ارمنستان از کشته شدن 18 سرباز خود به دست آذربایجانی ها خبر داد / روه مینسک خواستار توقف مناقشه قره باغ شد :



رئیس جمهوری ارمنستان روز شنبه از کشته شدن 18 سرباز ارمنی به دست نیروهای جمهوری آذربایجان در پی درگیری شدید بر سر منطقه مورد مناقشه نوگورنو قره باغ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سرژ سرکیسیان» در سخنان تلویزیونی اعلام کرد: 18 نفر از سربازان ما کشته و 35 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، وی مشخص نکرد که آیا این سربازان از نیروهای جدایی طلب تحت حمایت ایروان در قره باغ بودند و یا از نیروهای مسلح ارمنستان.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه ای اعلام کرد، 12 سرباز این کشور به دست نیروهای ارمنستان کشته شدند.

این بیانیه همچنین از تصرف 2 ارتفاع راهبردی و یک روستا در منطقه قره باغ از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان خبر داد.

درگیری های مسلحانه در منطقه قره باغ میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از یک سال آرامش، بار دیگر از سر گرفته شده است.


مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992به درگیری نظامی تبدیل شد. در نتیجه این درگیری، منطقه قره باغ کوهستانی در جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.


در ماه می سال 1994 میلادی میان دو طرف مناقشه، آتش بس برقرار شد اما، میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشت.

 

19 سرباز کشته شده , کشته شدن سرباز گالش کالا , کشته شدن 4 سرباز کانون اصلاح و تربیت یاسوج تصاویر

 

گروه مینسک خواستار توقف مناقشه قره باغ شد
 سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز شنبه در بیانیه ای خواستار توقف خشونت ها و زد و خوردهای مسلحانه در ناگورنا قره باغ شدند.

 در بیانیه مشترک سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا شامل روسیه، فرانسه و آمریکا در باره درگیری اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ آمده است: سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از اخبار مربوط به نقض عمده آتش بس در منطقه قره باغ که در نقاط حائل رخ داده به شدت نگران شده اند.

در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی ویژه وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده با محکوم کردن نقض آتش بس در قره باغ و بکارگیری زور توسط دو طرف مناقشه نسبت به وقوع زد و خوردهای مسلحانه در این منطقه که قربانیان انسانی از دو طرف و ساکنان غیرنظامی منطقه گرفته ابراز تاسف شده است.

سران گروه مینسک خواستار توقف زد و خوردها و برقراری مجدد آتش بس و تثبیت اوضاع توسط دو طرف درگیری در قره باغ شده اند.

در بیانیه آمده است: بار دیگر تاکید داریم که هیچ راهی جز حل و فصل صلح آمیز مناقشه قره باغ از راه مذاکره وجود ندارد.

 

اخبار بین الملل - ایرنا

 


ویدیو : ارمنستان از کشته شدن 18 سرباز خود به دست آذربایجانی ها خبر داد / روه مینسک خواستار توقف مناقشه قره باغ شد