تقویم تاریخ -12 دی :   793م:طبق نوشته روزنگارهای بین المللی، «سیبویهSibbuyeh» ...



 

793م:طبق نوشته روزنگارهای بین المللی، «سیبویهSibbuyeh» زبان شناس معروف ایرانی در نخستین هفته ژانویه سال 793 میلادی در شیراز درگذشت. وی در زمانی كه هنوز دقیقا به دست نیامده است در شهر بیضاء در استان فارس به دنیا آمده بود. اهمیت تاریخی سیبویه از آن جهت است كه نخستین فردی بود كه برای زبان عربی صرف و نحو (گرامر) نوشت و صداها را در این زبان مشخص ساخت. بنابراین، علامات ضمه، فتحه، كسره و تنوین ها اختراع و كار سیبویه ایرانی است. وی با این عمل عنوان «سیبویه نحوی» را به خود اختصاص داد. بدون كاری كه سیبویه كرد و در آن زمان یك شاهكار بود، پیشرفت زبان عربی میسر نبود و استحكام این زبان به این صورت باقی نمی ماند. به این ترتیب، این ایرانیان بودند كه برای اعراب دستور زبان (صرف و نحو) نوشتند.

سیبویه در لغت به معنای كسی است كه بوی میوه سیب می دهد. تلفظ عربی آن چیز دیگری است.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

1925م:دولت مسكو اول ژانویه 1925 و درست سه سال پس از اعلام تبدیل نام روسیه شوروی به اتحاد جماهیر شوروی، مرو و بخارا و سایر مناطق شمال شرقی خراسان بزرگتر را كه مهد ادبیات فارسی و تمدن ایرانی بودند مستثی كرد و تاجیكها (پارسی زبانان) را به نام منطقه خود مختار بدخشان از مرزهای ایران دورساخت تا به اندیشه یكپارچه شدن با ایران و افغانستان و احیاء «ایران زمین» نیافتند. با همین سیاست كه 65 سال بعد ثابت شد كه اشتباه بود، دولت مسكو در همان دهه مناطقی از قفقاز جنوبی (اران ARAN) را كه قبلا طبق قراردادهای گلستان و تركمن چای از ایران جدا ساخته بود «جمهوری آذربایجان» نامید.

این جمهوریها كه قبلا جز نام بر روی كاغد، اختیاری نداشتند پس از تضعیف دولت مسكو (در اواخر حکومت گورباچف) اعلام استقلال كردند که پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی (به دست 3 مقام، نه رفراندم عمومی) مستقل شدند. یعنی همان اشتباه دولت مسكو در دهه 1920 مبنی بر تقسیم امپراتوری روسیه (برپایه انترناسیونالیسم مرام کمونیستی) عامل این تجزیه قرار گرفت که در آن دهه قابل پیش بینی نبود. این وضعیت برای دولت فعلی روسیه تولید درد سر كرده است زیرا كه برخی از گردانندگان این جمهوری ها با رقیبان قدیمی دولت مسكو (دول غرب) وارد سازش شده اند و اگر دولت مسکو سریعا وارد عمل نشود (که دارد می شود)، پیش بینی شده است كه شوروی سابق در آینده ای نزدیك به یك كانون بحران در جهان تبدیل شود و این كانون زودتر از نقاط دیگر، در گرجستان، اوكراین و قرقیزستان خودنمایی آغاز كرده است.

پس از پیروزی انقلاب سال 1357 خورشیدی، دولت موقت (بازرگان) مواردی از قرارداد 1921 تهران و مسکو را به طور یکجانبه لغو کرد که انتظار بود قرارداد های ترکمن چای و گلستان را هم به همان صورت کان لم یکن اعلام دارد که نکرد!. علت آن لغو و این سکوت باید بعدا روشن شود. پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 هم اقدامی از سوی تهران در آن زمینه صورت نگرفت، زیرا که یک طرف قرارداد ترکمنچای ( امپراتوری روسیه و جانشین آن اتحاد جماهیر شوروی ) دیگر وجود نداشتند که اعتبار قرارداد باقی باشد.

 

1947م: 23افسر سابق كه در طول تجزیه طلبی جعفر پیشه وری كه به تصمیم و طبق نقشه و سیاست استالین و با حمایت نیروهای شوروی مستقر در ایران دست به این كار زده بود دوم ژانویه سال 1947 (12 دی ماه 1325 هجری خورشیدی) اعدام شدند. جرم آنان خیانت به میهن با اقدام برضد یكپارچگی آن و همكاری با عوامل بیگانه و آلت اجرای سیاست یك دولت خارجی شدن بود. دادگاهی كه این عده و شمار دیگری را محاكمه كرد 25 آذر ماه، چهار روز پس از پایان غائله تشكیل شده بود.

سختگیری در مورد غیرنظامیانی كه با تجزیه طلبان همكاری كرده بودند كمتر بود به گونه ای كه از 148 نفری كه در آذرماه محاكمه شده بودند تنها سه نفرشان اعدام شدند و مجازات بقیه زندان بود كه از میان آنان هم تنها چهار نفرشان به حبس ابد محكوم شدند. كسانی كه ابراز ندامت كرده بودند به مجازات زندان محكوم شده بودند.

25 دی ماه، این دادگاه نظامی كه در مهاباد همدستان «قاضی محمد» را محاكمه كرده بود همچنین 10 نظامی را كه با وی در اعلام خودمختاری كردستان همكاری كرده بودند اعدام كرد. همین دادگاه چهار روز بعد قاضی محمد و دو تن از همدستان نزدیك او را كه اقدام به تجزیه كردستان از پیكر میهن كرده بودند به آن دنیا فرستاد. در همین ماه یك همكار پیشه وری كه دستگیر شده بود موسوم به ژنرال كبیری اعدام شده بود.

با مروری گذرا بر تاریخ طولانی ایران خواهید دید كه آذربایجان و كردستان حتی پیش از كوروش بزرگ زیربنای كشور ایران را ساخته بودند (ماد) و همیشه سنگر دفاعی نخست ایران بوده اند. استالین كه در اندیشه گسترش شوروی تا مدیترانه شرقی و كوتاه كردن دست انگلستان و غرب از خاورمیانه نفتخیز بود؛ از لحظه درگذشت لنین به توطئه های متعدد برای بازكردن راه خود از طریق مناطق شمال غربی ایران به انتهای آسیای غربی دست زده بود. وی (كه یك گرجستانی بود و می دانست تزارهای روسیه در اوایل قرن نوزدهم گرجستان را ایران جدا كرده بودند و ...) نقشه های دور و دراز برای ایران درسر داشت، در شمال شرقی تا می توانست تاجیكها را از مرز ایران دور ساخت و آنان را عمدتا به منطقه خودمختار بدخشان در دامنه های پامیر فرستاد و منزوی ساخت. وی بعدا نام خود را بر شهركی گذارد كه تاجیكهای فراری (پارس ها) از بخارا، مرو و سمرقند محل سكونت خود قرارداده بودند (استالین آباد) كه این شهر به تدریج بزرگتر شد و پس از آغاز اقدام خروشچف به استالین زدایی، به شهر دوشنبه (زیرا كه در قدیم، دوشنبه بازار آن شهرت داشت) تغییر نام داد كه اینك پایتخت جمهوری تاجیكستان (وارث دولت سامانیان) است و .... با وجود این پارس زدایی، هنوز دهها هزار پارسی زبان در بخارا و سمرقند (جمهوری ازبكستان) زندگی می كنند. آسیای میانه از جمله امارت بخارا، خیوه (مركز امارت خوارزم)، مرو، سرخس و اشك آباد (عشق آباد) طبق قرارداد 21 سپتامبر 1881 (تهران و مسكو) به روسیه واگذار شد. این مناطق در سالهای میان 1868 و 1873 توسط لشكریان ژنرال آلمانی تبار روس «كنستانتین كائوفمان» برای تزار وقت تصرف شده بودند. نیروی اعزامی از تهران برای دفاع از آنها به فرماندهی دو شاهزاده قاجار، نرسیده به میدان جنگ، به سبب ایجاد اختلاف میان این دو شاهزاده متوقف شد و چند سال بعد دولت قاجار تن به امضای قرارداد واگذاری داد و قدیمی ترین بخش میهن ازدست رفت.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

2004م:پاپ - جان پل دوم(متوفی در 2005) -در مراسم حلول سال 2004 نطقی ایراد كرد كه همگان آن را مهمترین اظهارات او و هر پاپ دیگر دانسته اند. پاپ كه از اشغال نظامی عراق بدون اجازه سازمان ملل علنا انتقاد كرده خواستار برقراری یك نظم نوین جهانی شد كه شئون انسان، برابری حقوق ملل و رعایت ضوابط و میثاقهای بین المللی را تامین كند. پاپ وقت گفت كه درجهان باید نظمی برقرار شود كه پاسخگوی مسائل امروز و حلال آنها باشد و همبستگی ملل، فقی و غنی، را تامین و اسباب شریك شدن آنها را در منابع و پیشرفتهای فنی و علمی فراهم آورد. پاپ برای نخستین بار به نام رئیس كل كلیساهای كاتولیك كه بیش از یك میلیارد نفر عضو دارند خواستار اصلاح سازمان ملل شد و گفت كه اصول این سازمان به گونه ای باید باشد كه برای حل مسائل نیاز به توسل به نیروی سرباز نباشد.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران


1804م:هزاران تن از مردم هائیتی دویستمین سالروز استقلال این كشور را بدون توجه به حضور میهمانان خارجی به تظاهرات گسترده ضد دولتی تبدیل كردند. ناپلئون كه به اروپا توجه بیشتری داشت اول ژانویه 1804 به « هائیتی » مستعمره قدیمی فرانسه در قاره آمریكا استقلال داد كه از همان زمان به كشور كودتا ها و چند بار مداخله نظامی آمریكا شهرت یافته است. «ژان برتران آرستید» رئیس جمهوری هائیتی كه یك كشیش است با اختصاص دادن 15 میلیون دلار به برگزاری این مراسم و دعوت از سران چند كشور، با این وضعیت منفی رو به رو شده است. تظاهرات كنندگان عمدتا بر ضد فساد اداری و فقر شعار می دادند و می گفتند كه همكاران یك روحانی و مرد خدا (آرستید) نباید دزد و فاسد و نالایق باشند.


69م:در پی خودكشی «نرون» كه اكثریت خود را در سنای روم از دست داده بود و وجود تردید در شایستگی او در میان ژنرالهای این كشور، سنای روم «گالبا» را به عنوان امپراتور تازه انتخاب كرد، ولی ارتش روم در منطقه «راین» كه آلمان و فرانسه را زیر نظر داشت این انتخاب را نپذیرفت و دوم ژانویه سال 69 میلادی «اولوس ویته لیوس» رئیس سیاسی این ارتش را به امپرتوری برگزید و این انتخاب را به سنا اعلام كرد كه رد شد و ارتش «راین» به نافرمانی متهم گردید. ارتش «راین» كه چنین دید به سوی ایتالیا به حركت در آمد.

گارد محافظ امپراتور برای جلوگیری از یك جنگ داخلی، گالبا را كه حاضر به كناره گیری نبود مقتول ساخت و «اوتو» جانشین وی شد.

«اوتو» ارتش مركزی (یكم) را مامور سركوب ارتش «راین» كرد كه شكست خورد و خودكشی كرد و «ویته لیوس» وارد شهر رم شد و بدون مراجعه به سنا و درخواست رای اعتماد به خود، به نام امپراتور تازه، به حكومت كردن پرداخت. ژنرال وسپاسیان فرماندار متصرفات شرقی روم و فرمانده لژیون های رومی مستقر در مصر امپراتوری ویته لیوس را غیر قانونی اعلام داشت و سپس از دولت ایران برای برانداختن وی كمك خواست. ایران با تصویب سنای خود ــ مهستان ــ وعده اعزام چهل هزار سوار را به وسپاسیان (در صورتی كه وی نتواند به تنهایی موفق شود) داد. وسپاسیان با اتكاء به این وعده، با لژیونرهای خود عازم ایتالیا شد و پس از شكست دادن نیروهای وفادار به «ویته لیوس» وارد شهر رم شد. سربازان وسپاسیان در همین روز «ویته لیوس» را كه پنهان شده بود یافتند و پس از كشانیدن در خیابانها اعدام كردند و این شورش پس از نزدیك به یك سال پایان یافت و نیازی هم به اعزام نیروهای ایران پیدا نشد. مورخان تاریخ عهد باستان اظهار نظر كرده اند كه اگر وعده دولت اشكانی ایران نبود، وسپاسیان جرات لشكركشی به ایتالیا را به خود راه نمی داد و مسیر تاریخ روم تغییر نمی كرد.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور

 

1515م:لوئی 12 معروف به پدر ملت ، پادشاه موجه و ... در این روز درسال 1515 درگذشت و با مرگ او سلطنت دودمان ارلئان هم بر فرانسه پایان یافت .وی كه 27 ژوئن سال 1462 به دنیا آمده بود 27 سال بر فرانسه حكومت كرد . لوئی 12 كه قبلا عنوان دوك دو ارلئان را داشت به علت بدگویی از شاه وقت فرانسه و ظالم خواندن او سه سال از عمر خود را در زندان گذراند و همین حبس به او فرصت داد تا دست به مطالعه تاریخ بزند و شیفته كارهای خسرو انوشیروان ، شاه ایران از دودمان ساسانی شود .

پس از در گذشت شارل هشتم ، چون فرزند نداشت دوك دو ارلئان را كه روزگاری زندانی وی بود به نام لوئی 12 پادشاه فرانسه كردند و او گام به گام كارهای انوشیروان دادگر را كه نزدیك به ده قرن پیش از او حكومت كرده بود پیاده كرد. ازجمله به همان گونه كه شاه ساسانی ایران كرده بود بهترین و منصفانه ترین نظام قضایی را برای فرانسه به وجود آورد . سپس همانند خسرو انوشیروان با تنظیم یك ضابطه مالیاتی، طبقه كم در آمد را از زیر بار مالیات سنگین نجات داد و ترتیبی برقرار كرد كه شخصا به نامه ها و تظلمات مردم رسیدگی كند و دو روز در هفته را برای پذیرفتن عوام الناس تعیین كرده بود . او سلاطین را در طول حكومت خود از افزودن بر اموال و املاكشان برحذر داشته بود و افزایش دارایی یك سلطان در طول حكومت را غیر قانونی و مغایر عدل و انصاف اعلام كرده بود و برای پایان یافتن جنگ در اروپا پیشنهاد كرده بود كه اعضای خانواده های سلطنتی اروپا همسران خود را ازمیان یكدیگر انتخاب كنند . وی عنوان پادشاهی را به « پدر ملت » تبدیل كرده بود و حاضر نبود برای خود جانشین تعیین كند و می گفت كه پادشاه باید موجه باشد و من به تنهایی از كجا بدانم كه چه كسی موجه است تا او را به ولیعهدی انتخاب كنم و به همین سبب با مرگ او دودمان ارلئان هم پایان یافت. آخرین تصمیم او حذف گارد محافظ خود بود كه پیش از انجام آن درگذشت .

در مباحثات و مناظرات میان هوداران انتخابی بودن و طرفداران موروثی بودن رئیس یك كشور درسه قرن اخیر، غالبا در آغاز بحث شرط می شود كه مثال لوئی 12 مطرح نشود كه او یك پادشاه استثنایی بوده است.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395

 

1900م:درپی سركوب شدن جنبش چینی ها برضد مداخله قدرت های خارجی در كشورشان معروف به جنبش «مشت زنان (مردم بی اسلحه)»، دوم ژانویه سال 1900 جان میلتون هیJohn M. Hay وزیر امورخارجه وقت آمریكا اعلام كرد: "اینك سرزمین چین برای تجارت و هرگونه فعالیت به روی خارجیان باز است و ....". دولتهای دیگر اظهارات آن روز «جان هی» را یك «كارت بلانش» برای مداخله در امور چین تلقی و این کشور بزرگ را بمانند گوشت گوسفند قربانی میان خود به مناطق نفوذ قسمت کردند. در عملیات سركوب «مشت زنان» نیروهای نظامی آمریكا در كنار یکانهای ژاپن، انگلستان، آلمان و فرانسه شركت كرده بودند. 105 سال بعد در همین روز «هو جیانتائو» رهبر چین ضمن پیام مهمی كه رئوس سیاستهای آتی این كشور را در آن می توان مشاهده كرد ضمن اشاره به پیشرفتهای چشمگیر اقتصادی چین تاکید کرده بود كه چین در آینده برای خود نقش بزرگتری را در امور جهان مطالبه خواهد كرد. در تفسیر این اظهار هو جیانتائو، مفسران غرب نوشته بودند که تداخل اقتصادی چین و آمریکا در یکدیگر مانع از آن خواهد بود که در آینده ای نزدیک چین دست به قدرت نمایی جهانی بزند.

به باور مورخان معاصر چین، اعلامیه "جان هی" و نتایج آن باعث شد كه چینیان به خود آیند، نخست در سال 1911 به دست «سون یات سن» به نظام سلطنتی پایان دهند، سپس به پیروزی عقاید مائو كمك كنند و آنگاه وطن خود را در جایگاهی كه باید باشد قرار دهند.

«هی» پیش از كسب سمت وزیر امور خارجه آمریكا، منشی ویژه آبراهام لینكلن بود و پس از قتل او در تماشاخانه فورد، بیوگرافی ده جلدی وی را نوشت. «هی» در جریان ترور لینكلن (لینكن) در تماشاخانه سرگرم تماشای صحنه بود. او از سال 1898 تا 1905 وزیر امورخارجه آمریكا بود.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر

 

2003م:طبق یك سند محرمانه دولت انگلستان كه برپایه قاعده «علنی شدن اسناد طبقه بندی شده پس از 30 سال» 31 دسامبر 2003 و چند ساعت مانده به آغاز سال 2004 میلادی در دسترس مورخان، پژوهشگران و روزنامه نگاران قرار گرفته است؛ ریچارد نیكسون رئیس جمهوری وقت آمریكا كه مسئله تحریم نفت اعراب در پاییز 1973(در جریان جنگ رمضان) را پشت سر گذارده بود، با نگرانی از احتمال تجدید جنگ اعراب و اسراییل و خطر قطع دوباره نفت، در دسامبر سال1973 تصمیم گرفته بود كه اگر وضعیت مشابهی روی دهد میدانهای نفتی كشور سعودی، كویت و ابوظبی را تصرف و مانع قطع جریان نفت به غرب و كشورهای صنعتی شود تا صنایع و پیشرفت اقتصاد آنها آسیب نبیند. وی در این زمینه دستور لازم جهت آماده شدن نیروهای مسلح آمریكا را برای رو به رو شدن با چنین وضعیتی كه بیم مداخله شوروی را هم داشت داده بود. 13 دسامبر 1973 جیمز شلزینگر وزیر دفاع وقت آمریكا دولت انگلستان را درجریان تصمیم نیكسون قرار داده بود و یادداشت فوق محرمانه وی به دولت انگلستان حاوی جزئیات تصمیم نیكسون بود كه 31 دسامبر 2003 از طبقه بندی خارج شد. شلزینگر در این یادداشت نوشته بود: دولت آمریكا تصمیم گرفته است كه اقدامهایی نظیر تحریم نفت از سوی دولتهای عقب مانده و كم جمعیت را تحمل نكند و ....

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر

 

2004م:تحلیلگران در ژانویه 2004 ( چند روز پس از انتشار سند) در تفسیر این تصمیم نیكسون نوشته بودند كه در اجرای این تصمیم نباید تردید داشت و آن را «بلوف» دانست؛ زیرا كه دولت آمریكا برخلاف دولتهای دیگر، از زمان استقلال تاكنون تصمیمات نظامی خود را بدون هرگونه ملاحظه به اجرا در آورده و یكی از دلایل ترس سایر كشورها از آن نیز همین امر بوده است. بسیاری از كشورها بوده اند كه قدرت نظامی بیشتری داشته اند ولی آن را بكار نبردند تا از دستشان رفت.

برخی از مفسران احتمال داده اند كه استقرار نظامی آمریكا در مناطق نفتخیز خاورمیانه از سال 1990 كه صدام حسین با تصرف كویت، بهانه آن را فراهم ساخت شاید دنباله همان سیاست نیكسون باشد و تصرف عراق را هم می توان ادامه همان سیاست بشمار آورد. افزایش جهانی مصرف نفت و در نتیجه بهای آن، وضعیت تازه ای را بر جهان مستولی ساخته است. نیكسون و جورج بوش ها (پدر و پسر) از یك حزب (حزب جمهوریخواه آمریكا) بوده اند.

طبق نوشته های اخیر مورخان تاریخ معاصر، استقرار نظامی آمریكا در خلیج فارس از زمان حكومت كارتر و لشكركشی های جورج بوش ها (پدر و پسر) به كویت و عراق و استقرار در كشور سعودی و حضور در اردن در اجرای همان استراتژی نیكسون است و دولت آمریكا، صرف نظر از حزب حاكم، نیروهای آن كشور را به طور كامل از عراق بیرون نخواهد برد. ورود به عراق، هدف آمریكا از دهه سوم قرن بیستم بود و ادامه ناآرامی عراق كمك به هدف آمریكا خواهد كرد. به باور این اصحاب نظر، دارزده شدن عجولانه صدام حسین در سی ام دسامبر 2006 ممكن است در همین راستا و با هدف گسترش منازعات داخلی عراق صورت گرفته باشد.

 

2004م:كره زمین سال 2004 میلادی را با دو زلزله شدید آغاز كرد، ولی هیچكدام تلفات و زیان وارد نیاورد. پیش از ظهر یك زلزله 5 و 9 دهم ریشتری جزیره تایوان را لرزانید و بعد از ظهر همان روز یك زمین لرزه 6 و 3 دهم ریشتری غرب كشور مكزیك را كه تا مكزیكو سیتی احساس شد. منابع تایوان گفتند كه زیانی وارد نشده و دولت مكزیك اعلام كرد كه در ایالت «گوررو» تنها ساختمان چند خانه ترك برداشته است. انتشار این دو خبر در حالی است كه گزارشهای زلزله بم با همه علامات سئوال و تعجب مربوط، همچنان در صدر خبرها قراردارد و روزنامه های آمریكا در شماره آخرین روز دسامبر 2003 خود داستان غم انگیز كودكان یتیم بم در پرورشگاه كرمان از جمله رفتار «عاطفه رزمی» 6 ساله راكه هنوز در انتظار آمدن پدرش است وسیعا باز تاب داده و نوشته بودند كه در ایران از دیر زمان ، كد (ضابطه و مقررات) ساختمانساری جدی گرفته نشده و در این زمینه جریمه كردن در دست كارمندان اداری است. حال آن كه قاعدتا هرگونه مجازات نقض قانون، ولو این كه كیفر آن جریمه ای مختصر باشد بر عهده دادگاه باید باشد و احدی جز قاضی


2003م:داسیلوا سیاستمدار متمایل به سوسیالیسم كه در برزیل به «لولا» معروف است نخستین دور کار خود را به عنوان رئیس جمهوری برزیل، بزرگترین كشور لاتین، یکم ژانویه 2003 آغاز كرد و گفت كه برزیلیها در یك امپاس (تنگنا) خطرناك اقتصادی ــ اجنماعی و اخلاقیات قرار گرفته اند و برای نجات آنان از این ورطه باید دلیرانه و بدون ترس و با شتاب عمل كرد.

وی که قبلا یك كارگر فلزكار بود گفته است كه در پیمودن راههای سوسیالیستی احتیاط خواهد كرد. او در انتخاب وزیران كابینه اش روشهای معمول را كنار گذارده و از میان موافق و مخالف، بهترین برزیلیها را برگزیده از جمله رقیب انتخاباتی خود را وزیر «وحدت ملی» كرده است.

در مراسم آغازنخستین دوره ریاست جمهوری داسیلوا، فیدل كاسترو رهبر كوبا هم حضور داشت. كاسترو در مراسم آغاز بكار آلنده و چاوس هم شرکت کرده بود.

داسیلوا که در انتخابات اکتبر 2002 با 61 درصد آراء برنده شده بود در اکتبر 2006 با 60 درصد آراء دوباره به ریاست جمهوری برزیل انتخاب شد که از یکم ژانویه سال 2007 دور دوم کار خود در این سمت را آغاز کرده است، ولی این بار فیدل کاسترو که در بیمارستان بستری بود نتوانست در این مراسم شرکت جوید.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ

 

2005م:ولادیمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه در پیامی به مناسبت آغاز سال 2005 ، این سال را برای روسیه یك سال ویژه و برگزاری شصتمین سالگرد پیروزی میهنی بزرگ در جنگ 1941 ـ 1945 با آلمان اعلام كرد. در این پیام، وی وعده داد كه در سال 2005 امور دفاعی و اقتصاد روسیه را تقویت کندو در این زمینه ها ظرفیت روسیه را بالا برد و برای پیشرفت علوم و تكنولوژی، آموزش و پرورش و بهداشت مردم سرمایه گذاری بیشتری خواهد شد. پوتین از مردمی كه زیر پرچم شوروی با آلمان جنگیدند، قهرمانی ها كردند و با تحمل میلیونها تن تلفات پیروزی را در آغوش گرفتند به عنوان «بستگان تاریخی» یاد كرد و گفت كه هر موفقیت نیاز به همكاری گروهی و فداكاری دوستانه دارد زیرا هدف واحد است و نیل به آن تلاش جمعی لازم دارد. او نسل جنگ دوم جهانی را نسل خط آتش خواند و گفت كه نباید فداكاری و جانبازی آن نسل فراموش شود. پوتین گفت كه كسی حق ندارد آن فداكاری ها را كوچك انگارد و تاكید كرد كه هر تجدید نظر در رویدادهای جنگ یك خیانت به عدالت تاریخی و بی احترامی به رفقای جنگنده و تخریب نام افتخار آمیز آنان است كه یك جنایت آشگار خواهد بود.

مفسران نوشته بودند كه اشاره پوتین به محاكمه و محكوم شدن واسیلی كونونوف 80 ساله قهرمان شوروی در لتونی به زندان بود. جرم وی در لتونی شرکت در عملیات گریلایی سال 1944 (60 سال پیش از آن) بر ضد آلمان نازی بود که باعث مرگ هشت تن از اتباع لتونی هم شده بود!.

 

2005م:«هو جیانتائو» رهبر چین یکم ژانویه به مناسبت آغاز سال 2005 میلادی به عنوان رئیس كشور یك میلیارد و سیصد میلیون نفری چین، دبیراول حزب كمونیست این كشور و فرمانده ارتش آزادیبخش خلق پیام مهمی فرستاد كه رئوس سیاستهای آتی این كشور را در آن می توان مشاهده كرد.

در این پیام ، «هو» ضمن اشاره به پیشرفتهای چشمگیر اقتصادی چین گفته بود كه چین در آینده برای خود نقش بزرگتری را در امور جهان مطالبه خواهد كرد و به دولتهای دیگر اطمینان داده بود كه از خصوصیات ویژه سیاست چین، صلح خواه بودن این كشور است كه آرزوی پایان هرگونه جنگ و فقر را در جهان دارد و به سهم خود هرگونه سعی و تلاش را برای تحقق این دو امر حیاتی بعمل خواهد آورد و در این زمینه ها به ملل دیگر كمك خواهد كرد.

وی در این پیام همچنین گفته بود كه شعار چین همچنان «صلح، توسعه و همبستگی و همكاری جهانی» خواهد بود. چین به حاكمیت ملی و استقلال كشورها احترام می گذارد و آنها را در تحقق آن را یاری خواهد داد. ملل دیگر به خوبی متوجه شده اند كه سیاست خارجی چین صلحجویانه و صادقانه است.

«هو» در پیام خود گفته بود كه دولت چین نقش سازنده خود در زمینه حفظ امنیت عمومی جهان را افزایش خواهد داد.

رهبر چین در عین حال تاكید كرده بود: ما هرگز و به هیچ وجه اجازه و امكان نخواهیم داد كه تایوان از پیكر چین جدا شود و راه استقلال در پیش گیرد. برخی از مفسران این بیان تاكیدی «هو» را گوشزدی به آمریكا و سایر دولتها تلقی كرده بودند كه نشان داده اند در قبال تایوان نظر دیگری دارند.

 

تقویم 95 , تاریخ , تقویم 96

 

2006م:شبكه های تلویزیونی اخبار مشروح خود در نخستین روز سال میلادی 2006 را با پخش گزارش های مربوط به ادامه ناآرامی های عراق آغاز كرده و گفته بودند كه در آن روز 13 انفجار اتومبیلی در سراسر عراق به وقوع پیوسته بود.

مفسران این شبكه ها اشاره كرده بودند كه با تجربه عراق، بعید است كه آمریكا به عملیات نظامی دیگری كه مستلزم بكار بردن نیروی زمینی باشد دست بزند و با حمله موشكی و هوایی هم كه نمی توان یك كشور را به زانو درآورد و اشغال كرد.

ژنرال مك آرتور 53 سال پیش اندرز داده بود كه آمریكا نباید در آسیا به جنگ زمینی دست بزند. این اندرز مورد توجه قرار نگرفت و آمریكا در ویتنام شكست خورد و در عراق، اوضاع مبهم است.

 

تاریخ میلادی , تاریخ آنلاین , مبدل تاریخ


17: « پوبلیوس اویدیوس ناسو» شاعر رومی در گذشت.

1738: چارلز كورنوالس (لرد ) به دنیا آمد كه این نكته از اوست : همین كه آماده شوی شلیك كن. درنیمه دوم قرن 20 رهبران احزاب كمونیست هر وقت كه فرصتی می یافتند این نكته را به رهبران وقت شوروی یاد آورمی شدند.

1757: انگلیسی ها كلكته هند را تصرف كردند.

1847: شهر« یربا بوئنا » به سانفرانسیسكو ( كالیفرنیا ) تغییر نام داد.

1896: بوئرها ( مهاجران هلندی افریقای جنوبی ) در جنگ«دورن كوپ» نیروهای انگلیسی را شكست دادند. دولتهای مخالف انگلستان در اروپا از جمله آلمان به بوئرها كمك می رسانیدند.

1905: ژاپنی ها پس از شكست دادن نیروهای روسیه «پورت آرتور» را تصرف كردند. ناوگان روسیه در این بندر خود را به ژاپنی ها تسلیم کرده بود.

1918: « سیژبه باكر» كه بر پایه تعالیم مسیح فرضیه نوعی سوسیالیسم تحت عنوان « سوسیالیسم مسیحی » را طراحی كرده بود درگذشت.

1919: دورتازه بپاخیزی ایرلندی ها بر ضد اشغال و سلطه انگلیسی ها آغاز شد.ایرلندیها به قیام خود موقتا به سبب آغاز جنگ جهانی اول پایان داده بودند.

1942: نیروهای امپراتوری ژاپن شهر مانیل در فیلیپین را تصرف كردند.

1953: ( دیماه 1332 ) محكمه تجدید نظر هم متهمان به ربودن و قتل افشار توس رئیس شهربانی در دوران حكومت دكتر مصدق را با وجود اعترافهایی كه كرده بودند تبرئه كرد!!!.

1956: كمونیستها و سوسیالیستها اكثریت را در پارلمان فرانسه به دست آوردند و اول فوریه ( 4 هفته بعد ) گی موله سوسیالیست را نخست وزیر فرانسه كردند.

1958: برای كمك به تامین آب مصرفی تهران با ساختن سد لار و لتیان موافقت شد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ -12 دی