گرمترین سال تاریخ : در حالی که قرار است به زودی نشست اقلیمی سازمان ملل در پاریس ...


در حالی که قرار است به زودی نشست اقلیمی سازمان ملل در پاریس برگزار شود به گزارش همشهری آنلاین،سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده دمای جهان در سال ۲۰۱۵ به رکوردی جدید دست‌یافته‌است. خبرآنلاین: در حالی که قرار است به زودی نشست اقلیمی سازمان ملل در پاریس برگزار شود به گزارش همشهری آنلاین،سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده دمای جهان در سال ۲۰۱۵ به رکوردی جدید دست‌یافته‌است.

در این گزارش آمده‌است كه سال 2015 با شكستن ركورد سال 2014 به گرمترین سال جهان در طول تاریخ تبدیل خواهد شد. میانگین دمای هوای جهانی در سال گذشته 14.57 درجه سلسیول ثبت شده‌است. با این همه این گزارش تا پایان سال 2015 صبر نكرده و پیش از پایان سال ادعای خود را مطرح كرده‌است زیرا براساس داده‌ها، دمای هوا در سال جاری به اندازه‌ای غیرعادی بالا بوده كه به نظر نمی‌آید فرصت كافی برای خنك شدن تا حدی كمتر از دمای سال 2014 را داشته باشد.

این گزارش یك هفته پیش از آغاز نشست اقلیمی سازمان ملل در پاریس منتشر شده‌است،‌ نشستی كه كه سران كشورهای جهان قصد دارند در آن برسر روش‌های مهار تغییرات اقلیمی با یكدیگر به توافق برسند.

به گفته مایكل ژاراد دبیر سازمان هواشناسی جهانی سازمان ملل متحد،‌ درحال حاضر ركورد دما در بیشتر نقاط جهان شكسته شده‌است. این گزارش حقایق شگفتی‌انگیزی را برملا نكرده‌است، دانشمندان سازمان اقیانوسی و هواشناسی آمریكا و دیگر سازمان‌های هواشناسی پیش از این پیش‌بینی كرده‌اند كه سال 2015 گرمترین سال جهان خواهد.

به گفته ژاراد احتمال اینكه دمای جهانی درحال حاضر یك درجه سلسیوس نسبت به دوران پیش صنعتی گرمتر شده‌باشد بسیار زیاد است. این درحالی است كه سران كشورهای جهان وعده‌داده‌اند كه دمای جهان بیشتر از دو درجه نسبت به دوران پیش‌صنعتی افزایش پیدا نكند. ژاراد می‌گوید از آنجایی كه تا‌به‌امروز یك درجه افزایش دما داشته‌ایم و میزان انتشار آلودگی‌ها به شكلی غیرقابل مهار رو به افزایش است، با شرایطی اضطراری مواجه هستیم.

به گفته دانشمندان جهان به واسطه انتشار گازهای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی كه حرارت را درخود محبوس می‌كنند، و همچنین به واسطه پدیده طبیعی ال‌نینو رو به گرمتر شدن گذاشته‌است.

این گزارش جدید اطلسی از شرایط اقلیمی شدید و نامساعد است، از موج حرارت در هند و پاكستان كه دمای هوا را به 45 درجه نیز رساند گرفته تا وقوع توفان‌های قدرتمندی مانند پاتریشیا در نیومكزیكو. براساس این گزارش در سال 2015 مناطق مختلف جهان بارش و سیل‌های شدید و درعین حال خشكسالی‌های شدیدی را تجربه كرده‌اند.


ویدیو : گرمترین سال تاریخ