نوسان قیمت‌ها در بازار کامپیوتر :   اخبار اقتصادی - افت و خیز قیمت دلار موجب ...



قیمت صندلی کامپیوتر , قیمت قطعات کامپیوتر , قیمت کامپیوتر

 

اخبار اقتصادی - افت و خیز قیمت دلار موجب شد

نوسان قیمت‌ها در بازار کامپیوتر

بازار خرید و فروش کامپیوتر طی مدتی که از سال جدید می‌گذرد روزهای پرنوسانی را از لحاظ روند قیمت‌ها و سطح معاملات سپری کرده‌است.

نوساناتی که اگر چه کارشناسان آن را از رشد نرخ تورم و برخی از مسائل داخلی در مسیر واردات ناشی‌ می‌دانند. اما علت اصلی این تغییر و تحولات را نوسانات نرخ دلار آزاد اعلام کرده‌اند.

 

به گفته‌ آنها نوسانات نرخ دلار آزاد و درهم بیش از هر چیز دیگری بر بازار کالاهای گوناگون و از جمله کالاهای تکنولوژیکی تاثیر گذاشته و موجب دگرگونی وضعیت بازار از لحاظ تقاضا و عرضه می‌شود. آنها با اشاره به افت‌و‌خیز شدید نرخ دلار آزاد طی حدود یک ماهی که از سال کاری جدید می‌گذرد می‌گویند؛ چنین اتفاقی در کنار مسائل دیگر به کلی فضای بازار کامپیوتر را آشفته کرده است در حدی که شاهد بروز رفتارهای عجیبی از سوی خریداران و فروشندگان کالاهای کامپیوتری هستیم.

 

با توجه به این مسائل در گزارشی ما به بررسی وضعیت بازاری می‌پردازیم که تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز روزهای سردی را سپری کرده و فعالان آن هیچ چشم‌اندازی از آینده آن ندارند.

 

اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:

تحولات یک ماهه بازار کامپیوتر

با وجود امیدهای بسیاری که در مورد کاهش نرخ دلار و بازگشت دوران طلایی به بازار کامپیوتر وجود داشت، از اواخر اسفند ماه سالی که گذشت تا کنون، نرخ دلار آزاد از رقم سه هزار تومان پایین‌تر نیامده‌ و امید گروه‌های گوناگون خریدار که با تصور کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک از خرید خودداری می‌کردند به یأس بدل شد.

 

بررسی اجمالی در تغییرات نرخ دلار طی یک ماه اخیر به خوبی می‌تواند وضعیت بازار کامپیوتر را به تصویر کشد. بررسی‌های انجام شده توسط «دنیای اقتصاد» گویای این امر است که افت و خیز 100 تا 350 تومانی قیمت دلار، طی یک ماه اخیر موجب افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت‌ها در بازار شده است. 

 

ضمن اینکه این افزایش قیمت در مورد برخی از کالاهای محبوب و گران‌قیمت بیشتر است.

بر پایه بررسی‌هایی که از تغییرات به روز نرخ دلار در یک ماه اخیر صورت گرفته است، طی هفته دوم فروردین ماه نرخ دلار آزاد با یکصد تومان افزایش قیمت نسبت به اواخر اسفند ماه به رقم سه هزار و 50 تومان و نرخ درهم به رقم 820 تومان رسید، اما این افزایش قیمت تغییری در روند قیمت‌ها ایجاد نکرد، چرا که تقاضا در بازار به شدت کاهش یافته و فروشندگان برای جلب توجه مشتری قیمت‌ها را افزایش ندادند.این روند در بازار ادامه داشت تا اینکه

 18 فروردین ماه نرخ دلار آزاد به رقم سه هزار و 100 تومان نزدیک شد. در این زمان فروشندگان قیمت‌ کالاهایشان را در حدود 10 درصد گران کردند، اما این افزایش قیمت تغییری در وضعیت بازار ایجاد نکرد.

 

نهایتا در روز 24 فروردین نرخ دلار آزاد به رقم سه هزار و 130 تومان رسید. در پی این اتفاق خریداران برای خرید کالا به بازار مراجعه کردند، اما فروشندگان قیمت‌ها را در حدود 10 درصد افزایش داده و در ضمن گروهی از عرضه کالا به بازار خودداری کردند.

 

این روند در روز 26 فروردین با افزایش نرخ دلار آزاد به‌رقم سه هزار و 160 تومان تشدید شد.

اما روز 27 فروردین ماه که نرخ دلار آزاد به سه هزار و 200 تومان و نرخ درهم به 870 تومان رسید کسبه بازار را به حالت نیمه تعطیل در آوردند و رسما خرید و فروشی در بازار انجام نشد.

 

در روز دوم اردیبهشت ماه نرخ دلار آزاد از رقم سه هزار و 300 تومان نیز گذشت. در این زمان بود که خریداران احساس خطر کرده و در خرید کالا از بازار مصمم شدند، اما فروشندگان زیر بار فروش کالا نمی‌رفتند. در این زمان فروشندگان قیمت‌ها را در حدود 5 تا 10 درصد افزایش دادند. روز سوم اردیبهشت زمانی بود که نرخ دلار آزاد رکورد زد و از سه هزار و 330 تومان هم گذشت. نهایتا در روز هشتم اردیبهشت نرخ دلار آزاد به رقم سه هزار و 350 تومان رسید. بر اساس اعلام فعالان بازار، این افزایش قیمت موجب شد تا در بازار شاهد دوباره قیمت‌ها باشیم. ضمن اینکه خرید و فروشی نیز در بازار صورت نمی‌گیرد.

 

بازار پیش رو

هر چند کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند: با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی از وضعیت بازار آتی ارائه داد، اما نوسانات شدید و البته سریع نرخ دلار طی هفته‌های اخیر موجب شده است این احتمال که نرخ دلار تا مرز 3 هزار و 500 تومان پیش رود از جانب برخی از کارشناسان ارائه شود. البته گروهی نیز به کاهش نرخ دلار معتقدند.

 

اما در هر حال کارشناسان امید چندانی به بهبود اوضاع بازار کامپیوتر در آینده نزدیک ندارند.

به گفته آنها، در چنین شرایطی که نرخ دلار آزاد عامل تعیین کننده است، باید منتظر باشیم و ببینیم قیمت دلار کاهش می‌یابد یا خیر.

 

مدیرعامل شرکت آذر تحلیل در این‌باره می‌گوید: این یک حقیقت است که بازار تحت تاثیر مستقیم نوسانات نرخ ارز قرار دارد و این عامل از سوی خریداران نیز قابل پذیرش است. به گفته وی، با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی که به یقین نزدیک است این است که بازار روزهای سردتری را پیش رو دارد. 

 

چه از لحاظ تقاضا و چه از لحاظ واردات. صالحی یکی از واردکنندگان کالاهای کامپیوتری هم با بیان این مطلب که اکثر فعالان بازار امیدی به وضعیت بازار ندارند گفت: تا همین 2 ماه قبل خریداران در انتظار کاهش نرخ دلار به رقم کمتر از 2 هزار و 800 تومان بودند و اینک منتظرند تا نرخ دلار به رقم سه هزارتومان برسد.

 

این فعال بازار افزود: متاسفانه با توجه به شرایط موجود فکر می‌کنیم تا اواخر تابستان نباید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم. در نتیجه بازار کامپیوتر بازار تابستانی را نیز از دست می‌دهد.

بازار کامپیوتر پایتخت , قیمت بات تایلند در بازار تهران , قیمت دلار در بازار آزاد

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : نوسان قیمت‌ها در بازار کامپیوتر