آنكارا با تشویق سازمان ملل و آژانس... :     وزیر خارجه تركیه: آنكارا با تشویق ...



 

 

وزیر خارجه تركیه:

آنكارا با تشویق سازمان ملل و آژانس برای تفاهم غرب با تهران تلاش كرد


وزیر خارجه تركیه گفت كه هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم سازمان ملل متحد آنكارا را تشویق کردند برای تفاهم غرب با تهران تلاش کند و این موضوعی نبوده که تركیه خواسته باشد خودسرانه وارد آن شود.

وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نیوزویک» گفت كه «محمد البرادعی»، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ترکیه پیشنهاد داده بود برای ایجاد فضای اعتماد میان ایران و غرب تلاش کند.
به نقل از پایگاه خبری دویچه‌وله، «احمد داووداوغلو»، وزیر خارجه تركیه گفت كه هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم سازمان ملل متحد آنكارا را تشویق کردند برای تفاهم غرب با تهران تلاش کند و این موضوعی نبوده که تركیه خواسته باشد خودسرانه وارد آن شود.
وزیر خارجه‌ ترکیه در مورد این‌که واشنگتن ممکن است رای منفی ترکیه در شورای امنیت علیه تحریم‌های ضدایرانی را رای علیه آمریکا استنباط کند، گفت: «ما بارها توضیح داده‌ایم که این یک «نه» به آمریکا یا به سیاست‌های «باراك اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریكا نبوده است.»
داووداوغلو تاكید كرد: «رای «خیر» ما علیه تحریم‌ ایران «آری» به دیپلماسی بوده است.»
وزیر خارجه تركیه در ادامه درباره این‌که تفاهم‌نامه تهران مورد انتقاد اعضای دائمی شورای امنیت بوده به نیوزویک گفت که آنكارا نه به‌طور یک‌جانبه بلکه از همان آغاز به موازات متحدان خود در غرب حرکت کرده است.
بنا بر این گزارش، در ماه می تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان ترکیه، برزیل و ایران درباره انتقال اورانیوم ایران به ترکیه به‌منظور تبادل آن با غرب به امضا رسید...../تحلیل:ایلنا


ویدیو : آنكارا با تشویق سازمان ملل و آژانس...