آقای کفاشیان! به این تبلیغ اعتراضی ندارید؟ : بازیکنان تیم فوتبال العین امارات، ...


بازیکنان تیم فوتبال العین امارات، در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، پیراهنی به تن کرده بودند که روی آن تبلیغ یک بانک بود؛ بانک اول خلیج (FIRST GULF BANK)؛ اما این مسئله چه اهمیتی دارد؟



تماشاگران امروز:
بازیکنان تیم فوتبال العین امارات، در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، پیراهنی به تن کرده بودند که روی آن تبلیغ یک بانک بود؛ بانک اول خلیج (FIRST GULF BANK)؛ اما این مسئله چه اهمیتی دارد؟

سال 2008 تیم فوتبال سایپا، یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، تصمیم گرفت روی پیراهنش از تبلیغی استفاده کند که عبارت «خلیج فارس» داشت، اما با مخالفت مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا، سایپا مجبور به انتخاب دیگری شد.

توجیه ای اف سی این بود که چنین تبلیغی حساسیت دیگر کشورهای منطقه را به دنبال خواهد داشت.  تقریبا نزدیک به یک سال بعد از آن ماجرا، اختلاف فوتبال ایران با کشورهای عربی منطقه بالا گرفت. در یکی از بازی های سپاهان در لیگ قهرمانان، تماشاگران اصفهانی پارچه نوشته ای را به دوربین نشان دادند که روی آن «خلیج همیشگی فارس» نوشته بود. کارگردان تلویزیونی آن بازی، چند بار این تصویر را نشان داد. همان فصل در یکی دیگر از بازی های سپاهان در لیگ قهرمانان، اماراتی ها سعی کردند تلافی کنند، این بار تماشاگران آنها بودند که پارچه نوشت هایی با عبارت جعلی «خلیج عربی» به دوربین نشان دادند.

آقای تبلیغ , تبلیغ کانال تلگرام , تبلیغ در گوگل

وقتی دعوا بالا گرفت، کنفدراسیون فوتبال آسیا مجبور شد مداخله کند. آنها در نامه ای که به همه کشورهای منطقه نوشته شده بود، تاکید کردند از این پس هرگونه استفاده از «خلیج»، «خلیج فارس» و «خلیج عربی» در بازی هایی که زیر نظر کنفدراسیون برگزار می شود، رفتار سیاسی تلقی شده و تخلف به حساب خواهد آمد.

دستور روشن بود، با اینحال کشورها همچنان مختار بودند در بازی های داخلی، هرگونه که دوست دارند رفتار کنند. به همین خاطر بود که امارات متحده عربی تصمیم گرفت نام لیگش را به لیگ خلیج عربی تغییر دهد. روشن بود که این تصمیم واکنشی به عملکرد فدراسیون ایران است که سال ها قبل، نام خلیج فارس را روی لیگش گذاشته بود.

پس از این تصمیم، رسانه ها فدراسیون فوتبال ایران را مجبور کردند واکنش نشان دهد. مدیران فدراسیون مدعی شدند که به فیفا شکایت کرده اند اما ظاهرا از این شکایت نتیجه ای نگرفتند. واکنش دوم فدراسیون فوتبال ایران - باز هم تحت تاثیر فضای رسانه ای - منع بازیکنان از حضور در لیگ امارات بود. فدراسیون هیچ گاه این ممنوعیت را رسمی اعلام نکرد اما شفاهی از بازیکنان خواست اگر تصمیم دارند به امارات بروند، تجدید نظر کنند.

حتی قرار شد جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی به امارات نرود و در استقلال بماند با این شرط که بخشی از پول قراردادش را فدراسیون تقبل کند. ماجرای پیچیده ای که بعدها هنگام دعوای رسانه ای قلعه نویی با نکونام هم به چند شکل روایت شد.

همان فصل محمدرضا خلعتبری هم با وجود توافق نهایی با تیم عجمان امارات، سر از پرسپولیس درآورد. گفته شد پرسپولیس برای فسخ آن قرارداد، جریمه نسبتا سنگینی را به عهده گرفته است.

به این ترتیب ارتباطات فوتبال ایران و امارات در ظاهر به حداقل رسید، اگرچه گفته می شد که پشت پرده، علی کفاشیان یکی از حامیان یوسف سرکال، رییس فدراسیون امارات در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیاست. موضوع به همین جا ختم نمی شود. بر اساس شنیده ها، مسئولان برگزاری جام خلیج (GULF CUP)، تورنمنت اختصاصی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دنبال این هستند که برای قضاوت بازی های این جام که چند ماه دیگر برگزار می شود از کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا کمک بگیرند.

اگر این اتفاق بیفتد که احتمالش بالاست، به این معنی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا این جام را به رسمیت شناخته است. در واقع تورنمنتی به رسمیت شناخته خواهد شد که در نامگذاری اش ملاحظات مقامات ای اف سی (همان نامه سال 2009) نادیده گرفته شده است اما فدراسیون فوتبال ایران چه واکنشی ممکن است نشان دهد؟

بررسی رفتارهای فدراسیون در موارد مشابه، نشان می دهد که بعید است علی کفاشیان و دوستانش تمایلی به پیگیری چنین ماجراهایی داشته باشند. در حقیقت برخلاف ماجرای تغییر نام لیگ امارات که به مسئله داخلی این کشور تعبیر شد، این بار مسئله داخلی نیست و چنانچه فدراسیون فوتبال ایران حساسیتی نشان دهد، مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا مجبور خواهند شد برای رفتار تبعیض آمیزشان، توضیحی پیدا کنند اما آیا علی کفاشیان حاضر است روابط دوستانه اش با شیخ سلمان، رییس بحرینی کنفدراسیون را فدای این موضوع کند؟ پیدا کردن پاسخ این سوال زیاد دشوار نیست؛ کمی صبر کنید.


ویدیو : آقای کفاشیان! به این تبلیغ اعتراضی ندارید؟