نحوه محاسبه فقر غذایی : روزنامه اعتماد جزییات محاسبه فقر غذایی را منتشر کرد. ...


روزنامه اعتماد جزییات محاسبه فقر غذایی را منتشر کرد. روزنامه اعتماد جزییات محاسبه فقر غذایی را منتشر کرد.

هزینه غذای یك خانوار چهار‌نفره در ایران حدود ٩٠٠ هزار تومان تمام می‌شود. به گزارش خبرنگار «اعتماد»، بر اساس جدولی كه از سوی معاونت رفاهی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در اختیار روزنامه اعتماد قرار گرفته است، هزینه مورد نیاز برای تامین ٢١٠٠ كیلو كالری در حدود ٢٤٧ هزار تومان در ماه می‌شود.

با توجه به اینكه تعداد اعضای خانوارهای شهری ایران غالبا به چهار نفر می‌رسد، برآوردها حاكی از آن است كه هر خانوار چهار نفره در حدود ٩٠٠ هزار تومان در ماه هزینه غذایی دارد. این رقم بر اساس متوسط قیمت اعلامی از سوی بانك مركزی و در نظر گرفتن قیمت‌های سطح شهر برآورد شده است، از این رو امكان كاهش این رقم در صورت خرید از میادین میوه و تربار شهرداری تا حدود ٢١٨ هزار تومان برای هر نفر امكان‌پذیر است كه در این صورت هزینه غذای خانوار چهار‌نفره حدود ٩٠٠ هزار تومان در ماه می‌شود. باید در نظر داشت این رقم به منزله خط فقر نیست و بر اساس جدولی كه وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی، آن را ملاك برآورد خط فقر می‌كند، محاسبه شده است.

در نظر گرفتن هزینه مسكن و سایر هزینه‌ها، آن هم به میزانی كه برای حداقل تعیین شده است نشان می‌دهد خط فقر در ایران چه میزان است. دولت‌ها غالبا تمایلی به اعلام خط فقر ندارند چرا كه فاصله حداقل دستمزد با این خط فقر همواره مشكل ساز بوده است. برآوردهای بانك مركزی نیز نشان می‌دهد خانوار ایرانی همواره با كسری بودجه روبه‌روست. این بدان معناست كه درآمدهای خانوار كفاف تامین هزینه‌ها را نمی‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از درآمد خانوار ایرانی صرف تامین هزینه مسكن و خوراك می‌شود و هزینه سایر بخش‌ها مانند تفریح و آموزش فرهنگ و... جایگاه چندانی در میان خانوار ایرانی ندارد.

بر اساس این گزارش خط مذكور خط فقر غذایی است كه در ایران برآورد شده است. به این ترتیب با توجه به نرخ حداقل دستمزد، بسیاری از سرپرستان خانوار برای تامین حداقل‌های زندگی و تامین حداقل‌های غذایی خانوار مجبور به كار كردن بیش از یك نوبت هستند كه این امر نه تنها در كاهش كیفیت زندگی تاثیرگذار است بلكه در دراز مدت سبب بروز اختلالات ناشی از خستگی و كار زیاد می‌شود. كاهش كیفیت زندگی نیز سبب می‌شود خانوارها با مشكلات فراوانی برای تامین نیازهای اولیه پرورشی و عاطفی روبه‌رو شوند چرا كه ساعات طولانی كار مانع شكل‌گیری روابط درست میان فرزندان و والدین می‌شود.

برآوردهای بانك مركزی نشان می‌دهد ٧٥ درصد بودجه خانوار در سال گذشته به طور متوسط صرف تامین هزینه‌های غیر خوراكی مانند مسكن، حمل و نقل و آب و برق و سوخت و بهداشت و درمان و تحصیل شده است. بالاترین سهم در این بخش به مسكن، آب و برق و گاز و سایر سوخت‌ها با ٣٣ درصد سهم از كل هزینه‌ها اختصاص دارد. هزینه زیر با توجه به برآوردهای صورت گرفته از سوی وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص سبد غذایی و قیمت‌هایی كه از سوی بانك مركزی به طور هفتگی استخراج می‌شود، برآورد شده است.


ویدیو : نحوه محاسبه فقر غذایی