گزارش آماری وزیر کشور از انتخابات مجلس : عبدالرضا رحمانی فضلی از لزوم اصلاح ...


عبدالرضا رحمانی فضلی از لزوم اصلاح قانون انتخابات در جمع نمایندگان مجلس دهم سخن گفت و افزود: این قانون چه در حوزه ثبت نام نامزدها، تبلیغات و ... نیازمند بازنگری است. خبرآنلاین: عبدالرضا رحمانی فضلی از لزوم اصلاح قانون انتخابات در جمع نمایندگان مجلس دهم سخن گفت و افزود: این قانون چه در حوزه ثبت نام نامزدها، تبلیغات و ... نیازمند بازنگری است.

وزیر کشور در مراسم افتتاحیه مجلس دهم، طی سخنانی از اینکه توفیق ادای برگزاری انتخابات سنگین مجلس دهم را یافته، از خداوند تشکر کرد و با تقدیر از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ارزشمند رئیس جمهور در برگزاری انتخابات، ادامه داد: تاکیدات قانون اساسی بر ضرورت تشکیل مجلس، حاوی نظاماتی است که برگزار کنندگان و تمهید کنندگان انتخابات باید پیش بینی و مقدمات تشکیل مجلسی شایسته مردم را فراهم کنند.

به گفته وی، وزارت کشور در طراحی این روند، موکبات شرعی و قانونی و اخلاقی را مد نظر قرار داده که به اذعان سخنان همه مسئولان این راه را به خوبی طی نموده است. مشارکت حداکثری، رعایت حق الناس و قانون محوری و بی طرفی کامل، چارچوب‌های برگزاری این انتخابات بوده است.

وی با تاکید بر بی طرفی کامل مجریان به منظور پرهیز از هرگونه اتهام جانبداری مجریان، متذکر شد که ملت با اعتماد به این روند، مشارکتی حداکثری در انتخابات مجلس داشتند.

وزیر کشور سپس گزارشی از عملکرد وزارت متبوعش در روند برگزاری انتخابات مجلس دهم که همزمان با انتخابات مجلس خبرگان پنجم انجام شد، ارائه داد. از جمله تشکیل ستاد انتخابات کشور با ریاست معاونت سیاسی وزارت کشو، ستادهای متناظر استانی، صدور مصوبات انتخاباتی، برگزاری 40 جلسه مرکزی و 2000 جلسه متناظر استانی، آموزش مجریان انتخابات و...

رحمانی فضلی از رقابت جریانات سیاسی در این دور از رقابت‌ها یاد کرد و گفت که گروهک های تروریستی در پی ایجاد اغتشاش و ناامنی در انتخابات بودند. اما وزارت کشور از شش ماه قبل، اطلس امنیتی انتخابات را برای جلوگیری از تنش و ناامنی در انتخابات تدوین و اجرا کرده و با وزارت اطلاعات و مسئولان امنیتی هماهنگی کامل داشت. ستاد امنیت انتخاباتی نیز برای رصد این موارد تشکیل شد و تعداد 250 هزارنفر از نیروهای نظامی و انتظامی برای تامین امنیت انتخابات بکارگیری شدند. نهایتا انتخابات با حفظ آرامش بدون ناامنی انتخاباتی و تلفات جانی برگزار شد.

اهم سخنان وی از این قرار است:

*شبکه هوشمند بازرسی انتخابات را راه اندازی کردیم. 60 هزار نیروی متعهد و آگاه از اقشار مختلف مردم برای این منظور به کار گرفته شدند. از فناوری های نوین در امر بازرسی نیز استفاده شد.

*با شورای نگهبان هماهنگی کامل داشتیم. از مجموع 25 فرآیند برگزاری انتخابات، 23 مورد آن از جمله ثبت نام نامزدها و ... به صورت رایانه ای انجام شد. در 30 درصد حوزه های انتخابیه نیز امکان برگزاری انتخابات الکترونیک را داشتیم که با موافقت شورای نگهبان روبرو نشد. البته با هماهنگی این شورا، صندوق های اخذ رای برای اولین بار به صورت شفاف طراحی شد.

*ثبت نام در این دور از انتخابات 110 درصد افزایش داشت اما نهایتا 5944 نفر از سوی شورای نگهبان تایید شدند. از تشریک مساعی شورای نگهبان برای بازگرداندن 1600 نفر دیگر به گردونه انتخابات سپاسگذارم.

*33میلیون و 956 هزار نفر از واجدین شرایط که معادل 62 درصد از کل شرکت کنندگان هستند، در این انتخابات شرکت کردند. از میان کلیه رأی دهندگان؛ 45 درصد در فاصله سنی بین 18 تا 35 سال، 37 درصد در فاصله سنی بین 36 تا 55 سال و 18 درصد نیز در بازه سنی 55 سال به بالا بوده اند.

*48 درصد شرکت کنندگان زن و 52 درصد مرد بوده اند. از کل آراء مأخوذه، تعداد رأی دهندگان در روستاها 31% و در نقاط شهری 69% می‌باشد.

*درمرحله اول انتخابات، 152 حوزه انتخابیه تعیین تکلیف و221 نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخاب 68 نفر از 55 حوزه انتخابیه نیز، به مرحله دوم موکول شد.با هماهنگی شورای محترم نگهبان، مرحله دوم انتخابات درتاریخ 10 اردیبهشت، در سطح 21 استان و 55 حوزه انتخابیه و 15 هزار و 158 شعبه اخذ رای ، برای انتخاب 68 نفر از میان 136 نامزد راه یافته به مرحله دوم برگزار شد. در مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تعداد 5 میلیون و901 هزار و 297 نفر از واجدین شرایط، در انتخابات شرکت و آراء خود را به داخل صندوق‌های رای انداختند که سبب ثبت مشارکت 33.48 درصدی در انتخابات شد.

*271 نماینده مجلس دهم مرد و 17 نفر زن هستند.

*در بین منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 73 نفر در ترکیب سنی 30 تا 45 سال ، 187 نفر در ترکیب سنی 45 تا 60 سال و 28 نفر در ترکیب سنی 65 سال به بالا می‌باشند. متوسط سن منتخبین مجلس نهم 48 سال بوده و در مجلس دهم این عدد به 50 سال افزایش یافته است.

*تعداد 111 نفر از منتخبان دارای مدرک تحصیلی دکتری، 145 نفردارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و 32 نفر نیز دارای مدارک معادل کارشناسی ارشد و تحصیلات حوزوی می‌باشند. تعداد 111 نفر از منتخبان این دوره از نمایندگان ادوار گذشته و 177نفر نیز برای اولین بار به افتخارخدمتگزاری در مجلس شورای اسلامی نائل آمده اند.

*در خصوص منتخبِ سوم مردم اصفهان نیز، مطابق آنچه که شورای محترم نگهبان اعلام نموده است، ابطال انتخابات نسبت به یک فرد اعمال شده و با توجه به تفاوتِ برداشتِ وزارت کشور از قانون، در این خصوص اقدامات قانونی لازم، از جمله ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح ومجلس شورای اسلامی جهت ارائه استفساریه دنبال شده است که کماکان منتظر حل و فصل قانونی موضوع هستیم.

*در این انتخابات فقط نتایج حوزه انتخابیه بندرلنگه، باطل شد در حالیکه در انتخابات قبل، 12 حوزه نتایجش ابطال شد.

*مجموعه قوانین و مقررات فعلیِ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، پاسخگوی نیازهای مجریان، ناظران ومردم شریف ایران نبوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است. بر همین اساس؛ وزارت کشور درجریان روند برگزاری انتخابات اخیر، نسبت به احصاء و تعیین مجموعه اشکالات، نواقص، ابهامات وخلاء‌های موجود در فرآیند تدارک و تمهید برگزاری انتخابات از جمله:" ثبت نام ازداوطلبان"، " تعیین و احراز صلاحیت‌ها"، " تشکیل وحدود وظایف و اختیارات هیات‌های اجرائی و نظارت و نحوه انجام تکالیف قانونی از سوی هیات‌های موصوف"، " شرایط تبلیغاتی وچگونگی تامین و هزینه کرد منابع تبلیغاتی و انتخاباتی"، " نحوه برگزاری انتخابات"، "روند اخذ رای"، " شماش آراء"، " اعلام نهائی نتایج"، "بررسی شکایات واعتراضات" و دیگر موارد، اقدام و امیدواریم که در تعاملی سازنده بین دولت یازدهم و مجلس دهم، پس از تصویب وابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، شاهد تدوین وتصویب قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم.

*امیدوارم نمایندگان مجلس دهم در تعامل جدی با سایر قوا در راستای تحققات منویات رهبری و مطالبات مردم، گام بردارند و پشتوانه تقویت نظام جمهوری اسلامی باشند.


ویدیو : گزارش آماری وزیر کشور از انتخابات مجلس