موفقیت هومن سیدی با سیزده : اخبار فرهنگی - موفقیت هومن سیدی با سیزده در سی ...



اخبار فرهنگی - موفقیت هومن سیدی با سیزده

در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شاهد حضور چند بازیگر معتبر سینما و تلویزیون در قامت فیلمساز هستیم؛ هومن سیدی كه در جشنواره سال 89 با فیلم ویدیویی «آفریقا» حضور داشت و توانست نظر مثبت منتقدان و داوران جشنواره را دریافت كند.

 امسال با فیلم سیزده در بخش مسابقه فیلم‌های اول حضور دارد. در گفت‌وگو با این بازیگر/ كارگردان انگیزه‌ها و دیدگاه‌هایش درباره سینما و جشنواره را جویا شدیم.

نمایش موفق فیلم «آفریقا» در جشنواره سال 89 چه تاثیری در روند فیلمسازی شما داشت؟
اتفاق‌های مثبتی كه برای آفریقا در جشنواره سال 89 افتاد باعث شدكه كه با روحیه و انگیزه بهتری به مسیر فیلمسازی‌ام ادامه دهم و راسخ‌تر شوم. علاوه براین مخاطب حرفه‌یی جشنواره با تماشای فیلم، علاوه بر بازیگری به عنوان كارگردان نیز به من توجه داشت و همین امر، مسوولیت و تعهدم را دوچندان می‌كرد.

هومن سیدی , هومن سیدی و آزاده صمدی , همسر هومن سیدی


بعد از عدم اكران آفریقا آیا مجاب نشدید كه به سمت سینمای تجاری و عامه‌پسند گرایش پیدا كنید به جای اینكه فیلم «سیزده» را بسازید؟
اعتقاد دارم فیلم «سیزده» می‌تواند فروش مناسبی داشته باشد اگر از شرایط و امكانات تبلیغاتی خوبی بهره‌مند باشد چرا كه فكر می‌كنم حرفی كه در راستای نیازها و دغدغه‌های مردم باشد، با استقبال روبه‌رو خواهد شد. درباره گرایش به فیلم‌های تجاری اگر منظورتان فیلم‌هایی است كه در سال‌های اخیر صرفا به قصد فروش ساخته شده‌اند، باید بگویم كه به هیچ‌وجه سمت این فیلم‌ها نخواهم رفت چرا كه ساخت آنها هم تخصص ویژه خود را می‌طلبد و من بلد نیستم از این فیلم‌ها بسازم همان‌طور كه به سمت مستندسازی نیز نخواهم رفت چرا كه تخصصش را ندارم.

در شرایطی كه فیلم «سیزده» از حضور در جشنواره سال قبل بازماند، با چه انگیزه‌یی در سال جدید، فیلم را به جشنواره ارائه كردید؟
به این باور دارم كه همیشه سلیقه حرف اول را می‌زند و سلیقه آدم‌ها در موافقت و مخالفت با هر فیلمی نقش مهمی را ایفا می‌كند. پس عدم انتخاب فیلم هم ناشی از سلیقه و ذایقه چند نفر بوده اما به این معنی نیست كه فكر كنیم پرونده نمایش فیلم بسته خواهد شد. فیلم اگر فیلم خوبی باشد بالاخره مخاطبان خودش را پیدا خواهد كرد و از طرفی دیگر طبیعی است كه حضور در جشنواره روحیه آدم را جلا می‌دهد.

نقطه ضعف جشنواره در سال‌های قبل را چه می‌دانید و چه پیشنهادی در جهت برگزاری بهتر آن دارید؟
مشكلی كه در سال 89 وجود داشت، این بود كه فیلم‌ها سهم یكسانی در تعداد نمایش نداشتند و مشخص نشد كه از طریق چه كسی و طبق كدام سلیقه‌یی فیلم یك آدم پیشكسوت را بیشتر و فیلم یك جوان تازه كار را كمتر نمایش می‌دهند.

 

به نظرم باید از این خط‌كشی‌ها و سلیقه‌های جزم‌اندیشانه دوری كرد. علاوه بر این اگر سانس‌های فوق‌العاده حتی در نیمه شب طراحی شود به نظرم مخاطبان حرفه‌یی حتما به تماشایش خواهد نشست پس بهتر است كه همه امكانات ممكن در اختیار یك فیلم گذاشته شود.

نظر رسانه‌ها و منتقدان چقدر برای شما مهم است؟
یك زمانی شما در یك كلاس و كارگاه آموزشی از طرف همكلاسی‌ها تشویق می‌شوید اما زمانی معلم و آموزگار به عنوان متخصص كار شما را تایید می‌كند كه به نظرم اتفاق مهم‌تری است. منتقدان و روزنامه‌نگارها هم شبیه به معلمان عمل می‌كنند و نظر مثبت آنها قطعا برای هر فیلمسازی اثر گذار خواهد بود. همیشه فكر می‌كنم كه نقد، سازنده سینما و جریانات هنری خواهد بود و در میان همكارهای شما، آدم‌های فراوانی هستند كه نظرشان برای من نوعی حایز اهمیت است.

تفاوت جشنواره سی و دوم را با دوره‌های قبل در چه می‌دانید؟
یك زمانی شرایط به گونه‌یی رقم می‌خورد كه صرفا قرار است یك جشنواره به شكل صوری برگزار شود تا رزومه فرهنگی یك مدیر را معتبر كند اما زمانی كه به جشنواره به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی سال و بستری مناسب برای ارائه شناسایی استعدادها توجه شود طبیعی است كه برگزاری آن هم برای فیلمساز و هم برای مخاطب لذتبخش خواهد بود. در جشنواره پیش رو با فضای سالمی كه دولت جدید و متولیان فرهنگی آن مهیا كرده‌اند به نظرم شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود. به عنوان مثال فیلمی مانند «قصه‌ها» كه به نظرم فیلم اثرگذاری است در دوره قبل محروم از نمایش بود ولی حالا شرایط برای نمایش این فیلم و دیگر فیلم‌های روشنگر و اجتماعی به نحو مطلوبی رقم خورده است.

 

اینستاگرام هومن سیدی , آزاده صمدی و هومن سیدی , بیو گرافی هومن سیدی


هیچ‌وقت سانسور و ممیزی‌های مغایر با زبان سینما نتوانسته به سینمایی كارآمد ختم شود و تجربه ثابت كرده كه فیلمی در دوره‌یی محروم بوده اما دوره‌یی دیگر نمایش موفقی داشته و بیشترین جوایز را كسب كرده است. متولیان و مدیران فرهنگی باید بدانند كه یك فیلمساز ایرانی قطعا محدودیت‌ها و خط قرمزهای جامعه خودش را به خوبی می‌شناسد و نباید با سلیقه‌های من‌درآوردی و بی‌اساس عرصه را برای هنرمندان تنگ كرد بلكه باید فضایی را ترتیب داد كه خود مخاطب تصمیم بگیرد كه چه فیلمی ارزش تماشا را دارد و چه فیلمی فاقد اثرگذاری لازم است.

منتظر چه اتفاق مثبتی در جشنواره هستید؟
اینكه فیلم «سیزده» درست دیده و درست نقد شود و اگر لایق نظرهای مثبت بود بدون هرگونه لابیگری و روابط پنهانی به آن توجه شود. من همیشه شیفته رقابت در یك فضای سالم هستم. مثلا در زمانی كه فیلم كوتاه می‌ساختم همیشه به شهرام مكری به عنوان یك رقیب نگاه می‌كردم اما وقتی اثرش را می‌دیدم و جایزه می‌گرفت از ته دلم خوشحال می‌شدم تا حدی كه الان از دوستان من است. پس طبیعی است كه در یك فضای سالم و خالی از هر بغض و كینه‌یی، رقابت لذتبخش خواهد بود كه امیدوارم در این جشنواره شاهد آن باشیم.

اخبار فرهنگی - اعتماد

 


ویدیو : موفقیت هومن سیدی با سیزده