شورای عالی کار ، تشکر تشکر! :     طنز شورای عالی کار ، تشکر تشکر! جعفر محمدی ...



 

 

بهنام تشکر , شورای عالی امنیت ملی , تشکر

طنز

شورای عالی کار ، تشکر تشکر!

جعفر محمدی - سرانجام بعد از مدت ها ، شورای عالی كار ، کارگران سراسر کشور را سورپرایز کرد و در آستانه سال جدید ، عیدی خود را به آنها نشان داد و البته خبرش را هم خبرگزاری فارس داد تا در این شادمانی ملی و بلکه بین المللی سهم و ثوابی داشته باشد.

آن طور که دوستان اعلام کرده اند ، شورای عالی کار ... بگم؟... بگم؟ ... می گم:  شورای عالی کار حداقل دستمزد كارگران برای سال آینده را با 9 درصد افزایش نسبت به امسال به 330 هزار و 300 تومان رساند.

به قول بلوتوث بزرگ در قهوه تلخ: "آه خدای من!"  فکرش را بکنید ، سال آینده حداقل حقوق کارگران 330 هزار و 300 تومان خواهد بود ،آن هم با 9 درصد افزایش که بالاترین عدد یک رقمی است! شوخی نیست ، 330 هزار و 300 تومان ؛ اجداد و پدرمان هم اینقدر گیرشان نمی آمد در طول یک ماه!

باور کنید از وقتی که این خبر اعلام شده ، این تلفن های عصرایران ، یکریز اشغال است و کارگر پشت کارگر است که زنگ می زند ، یکی از ما می خواهد به اعضای شورای عالی کار سلام برسانیم ... آن دیگری پشت خط خودش را می کشد که "شورای عالی کار ، تشکر تشکر" ... یکی آیه و قسم مان می دهد که خودش در شهرستان است و راهش دور و از ما می خواهد به حسابش یک آژانس بگیریم برویم دم در شورای عالی کار ، نفری یک ماچ آبدار از آقایان عضو شورا داشته باشیم تا بدانند کارگران ایرانی چقدر دوستشان دارند... شوخی که نیست ، حرف ، حرف صد تومن و دویست تومن و هزارتومن هم نیست ، 330 هزار و 300 تومان پول نقد جرینگی در میان است.دقت می کنید؟ بندگان خدا تا 300 تومان آخرش را هم حساب کرده اند تا خدای ناکرده حقی از کسی ضایع نشود و حالا و حرامی پیش نیاید!

با این حال ، مشکلی که بین تمام عزیزان تماس گیرنده مطرح بود و از ما خواستند آن را به سمع و نظر(!) آقایان برسانیم این بود که می گفتند حالا ما این 330هزار 300 تومان را چه جوری در 30 -31 روز ناقابل خرج کنیم؟ تجربه اش را که تا حالا نداشته ایم ، بالاخره هر چقدر هم که اجازه خانه بدهیم ، سوار تاکسی با نرخ بنزین آزاد شویم ، دماغ خانم را عمل زیبایی کنیم ، برای چه ها خرج کنیم ، آخر  هفته ها را هم خوش باشیم و ... بالاخره تهش یک چیزی می ماند که نمی دانیم با آن یک چیز چکار کنیم؟ بگذاریم بانک؟ بیمه عمر شویم ؟ بزنیم تو خط بورس؟ از این اوراق مشارکت ارزی وزارت نفت بخریم ؟ سکه پس انداز کنیم؟ملک بخریم ؟از ایران خودرو چهار تا سمند سورن پیش خرید کنیم ؟ چه کار کنیم بالاخره ؟ البته نه این که بخواهیم خدای ناکرده ثروت اندوزی کنیم ، نه! نه ! اشتباه نشود ، می خواهیم با این تتمه حقوق ماهیانه مان در اقتصاد ملی سهیم شویم و دولت را در هدفمندی یارانه ها کمک کنیم .

آخ ، آخ ، آخ ! اصلا داشت یادم می رفت ! هدفمندی یارانه ها !... این 330هزار و 300 تومان ، سوای آن 41500 تومان یارانه نقدی ماهانه است ها ! یعنی هم آن را می دهند ، هم این را ؛ تازه آن طور که شورای عالی کار اعلام کرده ، علاوه بر همه این ها قرار است هر از گاهی بن کارگری هم بدهند تا عیش کارگران تکمیل شود و خفن خوش بگذرد!

افزایش حقوق

تصویری که می بینید مربوط به رویای یکی از صدها هزار کارگر سوئیسی است که با شنیدن خبر افزایش حقوق کارگران در ایران ، به دنبال گرفتن ویزای کار در ایران هستند ؛ عکس تزئینی نیست!

البته این را هم بگوییم که مصوبه اخیر ، نگرانی هایی را هم در بین اهل و عیالات برخی کارگران ایجاد کرده است. یکی از همسران محترمه یکی از این کارگران خوشبخت ، در همین باره به خبرنگار ما گفت: آقا ما گفتیم حقوق شوهرهامون رو زیاد کنن ، ولی نه اینقدر دیگه ! مگه نمی دونین این مردا شلوارشون دو تا بشه زیر سرشون می جنبه! مسوولانی که این حقوق ها رو اضافه کردن ، فقط به فکر محبوبیت خودشون بودن ، نه به فکر از هم پاشیده شدن کانون گرم خانواده های کارگران.

و بعد در حالی که بغض کرده و عکس شوهرش  که یک کلاه ایمنی روی سرش بود را نشان خبرنگارمان می داد بغضش ترکید و خطاب به عکس گفت: مجییییییییییید ، دوستت دارم ، منو ترک نکنی ها...!

البته بعد از این که خبرنگار ما این همشیره محترمه را توجیه کرد که خط فقر حول و حوش یک میلیون تومان است و افزایش حقوق هم کمتر از میزان تورم خواهد بود ، نفسی به آسودگی کشید و گفت: من از اولش هم می دونستم این آقا مجید ما عرضه این کارا رو نداره.

به هر حال ، زیاد وارد مسائل خانوادگی افراد نمی شویم و می پردازیم به ابعاد اجتماعی این مصوبه تاریخی که کارشناسان معتقدند زمینه ای خواهد بود برای کاهش سرقت ها و چک های برگشتی و کلاهبرداری ها و حکم تخلیه و طلاق و طلاق کشی و ... و از همه مهم تر این که وقتی کارگری این قدر پول می گیرد (آن هم ماه به ماه ... ماه به ماه) دیگر گول این شیادان هرمی را نمی خورد و هرم مرم هم می رود پی کار خودش و همه چیز گل و بلبل می شود و ما چقدر خوشبختیم ، همه چی آرومه!

به هر حال ضمن تشکر مجدد از اعضای شورای عالی کار که واقعاً خودشان را کشتند و روی هر چی حاتم طایی بود را کم کردند ، امیدواریم فکری هم به حال افزایش حقوق نمایندگان مجلس ، وزرا ، معاونان و مشاوران خیلی سخت کوش ، استانداران ، فرمانداران ،شهرداران ، امپکس ، نودال ، صدابرداری ، گریم و ...ایضاً خودشان بکنند تا جامعه احساس نکند که بین طبقه کارگر و دیگران فرق گذاشته اند و از فردا همه به کارگران یک جورایی نگاه نکنند که مثلاً این ها دارند ما را استثمار می کنند و از وقتی مرفه بی درد شده اند ، همچین خودشان را می گیرند.

- آقا جان...! الو...!  عمو...! با توأم ...! کارگر هستی که هستی ، 330 هزار و 300 تومان هم می گیری که می گیری ، از دماغ فیل که نیفتادی این جوری نگاهمان می کنی! داری یه صد تومن دستی بدی تا سر برج؟!..../تحلیل:عصرایران


ویدیو : شورای عالی کار ، تشکر تشکر!