در ایران غذای 15 میلیون نفر دور ریخته میشود : هدر رفت محصولات کشاورزی در ایران ...


هدر رفت محصولات کشاورزی در ایران حدود 35 درصد است که می‌توان با تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی از این هدررفت جلوگیری و اشتغال ایجاد کرد. خبرگزاری ایسنا: هدر رفت محصولات کشاورزی در ایران حدود 35 درصد است که می‌توان با تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی از این هدررفت جلوگیری و اشتغال ایجاد کرد.

امیرحسین چیذری - عضو هیات علمی دانشگاه تهران - گفت: زمینه برای ورود بخش خصوصی در صنایع تبدیلی کم است. صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی سودآوری مناسبی دارد که با کمی توجه بیشتر و تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش می‌توان از هدررفت محصولات جلوگیری و اشتغال ایجاد کرد.

وی گفت: نمی‌توان از تولیدکننده خرده‌پا توقع داشت که فعالیت‌های بازاریابی بعد از برداشت انجام دهد بلکه این مساله مستلزم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

چیذری با بیان این‌که بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی از زمان تولید تا مصرف هدر می‌رود از دلایل آن را نبود دقت کافی در زمان برداشت، نبود انبار، وسایل حمل و نقل و صنایع تبدیلی عنوان کرد.

به گفته این کارشناس کشاورزی برخی کشاورزان خرده پا هنوز از روش های سنتی در تولید و برداشت محصول استفاده می‌کنند. البته استفاده از ادوات کشاورزی نیز نتوانسته به مقدار قابل توجهی ضایعات را کاهش دهد که این مساله می‌تواند به نبود آگاهی کافی در استفاده از این ادوات مربوط باشد.

وی درخصوص ضایعات پس از برداشت گفت: نبود انبارهای نگهداری، سیستم حمل و نقل، بسته‌بندی، تنوع‌سازی و بازاریابی از عوامل ایجاد ضایعات است.

چیذری بهره‌وری استفاده از نهاده‌های کشاورزی را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از نهاده‌هایی که به کشاورزی اختصاص می‌یابد دچار هدررفت است.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، ضایعات محصولات کشاورزی آفت بزرگی در راستای امنیت غذایی است و با وجود امنیت قابل قبول غذایی در کشور، سالانه 35 درصد از محصولات کشاورزی در فرآیند تولید و عرضه به شکل‌های مختلف به ضایعات تبدیل می‌شوند که این حجم می‌تواند غذای بیش از 15 میلیون نفر جمعیت را تامین کند.


ویدیو : در ایران غذای 15 میلیون نفر دور ریخته میشود