تغییر حالت روحی در دوران حاملگی :   چرا اخیراً این قدر بدخلق شده ام؟ تغییر ...



 

تغییر حالت چشم در دوران بارداری , بهترین راهکارهای ساده تغییر حالت مو , رابطه جنسی در دوران حاملگی همسر


چرا اخیراً این قدر بدخلق شده ام؟
تغییر حالت روحی در دوران حاملگی چیزی عادی تلقی می شود، بدین خاطر كه تغییراتهورمونی بر میزان انتقال دهنده های عصبی (پیغام‌بران شیمیایی در مغز) و بخش وسیعی از احساسات كه ممكن است درباره مادر شدن داشته باشید، تأثیر می‌گذارد. هر كسی به شیوه خاص خود به این تغییرات پاسخ می‌دهد. بعضی از زنان حامله احساسات شدیدی را ،چه خوب و چه بد، تجربه می‌كنند. برخی دیگر بیشتر احساس افسردگی یا اضطراب می‌كنند. اغلب زنان متوجه می‌شوند كه بدخلقی در حدود هفته ششم تا دهم به اوج می‌رسد، در سه ماهه دومِ حاملگی افت می‌كند و سپس در اواخر حاملگی مجدداً ظهور می‌كند.


حاملگی می‌تواند دوران پر استرس و آشفته كننده ای باشد. ممكن است از فكر داشتن بچه در آینده به وجد بیایید و چیزی نگذرد از این كه به چه كاری دست زده اید، متحیر شوید. ممكن است در مورد این كه آیا مادر خوبی خواهید بود، آیا نوزادتان سالم خواهد بود و چگونه هزینه ناشی از اضافه شدن یك بچه به خانوار شما بر آینده اقتصاد خانواده تان تأثیر می‌گذارد، نگران شوید. همچنین ممكن است در مورد این نگران باشید كه چگونه رابطه شما با همسر و دیگر فرزندانتان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت (آیا هنوز هم می‌توانید به آنها توجه لازم را مبذول كنید).
حتی اگر نوزادتان را بسیار دوست داشته باشید، در مواقعی ممكن است احساسات متناقضی نسبت به حاملگی و آنچه به دنبال آن خواهد آمد، داشته باشید. با در نظر گرفتن سطح بسیار بالای انتظارات از والدین در این روزها و فشاری كه حتی قبل از تولد نوزاد آغاز می‌شود، چنین چیزی تعجب برانگیز نیست. ممكن است دائماً به فكر فرو روید : آیا كتابی كه می‌خوانم مفید است؟ آیا همان چیزهایی را كه لازم است، می‌خرم؟ آیا می‌توانم به درستی كودكم را پرورش دهم و اعتماد به نفسش را بسازم؟


در این اثنا، بدنتان در حال تغییر است و ممكن است در نظر خود یا همسرتان احساس كنید كه جذاب نیستید. ممكن است نگران این باشید كه وزنتان بسیار زیاد شده است یا در حالی كه بدنتان به خاطر حاملگی حجیم می شود، چاق به نظر برسید. همچنین ممكن است از این ناراحت شوید كه نمی توانید به اندازه ای كه می‌خواهید یا عادت داشتید، ورزش كنید.


سرانجام این كه علائم جسمانی حاملگی، از قبیل سوزش معده، خستگی و ادرار مكرر نیز می‌توانند به فشارهای شما بیفزایند. احساس اینكه در این دوران كنترل خود را بر روی بدن و زندگی تان از دست داده اید، چندان غیر معمول نیست. تمامی این نگرانی ها ممكن است وقتی سوار قطار وحشت هستید هیجان را از شما بگیرند.


چگونه می توانم تغییرات حالت روحی ام را كنترل كنم؟


سعی كنید به خودتان یاد آوری كنید كه تغییرات فاحش عاطفی در این زمان طبیعی است. تلاش آگاهانه برای مراقبت از خود می‌تواند كمكتان كند تا در دوران پریشانی استوار و مقاوم باقی بمانید.


مسائل را آسان بگیرید


در برابر این تفكر كه قبل از این كه نوزاد به دنیا بیاید تا می‌توانید باید كارهای لازم را انجام دهید، مقاومت كنید. ممكن است فكر كنید كه قبل از رفتن به مرخصی زایمان، لازم است به طور جدی تا دیر وقت در سر كار خود بمانید و اضافه كاری بكنید. خود را بر تمامی این كارها ارجح بدانید. مراقبت كردن از خود بخشی ضروری برای مراقبت از نوزادتان محسوب می شود.


پیوند خود با همسرتان را حفظ كنید


صحبت كردن با همسرتان در مورد احساسات خود و اطمینان بخشیدن به او كه هنوز عاشقش هستید، به او كمك می‌كند كه طغیان های عاطفی‌تان را به خود نگیرد. اطمینان حاصل كنید كه زمان زیادی را در كنار هم سپری می كنید و به رابطه خود رسیدگی می كنید. اگر می توانید به مسافرت بروید. ارتباط خود با یكدیگر را هم اكنون محكم كنید تا پس از آن كه نوزاد به دنیا آمد، بتوانید واقعاً تكیه گاه هم باشید. اگر تنها هستید، كاری كنید كه رابطه تان با دوستان و خانواده نزدیك تر شود. این كار در حال حاضر و همچنین پس از تولد نوزاد حمایتی ضروری و حیاتی را برایتان فراهم می‌كند.


كاری را انجام دهید كه باعث می شود احساس خوبی به شما دست دهد


چنین چیزی ممكن است به معنای كنار گذاشتن زمان مخصوصی برای خود و همسرتان باشد یا ممكن است به معنای اختصاص زمانی برای خودتان به تنهایی باشد. مثلاً شاید بخواهید استراحت كنید، قدم بزنید، ماساژ پیش از زایمان داده شوید یا با دوستی به سینما بروید.

 

نگرانی های خود را ابراز كنید


نگرانی خود در مورد آینده را با دوستانی كه شما را می فهمند، در میان بگذارید. تنها نگرانی های خود را در قالب كلمات بیان كردن غالباً به شما كمك می‌كند كه آنها را از خود دور كنید یا به شما بینشی می‌دهد كه بتوانید حلشان كنید. همچنین فراموش نكنید كه با همسرتان آزادانه و آشكارا حرف بزنید. از رابطه تان یك خیابان دو طرفه بسازید. علاوه بر این كه احساسات خود را بیرون می ریزید به او نیز اجازه دهید احساساتش را ابراز نماید.

 

استرس خود را كنترل كنید


به جای این كه اجازه دهید یأس و نا امیدی بر زندگی تان چیره شود، راههایی را برای كاستن فشار موجود بیابید. زیاد بخوابید، به خوبی تغذیه كنید و خود را سرگرم نگه دارید. منابع استرس‌آور در زندگی تان را شناسایی كنید و چیزهایی را كه می توانید تغییر دهید (مثلاً فهرست كارهایی را كه باید انجام دهید) كم كنید. اگر هنوز هم اضطراب به درونتان راه یافت، سعی كنید به كلاس یوگای مخصوص زنان حامله بروید، مدیتیشن یا دیگر تكنیك های تمدد اعصاب را انجام دهید و یا این كه با یك مشاور حرفه‌ای مشورت كنید.

 

اگر نتوانستم بدخلقی‌ام را تغییر دهم، چه باید بكنم؟


اگر نوسانات روحی تان بیشتر از دو هفته ادامه پیدا كرد و به نظر نمی رسد كه بهبود یابد، به پزشك خود بگویید و از او بخواهید كه به مشاور ارجاعتان دهد. ممكن است شما یكی از آن ده درصد زنان بارداری باشید كه به طور تدریجی برای تعدیل كردن افسردگی در دوران حاملگی مبارزه می كنند. اگر متوجه شدید كه اغلب اوقات عصبی یا مضطرب هستید، ممكن است از نوعی اختلال اضطراب رنج ببرید. در نهایت، اگر نوسانات روحی تان بیشتر و شدیدتر شد ممكن است به اختلال دو قطبی مبتلا باشید. در این اختلال شما از دوره های افسردگی به دوره‌های شیدایی تغییر حالت می دهید.


اگر فكر می‌كنید كه هر یك از این موارد در مورد شما صدق می كند لازم و ضروری است كه در همان دوران حاملگی برای درمان آنها از كمك حرفه ای بهره بگیرید. تحقیقات نشان داده اند كه مشكلات سلامت عاطفی اگر حل نشود، می تواند بر سلامت جسمانی نوزادتان تأثیر گذاشته و خطر زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان را نیز افزایش دهد. هم روان درمانی و هم استفاده از دارو می تواند در درمان این شرایط بسیار مؤثر واقع شوند و در نتیجه آن شما و نوزادتان در دوران حاملگی و پس از آن سلامت خواهید بود.

 

منبع:ninisit


ویدیو : تغییر حالت روحی در دوران حاملگی