفزاید، مردم! چرا حیران و سرگردانید؟ و از کجا به اینجا آورده شدید؟ آماده شوید برای حرکت به سوی شامیانی که از حق روی گرداندند و آن را نمی‏بینند، و به ستمگری روی آورده حاضر به پذیرفتن عدالت نیستند، از کتاب خدا فاصله گرفتند، و از راه راست منحرف گشتند. افسوس ای کوفیان! شما وسیله‏ای نیستید که بشود به آن اعتماد کرد، و نه یاوران عزیزی که بتوان به دام آنها چنگ زد، شما بد نیروهایی در افروختن آتش جنگ هستید، نفرین بر شما. چقدر از دست شما ناراحتی کشیدم، یک روز آشکارا با آواز بلند شما را به جنگ می‏خوانم و روز دیگر آهسته در گوش شما زمزمه دارم، نه آزادمردان راستگویی به هنگام فرا خواندن و نه برادران مطمئنی هستید که رازدار باشید.
رابطه مقعدی , رابطه نامشروع , رابطه دهانی
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) فِى مَعْنِى الْخَوارِج لَمّا أَنْکَرُوا تَحْکِیمَ الرِّجالِ وَ یَذُمُّ فِیهِ أَصْحابَهُ فِى التَّحْکِیمِ فَقالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: إِنَّا لَمْ نُحَکِّمِ الرِّجالَ، وَ إِنَّما حَکَّمْنَا الْقُرانَ، وَ هذَا الْقُرانُ إِنَّما هُوَ خَطٌّ مَسْطُورٌ بَیْنَ ‏الدَّفَّتَیْنِ‏، لا یَنْطِقُ بِلِسانٍ، وَ لابُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمانٍ، وَ إِنَّما یَنْطِقُ عَنْهُ الرِّجالُ، وَ لَمَّا دَعانَا الْقَوْمُ إِلى أَنْ نُحَکِّمَ بَیْنَنَا الْقُرانَ لَمْ نَکُنِ الْفَرِیقَ الْمُتَوَلِّىَ عَنْ کِتابِ اللَّهِ تَعالى، وَ قَدْ قالَ اللَّهُ سُبْحانَهُ: ‏فَإِنْ‏ ‏تَنازَعْتُمْ‏ ‏فِى‏ ‏شَى‏ءٍ ‏فَرُدُّوهُ‏ ‏إِلَى‏ ‏اللَّهِ‏ ‏وَ ‏الرَّسُولِ‏ فَرَدُّهُ إِلَى اللَّهِ أَنْ نَحْکُمَ بِکِتابِهِ، وَ رَدُّهُ إِلَى الرَّسُولِ أَنْ نَّأْخُذَ بِسُنَّتِهِ، فَإِذا حُکِمَ بِالصِّدْق فِى کِتابِ اللَّهِ فَنَحْنُ أَحَقُّ النّاسِ بِهِ، وَ إِنْ حُکِمَ بِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ‏فَنَحْنُ‏ ‏أَوْلاهُمْ‏ ‏بِهِ‏. وَ أَمَّا قَوْلُکُمْ: لِمَ جَعَلْتَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُمْ أَجَلًا فِى التَّحْکِیمِ، فَإِنَّما فَعَلْتُ ذلِکَ لِیَتَبَیَّنَ الْجاهِلُ، وَ یَتَثَبَّتَ الْعالِمُ، وَ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یُصْلِحَ فِى هذِهِ الْهُدْنَةِ أَمْرَ هذِهِ الاُمَّةِ، وَ لا تُؤْخَذَ ‏بِأَکْظامِها، فَتَعْجَلَ عَنْ تَبَیُّنِ الْحَقِّ، وَ تَنقادَ لِأَوَّلِ الْغَىِّ.
‏إِنّ‏ ‏اَفْضَلَ‏ ‏النَّاسِ‏ ‏عِنْدَ ‏اللَّهِ‏ مَنْ کانَ الْعَمَلُ بِالْحَقِّ أَحَبَّ إِلَیْهِ وَ إِنْ نَقَصَهُ وَ ‏کَرَثَهُ‏ مِنَ الْباطِلِ وَ إِنْ جَرَّ إِلَیْهِ فائِدَةً وَ زادَهُ، ‏فَأَیْنَ‏ ‏یُتاهُ‏ ‏بِکُمْ‏، وَ مِنْ أَیْنَ أُتِیتُمْ، اسْتَعِدُّوا لِلْمَسِیرِ ‏إِلى ‏قَوْمٍ‏ ‏حَیارى عَنِ الْحَقِّ لا یُبْصِرُونَهُ، وَ ‏مُوزَعِینَ‏ بِالْجَوْرِ ‏لا ‏یَعْدِلُونَ‏ ‏بِهِ‏، جُفاةٍ عَنِ الْکِتابِ، ‏نُکُبٍ‏ عَنِ الطَّرِیق. ‏ما ‏أَنْتُم‏ ‏بِوَثِیقَةٍ یُعْلَقُ بِها، ‏وَ ‏لا ‏‏زَوافِرَ‏ ‏یُعْتَصَمُ‏ ‏إِلَیْها، لَبِئسَ ‏‏حُشَّاشُ‏‏ ‏نارِ ‏الْحَرْبِ‏ أَنْتُمْ، أُفٍّ لَکُمْ لَقَدْ لَقِیتُ مِنْکُمْ ‏‏بَرَحاً‏!! ‏یَوْماً ‏أُنادِیکُمْ‏، وَ ‏یَوماً ‏أُناجِیکُمْ‏، فَلا أَحْرارُ صِدْقٍ عِندَ النِّداءِ، وَ لا إِخْوانُ ثِقَةٍ عِندَ النَّجاءِ.


ویدیو : در رابطه با خوارج