صدور پروانه کسب هم سهمیه بندی شد : وی علت این موضوع را جاذبه زیاد فعالیت در ...


وی علت این موضوع را جاذبه زیاد فعالیت در واحدهای صنفی عنوان می کند و به همین دلیل از سهمیه بندی صدور پروانه کسب در اتحادیه ها خبر می دهد تا برای هر اتحادیه مشخص شود که چه میزان پروانه کسب می تواند صادر کند. طبق آمارهای رییس مرکز امور اصناف وزارت بازرگانی در حال حاضر حدود 650 هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در کشور وجود دارد که این میزان به اندازه یک سوم واحدهای پروانه دار کشور است. حسن رامرد که از ساماندهی نیمی از این واحدهای بدون پروانه خبر می دهد نمی تواند مدعی شود که با وجود ساماندهی این تعداد، تعدادی واحد صنفی جدید وارد چرخه کار نشوند.

وی علت این موضوع را جاذبه زیاد فعالیت در واحدهای صنفی عنوان می کند و به همین دلیل از سهمیه بندی صدور پروانه کسب در اتحادیه ها خبر می دهد تا برای هر اتحادیه مشخص شود که چه میزان پروانه کسب می تواند صادر کند. وی در مورد ابطال پروانه کسب نیز با تصریح اینکه به دلیل تخلفات امکان ابطال پروانه کسب وجود دارد، عنوان می کند که هرچند تاکنون چنین موردهای نبوده اما جابه جایی به میزان هشت هزار مورد بوده است. متن کامل این گفت وگو را می خوانید:

در حال حاضر چه تعداد واحد صنفی در کشور وجود دارد و از این میزان برآورد می کنید چه تعداد بدون پروانه کسب فعالیت می کنند؟
هرچند می گویند 800 هزار واحد صنفی بدون پروانه وجود دارد و حتی بیشتر از این هم می گویند یک میلیون واحد صنفی بدون پروانه فعالیت می کنند اما اکنون حدود 600 هزار تا 650 هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم. همچنین یک میلیون و 850 هزار واحد صنفی با پروانه نیز داریم که در مجموع دو میلیون و 500 هزار واحد صنفی براساس تعرفه ای که سازمان امور مالیاتی داده در کشور وجود دارند که دارند کار کسب وکار را انجام می دهند.

مهم ترین علتی که فکر می کنید باعث می شود این واحدها بدون پروانه کسب به کار خود ادامه دهند، چیست؟
به دلیل ضوابطی است که اتحادیه ها گذاشته اند و مشکلاتی که با دستگاه های دیگر مثل اماکان برای تعیین شرایط و ضوابط دارند که البته ما اکنون داریم این ها را در ستادی که براساس قانون برای ساماندهی واحدهای صنفی فعال شده، حل می کنیم. هم اکنون حدود 300 هزار واحد صنفی بدون پروانه را داریم پروانه دار می کنیم که اگر این میزان را از آن 650 هزار واحد صنفی بدون پروانه کم کنیم، حدود 350 هزار واحد صنفی بدون پروانه دیگر می ماند که این تعداد را هم در آینده مدنظر قرار خواهیم داد.

چه تضمینی وجود دارد که از آن طرف به این 350 هزار واحد صنفی بدون پروانه، واحد جدیدی اضافه نشود؟
بالاخره رشد واحدهای صنفی ما اکنون همین طوری ادامه دارد. این هم جزء یکی از مشکلات مجموعه کشور است. سرانه واحدهای صنفی ما این گونه است که برای هر 30 نفر یک واحد صنفی فعالیت می کند، در حالی که در دنیا به صورت نرمال حداقل به ازای هر 150 نفر یک مجموعه صنفی وجود دارد. در ایران به دلایل مختلف جاذبه کسب و کار وجود دارد یا اینکه جوانانی که فارغ التحصیل می شوند جذب این حوزه می شوند که این خود مشکلاتی را ایجاد کرده است. برای همین داریم ساماندهی می کنیم که یک سقفی برای بعضی از اتحادیه ها بگذاریم و مشخص کنیم مثلا یک اتحادیه چه تعدادی را می تواند پذیرش کند و از آن بالاتر دیگر پذیرش نگیرد.

به نوعی می خواهید سهمیه بندی کنید؟
بله. سهمیه بندی دارد و در مورد واحدهای بدون پروانه هم چیزی که ما اکنون دنبال می کنیم این است که واحدهای بدون پروانه را پروانه دار و ساماندهی می کنیم.

آماری هم دارید که در سال پروانه کسب چند واحد صنفی باطل می شود؟
ببینید جابه جا می شوند، باطل نمی شوند. خیلی از رسته های صنفی و شخص صنفی در یک واحدی مثلا دارد کار مرتبط با مواد غذایی انجام می دهد و روزی آن را به کاری مرتبط با لوازم خانگی تبدیل می کند. یک جابه جایی این شکلی وجود دارد که در هر استانی میزان آن متغیر است. در کل هم شاید میزان آن حدود هفت هزار تا هشت هزار جابه جایی شود.

پس ابطال پروانه کسب نداریم؟
نه. خیلی ها هستند که جابه جایی و تغییر شغل دارند نه ابطال پروانه.

آیا تخلفات منجر به ابطال پروانه کسب نمی شود؟
ما در قانون برای تعزیرات و بعضی از مشکلاتی که در حوزه صنفی هست داریم که اگر تخلفاتی داشته باشند پروانه کسب آن ها را ابطال کنند اما تاکنون چنین موردهایی نبوده است.

منبع: خبرآنلاین



ویدیو : صدور پروانه کسب هم سهمیه بندی شد