طرحی برای محدود کردن عکاسی : طرح دو فوریتی ایجاد محدودیت در کار عکاسان خبری ...


طرح دو فوریتی ایجاد محدودیت در کار عکاسان خبری که با امضاء 140 نفر از نمایندگان به هیئت رئیسه تقدیم شده بود با مخالفت اکثریت نمایندگان از جمله 54 امضا کننده طرح از دستور کار مجلس خارج شد. طرح الحاق یک تبصره به ماده 5 قانون آیین نامه داخلی با امضاء 140 نفر از نمایندگان و طی مراحل قانونی به ریاست مجلس تقدیم شد.

در دلایل توجیهی این طرح آمده است: نظر به اینکه حفظ شان و منزلت و اقتدار مجلس امری ضروری بوده و متاسفانه بعضا برخی عکاسان حاضر در جلسه علنی با تصویربرداری از زوایای خاص صحنه هایی را که ابدا جنبه خبررسانی از فعالیت و کار فشرده مجلس را ندارد و بعضا با هدف تخریب چهره نمایندگان و مجلس صورت می گیرد به تصویر می کشند با قید دو فوریت به ارائه این طرح پرداختیم.

در جلسه علنی امروز سه شنبه مهدی کوچک زاده نماینده تهران به عنوان طراح به دفاع از این طرح پرداخت و گفت: این طرح با 140 امضا مورد موافقت هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، فراکسیون روحانیون و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وی افزود: طبق این طرح به عکاسان خبری اجازه داده نخواهد شد از هر موضعی و در هر زمان عکاسی کرده و از میان تصاویر خود، تصاویر وهن آلود را در سایت های خبری قرار داده و یا در اختیار خبرگزاری های خارجی برای توهین به نمایندگان قرار دهند.

نماینده تهران تاکید کرد: این عکس ها برای اطلاع رسانی در مورد فعالیت های نمایندگان در مجلس نیست، بلکه عکاسان فریم به فریم در یک لحظه ده ها عکس را از نمایندگان تهیه کرده و از میان آنها تصاویر وهن آلود را در سایت های خبری خود قرار می دهند.

وی در این هنگام با پخش تعدادی از اسلایدها و عکس ها در صحن علنی مجلس اظهار داشت: این عکاسان خبری از لحظه های غفلت نمایندگان استفاده کرده و به مجلس خیانت می کنند و حرمت و شان مجلس را زیر سئوال می برند لذا نمایندگان با رای مثبت به این طرح به حفظ حرمت و شان مجلس که بر همگان واجب است، بپردازند تا جلوی توهین و افترا به نمایندگان گرفته شود.

در ادامه محمدرضا باهنر که ادامه ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: قرار نبود این پیشنهاد به عنوان طرح به مجلس ارائه شود بلکه طبق پیشنهاد شما قرار بود این پیشنهاد به هیئت رئیسه مجلس ارائه شود و به همین دلیل بنده آن را امضا کردم.

کوچک زاده در پاسخ به این اظهارات گفت: بسیاری از سایت های خبری اعلام کردند من نگران عکس های خودم بودم که این طرح را ارائه کردم اما من نگران عکس های خودم نیستم بلکه من نگران وهن مجلس هستم.

در ادامه محمدرضا خباز به عنوان اولین مخالف این طرح گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس طرح های دو فوریتی برای جلوگیری از خسارت های احتمالی و فوت فرصت ارائه می شود اما هیچ ضرورتی برای ارائه دو فوریتی این طرح وجود ندارد.

نماینده کاشمر افزود: در طول 8 دوره مجلس هیچ موقع هیچ گروهی از نمایندگان این پیشنهاد را ارائه نکردند چون ضرورت ندارد. مجلس شورای اسلامی طی 31 سال خدمت خود همیشه عالیترین خدمات را ارائه کرده اما هیچ وقت از حضور خبرنگاران و عکاسان ممانعت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح قانون نمی خواهد بلکه از اختیارات رئیس مجلس شورای اسلامی است، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه این هفته خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شده بودند ایشان طی تذکری به وکلای ملت بر تنظیم و تصویب هر چه سریعتر طرح نظارت بر نمایندگان تاکید کردند. عکاسان خبری نیز یکی از ناظران نمایندگان هستند و هیچ اشکالی برای تهیه عکس و نظارت آنها بر فعالیت های نمایندگان وجود ندارد.

خباز با اشاره به اینکه ما نباید به خاطر چند عکس خود را از خدمات این عزیزان محروم کنیم، اظهار داشت: پخش اسلایدهایی از عکس های خبری در صحن علنی مجلس جهت برانگیختن احساسات نمایندگان کار بسیار اشتباهی بود.

در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده سمنان با اخطار اصل 24 قانون اساسی و تذکر ماده 5 آیین نامه داخلی اظهار داشت: طبق قانون اساسی مطبوعات در اعلام مواضع آزادند مگر اینکه بر خلاف قانون اساسی و اسلام باشد.

نماینده سمنان افزود: بر اساس ماده 5 آیین نامه داخلی خبرنگاران با کارت مخصوص می توانند در جایگاه و صحن علنی مجلس حضور یابند در صورتیکه در تمام طول جلسه ساکت بوده و بی نظمی ایجاد نکنند.

وی با تاکید بر اینکه هیئت رئیسه هم حق ایجاد محدودیت برای حضور خبرنگاران ندارد، اظهار داشت: در صورت موافقت ریاست مجلس با اخطار و تذکر بنده این طرح باید از دستور کار خارج شود.

باهنر نایب رئیس مجلس تذکر آیین نامه ای کواکبیان را وارد ندانست.

همچنین بهروز جعفری درمخالفت با این طرح با خواندن بیتی گفت: آینه چون نقش تو بنمود راست، خود شکن آینه شکستن خطاست.

وی تصریح کرد: دو فوریت این طرح لزومی ندارد چرا که 3 سال است از فعالیت مجلس هشتم می گذرد و نمایندگان نباید از پخش عکس ها و گفتگوهای خود هراس داشته باشند.

وی این طرح را مغایر اصل 24 و 69 قانون اساسی دانست.

همچنین موسی غضنفرآبادی نماینده بم به عنوان تنها سخنران موافق این طرح گفت: حفظ آبروی افراد ایجاب می کند این طرح دو فوریتی در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

وی افزود: جلسات مجلس علنی بوده و از طریق مطبوعات پخش می شود لذا لزومی ندارد عکاسان در تمام طول جلسه علنی در جایگاه حضور داشته باشند و حضور آنان در ساعات اولیه صبح تا یک ساعت کافی می باشد.

نماینده بم در پاسخ به اظهارات برخی از نمایندگان که از اوایل انقلاب تا کنون چنین طرحی به مجلس ارائه نشده است، گفت: در اوایل انقلاب دوربین های مدرن وجود نداشت و این مشکلات بوجود نمی آمد لذا تا کنون چنین طرحی ارائه نشده بود اما برای جایگاه و شان مجلس نیازمند تصویب چنین طرحی هستیم.

در ادامه بهمن محمدیاری در مخالفت با این طرح گفت: قید دو فوریت برای این طرح موضوعیت ندارد. مطبوعات چشم نظام هستند و از مهمترین ارکان مردم سالاری به شمار می روند، لذا ایجاد ممنوعیت در فعالیت عکاسان خبری مغایر با اهداف نظام است.

وی تاکید کرد: مدیریت عکاسان خبری به وسیله کارپرداز فرهنگی مجلس و ریاست مجلس امکانپذیر بوده و نباید به خاطر چند عکس که با تذکر به عکاسان قابل حل است فعالیت های آنان را محدود کنیم.

در پایان این طرح با 86 رای مخالف، 88 رای موافق و 5 رای ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در مجلس از دستور کار صحن علنی مجلس خارج شد. براین اساس 54 نماینده امضا کننده طرح به آن رای ندادند ، 30 نماینده نیز در رای گیری شرکت نکردند.

منبع: خبرگزاری مهر


ویدیو : طرحی برای محدود کردن عکاسی