حمله سیدجلال به سازمان لیگ : سید جلال حسینی در خصوص تیم ملی که بازی مقابل گوام ...


سید جلال حسینی در خصوص تیم ملی که بازی مقابل گوام و هند را برگزار کرد، بازیکنان جوان این تیم، مصاف با تیم‌های بزرگ آسیا، وضعیت تیم نفت تهران و منتشر شدن رقم قرارداد اعضای تیم‌های لیگ برتری صحبت کرد. روزنمه ایران ورزشی: سیدجلال حسینی هم خوشحال بود هم ناراحت. خوشحال از اینکه تیم ملی توانست شش امتیاز از بازی مقابل گوام و هند بگیرد تا به صدر جدول گروه D مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات برسد و ناراحت از مشکلاتی که در راه این تیم وجود دارد، چراکه این تیم با بازیکنان جوان و کم‌تجربه، بازی تدارکاتی مناسب نداشته است. سید جلال حسینی معتقد است تیم ملی برای حضور پر قدرت نیاز به بازی و اردوی تدارکاتی دارد. حسینی در خصوص تیم ملی که بازی مقابل گوام و هند را برگزار کرد، بازیکنان جوان این تیم، مصاف با تیم‌های بزرگ آسیا، وضعیت تیم نفت تهران و منتشر شدن رقم قرارداد اعضای تیم‌های لیگ برتری صحبت کرد.
 
تیم ملی مقابل گوام و هند توانست شش امتیاز بگیرد و به صدر جدول برسد. این اتفاق در حالی افتاد که تیم ملی در بازی اول برابر ترکمنستان متوقف شده بود.

 پس از اتفاقی که در بازی مقابل ترکمنستان افتاد و نتوانستیم به پیروزی برسیم، تلنگر خوبی به تیم ملی خورد تا بازیکنان شرایط سخت را درک کنند. این اردو را به خوبی آغاز کردیم و بازیکنان جوان و با تجربه روزهای خوبی را کنار هم داشتیم. از همه مهم‌تر این بود که در این اردو درک کرده بودیم چه شرایطی داریم و به همین دلیل دیدارهای پیش‌رو را جدی گرفتیم. خوشبختانه به صدر جدول آمدیم و امیدوارم این روندمان ادامه داشته باشد. اکنون باید آماده بازی مقابل عمان شویم اما باید در ادامه شرایط بهتری داشته و به فکر اردو و بازی تدارکاتی قوی باشیم. بیشتر بازیکنان تیم ملی جوان هستند که تجربه بازی‌های قوی ندارند و باید این تجربه را در دیدارهای تدارکاتی کسب کرده تا به شرایط مسابقه برسند. اردو و دیدارهای تدارکاتی زیاد و بزرگ هم به بازیکنان جوان و هم به تیم ملی کمک می‌کند. اگر زمینه این کارها فراهم شود، روند رو به رشدمان بهتر خواهد شد.

خیلی‌ها پس از قرعه‌کشی و همگروهی ایران با عمان، هند, گوام و ترکمنستان می‌گفتند تیم ملی در گروه آسانی قرار گرفته اما ما با ترکمنستان مساوی کردیم، گوام دیگر آن تیمی نبود که ۱۹ گل بخورد و هند هم در خانه‌اش تیم ملی را اذیت کرد. آیا گروه ما آسان است؟

 همه تیم‌ها در حال پیشرفت هستند. این پیشرفت بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید و به سرعت هم انجام می‌شود. در بازی هند واقعا غافلگیر شدیم و آنها خیلی خوب بودند. آنالیز بازی هند مقابل عمان را دیدیم و اگر اشتباهات داوری نبود، آنها باید برنده می‌شدند. تیم‌هایی مانند امارات و قطر را ببینید که چه بازیکنان خوبی دارند و در کنار این بازیکنان، بازیکنان بزرگ را به لیگ‌شان می‌آورند تا پیشرفت کنند. امارات و قطر با بازی‌های تدارکاتی بزرگ در حال تبدیل شدن به قدرت آسیا هستند و این به ضرر ما است. ما تا زمانی که اردوی زیاد و بازی تدارکاتی نداشته باشیم نمی‌توانیم رقابت کنیم، چون همه تیم‌های آسیایی در حال پیشرفت هستند. می‌بینید که گوام دو پیروزی داشته و عمان را هم متوقف کرده است. هند ما را در خانه‌اش اذیت کرد و اگر فکر کنید با این شرایط تیم ملی راحت به جام جهانی می‌رود، اشتباه کرده‌اید.

کارلوس کی‌روش در آخرین صحبت‌هایش گفته که ما در مرحله بعد با کوسه‌های بزرگ روبه‌رو می‌شویم که این صحبت او تعبیری از تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا بود. با توجه به جوانی تیم ملی فکر می‌کنی در مرحله بعدی و در مصاف با این کوسه‌های بزرگ چه اتفاقی رخ دهد؟

 صحبت کی‌روش کاملا درست است. ما بازی‌های سختی داریم که برای‌مان خوب است تا بتوانیم شرایط‌مان را مطلوب نگه داریم اما سختی کار زمانی خواهد بود که از این گروه بالا بیاییم. این نیست که بگوییم چون به مرحله بعدی می‌رویم، به جام جهانی صعود می‌کنیم بلکه با جنگیدن می‌توانیم این کار را انجام دهیم. کی‌روش گفته ما با کوسه‌های بزرگی روبه‌رو می‌شویم اما به اعتقاد من با بازیکنان جوان این تیم‌ها از کوسه هم برای ما خطرناک‌تر هستند. استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن بازیکنان لژیونر زیادی در اروپا دارند و این موضوع آنها را با تجربه می‌کند. امارات تیم خوبی دارد و قطر هم که میزبان دور بعدی جام جهانی محسوب می‌شود، خیلی روی فوتبالش کار کرده‌. همه تیم‌های آسیا در حال پیشرفت هستند و بازی مقابل این تیم‌ها آماده‌سازی خوبی می‌طلبد. باید اردو و دیدارهای تدارکاتی قوی داشته باشیم تا بازیکنان جوان به درک خوبی رسیده و حس بالایی از بازی‌های بزرگ به آنها منتقل شود.

به‌عنوان یکی از بازیکنان با تجربه، حضور بازیکنان جوان تیم ملی را چطور می‌بینی و به نظرت تیم ملی با این بازیکنان چه آینده‌ای خواهد داشت؟

 خدا را شکر از نظر فنی و شخصیتی بازیکنان جوان خوبی در تیم ملی هستند؛ بازیکنانی که نباید اسیر حاشیه‌ها شوند. خواهشم از رسانه‌ها این است که اجازه بدهند این بازیکنان جوان با شرایط خودشان پیش بروند. نباید فشار زیادی روی آنها بیاوریم که اگر این اتفاق رخ دهد، آنها نمی‌توانند تمام توان خود را در تیم ملی بگذارند. اینکه بخواهیم تعریف و تمجید زیادی از بازیکنان جوان کرده یا از آنها در شرایطی که کم‌تجربه هستند، انتقاد کنیم مطمئنا نمی‌توانند این فشار رسانه‌ای را تحمل کنند و این باعث خواهد شد آنها ضربه بخورند. تعریف و تمجیدها و انتقادها باید منطقی باشد تا روند طبیعی پیش برود.

درباره شرایط تیم نفت تهران هم صحبت کن که این هفته دیدار سختی مقابل الاهلی امارات خواهید داشت.

 ما قبل از دیدار رفت و شکست مقابل الاهلی باید می‌دانستیم با چه تیمی بازی داریم. تیمی که سرمایه‌گذاری زیادی کرده و بازیکنانی دارد که قیمت آنها از بودجه باشگاه ما نیز بیشتر است. واقعیت این است در حال حاضر شرایط‌مان چندان خوب نیست، چون تیمی هستیم که تماشاگر هم نداریم. مدیریت چنین تیمی سخت است و سختی کار آنجا بیشتر می‌شود که در این تیم بازیکن جوان زیادی وجود دارد. بازیکنان جوان احتیاج به انگیزه دارند و این انگیزه با تماشاگر به بازیکنان جوان داده می‌شود اما وقتی چنین شرایطی نیست باید مدیریت این انگیزه را به آنها منتقل کند. از نظر مالی شرایط طبیعی نداریم و به نظرم مدیریت باشگاه باید کمک کند تا این انگیزه به بازیکنان برگردد. ماه سختی را پیش‌رو داریم، ابتدا باید به مصاف الاهلی برویم و بعد از آن دیدار با استقلال را خواهیم داشت. امیدوارم در ادامه راه موفق شویم.

هفته گذشته سازمان لیگ رقم قرارداد بازیکنان و مربیان تیم‌های لیگ برتری را منتشر کرد. به‌عنوان یکی از بازیکنان لیگ رضایت داشتی که رقم قراردادت منتشر شود؟

 نه؛ اصلا راضی نبوده و نیستم. کسی که این کار را انجام داده، مشکل داشته و باید پیگیری شود که چرا این کار را انجام داده‌ است. آقایان چرا جرأت ندارند دستمزد افراد دیگری را فاش کنند یا در رشته‌های دیگر ورزشی چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ مسوولان سازمان لیگ چرا حقوق خودشان را شفاف‌سازی نمی‌کنند؟ فقط بازیکنان هستند که باید قراردادشان منتشر شود؟ ما که گناه نکردیم. مگر مسوولان سازمان لیگ خودشان نباید مالیات بدهند و چرا حقوق و درآمدهای دیگرشان را رسانه‌ای نمی‌کنند؟ اگر درآمد خودشان هم فاش شد باید پیگیری شود که آیا چیزی که نوشتند درست است یا نه تا مالیات‌شان را تمام و کمال پرداخت کنند. متأسفانه درباره فوتبالیست‌ها راحت صحبت می‌شود. هرچیزی که می‌خواهند راحت فاش می‌کنند و هر چیزی می‌خواهند می‌گویند. کسی هم نیست چیزی به آنها بگوید و جلوی‌شان را بگیرد.

در این بین صحبت‌هایی هم شده و برخی می‌گویند این اتفاقات در راستای زدن فوتبال است و با این کارها می‌خواهند فوتبال را نابود کنند. این را قبول داری؟

 فوتبال رشته‌ای است که شور و اشتیاق را بین مردم ایجاد می‌کند. کدام رشته می‌تواند هر هفته و در کل سال تماشاگر داشته باشد؟ مردم برای فوتبال به ورزشگاه می‌آیند، عشق می‌کنند، جیغ می‌زنند و خودشان را خالی می‌کنند. این شور و اشتیاق را فوتبال می‌آورد اما برخی این را نمی‌خواهند. همه گیرشان روی فوتبال است و به نظرم اتفاقاتی که می‌افتد خنده‌دار است. در این بین یکی از جاهایی که اشتباه می‌کند، سازمان لیگ است. سازمان لیگ خودش را به راحتی می‌بازد و فقط می‌خواهد رفع مسوولیت کند. آنها درباره سربازها، قرارداد بازیکنان، مالیات و... صحبت می‌کنند اما هیچکدام از این مسائل برای‌شان اهمیت ندارد. فوتبال برای‌شان مهم نیست و فقط رفع مسوولیت می‌کنند. چرا وقتی درباره سرباز‌ها و مالیات‌ها صحبت می‌کنند هیچ کمکی به این بازیکنان نمی‌شود؟ شما که قرارداد بازیکنان را برای دادن مالیات شفاف‌سازی می‌کنید، چرا شفاف‌سازی نمی‌کنید که این پول به بازیکنان نمی‌رسد و ما بابت پولی که نگرفته‌ایم باید مالیات بدهیم؟ برای حل مشکل مالیاتی باید از سازمان لیگ نامه ببریم اما وقتی نامه می‌خواهیم، نامه‌ای داده نمی‌شود. متأسفانه ما فوتبالیست‌ها زوری نداریم، برای افشای قراردادها کسی از ما اجازه نمی‌گیرد و اگر هم حرفی بزنیم، محروم‌مان می‌کنند.

سال گذشته در لیگ ستارگان قطر بازی می‌کردی، رقم قرارداد خودت یا بازیکنان دیگر رسانه‌ای شده بود؟

 خیر؛ چون اصلا این مسائل اهمیت ندارد. در قطر هم سازمان لیگ هست اما آنها برنامه‌ریزی دارند. سازمان لیگ که این همه درآمد دارد چرا یک ورزشگاه خوب برای فوتبال نمی‌سازد؟ چرا زمین خوب برای تمرین نداریم و سوالات دیگری که پاسخی برای آنها نیست. من به فدراسیون فوتبال کاری ندارم، چون درآمد زیادی ندارد و باید به تیم‌های ملی برسد اما چرا سازمان لیگ با این همه درآمد کاری برای فوتبال نمی‌کند؟ آنها فقط رفع مسوولیت می‌کنند و همه چیز را هم گردن این و آن می‌اندازند و هیچ کاری هم برای فوتبال نکرده‌اند.

احضار سیدجلال به سازمان لیگ

مصاحبه سیدجلال حسینی علیه سازمان لیگ برای این مدافع ملی‌پوش دردسرساز شد. دیروز علیرضا علیپور، رییس کمیته نظارت، بازرسی و صیانت سازمان لیگ از دعوت بازیکن نفت تهران به این کمیته خبر داد. علیپور با اشاره به مصاحبه سید جلال حسینی گفت: «انتشار قراردادها همان گونه که توضیح داده شد در تغییر نگرش ذهنیت جامعه نسبت به فوتبال باشگاهی تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. همان گونه که مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان نیز بیان کردند این شفاف‌سازی باید به‌عنوان الگو در سایر فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی و دیگر فعالیت‌ها گسترش یافته و عمومیت داده شود. همچنین نهاد‌های نظارتی از این اقدام استقبال و از آن حمایت می‌کنند. ساخت امور زیر بنایی از جمله ورزشگاه‌ها در حیطه اختیارات سازمان لیگ نیست و متولی خودش را دارد. از آقای سید جلال حسینی دعوت می‌شود برای ادای پاره‌ای از توضیحات به کمیته نظارت و بازرسی و صیانت از لیگ فوتبال ایران مراجعه کند. زمان این دعوت از سوی باشگاه نفت تهران به وی ابلاغ خواهد شد.»


ویدیو : حمله سیدجلال به سازمان لیگ