خانه سالمندانی شبیه یک خانه مسکونی : اگر به مرکز سالمندان پارسایان سری بزنید ...


اگر به مرکز سالمندان پارسایان سری بزنید متوجه می شوید که چقدر حال و هوای این مرکز شبیه به یک خانه مسکونی است و چقدر حال سالمندان این مجموعه خوب است. مرکز شبانه روزی توانبخشی و نگهداری سالمندان پارسایان

خانه ای برای زندگی


اگر به مرکز سالمندان پارسایان سری بزنید متوجه می شوید که چقدر حال و هوای این مرکز شبیه به یک خانه مسکونی است و چقدر حال سالمندان این مجموعه خوب است. در این مرکز به شما اجازه نمی دهند با کفش رفت و آمد کنید. همان ابتدای ورودی یک جاکفشی قرار دارد و شما باید کفش هایتان را با یک جفت دمپایی استریل تعویض کنید. چه مدیر مرکز، چه پرسنل و چه خانواده یک سالمند، همه باید این موارد را رعایت کنند. در اتاق مدیریت این خانه شعرهایی از نوشته های خود سالمندان وجود دارد. دکتر اوجانی مدیریت این مجموعه می گوید: «مرکز سالمندان پارسایان در سال 82 و با یک تیم قوی آغاز به کار کرد.» او می گوید: « هدف اصلی ما از تاسیس این مرکز، فرهنگسازی مناسب در رابطه با یک مرکز سالمندان استاندارد برای جامعه ایرانی است. »

تصاویر سقوط هواپیما روی خانه مسکونی , آتش سوزی خانه مسکونی در رشت کمربندی شهید بهشتی , تعداد خانه های مسکونی ایران

هم نگهداری، هم توانبخشی

در مرکز پارسایان تنها بحث نگهداری مطرح نیست. توانبخشی و بازتوانی سالمندان هم از اهداف این مجموعه است. سالمندان این مرکز از خدمات مناسبی برخوردار هستند؛ خدماتی که حتی در خانه هم امکان مهیا شدن آن وجود ندارد. خدمات این مجموعه به دو نوع تقسیم می شود. خدمات نگهداری و خدمات توانبخشی. بسیاری از سالمندان این مرکز از نظر جسمی و روحی افرادی سالم هستند. اما به دلایل مختلف مثل نداشتن شرایط سکونت در خانه، مهاجرت فرزندان شان به خارج از کشور و ... از خدمات نگهداری این مرکز استفاده میکنند. اما جامعه هدف و بخش خدمات توانبخشی این مرکز متفاوت است. این خدمات برای افرادی است که از مرز درمان گذشتهاند و احتیاج به حمایت دارند؛ مثلا افرادی که سکته کردهاند، افرادی که به دلیل جراحی مدتی در بیمارستان بوده اند و می خواهند دوره نقاهت را در یک مرکز سالمندان بگذرانند و بعد به منزل بروند. یا حتی سالمندان با بیماری هایی مثل آلزایمر، MS، پارکینسون و... که به منظور دریافت خدمات توانبخشی مناسب به این مرکز مراجعه می کنند.

بخش های موجود در این خانه سالمندان براساس شرایط فیزیکی، روانی و شناختی سالمندان تفکیک شده است:
الف: بخش درمان ویژه سالمندان بیمار با مشکلات جسمی
ب: بخش پانسیون ویژه سالمندان مسکونی
ج: بخش دمانس ویژه سالمندان مبتلا به آلزایمر و مشکلات شناختی و حافظه
اتاق های سه تخته، دو تخته و خصوصی بنا به نوع درخواست خانواده های محترم و نیاز سالمندان عزیز در کلیه بخش ها موجود است. کلیه فضاهای مرکز سالمندان پارسایان مجهز به دوربین مدار بسته است.

آتش سوزی خانه مسکونی در رشت مصلی , خانه بازی کلش شبیه به خانه , پلان خانه مسکونی 2 خوابه

در مرکز سالمندان پارسایان کلیه خدمات پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، کاردرمانی، تغذیه، بهداشت، روانشناسی، مددکاری، گفتار درمانی، رفاهی و تفریحی در مطلوبترین سطح و 30 روز در ماه ارائه می شود.

بخش های تفکیک شده

مرکز سالمندان پارسایان تنها مرکز در ایران است که بخش های مختلفاش تفکیک شده است. یعنی یک فرد سالم که فقط احتیاج به نگهداری دارد با یک فردی که دچار آلزایمر است در یک اتاق قرار نمی گیرند. یک طبقه از این مرکز به افرادی اختصاص دارد که آلزایمر پیشرفته دارند. یک طبقه برای سالمندانی است که ناتوانایی های ذهنی یا جسمیشان شروع شده است. یک طبقه مربوط به افرادی است که کاملا سالم هستند و فقط برای نگهداری به مرکز مراجعه می کنند. یک طبقه هم برای سالمندانی است که تحت درمان های ارتوپدی قرار دارند. البته مرکز پارسایان  یک مرکز درمانی نیست اما خدمات کاردرمانی یا فیزیوتراپی هم به سالمندان ارائه می کند. یک طبقه از این مرکز هم به لابی اختصاص دارد. یک فضای سرپوشیده با متراژ 250 متر که هم آب نما دارد و هم فضای سبز. همچنین اتاقی برای  معالجه سالمندان در این طبقه وجود دارد. در لابی فضایی هم برای حضور خانواده های سالمندان مهیا است تا در کنار پدر یا مادر، پدربزرگ یا مادربزرگ قرار بگیرند و با هم گپ و گفتی داشته باشند و غذایی میل کنند.

ممنون که با لبخند وارد این مرکز می شوید

همه مراکز سالمندان زیر نظر بهزیستی است و طبق آیین نامه بهزیستی به افراد بالای 60 سال سالمند گفته می شود. البته عموم افرادی که در مراکز سالمندان مستقر هستند بین 70-80 سال سن دارند. بسیاری از سالمندان مرکز پارسایان از اساتید دانشگاه، پزشکان، فرهنگیان و... هستند. امکانات این مرکز کاملا شبیه به یک خانه است. در دیوارهای این مرکز نوشته هایی مثل: ممنون که با لبخند وارد می شوید، مرسی که برای دست بوسی بزرگتر می آیید و.. به چشم می خورد.

خانه ملت , خانه هوشمند , یتیم خانه ایران

درب اتاق مدیریت مرکز پارسایان به روی همه باز است

«کار ما درمان نیست بلکه توانبخشی است.» این جمله را دکتر منیژه نیک مهر می گوید. به گفته او در هر ساعتی از شبانه روز امکان بازدید خانواده ها از این مرکز وجود دارد. اصلا به همین خاطر است که درب اتاق مدیریت این مرکز به روی همه باز است و حتی احتیاجی به در زدن نیست. مرکز سالمندان پارسایان برنامه های تفریحی مختلفی را داخل و خارج از مرکز برگزار می کند. مثل مراسم شعر خوانی، موسیقی درمانی و...  از برنامه های خارج این مرکز هم می توان به بردن سالمندان به پارک، رستوران، سینما، تئاتر و اماکن مذهبی اشاره کرد.

فضایی آرامبخش و استاندارد

در تمامی طبقات این مرکز، سالن اجتماعاتی مجزا وجود دارد. از طرفی فضای داخلی این مرکز با نظر طراحان دکوراسیون داخلی و روانشناسان طراحی شده است. حتی نرده های طبقات مختلف این مرکز رنگی است. رنگ هایی شاد و در عین حال ملایم و آرامش بخش. همچنین در تمامی سرویس های بهداشتی طبقات این مجموعه زنگ خطر وجود دارد. اتاق های یک، دو و سه تخته در این مرکز وجود دارد. همه اتاق ها دارای امکانات رفاهی کامل مثل تلویزیون و یخچال مجزاست.


رتبه اول کشور در طرح پایش

مرکز سالمندان پارسایان جزو مراکز درجه یک از نظر بهزیستی است. همچنین این مرکز در طرح پایش که توسط سازمان بهزیستی کل کشور انجام شد توانست رتبه برتر را به خود اختصاص دهد. در این طرح تمام مراکز توانبخشی کل کشور از زاویه های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. مواردی مثل میزان خدمات دهی مناسب، میزان حضور پزشک و مددکار در مجموعه، سطح تحصیلات پرسنل و... . در نهایت مرکز سالمندان پارسایان این افتخار را داشت که رتبه اول کل کشور را اخذ کند.


آدرس: ونک - گاندی جنوبی - خیابان هجدهم - پلاک 7
تلفن: 88791680 - 88791876




ویدیو : خانه سالمندانی شبیه یک خانه مسکونی