وقتی یك افغانی ریال را شکست می دهد : همچنین درباره دینار عراق نیز كه زمانی ...


همچنین درباره دینار عراق نیز كه زمانی ـ همین یك دهه پیش ـ از فرط بی‌ارزشی به هنگام سفر زایران ایرانی، اصلا با پول ایران مبادله نمی‌شد و خود كاسب‌های عراقی نیز ترجیح می‌دادند نرخ‌ها را به ریال ایران اعلام كنند، باید گفت كه امروز با ارزش برابری نزدیك به ریال خودمان مبادله می‌شود! روزگاری بود كه هزار تومانی‌های سبز ایرانی به مانند پول رسمی در جنوب عراق، سرتاسر افغانستان و حتی بخشی از خاك پاكستان در مبادلات جریان داشت.

موضوع جریان داشتن پول ملی یك كشور در كشور دیگر، همواره از عوامل اقتدار پولی بانك مركزی تلقی شده و حتی در برابر بحران‌ها از اقتصاد آن كشور حمایت می‌‌كند، زیرا هیچ خروج پولی از كشور بدون مابه‌ازا نیست و قطعا در برابر آن ارز یا كالا و یا خدمات وارد می‌شود.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، رواج مبالغ هنگفت زیاد دلار در بیرون از خاك آمریكا را از دلایل دیر آسیب بودن اقتصاد آن و عامل انتقال بحران‌های اقتصادی آن خطه به خارج از كشور می‌دانند.

رفته رفته و با انسجام پیدا كردن نسبی اقتصادهای این دو كشور همسایه یعنی عراق و افغانستان در دهه گذشته از طریق شكل‌گیری دولت‌های مركزی هر چند ضعیف، این اقتصادها نیز به طور طبیعی به سمت احیای پول ملی خود حركت كردند و البته امروز در این كشورها نیز همچون دیگر ملل جهان، تنها پول ملی است كه به طور جدی رواج دارد.

اما پرسش اینجاست كه هرچند ما به طور منطقی این نقطه قوت را نمی‌توانستیم نگه داریم، اما آیا این هم منطقی است كه در این سال‌ها، یك واحد پول افغانستان یعنی یك افغانی با 250 ریال ما برابر شود؟ مگر نه این كه وقتی افغان‌ها به بازسازی اقتصادی و احیای پول ملی روی آوردند، ما سال‌ها بود از ثبات اقتصادی برخوردار بوده و یك كشور در حال توسعه به شمار می‌رفتیم، در حالی كه افغانستان هم اكنون نیز در میان كشورهای توسعه نیافته طبقه‌بندی می‌شود؟

همچنین درباره دینار عراق نیز كه زمانی ـ همین یك دهه پیش ـ از فرط بی‌ارزشی به هنگام سفر زایران ایرانی، اصلا با پول ایران مبادله نمی‌شد و خود كاسب‌های عراقی نیز ترجیح می‌دادند نرخ‌ها را به ریال ایران اعلام كنند، باید گفت كه امروز با ارزش برابری نزدیك به  ده برابر  ریال ما مبادله می‌شود! (هزار دینار عراق برابر با 990 تومان ایران) در سال‌های اخیر نرخ رشد ارزش دینار عراق با سیاست‌های خاص بانك مركزی این كشور تا حدی صعودی و دارای روند دایم افزایشی بوده كه در برخی اخبار این سال‌ها، مواردی چون سرمایه‌گذاری در دینار عراق سودده‌تر از بورس و ... را می‌دیدیم.

حال اینکه رشد اقتصادی یا وضعیت پولی دو كشور همسایه ایران در چه وضعیتی است، شاید خیلی مهم نباشد، اما آنچه قطعا مهم است، این كه ما در این سال‌ها چه كردیم كه 250 ریالمان اكنون با ارزشی برابر یك افغانی مبادله می‌شود؟

منبع: تابناک


ویدیو : وقتی یك افغانی ریال را شکست می دهد