یوسف كرمی :هنوز دارم به خرابه‌های لندن نگاه می‌كنم/ : مرور لحظه به لحظه اتفاقات ...



مرور لحظه به لحظه اتفاقات المپیك با قهرمان جهان

یوسف كرمی : در اوج خداحافظی می‌كنم نه الان/هنوز دارم به خرابه‌های لندن نگاه می‌كنم

یوسف كرمی می‌گوید قصد دارد در اوج از دنیای قهرمانی خداحافظی كند اما با صراحت اعلام كرد كه دیگر به المپیك بعدی فكر نمی‌كند.كرمی همچنین لحظه به لحظه اتفاقاتی كه در لندن برایش افتاد را به زبان آورد.

دارنده مدال برنز المپیك آتن و قهرمان تكواندوی جهان،از شانس های مدال كاروان ایران در المپیك لندن به حساب می‌آمد اما همانطور كه خودش می‌گوید، ساختمان آرزوهایش كه چهار سال آن را ساخته بود، یك شبه فرو ریخت.

 

امّـــا هنوز دوستَــــت دارم  , نگاه دانلود , لندن

 

كرمی با حضور در خبرگزاری ایسنا، به سوالات انبوهی كه پیرامونش وجود دارد پاسخ داد.

گفت و گوی قهرمان تكواندوی جهان و دارنده مدال برنز المپیك آتن با خبرنگار ایسنا را در ادامه می‌خوانید:

*** انتقادات كارشناسی باشد، قبولشان می‌كنم

بعد از نتایج كمتر از انتظار تكواندوی ایران در لندن انتقادات زیادی وارد شد كه ملی‌پوشان خوب تمرین نكرده بودند و تنها دو ماه تمرین داشتند و یا انتقادات دیگر. كرمی در پاسخ به این سوال ایسنا كه چه میزان از این انتقادات را قبول دارد؟ گفت: اگر انتقادی كارشناسی باشد قبول دارم ، اما متاسفانه بیشتر این انتقادات كه می‌شد غیر كارشناسی و غیر فنی بود. اگر ما نمی‌توانستیم تمرین كنیم دلیل داشت. معتمد پایش آسیب دیده بود و نزدیك به سه یا چهار ماه مشغول درمان آن بود. من زانویم را عمل كرده بودم و با این شرایط نمی‌توانستیم تمرین كنیم.

*** این مصدومیتها به سالهای قبل باز می‌گردد

وی افزود: این مصدومیت هایی كه ما دچار آن هستیم به تمرینات سختی باز می‌گردد كه ما در سال‌های قبل داشتیم. خیلی فشار تحمل كردیم و فشار زیادی روی ما بود. به طور مثال جام جهانی ، قهرمانی جهانی، كسب سهمیه المپیك و قهرمانی آسیا را با قدرت شركت كردیم و بهترین مقام ها را به دست آوردیم. در یك سال مگر در چند مسابقه می‌توان شركت كرد؟ همه این‌ها مصدومیت‌ها روی هم جمع شد و بالاخره یكجا دهان باز كرد. نه تنها من و باقری معتمد، بلكه بیشتر ملی‌پوشان به خاطر همان شرایط سختی كه تحمل كرده بودیم آسیب دیده اند.

یوسف کرمی

*** كادر فنی می‌خواست آن همه مسابقه برویم

قهرمان تكواندو آسیا در پاسخ به این سوال كه آیا الزامی وجود داشت كه آن زمان ملی‌پوشان به همه این مسابقات اعزام شوند و آیا نمی‌شد به تناوب از قهرمانان استفاده كرد و شما استراحت می كردید تا در المپیك این طور نمی‌شد؟ اظهار كرد: بالاخره كادر فنی (آقای مهماندوست) تصمیم می‌گرفت و ما هم به عنوان سرباز تیم ملی باید اطاعت می‌كردیم! این آسیب‌ها در زمان بدی خود را نشان داد.

*** مصدومیت بسیار بدی قبل از المپیك داشتم

كرمی ادامه داد: هیچ كس نمی‌تواند بگوید كه من در مصدومیتم چه كشیدم. به طور مثال همان زمان كه عمل جراحی انجام دادم ورزشكار دیگری در كنار من بود كه بعد از جراحی‌اش دو ماه پایش می‌لنگید، اما من یك ماه بعد از آن جراحی مبارزه كردم. من این همه درد را تحمل كردم و به كسی هم نگفتم چرا. به این خاطر كه هدفم چیز دیگری بود و باید این دردها را تحمل می‌كردم. مربی من (فریبرز عسگری) كاری نمی توانست انجام دهد، چون ما آن شرایط را داشتیم، چه كاری می‌خواست انجام دهد.

وی افزود: اگر انتقادی می‌‌كنند باید خدا را هم در نظر بگیرند. مربی تیم ملی در آن زمان چه كاری می‌خواست انجام دهد؟ من یك بازیكن حرفه‌ای هستم و نمی‌شد كه مربی بگوید باید این كار را انجام دهی. او در تعاملی بسیار خوب از من می پرسید كه آیا می‌توانم این كار را انجام بدهم یا خیر؟ ما تمریناتمان را بعد از عید نوروز شروع كردیم كه در مجموع چهار یا پنج ماه مانده تا المپیك بود.

*** كادر فنی در چند ماه چه كار می‌توانست بكند؟

قهرمان تكواندوی جهان گفت: فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی مربی فوق‌العاده‌ فنی است و در همه ابعاد او را تایید می‌كنم. ما با كادر قبلی چهار یا پنج سال كار كردیم تا نتایج را گرفتیم (اشاره به مهماندوست) اما وقتی تنها چند ماه با یك مربی بودیم، چه كاری می‌خواستیم انجام دهیم؟ او در این مدت كم چه طور می‌خواست روحیات ما را بشناسد؟ و از شرایط بدنی ما آگاه شود؟ عسگری زحمت زیادی كشید و پا به پای ما در اردوها بود.

*** در المپیك، ورزش روی بدش را به من نشان داد

كرمی گفت: در عمر ورزشی ام این همه آماده نبودم. قبل از المپیك هم گفتم الان هم می گویم. آنهایی كه مرا می‌شناسند می دانند كه دروغ نمی‌گویم. من خیلی خیلی آماده بودم، اما متاسفانه ورزش آن روی بد خود را به من نشان داد. المپیك لندن می توانست بهترین روز ورزشی من باشد، اما تبدیل به بدترین روز ورزشی‌ام شد.

*** هنوز هم نمی‌توانم باخت در المپیك را باور كنم

كاپیتان تیم ملی تكواندو در مورد شرایطش در المپیك لندن گفت: فكرش را نمی كردم كه چنین اتفاقی برایم بیفتد. الان هم نمی‌توانم باور كنم كه این چنین شده است، ولی اتفاقی است كه رخ داده. قبل از مبارزاتم كاملا آماده بودم و از نحوه كار خودم لذت می‌بردم و حتی در روز مبارزه و هنگام تمرین آنقدر خوب ضربه می‌زدم كه فكر می‌كردم قهرمان می‌شوم، اما روز مبارزه، روز من نبود. واقعا روز بدم بود.

*** می‌گفتند كرمی مشكل وزنی داشته است

وی در پاسخ به این سوال ایسنا كه پس از بازگشت از المپیك مطرح شد كه یوسف كرمی به دلیل مشكلات روحی كه داشت نتوانست موفق شود، گفت: برخی گفتند كه یوسف مشكل اضافه وزن داشته در صورتی كه اصلا این طور نیست و من راحت وزن كم می‌كنم. روز وزن كشی هم من تنها نیم كیلو وزن كم كردم. آنهایی كه وزن كم می‌كنند می دانند كه نیم كیلو خیلی عالی و طبیعی است. در مقایسه با كشتی‌گیران كه روز قبل از مسابقه سه یا چهار كیلو وزن كم می‌كنند وزن كم كردن من یك رویا بود.

*** از 11 صبح تا یك شب تك و تنها بودم

كرمی افزود: در المپیك من یك یا دو اشتباه داشتم. روزی كه باقری معتمد مبارزه داشت من برگشتم دهكده. از ساعت 11 صبح تا حدود یك بامداد تنها بودم. در آن روزها اكثر ورزشكاران كاروان هم به ایران برگشته بودند. همه رفته بودند و تنها تكواندو و كشتی مانده بود. خودتان تصور كنید در چنین شرایطی، چنین مسابقاتی و در آن فضای دهكده یك ورزشكار تنها باشد چه می‌شود؟ آن هم ورزشكاری كه فردایش مسابقه دارد. من نمی‌خواهم در این باره چیزی بگویم، بلكه كارشناسان نظر بدهند كه آن شرایط چگونه بود و چرا اینطور شد. مگر در این شرایط یك ورزشكار می‌تواند شاد باشد. مگر می‌شد به چیزهایی كه نباید فكر كند، فكر كند؟

*** شب قبل از مسابقه من بودم و خودم!

وی افزود: در روز قبل از مبارزه‌ام لحظه لحظه‌اش بد بود. اگر آنجا كسی بود كه با او صحبت می‌كردم اصلا به مسابقه‌ام فكر نمی كردم. وقتی كسی حضور داشت كه با او صحبت می‌كردم این طور نمی‌شد و آن فكرها به سرم نمی‌زد. از لندن به كسانی در ایران زنگ زدم كه شاید باورتان نشود. تنها برای این زنگ می‌زدم كه مشغول باشم و به چیز دیگری فكر نكنم، اما مگر چقدر می‌شود تلفنی صحبت كرد. من تك و تنها بودم در مقابل لشگری از فكرهای مختلف. آنجا اگر یك فرد معمولی هم در كنارم بود كه با او صحبت می كردم شرایطم فرق می‌كرد. استرس نداشتم. در همانجا در اتاق كناری من تیم كشتی فرنگی بود كه در تیم خود دكتر تغذیه، چندین مربی و همراه داشتند و مشغول بودند، اما من تنها بودم. آنها شش ـ هفت كشتی‌گیر داشتند در حالی كه سه یا چهار تا مربی در كنارشان بود و تقریبا برای هر یك كشتی‌گیر یك مربی بود. در كنار بنا چند مربی هم بود. اما من بودم و خودم!

*** شب مسابقه نیم ساعت هم نخوابیدم

قهرمان تكواندوی جهان در پاسخ به این سوال كه آیا انتظارات بالای مردم به او استرس وارد كرد و اجازه نداد تا آن عملكرد مطلوب را به نمایش بگذارد؟ گفت: من كه تنها مدال آور كاروان ایران در المپیك های قبلی بودم و برنز آتن را در كارنامه داشتم واقعا در لندن تنها مانده بودم و روز قبل از مبارزه‌ام هر كاری كردم نشد. من این انتظارات را دوست داشتم، ولی متاسفانه نشد. همه این افكار نگذاشت كه من شب قبل از مبارزه بخوابم. من چشم‌هایم را بستم به هیچ چیز خاصی فكر نكردم،‌ اما نتوانستم تمركز كنم كه بخوابم. فكر می‌كردم كه الان می‌خوابم، چند لحظه بعد می‌خوابم، اما هر چه كردم كه خوابم ببرد نشد. آنقدر از این بی خوابی عصبانی و ناراحت شده بودم كه لباسم تا صبح خیس شده بود. صبح آن روز ساعت 6:30 صبح به سالن رفتم آن هم در حالی كه نیم ساعت هم نخوابیده بودم.

وی ادامه داد: در سالن هم خوب میت زدم و هادی ساعی هم از نوع میت زدنم راضی بود. او گفت كه خیلی آماده ای و اگر همین طور مبارزه كنی همه را شكست می دهی.

*** انگار بدنم را از گردن به پایین بسته بودند

یوسف كرمی گفت: سرانجام زمان مبارزه فرا رسید و من روی شیاپچانگ رفتم. راند اول را هم خوب مبارزه كردم و حریف را شكست دادم و می دانستم كه راندهای بعدی شرایط بهتر می‌شود چون بدن من بدن استقامتی است و به مرور و در راندهای پایانی كه حریفان تحلیل می‌روند بدن من بهتر جواب می‌دهد، ‌اما متاسفانه وقتی در پایان راند اول برای استراحت روی صندلی نشستم آن بی خوابی شب قبل اثرش را گذاشت. وقتی در راند دوم آمدم روی شیاپچانگ گویی بدن مرا از گردن به پایین بسته بودند و نمی توانستم هیچ كاری انجام دهم.

وی اظهار كرد: وقتی در راندها یك بر یك مساوی شدیم فهمیدم كه دیگر نمی‌توانم او را شكست دهم، آن هم حریفی كه من در كسب سهمیه المپیك با اختلاف او را شكست داده بودم. من بازیكنی هستم كه اگر 10 امتیاز هم از حریف عقب باشم نمی گویم كه شكست می‌خورم و حمله می‌كنم. اما نمی‌دانم چه شد كه آنجا گفتم نمی‌توانم این اسپانیایی را شكست دهم. بدنم با ذهن و روحم هماهنگی نداشت و همه این‌ها به شب قبل باز می‌گشت كه اصلا نخوابیده بودم.

*** چهار سال زحمتم یك شبه به هدر رفت، نمی‌دانم تقصیر كه بود

قهرمان تكواندو جهان یادآور شد: وقتی به المپیك لندن نگاه می‌كنم می بینم كه چهار سال زحمت و تلاش خود را به خاطر یك شب نخوابیدن از دست دادم، نمی‌دانم تقصیر چه كسی بود.

كرمی در پاسخ به این سوال ایسنا كه آیا فدراسیون تكواندو نمی توانست كاری كند كه یك نفر همراه تو باشد و آیا نمی‌شد به جای این كه دبیر فدراسیون به لندن برود مربی دیگری را اعزام كنند؟ یادآور شد: ذوالقدری نمی‌توانست به داخل دهكده بیاید و پولادگر هم به عنوان سرپرست تیم حضور داشت. فدراسیون نمی توانست كاری كند. ما حتی نتوانستیم مربی تیم را همراه خود به آنجا ببریم. اگر یك نفر با من بود و با او در مورد هر چیزی صحبت می‌كردم و به مسابقه فكر نمی كردم، این طور نمی‌شد. روز خیلی بدی بود.

*** هنوز دارم به همان خرابه‌ها نگاه می‌كنم

وی با اشاره به این كه زحمات چهار ساله‌اش به هدر رفت گفت: من چهار سال یك ساختمان رویایی ساخته بودم كه در روز مبارزه‌ام در المپیك می‌‌خواستم با كلید در آن را باز كنم و بروم داخل و زندگی كنم كه این همان مدال المپیك بود، اما در آن روز بد، وقتی شكست خوردم این ساختمان جلوی چشمانم در یك لحظه فرو ریخت و همین طور مانده بودم كه چه كار كنم.

وی ادامه داد: همین الان هم دارم به همان خرابه‌ها نگاه می‌كنم. تمام تلاشم را كردم، اما نشد. من برای المپیك هیچ چیز كم نگذاشتم. 10 ماه اردو بودم و تنها هفته‌‌ای یك روز به خانه‌ام می‌رفتم و خانواده ام را می دیدم.

قهرمان تكواندو جهان در پاسخ به این سوال كه علی‌رغم باخت اولش در المپیك چرا برای كسب مدال برنز تلاش نكرد؟ گفت: بعد از آن باخت بسیار بد واقعا دیگر انگیزه نداشتم كه مبارزه كنم، چون برای كسب طلا آمده بودم و وقتی از دست رفت دیگر چیزی باقی نمانده بود . آن روز گویی قرار نبود من مدال بگیرم.

*** مسئولان ورزش از تجربیات شكست‌خورده ها استفاده كنند

كرمی یادآور شد: امیدوارم مسئولان ورزش با توجه به كسانی كه در المپیك‌ها شكست خورده‌اند از تجربه آنها برای پیروزی‌های بعدی استفاده كنند. از ما كه گذشت امیدوارم از تجربه ای كه از باخت من به دست آمده برای كسی كه امید مدال است استفاده شود تا دیگر این شكست‌ها رخ ندهد. ما 12 مدال گرفتیم، اما خوب است بنشینیم و صحبت كنیم، چرا بیشتر نگرفتیم.

*** در اوج خداحافظی می‌كنم نه الان

وی با نادرست خواندن برخی از مطالبی كه در رسانه ها مطرح شده كه او قصد خداحافظی از تیم ملی را دارد، گفت: می گویم هر كسی هر كاری كه می‌كند نگاهی هم به خدا داشته باشد. خدا همه اعمال ما را می‌بیند . اگر چیزی می‌نویسیم واقعا صادقانه باشد. بحث‌هایی نوشته‌اند كه من خداحافظی می‌كنم. اگر روزی حتی یك درصد احساس كنم كه نمی‌توانم برای تكواندو موثر باشم به قرآن قسم می روم. اگر همین الان در فدراسیون رای گیری كنند و یك نفر بگوید كه كرمی توانش را ندارد شك نكنید تكواندو را كنار می گذارم.

كرمی افزود: من این همه سال این همه افتخار برای تكواندوی ایران كسب كرده‌ام و نمی‌خواهم به خاطر یك مسابقه آنها از بین برود. الان هم برگشته‌ام تا باز هم افتخار آفرینی كنم و در اوج خداحافظی كنم. المپیك برایم اتفاق خیلی تلخی بود.

*** كسب سهمیه المپیك از المپیك حساس‌تر بود

قهرمان بازی‌های آسیایی با اشاره به این كه مسابقات كسب سهمیه المپیك در باكو برایش حساس‌تر از بازی‌های المپیك بود، یادآور شد: من در آن رقابت‌ها برای كسب سهمیه المپیك باید با چهار قهرمان سرشناس جهان ، اروپا و آمریكا مبارزه می‌كردم كه خوشبختانه همه آنها را با اختلاف شكست دادم و سهمیه گرفتم. اگر قرار بود استرس داشته باشم باید در آنجا استرس می داشتم كه خیلی سخت تر بود، اما چرا این طور نشد. هنوز هم نمی‌دانم چرا در المپیك این طور شد، اما مطمئنم كه حتما خیر و صلاحی بود كه من مدال نگرفتم. شاید اگر مدال می گرفتم اتفاق بدی قرار بود بیفتد.

*** از لطف مردم خجالت می‌كشم

یوسف كرمی ادامه داد: یكی از حسرت‌هایی كه می خورم این است كه چرا در المپیك لندن مدال نگرفتم تا دل مردم را شاد كنم. بعد از المپیك واقعا مردم آنقدر به من لطف داشتند كه خجالت می‌كشم. آنها می‌گفتند كه چه برنده باشی و چه بازنده دوستت داریم. حتی یك نفر هم حرف بدی به من نزده است. همین برای من بس است و وقتی محبت مردم را می‌دیدم بیشتر ناراحت می شدم. در دلم می‌گفتم كه خدایا چرا مدال نگرفتم.

وی یادآور شد: چون در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو لذت خوشحال كردن مردم را دیده‌ام بیشتر حسرت می خورم كه چرا نتوانستم دوباره آنها را شاد كنم. ای كاش می توانستم این لذت را به آنها بدهم. در بازیهای گوانگ‌جو در روزهای اول مدال نمی‌گرفتیم و ما هنوز اعزام نشده بودیم. مردم همه ناراحت بودند و در مغازه و خیابان می‌گفتند كه چرا مدال نمی‌گیریم اما در روزهای آخر وقتی كشتی و تكواندو آن طور مدال گرفتند، واقعا چهره و روحیه مردم عوض شد. من این صحنه ها را دیده ام كه حالا از مدال نگرفتنم در المپیك ناراحتم.

*** نمی‌خواهم فكر كنند كه با یك باخت دلسرد شده‌ام و جا را خالی كرده‌ام

قهرمان تكواندوی جهان در پاسخ به این سوال كه آیا این اتفاقات تلخ لندن انگیزه‌اش را برای كسب موفقیت در آینده بیشتر می‌كند؟ گفت: دروغ نمی‌توانم بگویم. خیر. این مسایل به من انگیزه نمی‌دهد، چون آنجا كه باید مدال می‌گرفتم نگرفتم، اما انگیزه‌ام را هم از دست نداده‌ام. همان یوسف كرمی قبلی هستم. تمام تلاشم را می‌كنم و حتی بیشتر تمرین می‌كنم تا دوباره خود را نشان دهم. نمی‌خواهم اطرافیانم فكر كنند كه به خاطر یك باخت دلسرد شده‌ام و جا را خالی كرده‌ام. سعی می‌كنم موفق باشم. فرد موفق آن است كه بعد از شكست‌های سنگین دوباره وارد میدان جنگ شود.

*** در المپیك‌ پازلم تكه های خالی داشت

وی افزود: روز قبل از مسابقه‌ی هر ورزشكاری كه در المپیك حضور دارد خیلی حساس است، چرا كه ورزشكار داخل حبابی است كه خیلی شكننده است. من دو المپیك رفته ام كه شاید بگویم بدشانس بودم، چون در هر دو این حضورها شب قبل از مسابقه تنها بودم. موفقیت یك پازل است كه وقتی همه چیزها در كنار هم چیده شده باشد موفق می شوی و می توانی آن تابلو را به همه نشان دهی، اما وقتی یك تكه آن نباشد نمی توانی آن را نشان دهی، چون همه می‌گویند كه چرا جای آن یك تكه خالی است. برای من در لندن چند تكه این پازل نبود. مهم نیست این تكه پازل در كنار بود یا وسط. همیشه جاهای خالی بیشتر نمود پیدا می‌كنند.

*** اگر روی باختم ریز شویم خیلی چیزها مشخص می‌شود

قهرمان تكواندو آسیا در پاسخ به این سوال كه آیا نمی‌شد در المپیك لندن هادی ساعی به جای حضور در سالن مسابقه باقری معتمد، به كنار تو می آمد تا تنها نباشی، گفت: ساعی با تكواندو نیامده بود، بلكه به خاطر انتخابات IOC آمده بود و این توفیق بود كه او در كنار ما باشد. در مورد من، تنها باختم به چشم آمد كه شاید اگر ریز شویم خیلی چیزها مشخص می‌شود.

 

دوستت دارم , سامی یوسف , دوست دارم

 

*** ای كاش یك روانشناس در لندن بود

وی افزود: از مسئولان ورزش خواهش می‌كنم كه در المپیك‌ها حداقل یك روانشناس را همراه خود ببرند، چون المپیك جنگ روانشناسان و جنگ ذهن ها است. مثلا چرا مایكل فلپس چند روز اول مدال نگرفت اما در روزهای آخر دوباره مدالهای طلا را بر گردن انداخت؟ آیا او دوست نداشت؟. چرا بعد از چند روز توانست همان اقتدار قبلی خود را نشان دهد آیا معجزه شده بود یا اینكه او را از لحاظ ذهنی آماده كرده بودند؟ همه‌ی این چراها مهم است.

*** عسگری بد نتیجه‌ نگرفت

وی در پاسخ به این سوال كه آیا تغییرات كادر فنی در فاصله حدود 10 ماهه تا المپیك روی عملكرد ملی‌پوشان تاثیر گذاشت؟ گفت: بحث تغییر كادر فنی در آن زمان اصلا فنی نبود و پولادگر مجبور شد چنین تصمیمی بگیرد. آن ماجراها از دست فدراسیون خارج شده بود. بعد از آن مسایل هم فریبرز عسگری را برای سرمربیگری انتخاب كردند، چون شرایطش را داشت. همه آرزویشان است كه سرمربی تیم ملی شوند، اما عسگری هم آدم كمی نبود و تجربه بسیار خوبی داشت. شاید خیلی‌ها می‌توانستند مربی تیم ملی شوند، اما عسگری شرایطش را داشت.

كرمی در مورد این كه این شرایط چیست؟ افزود: شرایط مربی تیم ملی بودن آن است كه در كنار ملی‌پوشان و تیم ملی باشد و برای مدتی خانواده را كنار بگذارد و شب و روز با بچه‌ها كار كند. عسگری این شرایط را داشت و فكر می‌كنم بد هم نتیجه‌ نگرفت. در این سال‌ها غیر از ساعی تنها د و نفر مدال المپیك گرفتند. معتقدم ما باید همدیگر را بیشتر دوست داشته باشیم و حس وطن دوستی مان بیشتر باشد، نه این كه منتظر شكست یوسف كرمی باشیم تا از او انتقاد كنیم.

*** ای كاش از كادر فنی حمایت می‌كردند

كرمی گفت: چه خوب بود كه بعد از المپیك از كادر فنی حمایت می‌كردیم و به جای این كه بی مهابا از او انتقاد كنیم همدل می شدیم. كادر فنی چیزی كم نداشت و خانواده تكواندو باید از او حمایت می‌كرد، چرا كه او با بسیاری از همین نفرات كه انتقاد می‌كنند دوست و هم تیمی بوده است. متاسفانه همه گذاشته بودند كه بعد از المپیك تیم نتیجه‌ نگیرد و انتقاد كنند.

***مهماندوست هم بعد از چهار سال جواب داد

وی در پاسخ به این سوال كه گفته می‌شود مهماندوست روی بدنسازی تكواندوكاران بهتر كار می كرد و به همین دلیل هم توانست آن افتخارات را كسب كند، افزود: مهماندوست چهار ـ پنج سال با تیم كار كرده بود و به همین خاطر این نتایج را بدست آورد. در اولین مسابقه‌ای كه او سرمربی بود، در جهانی دانمارك یك طلا گرفتیم در حالی كه دوره قبل از آن ما دو طلا گرفته بودیم پس چرا نتوانست آن مدالها را تكرار كند. بعد از چند سال كه او با تیم كار كرد تیم ما در مسابقات قهرمان جهان در كره قهرمان شد، اما چرا؟ دلیلش این است كه پس از چند سال كار كردن در كنار هم فهمیده بودیم كه اخلاقمان چطور است و باید در چه شرایطی چه برخوردی با هم داشته باشیم و چطور كار كنیم.

*** كی‌روش هم در زمان كم نمی‌تواند نتیجه بگیرد

كرمی ادامه داد: باید به كادر فنی فرصت داد. به طور مثال بهترین مربی دنیا را برای فوتبال آورده ایم، اما نمی‌تواند نتیجه‌ بگیرد. آیا كی‌روش بد است؟ هیچ كس از او نمی‌تواند ایراد بگیرد، اما فوتبال ما این طور نیست. اگر به او فرصت بدهند حتما نتیجه‌ می‌گیرد.

*** تكواندوی ایران منحصر به یك نفر نیست

قهرمان تكواندوی جهان یادآور شد: آقا رضا(مهماندوست) را دوست دارم، چون برای این تكواندو خیلی زحمت كشید و یكی از مربیان دلسوز بود و با احترامی كه برای او قائل هستم می گویم كه موفقیت تكواندوی ایران منحصر به یك نفر نیست، چرا كه همه ما از مسئولان فدراسیون ، كادر فنی ، ورزشكاران و خانواده تكواندو همه یك تیم هستیم كه تلاش می‌كنیم تا تكواندو نتیجه‌ خوبی بگیرد.

وی ادامه داد: ما هنوز كار فریبرز عسگری را ندیده‌ایم. ما با این مربی تنها یك المپیك رفتیم كه خیلی سنگین بود. شاید در مورد عملكرد او در جام جهانی آروبا هم نشود نظر دقیقی داد. اگر می‌خواهیم به صورت دقیق در مورد او نظر بدهیم باید بعد از مسابقات قهرمانی جهان در دوره بعد باشد كه او مدتی با تیم كار كرده است. هر چقدر بگذرد ما می‌توانیم نتایج قبلی را راحت تكرار كنیم. تیم ما تیم خیلی خوبی بود و هست همین طور فدراسیون ما خوب بود و هست.

*** برخی شیطنت می‌كنند

كرمی در پاسخ به این سوال كه با توجه به شرایط فعلی تكواندوی ایران آیا بهتر نیست بزرگان وارد شوند و این بحث مهماندوست و بازگشت او به تیم ملی را حل و فصل كنند؟ به ایسنا گفت: این‌ها بحث‌های مدیریتی است . اگر با هم دوست باشیم و هدفمان برای موفقیت باشد، نتیجه‌ می گیریم . مشكلات از درون خانواده بیرون می‌آید. پولادگر و عسگری نمی گویند كه چه مشكلاتی وجود دارد ، بلكه برخی از اطرافیان حاشیه سازی و شیطنت می‌كنند. ما باید همین كادر را حمایت كنیم و اگر نتیجه‌ نگرفت آن موقع انتقاد كنیم. مثلا دوومیدانی هشت یا 9 نفر را برد و یك نقره گرفت، اما تكواندو دو نفر را برد و یك نقره گرفت. درست است كه انتظارات را برآورده نكردیم، اما باید همه شرایط را در نظر گرفت.

یوسف کرمی

*** اعزام باقری معتمد به صلاح تكواندو بود

یوسف كرمی در مورد مسابقه انتخابی قبل ازالمپیك برای مشخص شدن نفرات اعزامی به المپیك لندن و این كه چرا بین محمد باقری معتمد و علیرضا نصر انتخابی برگزار نشد، گفت: محمد و علی تقریبا در یك سطح بودند، به نظرم شاید تنها عاملی كه باعث شد باقری معتمد به المپیك اعزام شود رنكینگش بود. اگر نصر به المپیك اعزام می‌شد احتمالش بود همان دور اول به حریف تركیه ای می خورد و حذف می شد. سرمربی تیم ملی هم گفت كه اگر فاصله نصر با معتمد زیاد بود انتخابی می‌گذاشت، اما وقتی فاصله ‌شان كم است عاقلانه نبود ورزشكاری كه رنكینگ بهتری دارد را انتخاب نكنند. باقری معتمد به خاطر رنكینگ بالایی كه داشت، با قرعه آسانتری روبرو شد اما اگر نصر می رفت، شاید قرعه‌اش بسیار سخت می‌شد. شاید حق علی نصر بود كه انتخابی بزند، اما ریسك بزرگی بود. صلاح كشور و تكواندو این بود، كسی اعزام می‌شد كه شانس بیشتری دارد. شاید علی نصر یك مقدار بهتر از باقری معتمد بود، اما با آن شرایط، اعزام محمد بهتر بود.

*** چرا مسئولان قبل از المپیك حتی یك نشست تخصصی هم با ورزشكاران نمی‌گذارند

وی گفت: مسئولان محترم ورزش قبل از رفتن به المپیك جلسات زیادی با همه عوامل و دستگاه‌ها می گذارند، اما ای كاش آنها یك نشست تخصصی هم با ورزشكاران داشته باشند و بپرسند كه دغدغه‌شان چیست و چه چیزی برای المپیك لازم دارند؟ اگر می‌خواهیم ورزش پیشرفت كند باید چنین جلساتی داشته باشیم. برای حضور موفق در المپیك 2016 باید از همین امروز برنامه‌ریزی كنیم.

*** تلخ ترین و شیرین ترین خاطرات ورزشی

یوسف كرمی در مورد اینكه تلخ ترین خاطره ورزشی اش چیست؟ ادامه داد: بدون كوچك‌ترین فكری می گویم كه المپیك لندن تلخ‌ترین خاطره ورزشی‌ام است.

وی افزود: تمام پیروزی‌هایم بدون شك شیرین‌ترین خاطره‌هایم هستند، چون دل مردم را شاد می‌كردند.

*** شیرینی فروش گفت، بخور. شیرینی خودت است!

وی همچنین اظهار كرد: موفقیت‌های ورزشی در زندگی مردم تاثیر دارد . به طور مثال بعد از موفقیت‌هایی كه در «گوانگجو» به دست آمد برای خرید شیرینی به قنادی مراجعه كردم كه شیرینی صلواتی تعارف كرد و بعد از این كه خوردم پرسیدم به چه دلیل شیرینی گذاشته و به همه شیرینی می‌دهد كه جوابش مرا تكان داد و آن فرد شیرینی فروش گفت: بخور، شیرینی موفقیت خودت است! از این چیزها خیلی خوشحال می‌شوم.

وی ادامه داد: در خاطره ای دیگر روزی كه یك نفر مرا بوسید و گفت كه موفقیتم كدورتی كه در خانه آنها به وجود آمده بود را برطرف كرد كه وقتی توضیح داد فهمیدم واقعا خدا مرا برگزیده است. آن فرد گفت كه در خانواده اش كدورتی به وجود آمده بود كه پس از مدال آوری وقتی همه آنها شادی كردند این كدورت از بین رفت و با هم آشتی كردند.

*** فعلا خداحافظی نمی‌كنم

یوسف كرمی گفت: همین دیدن لذت خوشحالی مردم باعث می‌شود كه به خداحافظی فكر نكنم و جدایی از تكواندو برایم سخت باشد. به جان دخترم قسم می خورم كه الان باید زانویم را عمل كنم اما به خودم می گویم كه فعلا آن را فراموش كن، چند مدال دیگر بگیر تا مردم خوشحال شوند بعد از آن به بقیه چیزها فكر كن .

*** در المپیك بعدی نخواهم بود

وی در پاسخ به این سوال كه آیا به المپیك بعدی فكر می‌كنم؟ گفت: با صراحت می‌گویم قطعا تا المپیك بعدی در تیم نخواهم ماند و می روم تا به خانواده ام برسم. خیلی اصرار می‌كنند كه بمانم، اما نظرم عوض نخواهد شد. الان دوست ندارم از تیم ملی خداحافظی كنم. می‌‌خواهم چند مدال دیگر بگیرم و در اوج كنار بروم. نظرم هم عوض نمی‌شود. دلیل آن هم خانواده است. دخترم اكنون سه ساله است و در این سال‌ها خانواده‌ام سختی زیادی را تحمل كرده‌ و می‌‌خواهم سرانجام در كنار آنها بودن را حس كنم. شاید توانش را داشته باشم كه در المپیك ریو هم باشم، اما به خاطر خانواده‌ام این كار را نخواهم كرد.

*** برای جام جهانی آماده می‌شوم

قهرمان تكواندوی جهان در مورد شرایطش بعد از المپیك لندن گفت: بعد از استراحت كوتاهی كه در این مدت داشتم و البته استراحت مطلق نبود دوباره به اردوها برگشته‌ایم. ما تكواندو كاران نمی‌توانیم استراحت‌های طولانی مدت داشته باشیم، چون اگر زیاد استراحت كنیم سخت می‌شود ، بدن را به شرایط خوب گذشته باز گرداند.

وی افزود: اكنون خودمان را برای حضور در جام جهانی در كشور آروبا آماده می‌‌كنیم . اردوهای آماده سازی شرایط خوبی دارد. جوانان با انگیزه‌ای در اردوها حضور دارند كه در كنار آنها افراد با تجربه‌ای هم حضور دارند و تركیب خوبی را تشكیل می‌دهند. امیدوارم این جوانان از تجارب افراد با تجربه تر استفاده كنند، چرا كه از مبارزه كردن دركنار این باتجربه ها چیزهای زیادی یاد می گیرند.

*** وزن كم كردن، دلیل نرفتن به مسكو

مسابقه بین قاره‌ای دو هفته‌ دیگر در روسیه برگزار خواهد شد كه محمد باقری معتمد و فرزاد عبداللهی به نام برای حضور در این مسابقه دعوت شده‌اند و روس ها نام شش نفر دیگر را هم برای شركت در بخش تیمی از ایران خواستند كه فدراسیون ایران نفراتی را معرفی كرد كه نام «یوسف كرمی» بین آنهانبود.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا او با این همه مدال به این رقابت‌ها نخواهد رفت و آیا مشكلی وجود دارد؟ گفت: به هر حال مساله‌ای بود كه بین كادر فنی و من به صورت كاملا منطقی مطرح شد و من هم پذیرفتم كه به روسیه نروم. وزن اصلی من 87 كیلوگرم است كه برای حضور در وزن هفت تیم ملی، وزن كم نمی‌كنم. برای حضور در بازی‌های المپیك 2012 لندن و برای شركت در وزن 80 ـ كیلوگرم هفت كیلو وزن كم كردم. اگر قرار بود به مسابقه روسیه بروم باید دوباره هفت كیلو وزن كم می‌كردم و از سوی دیگر باید برای مسابقات جام جهانی هم هفت كیلو كم كنم كه می‌شد 21 كیلو وزن كم كردن در حدود دو ماه كه این خیلی به یك ورزشكار فشار می‌آورد و لزومی هم نداشت كه بروم.

یوسف كرمی ادامه داد: وقتی با فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی صحبت كردم پذیرفتم كه این كار زیاد حرفه‌ای نیست و پذیرفتم كه به روسیه نروم. اكنون خودم را برای حضور پرقدرت در جام جهانی آروبا آماده می‌كنم.

*** كسب بهترین نتیجه‌ در جام جهانی هدف بعدی

وی در پاسخ به این سوال كه هدفش از حضور در جام جهانی آروبا چیست؟ گفت: همیشه گفته‌ام كه برای كسب بهترین نتیجه‌ و مدال به هر مسابقه‌ای می روم . البته شاید برخی اوقات رخ نداده باشد، ولی مطمئن باشید كه در این رقابت‌ها هم هدفم كسب بهترین نتیجه‌ است. در جام جهانی چون مسابقات به صورت تیم به تیم است مسئولیت نفرات سنگین است و من به عنوان كاپیتان تیم باید تیم را جمع و جور كنم كه این مسئولیتم را سنگین تر می‌كند.

قهرمان تكواندوی جهان با اشاره به این كه در مسابقات جام جهانی آروبا امتیاز هر پنج نفر در مجموع محاسبه می‌گردد، افزود: این نحوه محاسبه امتیازات مسئولیت‌ها را سنگین تر كرده و كار را مشكل می‌كند. در این دوره باید خیلی تیم تر باشیم نسبت به مسابقات قبلی كه در جام جهانی‌ها شركت كردیم و مطمئن باشید كه برای كسب بهترین نتیجه‌ روی شیاپچانگ می‌رویم.

كرمی در مورد این كه تیم ملی در جام جهانی چه نتیجه‌ای خواهد گرفت؟ یادآور شد: مطمئن باشید خیلی از دوستانی كه از تكواندو و نتایج كادر فنی انتقاد می‌كردند اینجا خواهند دید كه ما یكی از بهترین نتایج ایران در ادوار جام جهانی را خواهیم گرفت.

*** تفاوت زیاد این جام جهانی با ادوار قبل

دارنده‌ی مدال برنز المپیك 2004 آتن در پاسخ به این سوال كه آیا تیم ملی می‌تواند قهرمانی خود در مسابقات جام جهانی چین را كه در زمان سرمربیگری رضا مهماندوست به دست آمد، تكرار كند؟ گفت: درست است ما در دوره قبل قهرمان شدیم،‌ اما شرایط اكنون خیلی فرق می‌كند. نمی‌شود این دوره را با دوره قبل مقایسه كرد. در دوره قبل مسابقات تك به تك بود و تنها برد یا باخت مهم بود. اگر یك تكواندو كار یك بر صفر پیروز می‌شد، با پیروزی هفت بر صفر تفاوتی نمی‌كرد، اما اكنون تمام امتیازات به دست آمده یك تیم با یكدیگر جمع و محاسبه می‌شود كه این، كار را خیلی سخت‌ می‌كند. در این دوره امتیازاتی كه یك تیم از دست می‌دهد هم خیلی مهم می‌شود. برای قهرمانی می رویم چرا كه پتانسیل، توان و انگیزه كسب این مقام را داریم.

*** ‌از سال 83 دنبال استخدام شدن در شركت نفت هستم

دارنده مدال برنز المپیك 2004 آتن در حالی كه ناراحت بود، در مورد وضعیت شغلی‌اش گفت: من شغلی غیر از تكواندو كار كردن ندارم. از سال 83 كه مدال المپیك گرفتم قول استخدام در شركت نفت را دادند و در این هشت سال از هر جایی كه فكرش را كنید نامه برده‌ام، اما ترتیب اثری داده نشده و استخدامم نكرده اند. بحث استخدام قهرمانان و مدال آوران المپیك یك قانون بود، اما نمی‌دانم چرا در مورد من اجرا نمی‌شود.

وی افزود: من با این همهِ مدال استخدام نشده ام، اما برخی افراد با تنها یك مدال نوجوانان جهان استخدام شده‌اند. نمی‌دانم كه چرا این مسایل در مورد من صدق نمی‌كند. حتی در آخرین بار وزیر ورزش و جوانان در نامه‌ای خواستار استخدام فوری‌ام شد، اما باز هم ترتیب اثر داده نشد.

كرمی اظهار كرد: دلخوری و دلگیری من از مسئولان این است كه یك نفر پیگیر بحث استخدام من نیست. قبل از المپیك قول‌های زیادی دادند، اما گویا شركت نفت كه این همه نیرو جذب می‌كند جایی برای یك مدال آور ورزش ایران ندارد. 19 سالم بود كه دستور گرفتم مرا استخدام كنند، الان 29 ساله هستم و خبری نیست./ایسنا

 


ویدیو : یوسف كرمی :هنوز دارم به خرابه‌های لندن نگاه می‌كنم/