صالحی: شانس توافق همچنان بالاست/ نامزد جمهوریخواه: در حال توافق وحشتناک با ایران هستیم :



توافق گازی ایران و گرجستان , 27 دی اجرای توافق نامه‌ی برجام و پایان تحریم‌ها علیه ایران , توافق ایران و عربستان بر سر فریز نفتی

در حالی که قرار بود ایران و 1+5 تا پایان روز جمعه مذاکرات درباره رسیدن به توافق جامع هسته‌ای را به پایان ببرند، شواهد حاکی از تمدید این مذاکرات تا روز دوشنبه (22 تیرماه) است.

بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا برای دادن زمان بیش‌تر به مذاکرات توافق کوتاه مدت ژنو تا روز دوشنبه تمدید شد.

در این صورت تعلیق تحریم‌های آمریکا که در توافق 2013 ژنو میان ایران و کشورهای 1+5 آمده است تا روز دوشنبه (22 تیرماه) تمدید خواهد شد.

هم‌چنین یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش نشود در این‌باره اعلام کرد: برای دادن زمان بیش‌تر به مذاکرات ما در حال انجام اقدامات قانونی و فنی لازم برای تمدید لغو تحریم‌هایی هستیم که در توافق کوتاه مدت ژنو ذکر شده بود.

هم‌چنین پیش‌تر اتحادیه اروپا نیز لغو تحریم‌ها علیه ایران را تا روز دوشنبه تمدید کرد. در بیانیه این اتحادیه آمده است: برای دادن زمان بیش‌تر به مذاکرات در جهت دستیابی به یک راه‌حل طولانی‌مدت در مورد برنامه هسته‌ای ایران اتحادیه اروپا لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را تا 13 ژوییه (روز دوشنبه) تمدید می کند.

ایران و کشورهای 1+5 در حال انجام مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای در وین اتریش هستند که به دلیل باقی ماندن برخی اختلافات برای سومین‌بار ضرب الاجل آن تا روز دوشنبه 13 ژوییه تمدید شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز صبح جمعه پس از مذاکره با همتای آمریکایی خود که به گفته منابع آمریکایی موگرینی نیز در این دیدار حضور داشته است در بالکن هتل ظاهر شد و در پاسخ به خبرنگاران که به او گفتند چرا پایین نمی‌آیید؟ گفت: من فقط برای هوا‌خوری چند دقیقه‌ای بیرون‌ آمدم.

ظریف در پاسخ به خبرنگاری ژاپنی که پرسید مذاکرات تا پایان هفته میلادی به طول می‌انجامد گفت: به نظر این طور است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر که پرسید امروز توافق می‌شود؟ گفت: بعید است.

 

---------------------

صالحی: شانس توافق همچنان بالاست

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مذاکرات همچنان به خوبی پیش می‌رود، گفت: شانس توافق بالاست.

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه با کارشکنی آمریکایی‌ها در شب گذشته آیا شانس توافق پائین آمده است یا خیر، گفت: شانس توافق همچنان بالاست.

علی اکبر صالحی تاکید کرد که روند مذاکرات همچنان به خوبی پیش می‌رود.

این سخنان در حالی بیان شده که از شب گذشته خبرهایی که از هتل کوبورگ منتشر شده حاکی از آن است که با کارشکنی آمریکایی‌ها در لحظه آخر اعلام توافق بن بست ایجاد شده و بار دیگر مذاکرات برای چند روز تمدید شده است.

در همین زمینه یک مقام ایرانی در تیم هسته‌ای به خبرنگار المیادین گفت: غربی‌ها از دیروز مواضع خود را در مذاکرات سخت کرده‌اند.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

14 روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده ایم.

 

---------------------

نامزد جمهوریخواه: در حال توافق وحشتناک با ایران هستیم

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد شدید از «توافق بد در حال رایزنی با ایران از سوی دولت اوباما» گفت: «ایرانیها مذاکره‌کنندگان بسیار خوبی هستند».


«دونالد ترامپ» در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما در حال یک توافق وحشتناک با ایران هستیم. افراد نادرست و کسانی که نباید در حال مذاکره از طرف ما هستند. ایرانیها مذاکره‌کنندگان بسیار خوبی هستند».


به گزارش فارس، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا ضمن انتقاد شدید از مذاکرات هسته‌ای دولت این کشور با ایران گفت که باراک اوباما در حال «یک توافق وحشتناک» است.

در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین برای حصول به توافق نهایی بار دیگر تمدید شده است، یک نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 با انتقاد از این وضع گفت: «ما شاهدیم که ضرب‌الاجل بارها و بارها در حال تمدید شدن است».

«دونالد ترامپ» در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما در حال یک توافق وحشتناک با ایران هستیم. افراد نادرست و کسانی که نباید در حال مذاکره از طرف ما هستند. ایرانیها مذاکره‌کنندگان بسیار خوبی هستند».

وی با انتقاد از مفاد «توافق در حال رایزنی هسته‌ای» دولت آمریکا با ایران افزود: «ما باید تحریمهای ایران را دو برابر و سه برابر افزایش دهیم اما ما هر ماهه در حال دادن صدها میلیون دلار به ایرانیها هستیم. جرا نباید این پولها را نگهداریم».

تاکید نامزد جمهوریخواه آمریکایی بر لزوم نگهداشتن پول‌ها و ندادن آنها به ایران، در حالی مطرح شده که این منابع مالی، پولهای مسدودشده ایران بوده و متعلق به این کشور هستند که به دلیل تحریم‌ها در دیگر کشورها بلوکه شده‌اند.

ترامپ در بخش دیگری از این ئمصاحبه بار دیگر موضوع غیرواقعی بازداشت 4 آمریکایی در زندانهای ایران را پیش کشید و مدعی شد که باید در مذاکرات هسته‌ای موضوع آزادی این چهار تن هم پیگییر شود.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا،فارس

 


ویدیو : صالحی: شانس توافق همچنان بالاست/ نامزد جمهوریخواه: در حال توافق وحشتناک با ایران هستیم