تیپ سنتی زدن به سبک شرق آسیایی ها : مردم سرزمین‌های شرق آسیا، چین، کره و ژاپن ...


مردم سرزمین‌های شرق آسیا، چین، کره و ژاپن تولیدکنندگان مشهور پارچه‌های ابریشمی بودند که از دورترین نقطه آسیا به اروپامی رفت تا مردم اروپایی هم از این پارچه نفیس لباس‌های شکیل بدوزند. ابریشم پرکاربردترین پارچه برای لباس‌های سنتی مردم شرق آسیا بود.
مجله زندگی ایده آل: مردم سرزمین‌های شرق آسیا، چین، کره و ژاپن تولیدکنندگان مشهور پارچه‌های ابریشمی بودند که از دورترین نقطه آسیا به اروپامی رفت تا مردم اروپایی هم از این پارچه نفیس لباس‌های شکیل بدوزند. ابریشم پرکاربردترین پارچه برای لباس‌های سنتی مردم شرق آسیا بود. لباس‌هایی که در چین، ژاپن و کره متفاوت‌اند اما یک وجه اشترک هم دارند : پوشانندگی. لباس‌های سنتی شرق آسیا به گونه‌ای بودند که تمام اعضای بدن را به خوبی می‌پوشاندند. استفاده از پارچه‌های نقشدار را باید به ویژگی مشترک لباس این 3 کشور اضافه کرد اما رنگ‌ها و ترکیب رنگ‌ها متفاوت بودند. مردم چین برگرفته از فرهنگ خود علاقه خاصی به ترکیب رنگ قرمز و طلایی داشتند. ترکیب رنگی که در ژاپن و کره کمتر دیده می‌شود.

طب سنتی , موسیقی سنتی , رستوران سنتی

کیمونو در ژاپن

مشهورترین لباس سنتی شرق آسیا کیمونو است. لباسی که استفاده از آن به عنوان لباس روزمره کار راحتی به نظر نمی‌رسد. کیمونو با استفاده از تکه پارچه‌ای به نام تن درست می‌شود. این پارچه حدود 12 متر طول و 34 سانتی‌متر عرض دارد. پارچه‌ای باریک و دراز که برای بستن یک کیمونو کافی است.

بستنی سنتی , سنتی ها , مانتو سنتی

پارچه تن شامل 2 تکه بلند و 2 قسمت کوتاه است که قسمت‌های بلند برای جلو و پشت و 2 قسمت کوتاه برای آستین استفاده می‌شوند. این پارچه که به شکل تی انگلیسی است را می‌توانید از فروشگاه‌های لباس ژاپن بخرید و بعد نحوه بستن آن را یاد بگیرید. ژاپنی‌ها از 2 تکه پارچه تاخورده دیگر برای بستن روی شکم و کمر استفاده می‌کنند. رنگ و طرح این پارچه اهمیتی ندارد چون اغلب داخل پارچه‌ای به رنگ سفید تا قرمز قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود. کیمونو که لباس مشترک خانم‌ها و آقایان ژاپنی است، دامن بلند و تنگی دارد و به همین دلیل کار کردن و راه رفتن با آن به مهارت ژاپنی احتیاج دارد.

سنتی , دانلود موسیقی سنتی , مدل مانتو سنتی


دنیای متفاوت چینی‌ها

لباس سنتی چینی‌ها به‌مراتب از 2 کشور همسایه خود متفاوت‌تر است. چینی‌ها به جای لباس‌های یکسره، پیراهن‌هایی داشتند که دو طرف آن روی هم قرار می‌گرفت ولی به جای بسته شدن در وسط، در قسمت راست بدن بسته می‌شده است. پیراهن‌های چینی در فرهنگ سنتی این سرزمین گشادتر بودند اما به‌تدریج فرمی تنگ پیدا کردند. این پیراهن‌ها برای زنان و مردان دوختی مشابه داشتند با این تفاوت که آقایان از پیراهن‌های کوتاه با شلوار استفاده می‌کردند و خانم‌ها پیراهن‌های بلندی با این طراحی می‌پوشیدند.

دکتر طب سنتی , رستوران های سنتی تهران , هتل سنتی ابن سینا اصفهان


صادرات لباس چینی

میان لباس‌های سنتی شرق آسیا، پیراهن مردمان چین بیش از همه به دیگر نقاط دنیا صادر شده و حتی الگوبرداری از آن در کارهای طراحان بزرگ دنیا دیده می‌شود. بی‌شک دلیل محبوبیت این لباس در مقایسه با لباس مردمان کره و ژاپن راحتی و قابل استفاده بودن آن است وگرنه شیوه بستن کیمونو و راه رفتن با آن احتیاج به یک دوره دانشگاهی دارد. اگر هوس پوشیدن لباس مردم شرق آسیا را کردید، برای خرید کیمونو باید زحمت سفری تا ژاپن را بکشید اما پیراهن‌های چینی صادرات زیادی داشتند و همراه با محصولات چینی به تمام دنیا رفته‌اند. فروشگاه‌هایی که محصولات چینی می‌فروشند به بازار چینی‌ها معروفند و این روزها در اغلب شهرهای کشورمان راه​اندازی شده​اند و شما می‌توانید در این فروشگاه‌های اغلب ارزان، پیراهن‌های چینی را هم پیدا کنید.

غذای سنتی , طرح سنتی , بازی های آسیایی


کیمونویی دیگر در کره

لباس سنتی مردمان کره در قسمت بالاتنه بی‌شباهت به کیمونو نیست؛ پارچه‌ای مستطیل شکل که به شکل کت روی بالاتنه بسته می‌شود. کت کره‌ای از کیمونوی ژاپنی گشادتر است همچنین آستین‌های بلندتری دارد. کره‌ای‌ها، چه زن و چه مرد، این کت سنتی خود را همراه با دامنی می‌پوشند که در اصطلاحات خیاطی امروزی به آن دامن فون گفته می‌شود و از کمر گشاد است. لباس سنتی مردمان کره آستینی گشاد دارد و به همین دلیل یک دست به راحتی داخل آستین دیگر قرار می‌گیرد. نحوه ایستادن و راه رفتنی که در کره قدیم مرسوم بوده است و حتما در فیلم‌ها و سریال‌هایی چون جواهری در قصر این تصویر آشنا را دیده‌اید.

طب سنتی ایران , طب سنتی ریزش مو , درمان سنگ کلیه در طب سنتی


ویدیو : تیپ سنتی زدن به سبک شرق آسیایی ها