شلوغ‌ترین و آرامترین مناطق و ساعات تهران : مدیرعامل كنترل كیفیت هوای تهران ...


مدیرعامل كنترل كیفیت هوای تهران گفت: منطقه ۶ پرسروصداترین و ۲۲ كم‌سروصداترین منطقه‌ها هستند. مدیرعامل كنترل كیفیت هوای تهران گفت: منطقه ۶ پرسروصداترین و ۲۲ كم‌سروصداترین منطقه‌ها هستند.

دكتر یوسف رشیدی با اشاره به آخرین سنجش میزان آلودگی صوتی در تهران گفت: بر این اساس مناطق ۶، ۱۰ ، ۱۱ ، ۷ و ۱۲ پرسر و صداترین مناطق پایتخت هستند كه علت عمده آن تردد بیشتر خودروها به دلیل تمركز مراكز درمانی، آموزشی، اداری و تجاری در این مناطق است.

وی تصریح كرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد كه منطقه ۲۲ و پس از آن منطقه ۵ به دلیل وسعت منطقه و حجم تردد كمتر و واقع شدن تعداد بزرگراه‌های كمتر در این مناطق كم‌سروصداترین مناطق پایتخت هستند.

مهندس حسین مهرآوران، مدیر واحد صوت شركت كنترل كیفیت هوا نیز با تاكید بر اینكه اندازه‌گیری‌های این شركت نشان می‌دهد میزان آلودگی صوتی در پایتخت تمامی مناطق بیش از حد مجاز است به ایسنا گفت:

علیرغم تدوین استانداردهای آلودگی صوتی تنها این استانداردها در خودروهای تولیدی رعایت می‌شوند و خودروهای در حال تردد و موتورسیكلت‌های تولیدی و در حال تردد هیچگونه استانداردی در خصوص آلودگی صوتی رعایت نمی‌كنند.

وی از ارسال لایحه‌ای به شورای شهر تهران در خصوص اجباری شدن تست صدا در مراكز مكانیزه معاینه فنی خودروهای تهران خبر داد و افزود: در صورت تصویب این لایحه انجام تست صدا در تمامی مراكز معاینه فنی تهران الزامی می‌شود و این مراكز موظف به نصب دستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی خودروها و موتورسیكلت‌ها می‌شوند.

مدیر واحد صوت شركت كنترل كیفیت هوا با تاكید بر اینكه آمارها نشان می‌دهد موتورسیكلت‌ها عامل ۵۰ درصد آلودگی صوتی تهران هستند، گفت: قطعا مسئولان باید در خصوص این دسته از وسایط نقلیه تدبیری جدی بیندیشند.

وی به شرایط ویژه منطقه ۲۱ اشاره كرد و افزود: این منطقه به دلیل واقع شدن فرودگاه مهرآباد در آن و پرواز هواپیماها، وجود ریل راه‌آهن در جنوب آن و تعدادی واحدهای صنعتی و بزرگراههای برون‌شهری از آلودگی صوتی بالایی برخوردار است اما به دلیل آنكه سنجش صورت گرفته بر اساس میزان تردد خودروها بوده است این موارد در تراز آلودگی صوتی این منطقه لحاظ نشده است.

مدیر واحد صوت شركت كنترل كیفیت هوا با اشاره به اندازه‌گیری میزان آلودگی صوتی در اطراف مراكز آموزشی درمانی پایتخت گفت: آمارها نشان می‌دهد یكهزار و ۷۰۰ مركز آموزش درمانی در شهر تهران از وضعیت بحرانی آلودگی صوتی برخوردارند كه مهمترین امر در خصوص این مراكز آن است كه در طرح‌های تفصیلی اجازه ساخت وساز مراكز پرسر و صدا در اطراف مراكز آموزشی و درمانی داده نشود.

از سوی دیگر مراكز موجود نیز می‌توانند با نصب دیوارهای عایق صوتی و استفاده از پنجره‌های دوجداره در كوتاه‌مدت میزان آلودگی صوتی را كاهش داده و در صورت لزوم محل خود را جابجا كنند.

وی تاكید كرد: فهرست مراكز آموزشی و درمانی بحرانی به لحاظ آلودگی صوتی طی گزارشی به مناطق مختلف شهرداری تهران داده شده است تا در صورت نیاز و شكایت در این زمینه اقدامات لازم در خصوص نصب دیوارهای عایق‌های صوتی در اطراف مراكز صورت گیرد.

مدیر واحد صوت شركت كنترل كیفیت هوا به سنجش روزانه میزان آلودگی صوتی در مناطق مختلف اشاره كرد و گفت: بر این اساس ساعات ۲ تا ۳ صبح كم‌سروصداترین ساعات پایتخت بوده و پیك آلودگی صوتی بین ساعات ۶ تا ۹ صبح است. از سویی دیگر از ساعت ۱۶ تا ۲۲ نیز میزان آلودگی صوتی در تهران كاهش یافته و پس از ساعت ۲۲ شاهد كاهش قابل ملاحظه آلودگی صوتی در تهران هستیم.

وی علت عمده آلودگی صوتی در شبهای تهران را تردد خودروهای سنگین كه در روز اجازه تردد ندارند دانست و به ایسنا گفت: میزان پیك آلودگی صوتی در مقوله ورودی و خروجی شهر تهران به دلیل خروج این خودروها پیش از ساعت ممنوعیت از ۴ صبح آغاز می‌شود.

مدیر واحد صوت شركت كنترل كیفیت هوا به آلودگی صوتی در منطقه یك اشاره كرد و گفت: منطقه یك بر خلاف سایر تهران به دلیل واقع شدن رستوران‌ها و مراكز تفریحی در آن میزان آلودگی صوتی آن تا ساعت ۱ بامداد به طور مستمر بوده و پس از آن شاهد كاهش افت آلودگی صوتی در آن هستیم.

منبع: ایسنا


ویدیو : شلوغ‌ترین و آرامترین مناطق و ساعات تهران