گوجه سبز را با برگ بخرید! : جدا از طعم ترش و وسوسه‌انگیز گوجه سبز، این میوه ...


جدا از طعم ترش و وسوسه‌انگیز گوجه سبز، این میوه خواص زیادی دارد، فشار خون را كنترل كرده و چربی‌های خون را هم كاهش می‌دهد گوجه‌سبز یكی از میوه‌های آشنای بهاری است. از آن نوع میوه‌هایی كه پیش  از آمدن بهار انتظارش را می‌كشند. حالا دیگر این انتظار به سرآمده و سبد میوه‌های خیلی از خانه‌ها پر است از گوجه‌ ‌سبزهای بهاری؛ میوه‌های خوش طعم و رنگی كه كوچك و بزرگ برای خوردنش لحظه شماری می‌كنند. عجله نكنید، تازه در آغاز راه‌هستید و فرصت دارید تا دل‌تان می‌خواهد گوجه‌سبز نوش‌جان كنید؛ اما بد نیست قبل از آن نگاهی هم به دنیای پرخاصیت این میوه كوچك اما پر فایده بیندازید.



گوجه فرنگی , گوجه , رب گوجه فرنگی

    فشار خون‌ را كنترل كنید!

كاهش فشار خون یكی از اثرات درمانی منحصر به فرد گوجه‌ سبز است. خوردن گوجه سبز فشار بالای خون شما را تحت كنترل در‌می‌آورد، چربی خون ‌را كاهش می‌دهد، رسوبات را از خون حذف می‌كند و عملكرد معده-روده‌ای را نیز تنظیم می‌كند. علاوه بر این، باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود و به‌همین‌دلیل می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و حتی درمان سرطان دارد. مطالعات نشان داده این میوه می‌تواند در درمان تومورها هم موثر باشد. بنزوئیك كه به‌طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد، تركیبی است كه خاصیت ضد‌میكروبی دارد. بنابراین این میوه می‌تواند به‌عنوان یك پاك‌كننده طبیعی دستگاه گوارش هم به شمار رود. علاوه بر این، خیلی از تحقیقات از خاصیت ضد‌قارچی و ضد‌باكتریایی این میوه خبر می‌دهند. از سوی دیگر به‌دلیل وجود اسید اسكوربیك (ویتامینc) این میوه برای افراد مبتلا به نقرس هم یكی از انتخاب‌های ایده‌آل است. در كنار تمام این موارد باید به خاصیت مسهلی گوجه سبز هم اشاره كرد.



    رفع بوی بد دهان با گوجه سبز

گیاه‌شناسان اعتقاد دارند خوردن گوجه سبز برای رفع بوی بد دهان مفید است. اما خواص گوجه‌ سبز بهاری تنها به میوه آن منحصر نمی‌شود، چرا كه پختن برگ‌های درخت گوجه سبز البته در سركه، می‌تواند در درمان كرم‌های حلقوی معده و روده موثر باشد.  به عبارت دیگر جوشانده 25 تا 30 گرم برگ درخت گوجه سبز، كشنده انگل‌های معده است و این خاصیت در هسته گوجه سبز هم وجود دارد. البته فراموش نكنید برگ گوجه سبز نفاخ بوده و برای معده مضر است، مگر آن‌كه همراه با یك مسهل خورده شود. پس اگر می‌خواهید از همه خواص این میوه بهره ببرید، بهار امسال این میوه را با بر‌گ‌هایش تهیه كنید.



نکته - بنزوئیك كه به‌طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد، تركیبی است كه خاصیت ضد‌میكروبی دارد بنابراین این میوه می‌تواند به‌عنوان یك پاك‌كننده طبیعی دستگاه گوارش به شمار رود



   درمان كم‌خونی با گوجه سبز

اگر به مشكل شب‌كوری دچارید خوردن گوجه سبز را فراموش نكنید، چون مصرف گوجه سبز برای درمان شب‌كوری، مفید است و همچنین بیماری‌های نقرس، رماتیسم و تصلب شرائین هم با خوردن گوجه سبز بهبود پیدا می‌كنند. می‌توانید روی خواص گوجه سبز حتی به‌صورت خشك شده هم حساب كنید، چون خشك شده این میوه هم برای درمان اعصاب و كم‌خونی مفید است. ضمن این‌كه مدر است و اعمال كلیه‌ها را تنظیم می‌كند.



  با سبزی‌های  كوهی بخورید

اگر نگران طبیعت سرد گوجه سبز هستید می‌توانید آن را به رسم هم‌وطنان شهرهای شمالی كشور با سبزی‌های كوهی مثل نعنا كه خاصیت گرم دارند، مصرف كنید. به این ترتیب دیگر لازم نیست نگران حالت نفاخ گوجه سبز باشید. یادتان باشد گوجه سبز را بیشتر از 4 روز در یخچال نگهداری نكنید چون از این به بعد این میوه به‌تدریج خواص خودش را از دست می‌دهد.



گوجه سبز , خواص گوجه فرنگی , سوپ گوجه فرنگی

   ارزش غذایی گوجه سبز

  •   كربوهیدرات 51/8 گرم
  •   چربی 84/2 گرم
  •   پروتئین 6/1 گرم
  •   فیبر خام 5/0 درصد

 با مصرف 100گرم گوجه سبز، 5 درصد ویتامین A، 1/2‌درصد ویتامین B1، 9/1 درصد ویتامین B2   ، 8/2 درصد نیاسین، 13 درصد ویتامین c، 1/5 ‌درصد كلسیم، 2/2 درصد فسفر، 5‌درصد آهن و 6/3 درصد پتاسیم  نیاز بدن شما در روز تامین می‌شود.

منبع : مجله سیب سبز

رب گوجه , گوجه گیلاسی , دمی گوجه


ویدیو : گوجه سبز را با برگ بخرید!