بازار مسكن در این روزها چه حال‌وهوایی دارد؟ : بازار مسكن در این روزها چه حال‌وهوایی ...



بازار مسكن در این روزها چه حال‌وهوایی دارد؟

دشواری‌های تعویض آپارتمان در شب‌عید

در دو فصل از سال معمولا خرید و فروش در بازار مسكن اوج می‌گیرد، یكی فصل تابستان كه بیشترین نقل‌وانتقالات ملكی در این فصل به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و راحتی خانوار‌ها در اسبا‌ب‌كشی انجام می‌شود و دیگری دو ماه منتهی به پایان سال كه خانواده‌ها در این دوره برای نونوارشدن نوروزی و برگزاری جشن ‌سال نو در خانه‌ جدید، تصمیمکه جابه‌جایی ملكی می‌گیرند.

امسال خرید‌های شب‌عید در بازار مسكن همزمان شده با خرید‌هایی كه با نیت سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و در این شرایط، معامله برای خانوارها می‌تواند ریسك‌هایی را به همراه داشته باشد. بازار مسكن از نیمه‌دوم امسال تحت‌تاثیر فروكش‌كردن نوسانات قیمتی بازارهای موازی، با مراجعه سنگین خریدار مواجه شد.

كسانی كه پول‌های حاصل ازمعامله ارزو طلا را حالا روانه بازار مسكن كرده‌اند، عملا شرایط را برای تحریك قیمت مسكن فراهم كرده‌اند طوری‌كه با شروع خرید‌های شب‌عید و اضافه‌شدن حجم تقاضا در بازار مسكن، افزایش كاذب قیمت مسكن اتفاق خواهد افتاد.

این در حالی است كه در تابستان امسال یعنی فصل اول نقل‌وانتقال چون‌كه سفته‌بازی در بازار مسكن در كمترین حد ممكن بود و سفته‌بازها –دارندگان نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان- عمدتا در بازارهای سكه و دلار مشغول فعالیت بودند، رشد قیمت مسكن هم طبیعی بود و با كمترین ریسك می‌شد برای خرید آپارتمان اقدام كرد.

در حال حاضر اما برای خرید‌های شب‌عید لازم است احتیاط‌هایی انجام شود.

خانوارها باید ریسك و سود اقتصادی جابه‌جایی در انتهای سال را برای خود محاسبه كنند.

خانوارهایی كه در ماه‌های بهمن و اسفند برای جابه‌جا‌شدن و رفتن به آپارتمانی بهتر، تصمیم به تعویض ملك می‌گیرند، با دو هدف دست به این اقدام می‌زنند.

هدف اول این افراد رفتن به محلی تمیز و بهتر از قبل است و هدف دوم نیز خلاصی از خانه‌تكانی زمان‌بر و هزینه‌بر است. این افراد تصور می‌كنند اگر به جای تعمیرات جزئی و خانه‌تكانی، به محلی تازه و كم‌ سن‌وسال‌تر منتقل شوند، هم در هزینه و هم در صرف زمان، برنده هستند.

البته چنین تفكری برای سال‌های گذشته تاحدودی منطقی بود اما امسال شرایط در بازار مسكن، دشواری‌های این انتخاب را تا حدود زیادی افزایش داده است.

خرید از بازار مسكن در این روزها هر چند سخت و دشوار تحلیل می‌شود، اما از سوی دیگر باید این موضوع مهم را مد نظر داشت كه سال آینده شرایط اقتصادی و سیاسی كشور معلوم نیست به نفع خریداران مسكن باشد یا نه؟!

برخی كارشناسان مسكن می‌گویند: تجربه سال‌های انتخاباتی نشان داده قیمت مسكن دچار افزایش می‌شود، اما برخی دیگر می‌گویند سال‌هایی كه انتخابات ریاست‌جمهوری بوده، حواس‌ها به سمت تبلیغات انتخاباتی رفته و خرید و فروش در بازار مسكن به كمترین حد خود می‌رسیده و در نتیجه قیمت مسكن در آن ایام رشد زیادی از خود بروز نداده است. با این

حال به نظر می‌رسد از آنجا كه قضاوت برای تابستان سال آینده هنوز زود است، خانوارها نباید به هوای ترس از رشد قیمت سال آینده، وارد بازار پرالتهاب ماه‌های بهمن و اسفند شوند.

شاید انتخاب درست، صرف‌نظر از خرید شب‌عید و اقدام به تعمیر و بازسازی منزل باشد.

در حال حاضر بانك مسكن به متقاضیان تعمیرات و بازسازی آپارتمان، 5 میلیون تومان وام جعاله پرداخت می‌كند. هرچند گرفتن این وام از بانك‌مسكن به مثابه پیمودن مسیر‌های هفت خوان رستم، دوندگی دارد اما در این شرایط شاید اقدام درست، همین باشد.

بانك مسكن با ترهین سند ملك، با مالك 5 میلیون تومان وام بازسازی می‌دهد. پرداخت اقساط این وام برای وام‌گیرندگان راحت است و در حد مبلغی است كه برای وام خرید 20 میلیون تومانی، پرداخت می‌شود. همچنین چنانچه هزینه خانه‌تكانی و تعمیر و بازسازی منزل بیش‌از 5 میلیون تومان باشد و خانوارها مصمم باشند به جای خانه‌تكانی، جابه‌جا شوند، گزینه بهتر «پیش‌خرید» می‌تواند باشد. در شرایط كنونی شما با پیش‌خرید در شب‌عید، می‌توانید بخشی از مبلغ را بپردازید و مابقی را در سال آینده برحسب پیشرفت فیزیكی ساختمان پرداخت كنید.

در این حالت حتی اگر شما آپارتمانی را با قیمت كاذب پیش‌خرید كنید، در گذر زمان، برنده محسوب می‌شوید ضمن اینكه هنوز خانه فعلی‌تان را نفروخته‌اید و با فروش آن در سال آینده، سود بیشتری از برآیند معامله نصیب‌تان خواهد شد.

اما بهتر است در دو ماه پایانی سال جاری حتی‌الامكان خانه آماده تحویل نخرید.

بررسی‌هایی كه اخیرا یك دفتر اقتصادی در حوزه مسكن وابسته به یكی از نهادهای دولتی انجام داده، نشان می‌دهد: از ابتدای پاییز امسال تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه‌ای هر دو به‌صورت توام وارد بازار مسكن شده‌اند و با پشتیبانی از افزایش قیمت مسكن، شرایط را برای خرید سخت كرده‌اند.

این دفتر در عین حال تاكید كرده است: افتتاح‌های مسكن‌مهر در اطراف تهران و همچنین عرضه آپارتمان‌هایی كه ساخت‌ آنها در تهران از ابتدای سال89 شروع شده بود تا حدودی جلوی رشد جهشی قیمت مسكن را گرفته است، اما رشد قیمت مسكن به اندازه تورم تا پایان امسال دور از انتظار نیست.

در حال حاضر امید مسوولان در بازار مسكن به جذاب‌تر شدن بورس تهران و عدم كاهش قیمت بازارهای رقیب است تا بلكه نقدینگی‌های سرگردان دیرتر وارد بازار مسكن شود./خبرانلاین

 

 کدام رشته بازار کار خوبی دارد , چگونه بفهمیم یک محصول بازار دارد یا ندارد , چه رشته ای بازار کار خوبی دارد

 

 


ویدیو : بازار مسكن در این روزها چه حال‌وهوایی دارد؟