«چوپان دروغگو» كلاهبردار میلیونر شد : «سال‌ها پیش پسرك چوپانی در روستایی زندگی ...



چوپان دروغگو , داستان چوپان دروغگو , قصه چوپان دروغگو

«سال‌ها پیش پسرك چوپانی در روستایی زندگی می‌كرد. او هر روز گوسفندان اهالی روستا را برای چرا به كوه می‌برد. همیشه تنها بود. روزی برای سرگرمی، یك دروغ بزرگ به مردم گفت.»

به گزارش اعتماد، این قصه برای همه آشناست. آن پسرك همان چوپان دروغگوست. او به دروغ فریاد «گرگ به گله زد» را می‌كشید تا صاحبان گوسفندان را بالای كوه بكشاند و به ریش‌شان بخندد. اما حالا با گذشت سال‌ها شكل چوپان دروغگو هم مانند همه‌چیز تغییر كرده است.

 آنها به دنبال كلاهبرداری با گوشی همراهند. به آنها هم «چوپان دروغگو» می‌گویند. آنها به جای آزار حنجره‌شان تنها گوشی تلفن را بر می‌دارند، پیامكی دروغ را برای صدها نفر می‌فرستند و خود را یابنده گنج معرفی می‌كنند. وانمود می‌كنند بی‌سوادند و از ترس آن همه طلای باارزش و قیمتی، شب‌ها خواب‌شان نمی‌برد. می‌ترسند جان‌شان در خطر باشد. ادعا می‌كنند شماره تماس را مادرشان با استخاره به دست آورده.

پیامك‌شان این است: «سلام علیكم من {...} هستم. در منطقه {...} به سمت روستای {...} زندگی می‌كنم. چوپان هستم. گوسفند وگاو دارم. می‌خواهم درباره روزی حلالی كه خدا وسفره مرتضی علی به ما داده با شما صحبت كنم. چندوقت پیش كه عمویم گوسفند‌ها را به پایین تپه برده بود، مقداری وسیله طلا داخل یك كوزه پیدا كرد. دو مجسمه با ١٨١٢ سكه طلا. مادر من سید است شماره شما را با استخاره از قرآن به دست آورد. خوب آمده. من هم چون آشنایی درشهر ندارم از ناچاری به شما پیام دادم. حالا شما هم درحق ما برادری كن. انها را برای‌مان بفروش. اما تو را به امام حسین قسم، به كسی درباره این چیزی نگو.»

این افراد سال‌هاست كه در پلیس آگاهی پرونده دارند. یكی از آنها سید مراد است. او تلفنش را جواب می‌دهد تا درباره پیامكی كه برای صدها نفر فرستاده حرف بزند تا شاید بتواند معامله كند. مصمم است تا طلاهای خیالی خود را به عاشقان عتیقه بفروشد. اگر برایش ثابت شود فردی عتیقه باز است و پیامكش را باور كرده، دام را محكم می‌چیند. او می‌گوید «اهل سركار گذاشتن مردم نیستم و قصد ایجاد مزاحمت برای كسی ندارم. من چوپانم. خدا و پیغمبر را می‌شناسم». او می‌خواهد هم خودش و هم خریدار عتیقه سود ببرند. برای همین حاضر است تا «دو كیلو سكه‌ای را كه پیدا كرده ٥٠ – ٤٠ میلیون تومان بفروشد».

 خودش را «آدم ساده‌ای» معرفی می‌كند و می‌گوید «بی‌سوادم و چوپانی می‌كنم. حاضرم چند تا از آنها را نشان دهم. اگر عتیقه‌های واقعی بودند، معامله می‌كنم». می‌گوید «می توان نگاه‌شان كرد، نمونه‌اش را برد و امتحان كرد، كارشناس آورد و بعد معامله كرد».

شگرد كلاهبرداری چوپان دروغگو چیست؟
«چوپان دروغگو» با باندهای ضرب سكه‌های تقلبی همكاری می‌كند. عتیقه‌ها و سكه‌هایش تقلبی است. او مالباخته‌ها را سر قرار می‌كشد، اگر آنها متوجه تقلبی بودن عتیقه‌ها نشوند، معامله می‌كند، پول را می‌گیرد و متواری می‌شود. دیگر به راحتی نمی‌شود او را پیدا كرد. اما اگر مالباخته‌ها متوجه نقشه او شوند بین‌شان درگیری رخ می‌دهد كه گاه رنگ خون هم به خود می‌گیرد. نمی‌توان پایان درگیری‌ها را حدس زد. چوپان‌های دروغگو محل ملاقات خود را نیز حساب شده تعیین می‌كنند. بیشتر آنها مالباخته‌ها را به جایی می‌كشانند كه ظن پلیس برای انجام معامله در آنها كمتر باشد.

سید مراد و هم كیشانش، نه چوپانند و نه گنج پیدا كرده‌اند. آنها كلاهبردارند و جز نقشه‌ای برای سركیسه‌كردن مردم چیز دیگری در چنته ندارند. بیشترشان باندی عمل می‌كنند و در آگاهی استان‌های مختلف پرونده دارند. پلیس برنامه‌های زیادی برای دستگیری‌شان دارد و هر از گاهی خبر دستگیری‌شان تیتر رسانه‌ها می‌شود، با این حال آمار مشخصی از مجموع دستگیری‌های چوپان‌های دروغگو در كشور وجود ندارد و اخبار مربوط به دستگیری‌ها به تفكیك استان‌ها بیان می‌شود. نمونه این خبرها، مهرماه امسال رسانه‌ای شد. در این ماه چوپانی دروغگو در لرستان با بیش از ١٩٠٠ سكه تقلبی در عملیات پلیس دستگیر شد.

 پیش از آن نیز خبر دستگیری چند چوپان دروغگو در اصفهان رسانه‌ای شده بود. با همه اینها، استان لرستان بیش از استان‌های دیگر كشور با چوپان‌های دروغگو درگیر است به نحوی كه رییس كل دادگستری این استان پیش از این از زندانی بودن بیش از ٥٠ نفر از چوپان‌های دروغگو در زندان‌های لرستان خبر داده و گفته بود كه تنها در سال ٩٠ بیش از ٩٠٠ هزار سكه تقلبی در این استان كشف شده است. برای كلاهبرداران سكه‌های تقلبی یك تا هفت سال زندان در نظر گرفته می‌شود. همچنین دو برابر مالی را كه كلاهبرداری كرده‌اند، به صورت نقدی از این افراد گرفته می‌شود. با این همه، تا زمانی كه عتیقه‌های خیالی چوپان‌های دروغگوی امروزی، خریدار میلیونی داشته باشد، پیامك‌های‌شان هم به راه خواهد بود.

سركار گذاشتن مردم برای پسرك چوپان قصه‌ها، جز خنده سود دیگری نداشت اما چوپان دروغگوی امروزی تنها با یك پیامك دروغ صدها میلیون تومان به جیب می‌زند. سرگرمی‌اش، جیب آنهایی است كه عتقیقه چشم‌شان را كور و ثروت جیب‌شان را پر كرده است. هنوز خاطره گرگی كه به گله چوپان دروغگوی قصه‌ها زد از ذهن كسی نرفته است. او وقتی دروغ حمله گرگ به گله‌اش را سه بار تكرار كرد با بی‌اعتنایی مردم روبه‌رو شد اما سكه‌های تقلبی چوپان دروغگوی امروزی، همچنان خریدار دارد. آنها هنوز هم پیامك می‌فرستند: «سلام علیكم. من چوپانم. بی‌سوادم. كلی طلا پیدا كرده‌ام. بیا برادری كن و آنها را از من بخر... »

اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو : «چوپان دروغگو» كلاهبردار میلیونر شد