بازیگر مشهور: لطفاً سریال «عصر پاییزی» را نبینید! : بازیگر مجموعه‌های «شوق ...


بازیگر مجموعه‌های «شوق پرواز»، «ملكوت» و... كه دو سریال ماندگار و پر سر و صدای «زیر تیغ» و «ساعت شنی» را نیز در كارنامه دارد، پس از مدت‌ها فعالیت این بار با نقشی كاملاً متفاوت ایفاگر یك كاراكتر كمدی در سریال «عصر پاییزی» به كارگردانی اصغر نعیمی شده است. بانی فیلم: بازیگر مجموعه‌های «شوق پرواز»، «ملكوت»، «تبریز در مه»، «خسته دلان» و... كه دو سریال ماندگار و پر سر و صدای «زیر تیغ» و «ساعت شنی» را نیز در كارنامه دارد، پس از مدت‌ها فعالیت در عرصه بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون این بار با نقشی كاملاً متفاوت ایفاگر یك كاراكتر كمدی در سریال «عصر پاییزی» به كارگردانی اصغر نعیمی شده است.

جنس بازی، نوع لحن و حتی استایل بازی تهامی كمتر بیننده تلویزیونی (حتی خاص) را به این فكر وامی‌داشت كه روزی او  در یك سریال كمدی در بازیگری خود ساختارشكنی كند و یك جورهایی مخاطب را سورپرایز كند. هر چند او سال‌ها پیش تجربه نسبتاً مشابهی را در سریال «رستوران خانوادگی» (حسین سهیلی‌زاده) پشت سر گذاشته است.

دستگیری بازیگر مشهور در هواپیما تصاویر , نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش به اعدام محکوم شد , بازیگر سریال ستایش

بازیگر فیلم‌های «دفتری از آسمان»، «شراره»، «مریم مقدس»، «این زن حرف نمی‌زند»، «شبانه»، «سرگیجه» و... كه برای بازی در فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌كیا و شخصیت محسن نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل مرد بوده برای هر چه بهتر دیده شدن تجربه اخیرش دست به هر كاری زده است. او حتی در اولین تجربه جدی كمدی‌اش اقدام به ساخت آنونس برای سریال «فصل پاییزی» كرده است.

تهامی از این روزهایش می‌گوید؛ از بازی جلوی دوربین اصغر نعیمی، از تلاش برای متفاوت بودنش در تمام این سال‌ها هر چند كمتر مورد بحث بوده است و به آن پرداخته شده است از ساخت آنونس و...

آقای تهامی چه خبر، مشغول كار هستید یا...؟

ـ اخیراً فیلم سینمایی «تنها چند دقیقه سكوت» را به كارگردانی خانم بهار صادقی كه اولین فیلم سینمایی‌شان بود به پایان رساندم.

دوست دارید از نقشی كه ایفاگر آن بودید هم صحبت كنید؟


ـ من نقش آهنگسازی را بازی می‌كردم كه یك مقدار از ناملایماتی كه در اطرافش به وقوع می‌پیوندد ناراحت است و... كلا كاراكتر متفاوتی بود.

شما هم كه با عالم موسیقی بیگانه نیستید؟


ـ بله، خوشبختانه با نوازندگی ناآشنا نیستم و توانستم در این فیلم یكی ـ دو ساز هم بنوازم.

در لیست فیلم‌های جشنواره كه متأسفانه نبود؟

ـ بله ولی واقعاً حقش بود كه جزو آثار حاضر در جشنواره باشد، چون اولاً این اولین تجربه كارگردانش بود. ضمن اینكه داستان روایت شده در این فیلم بسیار جسارت می‌خواهد. این فیلم كاملاً تخصصی به بحث موسیقی می‌پردازد. شما می‌دانید خیلی‌ها در اولین كارشان به سراغ موضوعات معمولی‌تری می‌روند. او با ریسك موضوعی سخت را انتخاب كرد. دوست ندارم بگویم چون روابط مورد نیاز را نداشتند، در جشنواره نیستند پس می‌گویم شاید خواست خدا بوده تا گروه بتواند بیش از این روی مراحل فنی فیلم كار كند.

بازیگر سریال شهرزاد , بازیگر سریال پریا , بازیگر نقش حسین در سریال کهنه سوار

كوروش تهامی را قاعدتاً یك بازیگر تئاتری می‌دانیم، برنامه‌ای برای حضور روی صحنه نمایش ندارید؟
ـ اخیراً چند پیشنهاد داشته‌ام، اما دوست دارم شرایط مهیا باشد و با یك كار ویژه و عالی دوباره روی صحنه بروم.

با همان گروه سابق؟

ـ خیر، ولی منتظر یك نمایش خاص هستم. چون برایم مهم است در چه نمایشی حضور پیدا می‌كنم.

اما سریال «عصر پاییزی» و حضوری متفاوت از كوروش تهامی ...

ـ بله من نیمی از امسال را درگیر سریال «عصر پاییزی» بودم. تا به امروز حدود 7ـ 8 قسمت از سریال پخش شده و باید بگویم نسبت كارهای طنزی كه تا به حال از تلویزیون پخش شده ساختار متفاوتی دارد. واقعاً همه ما تلاش داشتیم كه این كار متفاوت با دیگر آثار تلویزیونی در این ژانر از آب درآید.

این اولین بار بود كه كوروش تهامی در یك نقش كمدی دیده می‌شود؟

ـ بله، آن هم در تلویزیون و آن هم در یك مدت زمان طولانی.

منظور حفظ راكورد نقش در این مدت است؟

ـ بله دقیقاً، به هر حال من تجربه اجرای نقشی به این شكل را نداشتم و در حفظ راكورد و جنس بازی‌ام در طول این سریال خیلی وسواس داشتم.

چطور شد كه ریسك كردید و حضور در این سریال را پذیرفتید. به هر حال همانطور كه می‌دانید تلویزیون و نوع مخاطبش گاهی بازیگر را در برخی قالب‌ها نمی‌پذیرد؟

ـ به هر حال بازیگر باید بتواند خودش را در انواع مختلف كار و ژانر‌های متفاوت محك بزند. خصوصاً بازیگری كه مدام دوست دارد چیزهای جدید یاد بگیرد و بتواند تمام انرژی‌هایی را كه درون خودش سراغ دارد به معرض نمایش بگذارد.

می‌خواهید بگویید منتظر چنین پیشنهادی بودید؟

ـ بله مدت‌ها بود كه دنبال چنین پیشنهادی بودم. همیشه دلم می‌خواست بتوانم  یك كار خوب كمدی را تجربه كنم. حالا وسعت سریال «عصر پاییزی» و مدت آن هم یك مقدار طولانی بود. نگه داشتن و حفظ این استمرار از نظر من كار بسیار دشواری بود. خدا را شكر ما این كار را انجام دادیم و در این 4 ـ 5 قسمت كه پخش شده بازخوردهای خوبی داشته است.

بازیگر نقش مریم در سریال هشت و نیم دقیقه , بازیگر سریال کلاه پهلوی , بازیگر سریال ستایش در آستانه اعدام

دوستان زیادی لطف كردند تماس گرفتند یا حضوری ملاقات داشتیم و حتی مردم عزیز كه در كوچه و خیابان می‌بینیم شان خیلی كار و این شخصیت را دوست دارند. گویا توقع نداشتند من چنین نقشی را بازی كنم. به هر حال من تا به حال در نقش‌های كاملاً جدی دیده شده‌ام و بسیاری می‌گفتند ما باور نمی‌كردیم تو بتوانی از پس چنین كاراكتری برآیی.

یكی از مشكلاتی كه برخی از بازیگران ما را به كلیشه شدن نیز رهنمون می‌كند، برمی‌گردد به اینكه كمتر توان شكست غالبشان را دارند. ساختارشكنی در جنس بازی اتفاقی است كه در بازی تعداد محدودی از بازیگران در این سال‌ها دیده‌ام. كوروش تهامی چگونه ساختار جدی همیشگی‌اش را برای ایفای نقش (رفیع) در سریال «عصر پاییزی» می‌شكند؟

ـ حقیقت را بخواهید این مسئله برای من هم خیلی سخت بود، اما كم كم آنقدر درگیر نقش شدم كه دیگر كاراكتر و خصوصیاتش جزئی از خودم بود. به جز قسمت اول كه شما عروسی پدر رفیع را می‌بینید مابقی قسمت‌های ابتدایی سریال را كه در كارخانه اتفاق می‌افتد را اوایل كار گرفتیم. در قسمت‌های كارخانه شاید ریتم به آن شكل مطلوب نرسیده باشد.

گاهی شاید حس شود كه می‌شد ریتم یك مقدار تندتر باشد. كم كم كه كار پیش می‌رود و از قسمت‌های شش ـ هفت به بعد اتفاقات جالب و جذابی در سریال می‌افتد كه شاید شما كمتر در تلویزیون شاهد آن بوده باشید. به نظرم اگر منتقدان، بینندگان خاص و تماشاگران عزیز منصف باشند، متوجه اجرای متفاوت من برای این نقش می‌شوند.

از نوع كلام و توضیحتان مشخص است كه با انگیزه دو چندانی جلوی دوربین اصغر نعیمی رفتید؟

ـ درست می‌گویید من آنقدر سر این كار انگیزه پیدا كرده بودم كه هر بار با چندین و چند ایده سر صحنه سریال حاضر می‌شدم. اصلاً امكان نداشت بخواهیم سكانسی را بگیریم و من بدون فكر آن سكانس را اجرا كنم. باور كنید هر بار نه با یك ایده كه با چند ایده متفاوت سر صحنه حاضر می‌شدم.

این تعامل در تبادل ایده‌های شما در مقام بازیگر با كارگردان چگونه اتفاق می‌افتاد؟


ـ قاعدتاً ایده‌ها را با كارگردان در میان می‌گذاشتم و ایشان هم استقبال می‌كردند، چرا كه اشتیاق مرا در تلاش برای بهبود هر چه بهتر این نقش می‌دیدند.

جدا از بحث كاراكتر كمدی كه اولین تجربه در كارنامه شما محسوب می‌شود، سبك و سیاق روایت قصه نیز در سریال «عصر پاییزی» تا حدودی متفاوت است. چقدر قصه سریال در بازیگرش ایجاد انگیزه می‌كرد؟

ـ قصه كار بسیار مرا جذب كرد، چرا كه برای اولین بار بود می‌دیدم قرار است یك طنز اجتماعی ساخته شود. به هر حال یادمان نرود كه طنز اصولاً از انتقاد می‌آید.

در واقع اگر به سبقه و ریشه ژانر كمدی در سینما و طنز در ادبیات برگردیم، می‌بینیم كه رسالت این گونه از نمایش یا ادبیات همین انتقاد است؟


ـ بله همین طور است. حتی طنز یا كمدی سنتی كشور ما هم كه همان سیاه بازی است، به نوعی ریشه در انتقاد دارد. در واقع در سیاه بازی هم ما به جای اینكه خیلی به عمق برویم، دنبال هشدار و انتقاد از برخی مسائل اجتماعی هستیم. گاهی در سیاه بازی تذكر می‌دهیم كه بیایید اینگونه نباشیم، اینگونه رفتار نكنیم، ما در سیاه بازی به افراد نوكیسه خرده می‌گیریم و...

نام بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی , نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش به اعدام محکوم شد⁉️ , بازیگر سریال ستایش فلج شد

وقتی سریال «عصر پاییزی» به من پیشنهاد شد، دیدم قرار است در این كار برای اولین بار برخی نارسایی‌های اجتماعی به نقد كشیده شود. آن هم به زبان كمدی. این برای من به اندازه كافی جذاب بود. به خصوص اینكه بار اصلی كار بر دوش من بود. كارم خیلی سخت بود، چرا كه در 95 درصد از لحظات و تصویربرداری این سریال باید حضور می‌داشتم.

در تمام لوكیشن‌ها بازی داشتم و شاید در 40 درصد از لوكیشن‌های سریال به جز من اصلاً كسی حضور نداشت، یعنی من تنها بازیگر بودم. به هر حال مدام تلاش كردم كه بازی‌هایم شبیه به هم نشود. خود كارگردان هم لطف دارند و در تماس‌هایی كه با هم داریم، می‌گوید من در لحظات تصویربرداری به خاطر مشغله بسیار و توجه به تمام اتفاقات صحنه شاید نمی‌توانستم تمركز كامل روی ریزه‌كاری‌های بازی داشته باشم، اما در زمان مونتاژ متوجه ‌شدم كه شما جزء به جزء‌ریزه‌كاری‌های نقش را درآورده‌اید و به همه چیز توجه داشته‌اید.

اصولاً در بازیگری این توجه به جزئیات است كه بازیگر، نقش و در نهایت یك اثر را ماندگار می‌كند؟
ـ من همیشه گفته‌ام ما در مقام بازیگر باید به جزئیات خیلی توجه كنیم. اتفاقی كه در بسیاری از كارها رخ نمی‌دهد و این دقت را گاهی فراموش می‌كنیم. شاید این مسئله برمی‌گردد به سرعتی كه سر تصویربرداری‌ها برخی مواقع وجود دارد. این بدو بدوی معروف برای رساندن كار به آنتن گاهی عامل این لطمات است و اجازه نمی‌دهد تیم جلوی دوربین و حتی پشت دوربین با تمركز از كارشان مراقبت كنند.

كار با اصغر نعیمی را چگونه دیدید، اصولاً در كارهای كمدی بازیگر نیاز دارد از سوی كارگردان دستش باز باشد، این اتفاق چقدر برای شما در این كار رخ داد؟


ـ كار با آقای نعیمی بسیار خوب بود. ایشان در بیشتر مواقع دست مرا در اجرای ایده‌هایم باز گذاشته بودند. اگرچه ما ابتدای كار خیلی راجع به این نقش با هم صحبت نكرده‌ بودیم. تنها من چند كد از ایشان گرفته بودم، ولی به خوبی من با شخصیت ارتباط برقرار كردم و ایده‌هایم خیلی زیاد برای آقای نعیمی مورد قبول بود.

به نظر خودتان كوروش تهامی آنقدر در این نقش (رفیع) موفق عمل كرده كه دیگر كارگردانان نیز بخواهند بدون ریسك ایفای یك نقش كمدی را به او بسپارند؟

ـ بله به نظر خودم كه به خوبی از عهده این نقش برآمده‌ام. فقط كافی است آدم‌هایی كه می‌بینند قاضی‌های منصفی باشند و مثل خیلی از كارهای من كه مجال انجام آنها نشد، راجع به تفاوت آنها صحبت شود این بار اتفاق بیفتد. اگر دوستان با تمركز به این تجربه من دقت كنند، متوجه خواهند شد كه (رفیع) یك قابلیت متفاوت است. خدا را شكر می‌كنم كه توانستم یك قابلیت دیگر از خودم را هم نشان دهم. همانطور كه خودتان می‌دانید در كشور ما خیلی روی آدم‌ها ریسك نمی‌شود. منظورم آدم‌هایی است كه ارزش ریسك دارند.

درخواست طلاق مرد ثروتمند از بازیگر زن مشهور , طلاق دو بازیگر مشهور , بازیگر سریال ماتادور

البته من این شانس را داشته‌ام كه تا به حال در نقش‌های منفی و مثبت و حتی خاكستری تجاری داشته باشم، اما هیچ گاه راجع به آنها آنطور كه باید صحبت نشده است، اما به تأیید مردم و اهالی فن و دوستانم كه حرفه‌ای این ماجرا هستند، این تفاوت در تجارب كاری من محسوس است. فكر می‌كنم این سریال متفاوت‌ترین تجربه من است كه پیش‌بینی می‌كنم ارتباط زیادی با آن برقرار شود.

 البته اگر (خواهش می‌كنم این جمله را حتماً مشخص تر منعكس كنید)، دوستان تلویزیون آنطور كه باید به این كار بپردازند. من دارم می‌بینم شبكه‌های دیگر را كه چگونه درخصوص كارهایی كه در حال پخش دارند تبلیغ می‌كنند. همین شبكه اول سیما هم راجع به برخی از كارهایش تبلیغات خوب و وسیعی دارد، اما نمی‌دانم چه علتی دارد كه به این كار كم لطفی می‌شود.

گویا خودتان هم برای سریال «عصر پاییزی» آنونس ساخته‌اید؟

ـ بله خودم نشستم متن نوشتم، دو متن كاملاً متفاوت و خواهش كردم آقای سیروس عبدلی تصویربردار كار دوربین خودشان را سر صحنه آوردند و از برخی بازیگران تصاویری گرفتم و دو آنونس كاملاً متفاوت برای سریال ساختم. جالب اینكه تهیه‌كننده ‌گفت در جلسه‌ای این آنونس‌ها را به مسؤولان شبكه اول نشان دارم و بلا استثنا همه دوست داشتند و استقبال كردند، چون خیلی متفاوت است.

من فكر نمی‌كنم تا به حال كسی برای سریال تلویزیونی چنین آنونس‌هایی ساخته باشد و از همه مهمتر اینكه بازیگر آن سریال آن آنونس‌ها را ساخته باشد. متأسفانه نمی‌دانم به رغم كیفیت بالای این آنونس‌ها چرا تلویزیون آنها را پخش نمی‌كند. یكسری تبلیغ ضعیف داشتیم آن هم مثل همه كارها كه چند پلان پشت سر هم پخش می‌شود، اما از آنونس‌های تولیدی خودمان خیلی خبری نبوده و این برای خودم هم جای تعجب بسیاری دارد.

فكر نمی‌كنم شما پیش از این سابقه ساخت آنونس داشته باشید؟

ـ نه این اولین بار بود. همانطور كه گفتم همه اعضای این پروژه دنبال این بودند كه كاری متفاوت انجام شود و به نظرم این متفاوت بودن شامل آنونس‌های كار هم می‌شد. من چون نقش اصلی كار را بازی می‌كردم، دوست داشتم تماشاگر متوجه این تفاوت باشد. حتی به تهیه‌كننده پیشنهاد دادم بیا ضد تبلیغ كار كنیم. به طور مثال اینكه به تماشاگرمان بگوییم شما لطفاً سریال «عصر پاییزی» را نبینید! تهیه‌كننده گفت این ماجرا را به خودت می‌سپارم. من چند متن نوشتم كه در نهایت دو نوشته برای آنونس انتخاب شد.

اگر صحبتی مانده...

ـ امیدوارم مخاطب سریال «عصر پاییزی»، این مجموعه را دنبال كند و مورد توجه قرار بگیرد. چرا كه همه اهالی این پروژه تلاش كردند كاری ویژه و متفاوت با آثار معمولی تلویزیون را به نمایش بگذارند. من این نوید را می‌دهم كه سریال ما هر چه پیش می‌رود با اتفاقات جالب و جذاب‌تر هم مواجه می‌شود.


ویدیو : بازیگر مشهور: لطفاً سریال «عصر پاییزی» را نبینید!