ناگفته‌های بازی تاریخی ایران - استرالیا از زبان سعداوی : اخبار ورزشی -ناگفته‌های ...



خلاصه بازی تاریخی ایران و استرالیا , بازی تاریخی ایران استرالیا , بازی ایران استرالیا

اخبار ورزشی -ناگفته‌های بازی تاریخی ایران - استرالیا از زبان سعداوی

پیشکسوت فوتبال کشور درباره حماسه تاریخی فوتبال ایران در هشتم آذرماه 1376 گفت: هر لحظه از بازی ایران و استرالیا خاطره‌انگیز است و لحظات خوبی رقم خورد و حالا، حالاها فوتبال کشور باید مسیر خود را ادامه دهد تا شاید روزی برای بار دیگر چنین حماسه‌ای برای فوتبال ایران رقم بخورد.

نعیم سعداوی اظهار کرد: بازی ایران و استرالیا شرایط خاصی داشت و اگر اشتباه نکنم آن موقع 20 سالی بود که تیم ملی به جام جهانی نرفته بود. از دیگر شرایط خاص این دیدار، نتایجی بود که تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال 96، یعنی دو سال قبل از جام جهانی به دست آورده بود که این موارد تب و تاب فوتبال را در ایران بالا برده بود و میزان علاقه مندی و ذوق و شوق مردم را بیشتر کرده بود.

وی ادامه داد: تیم ملی به لحاظ مسایل جنگ تحمیلی و دیگر موارد، سال های بسیاری بود که به جام جهانی نرفته بود و در کنار آن به خاطر این که دیدار ایران و استرالیا تکلیف آخرین تیم صعود کننده به جام جهانی را مشخص می‌کرد، همگی دست به دست هم داد تا این بازی از حساسیت خاصی برخوردار باشد.

 

آن زمان با توجه به این که تمام بازیکنان استرالیا در لیگ‌های معتبر انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی بازی می‌کردند، فوتبال ما را در حد و اندازه فوتبال مطرح دنیا نمی دانستند. از این جهت تیم ملی ایران را ساده در نظر گرفته بودند و خودشان را در جام جهانی می‌دیدند و تدارکات لازم برای جشن صعودشان را هم دیده بودند.

وی عنوان کرد: زمانی که برای بازی برگشت به استرالیا رفتیم، تمام بازیکنان دست به دست هم دادیم تا نتیجه شگفت‌انگیزی را رقم بزنیم و درنهایت نیز آن حماسه تاریخی در فوتبال کشورمان از آن ها به یادگار ماند.

سعداوی به مشکلاتی که در این دیدار برای تیم ملی ایران به وجود آمد اشاره کرد و گفت: بازی رفت بدون هیچ مشکلی در ایران برگزار شد ولی در دیدار برگشت و با توجه به این که آن ها ادعای نظم را هم داشتند، دیدید که صحنه‌هایی را به وجود آوردند که سیستم نظم و انضباطی آن ها را زیر سوال برد.

وی درباره ویرا، سرمربی وقت تیم ملی ایران و صحبت‌هایی که با بازیکنان در بین دو نیمه این دیدار داشت، بیان کرد: او دقیقا بین دو نیمه این را گفت که شمایی که مسلمان هستید و به خدا اعتقاد دارید، باید بدانید که این یک میدان نابرابر است، مگر این که خدا بخواهد که در این میدان به داد شما برسد.

مربی تیم فوتبال فولادخوزستان افزود: پس از این صحبت ویرا، بزرگترهای تیم دست به دست هم دادیم و نیت و نذر کردیم و درنهایت هم با تمام وجود تلاش کردیم و خوشبختانه توانستیم آن نتیجه را رقم بزنیم. آن چه برای ما بسیار اهمیت داشت، شاد کردن دل مردم کشورمان پس از مدت‌ها بود که پس از این نتیجه همه و همه از صعود تیم ملی به جام جهانی خوشحال شده بودند.

وی درخصوص جو ورزشگاه ملبورن استرالیا هم گفت: آن ها در این دیدار روی حساسیت‌های ما دست گذاشته بودند و یکی از خواننده‌های معروف‌شان را هم دعوت کرده بودند تا سرود ملی‌شان را بخواند و زمانی هم که سرود ملی کشور ما پخش شد، آن ها یک صدا بلند شدند و تیم ملی ما را هو کردند، در حالی که معمولا زمان پخش سرود ملی کشورها، همه احترام می‌گذارند. به هر حال تمام این موارد باعث شد تا خون ایرانی بودن، غیرت و تعصب ما به جوش آید و دیدید که این موضوع خود را در آن دیدار نشان داد و آن نتیجه به دست آمد.

وی با بیان این که خبر شادی مردم پس از رقم خوردن این نتیجه به گوش‌مان رسید، عنوان کرد: این اخبار مداوم به گوش ما می رسید. همچنین خیلی از ایرانی‌ها از نقاط بسیار دور دنیا خود را به ورزشگاه استرالیا رسانده بودند و با تمام وجود بازی را دنبال و ما را تشویق و برای‌مان دعا می‌کردند تا تیم ایران نتیجه بگیرد.

ملی پوش سابق فوتبال ایران ادامه داد: در این دیدار استرالیایی‌ها با ایرانی‌های حاضر در ورزشگاه برخورد بسیار نامناسبی داشتند و آن ها را در ورزشگاه پراکنده کرده بودند. هواداران ما به سختی توانسته بودند که بلیت بازی را تهیه کنند ولی تمام این تلخی‌ها، زمانی که مسابقه تمام شد و تیم ملی ایران به جام جهانی صعود کرد، به شیرینی تبدیل شد و کام همه شیرین شد.

وی درباره استقبال مردم پس از ورود تیم ملی به کشور گفت: این استقبال بی‌نظیر بود و آن چه برای ما خاطره‌انگیز و بی‌نظیر بود، برخورد مردم و مسوولان با ما بود. اکنون هم که به شهرها و کشورهای مختلف می‌رویم، مردم با حالت خاصی از بازی ایران و استرالیا یاد می‌کنند و می‌توان گفت این دیدار هنوز هم در خاطر مردم هست.

اخبار ورزشی - ایسنا

 


ویدیو : ناگفته‌های بازی تاریخی ایران - استرالیا از زبان سعداوی