جای خالی «حق انتخاب» در مسكن مهر :       جانمایی زمین های ۹۹ساله در تهران ...



 

 

انتخاب , انتخاب رشته , انتخاب نام برند

 

جانمایی زمین های ۹۹ساله در تهران طبق چه معیاری انجام شده است؟معاون وزیر مسكن می گوید شهریكه بیشترین ساخت وسازهای ۹۹ساله در آن در حال انجام است، كمترین اقبال را در بین مردم برای سكونت دارد.

 

تحقیقاتی كه یك معاون وزیر مسكن روز گذشته بخشی از نتایج آن را درباره «مناطق مورد علاقه تهرانی ها برای ساخت مسكن»، اعلام كرده نشان می دهد بیشترین ساخت وسازهای مسكن مهر برای تهران، در محلی اجرا شده كه كمترین اقبال را در بین متقاضیان دارد.

 

جمشید نورصالحی مدیر عامل شركت عمران شهرهای جدید (در گفت وگو با خبرگزاری مهر) گفت: «بیشترین متقاضی مسكن در استان تهران برای شهر جدید پردیس است كه پس از پردیس، به ترتیب بیشترین متقاضی برای شهرهای جدید اندیشه، هشتگرد و پرند وجود دارد.»

 

رتبه ای كه معاون وزیر مسكن برای شهرهای جدید بر اساس میزان علاقه تهرانی ها به سكونت در این شهرها اعلام كرده است، با برنامه ریزی كه برای ساخت وساز در این شهرها انجام شده تفاوت زیادی دارد. البته به نظر می رسد نزدیكی مسافت به شهر تهران مهمترین معیار مردم در این رتبه بندی است.

 

پرند مقام اول بیشترین ساخت وساز مسكن مهر در تهران و البته در ایران را دارد. در حال حاضر، عملیات احداث نزدیك به ۹۰ هزار واحد مسكونی مهر در شهر جدید پرند شروع شده و حدود نیمی از این واحدها در مراحل میانی ساخت قرار دارند. این در حالی است كه پرند در بین تهرانی ها به لحاظ «رغبت سكونت»، مقام آخر را دارد!

 

هشتگرد دومین شهر بعد از پرند است كه بیشترین تعداد زمین های ۹۹ساله برای تامین مسكن ساكنان تهران، در آن واگذار شده و هم اكنون ۵۰ هزار واحد مسكونی مهر در آن در حال ساخت است؛ اما هشتگرد مقام ماقبل آخر را در بین پایتخت نشینان به لحاظ «اقبال سكونتی» دارد.

 

جالب آنكه، شهر جدید پردیس كه كمترین سهمیه ساخت مسكن مهر را دارد، مقام اول را در بین سایر شهرهای اطراف تهران در اقبال سكونتی دارد. شهر جدید پردیس تا همین چند ماه پیش، عملا از توجه مسوولان مسكن مهر، دور بود و همه برنامه ریزی ها برای پرند و هشتگرد انجام شده بود.

 

آنچه در تضاد بین «برنامه ریزی تامین مسكن در تهران» و «انتخاب های مردم برای محل سكونت» به چشم می خورد، سیاست سلیقه ای است. مسكن مهر از یك سو امید متقاضیان مسكن به صاحب خانه شدن است و از سوی دیگر، طرحی است كه چند هزار میلیارد تومان تاكنون در آن سرمایه گذاری شده است. سهم تهران از این طرح حدود ۱۰ درصد است كه اگر قرار باشد طرف نهایی آن كه مردم هستند اقبالی به استفاده از نتایج طرح نداشته باشند، هدف نهایی بانیان طرح مسكن مهر محقق نخواهد شد.

 

سوال این است: زمین های مسكن مهر در تهران براساس كدام معیار جانمایی و مشخص شده است؟

 

آیا معیار اصلی جذابیت مناطق بوده است؟ (پاسخ این پرسش با اظهارات معاون وزیر مسكن، كاملا معلوم است).

 

آیا شاخص، خدمات موجود در مناطق اطراف تهران بوده است؟ (پاسخ باز هم منفی است به دلیل آنكه در شهر جدید پرند كه بیشترین زمین های مسكن مهر در آنجا واگذار شده، فقر خدمات زیربنایی شامل آب و برق كاملا محسوس است و خدمات روبنایی نیز در سطح بالایی نیست).

 

به نظر می رسد مسوولان بخش مسكن لازم است تحقیقاتی كه گوشه ای از آن را نورصالحی، معاون وزیر مسكن اعلام رسانه ای كرده، در وسط میز تصمیم گیری برای آینده مسكن مهر قرار دهند و از این به بعد لااقل متناسب با جذابیتی كه مناطق مختلف دارند و از همه مهم تر میزان آمادگی مناطق برای زندگی و سكونت، اقدام به سهمیه بندی برای ساخت وساز كنند./روزنامه دنیاى اقتصاد


ویدیو : جای خالی «حق انتخاب» در مسكن مهر