وعده های نه چندان جدی آکادمی اسکار : ایس کیوب بازیگر فیلم سرشار از سیاهپوستان ...


ایس کیوب بازیگر فیلم سرشار از سیاهپوستان «مستقیم از درون کامپتون» بیش از دو ماه بعد از اهدای اسکارهای ۲۰۱۶ به گروهی که فقط سفید پوستان بودند و اتمام مراسمی که سفیدترین اسکار تاریخ نامیده شده بود، گفت اصلا برایش مهم نیست که این فیلم نیز مثل سایر محصولات هنری امسال سیاهان توسط آکادمی اسکار سرکوب شد و فقط یک نامزدی در شاخه بهترین سناریوی اورژینال بدست آورد که آن را نیز نبرد. بانی فیلم - وصال روحانی: ایس کیوب بازیگر فیلم سرشار از سیاهپوستان «مستقیم از درون کامپتون» بیش از دو ماه بعد از اهدای اسکارهای ۲۰۱۶ به گروهی که فقط سفید پوستان بودند و اتمام مراسمی که سفیدترین اسکار تاریخ نامیده شده بود، گفت اصلا برایش مهم نیست که این فیلم نیز مثل سایر محصولات هنری امسال سیاهان توسط آکادمی اسکار سرکوب شد و فقط یک نامزدی در شاخه بهترین سناریوی اورژینال بدست آورد که آن را نیز نبرد.

 ایس کیوب گفت: چرا ناراحت باشم؟ مردم فیلم را دوست داشتند و فیلم در سطح جهان قدری بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فروخت. اینها حقیقت است و نه نحوه برخورد آکادمی اسکار با فیلم ما زیرا آنها تحت هر شرایطی فقط کاری را که دوست دارند، انجام می دهند. جالب تر این که سناریوی «مستقیم از درون کامپتون» از معدود اجزای فیلم است که ارتباطی با سیاهان ندارد و آن را چهار سفید پوست که در میان شان جاناتان هرمن و اندریا برلوف هم مشاهده می شوند، نوشته اند!

اسکار , آکادمی آی تی , اسکار 2016

در سالی که سپری شد، آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری در یک تبعیض آشکار حتی یک بازیگر سیاهپوست را نیز در جمع نامزدهای اسکار قرار نداد حال آنکه شاخه های بهترین بازیگران مرد و زن نقش اول و نقش دوم مجموعاً ۲۰ کاندیدایی را در بر دارند. «مستقیم از درون کامپتون» درباره موجودیت و عملکرد گروه موسیقی «NWA» است که تمامی اعضای آن سیاهپوست اند و ایس کیوب که حرف های وی را آوردیم، نه فقط یکی از رل های اصلی فیلم را ایفا می کند، از تهیه کنندگان این فیلم نیز هست. این فیلم همان طور که ایس کیوب می گوید مورد توجه وسیع رسانه ها و مردم در غرب قرار گرفت اما آکادمی اسکار مثل بسیاری از سایر محصولات تلاش سیاهپوستان در سال گذشته چشم به روی آن بست.

 تنها هنرمندی که می شد او را رنگین پوست و غیر سفید در جمع کاندیداهای اسکار امسال تلقی کرد، اله خاندرو گونزالز ایناریتو کارگردان مکزیکی و موفق فیلم «بازگشته» بود که پیروزی خود را در شاخه برترین کارگردانی به چشم دید و فیلمش دو اسکار دیگر را هم گرفت اما در سایر رده ها و شاخه های ۲۴ گانه اسکار امسال اثر و خبری از نامزدهای سیاهپوست در کار نبود و این مسئله خشم و اعتراض بسیاری را حتی در میان سفید پوستان موجب شد که می گفتند این یک تضییع حق آشکار است و آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری با انجام آن به واقع خودش را تخریب کرده است.

در چنین فضایی «مستقیم از درون کامپتون» هم از دید سایرین هم به نماد این بی توجهی و تضییع حق تبدیل شد و هم برخی بازیگران و تهیه کنندگان آن زبان به سخن گشودند و آکادمی را بابت نادیده گرفتن تلاش شان و تبعیض نژادی و پایمال کردن حق و حقوق رنگین پوستان به باد انتقاد گرفتند.

اتفاقات امسال در حالی روی داد که آکادمی اسکار در سالهای اخیر و به عنوان مثال ۲۶ سال گذشته به سیاهان بهای لازم را داده بود و دنزل واشینگتن، مورگان فریمن، جیمی فاکس و هاله بری از جمله افرادی هستند که طی آن سالها به جوایز اسکار رسیدند و اوکتاویا اسپنسر هم از سیاهپوستان فاتح اسکار در سال ۲۰۱۲ بود اما بدلایلی ناروشن آکادمی مذکور با کنار گذاشتن مصلحت های خود و سایرین سیاهپوستان را از مراسم اسکار ۲۰۱۶ به کلی حذف کرد و ساز خود را نواخت و فقط در زیر فشار اعتراضات متذکر شد که برای ادوار بعدی انتخابات اسکار فکری خواهد کرد و اجحاف فوق را تصحیح خواهد کرد. آکادمی همچنین مدعی شد که تعداد رنگین پوستان عضو این نهاد را افزایش خواهد داد و این امر به خودی خود بر تعداد کاندیداهای سیاهپوست در ادوار بعدی انتخابات اسکار خواهد افزود. با این حال کیوب و همگنانش معتقدند که وعده های فوق را نباید چندان جدی گرفت و ریشه چندانی در حقیقت ندارند.


ویدیو : وعده های نه چندان جدی آکادمی اسکار