سرو دسر به سبک گوگل : اگر دنبال کننده اخبار فناوری باشید حتما آدمک سبز رنگ ...


اگر دنبال کننده اخبار فناوری باشید حتما آدمک سبز رنگ آندروید را با شاخک‌های کوتاه بالای سرش دیده‌اید. آدمکی که در نسخه‌های مختلف، شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد؛ گاهی مثل یک دونات گرد و چاق ظاهر می‌شود، گاهی هم شکل نان زنجبیلی قهوه‌ای رنگ با دکمه‌های رنگی! اگر دنبال کننده اخبار فناوری باشید حتما آدمک سبز رنگ آندروید را با شاخک‌های کوتاه بالای سرش دیده‌اید. آدمکی که در نسخه‌های مختلف، شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد؛ گاهی مثل یک دونات گرد و چاق ظاهر می‌شود، گاهی هم شکل نان زنجبیلی قهوه‌ای رنگ با دکمه‌های رنگی!
کمتر از سه سال از معرفی و عرضه آندروید گذشته اما با قابلیت‌ها و امکانات خوبی که دارد با سرعت باور نکردنی خود را در دل کاربران جا کرده است. این شیرینی‌های خوشمزه امکانات متفاوتی دارند و هر نسخه بهتر و کامل‌تر از نسخه پیشین است.
جذابیت اصلی آندروید متن باز (Open Source) بودن آن است. به این ترتیب همه کاربران می‌توانند با نصب نرم‌افزار SDK (بسته نرم‌افزاری برنامه‌نویسی) برنامه‌های مورد علاقه‌شان را بنویسند و حتی آن را در فروشگاه اینترنتی آندروید به فروش برسانند.
سیستم‌عامل آندروید را می‌توان در گوشی‌های تلفن همراه، نِت‌بوک، تلویزیون، تبلت‌هایی همچون Dell Streak و Galaxy Tab سامسونگ و ... استفاده کرد. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این سیستم‌عامل تا سال ۲۰۱۲ دومین سیستم‌عامل پرطرفدار تلفن‌های همراه جهان خواهد بود.
در این مطلب در نظر داریم به تفصیل در مورد آندروید و طعم‌هایش صحبت کنیم. با ما همراه باشید.



مترجم گوگل , ترجمه گوگل , گوگل ترجمه

  نام: آندروید
  سال و محل تولد: 2003 میلادی، کالیفرنیای آمریکا
 آندروید، سیستم‌عامل گوشی‌های تلفن همراه است که توسط شرکتی به همین نام طراحی و توسعه یافته است. شروع کار آندروید به  سال 2003 بر می‌گردد اما جولای سال ۲۰۰۵ میلادی، گوگل این شرکت نوپا و کوچک را خرید. این شرکت در زمینه تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه فعالیت می‌کرد و در پالو آلتوی کالیفرنیا مستقر بود. بنیان‌گذاران آندروید به نام‌های اندی روبین، ریچ ماینر، نیک سیِرز و کریس وایت بعد از فروش شرکتشان به گوگل در آنجا مشغول به کار شدند. به طور مثال، اندی روبین مدیر ارشد اجرایی آندروید، به عنوان قائم‌مقام مدیریت مهندسی گوگل و مسئول پروژه آندروید در این شرکت منصوب شد.



شایعاتی که واقعیت داشتند

در گوگل تیمی که توسط روبین رهبری می‌شد، فعالیت خود را برای تولید پلتفرم موبایل مبتنی بر کِرنل لینوکس آغاز کرد. این مساله سبب بروز شایعاتی مبنی بر تمایل گوگل به تولید تلفن همراه و عرضه آن در اواخر سال ۲۰۰۶ میلادی گردید. رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی و وال‌استریت ژورنال نیز با بیان این که گوگل به سختی مشغول کار روی نرم‌افزار و سخت‌افزار گوشی خود است به این شایعات دامن می‌زدند. تا این که در سپتامبر ۲۰۰۷ این شایعات به اوج خود رسید و نشریه اینفورمیشن ویک در گزارشی از ثبت چندین حق امتیاز و اختراع در حوزه تلفن همراه توسط گوگل خبر داد.  اواخر همان سال بود که تقریبا همه رسانه‌ها و مردم منتظر دیدن نخستین تلفن همراه گوگل بودند. اما اوضاع طور دیگری پیش رفت. گوگل در کنفرانس خبری نوامبر سال 2007،  گوشی‌ای معرفی نکرد اما به همه وعده تولید هزاران گوشی مبتنی برآندروید را طی سال‌های آینده داد.



گوگل , بهبود جایگاه سایت در گوگل , گوگل مپ

قد کشیدن آندروید

نخستین تلفن‌همراهی که به این سیستم‌عامل تجهیز شد، HTC Dream در اواخر سال 2008 میلادی بود. البته این سیستم‌عامل به زودی خودش را در دل شرکت‌های بزرگ مخابراتی و فعال در صنعت موبایل همچون سونی‌اریکسون، اریکسون، هواوی و ... هم باز کرد و به سرعت همه‌گیر شد. به طوری که اوایل سال 2010،  اچ‌تی‌سی گوشی نکسوس وان را عرضه کرد که به نوعی می‌توان آن را پرچم‌دار گوشی‌های مبتنی بر آندروید دانست. اواخر همان سال نیز سامسونگ مدل نکسوس اس را عرضه کرد.
نکسوس وان که بحث‌های فراوانی پیرامون آن وجود داشت، نتیجه همکاری اچ‌تی‌سی و گوگل است. از مشخصات آن می‌توان به نسخه 1/2  آندروید، پردازنده یک گیگاهرتز، صفحه‌نمایش 7/3 اینچ، دوربین 5 مگاپیکسل با فلاش LED و 512 مگابایت رم اشاره کرد.
نکسوس S نیز دارای پردازنده یک گیگاهرتزی Hummingbird، ۵۱۲ مگابایت حافظه رم، صفحه‌نمایش ۴ اینچ AMOLED ، ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره سازی ، دوربین ۵ مگاپیکسل در پشت و VGA در جلو است. اما اینها همه داستان این گوشی نیستند. تحول بزرگ نکسوس اس، سیستم‌عامل آن یعنی نسخه به روز شده 3/2 آندروید یا همان نان زنجبیلی است. دلیل معرفی این دو گوشی در میان هزاران گوشی مبتنی بر آندروید، دخالت مستقیم گوگل در آنهاست.



کوتاه کننده لینک گوگل , گوگل وبمستر , دیکشنری گوگل

طالع بینی آندروید

هر روز بر تعداد گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید افزوده می‌شود. میزان رشد آندروید در مقایسه با دیگر سیستم‌عامل‌های موبایل بسیار بیشتر و به نوعی شگفت آور است. به طوری که در سه ماهه اول سال 2010، با این که زمان زیادی از ورودش به بازار موبایل نگذشته بود، سیستم‌هایی همچون ویندوز موبایل و لینوکس را پشت سر گذاشت و خود را به رتبه چهارم در جدول محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها رساند.  شهریور سال گذشته بود که اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل ادعا کرد روزانه دست‌کم دویست هزار گوشی تلفن همراه با سیستم‌عامل آندروید به فروش می‌رسند که در مقایسه با دو ماه قبل از همان تاریخ – یعنی اوایل تابستان سال 1388 – این تعداد فقط یکصدهزار گوشی در روز بود. این روند رشد پرسرعت آندروید نشان می‌دهد شاید این سیستم‌عامل نوپا بتواند در آینده‌ای نه چندان دور از آیفون هم جلو بزند. برخی از موسسات تحقیقاتی همچون iSuppli نیز پیش بینی کرده‌اند تعداد کاربران آندروید در سال 2012 بیش از کاربران آیفون خواهد بود. ‏ البته همکاری شرکت‌های بزرگی همچون HTC، موتورولا و T-Mobile را نیز نباید در این رشد بی تاثیر دانست. اچ‌تی‌سی که چهارمین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان است، بیش از 70 درصد گوشی‌هایش مبتنی بر آندروید هستند. موتورولا را می‌توان فعال‌ترین شرکت در زمینه تولید گوشی‌های مبتنی بر آندروید دانست. به طوری که در نمایشگاه CES امسال علاوه بر معرفی گوشی آتریکس، تبلتی به نام Xoom را نیز معرفی کرد که هر دو مبتنی بر آندروید هستند.



آندروید پس از تولد تغییرات بسیاری کرده و نسخه‌های متفاوتی از آن عرضه شده است. در نسخه‌های جدید تلاش شده است تا اشکالات و کاستی‌های نسخه‌های پیشین برطرف شود. آندروید در اقدامی جالب هر کدام از نسخه‌های سیستم‌عاملش را از نام شیرینی‌ها و دسرهای خوشمزه انتخاب کرده است. 
در ادامه طعم‌های مختلف آندروید و اصلاحات انجام شده روی آنها را مطالعه می‌کنید:

ثبت سایت در گوگل , گوگل پلاس , گوگل ترنسلیت

  • نسخه 1.5  Cupcake (شبیه کیک یزدی)

کاپ‌کیک نخستین نسخه آندروید و مبتنی بر کِرنل لینوکس است. از قابلیت‌های این نسخه باید به امکان فیلم‌برداری، آپلود مستقیم فایل‌های تصویری و عکس به وب‌سایت‌هایی همچون یوتیوب و پیکاسا از طریق موبایل، صفحه‌کلید مجازی با قابلیت حدس زدن لغات و امکان شخصی‌سازی صفحه اصلی گوشی اشاره کرد.





تبلیغات در گوگل , بهبود رتبه گوگل , تبلیغات گوگل

  • نسخه 1.6 Donut (پیراشکی)

نخستین عرضه رسمی نسخه 6/1 یا دونات به 15 سپتامبر سال 2009 میلادی برمی‌گردد. این نسخه نیز همچون کا‌پ‌کیک مبتنی بر کرنل لینوکس است. با این تفاوت که سرویس فروشگاه آندروید (Android Market) و جست‌وجوی صوتی در آن بهبود یافته‌اند و از وضوح تصویر WVGA و فناوری تبدیل متن به صدا هم پشتیبانی می‌کند.




تبلیغات کلیکی گوگل , افزایش ورودی گوگل , گوگل فارسی

  • نسخه 2.0  و 2.1 Eclair (شیرینی خامه‌ای)

هر دو نسخه 0/2  و 1/2 نیز همچون نسخه‌های پیشین بر اساس کرنل لینوکس نوشته و طراحی شده‌اند. نسخه 2 در اکتبر سال 2009 و نسخه 1/2 حدود دو ماه بعد، یعنی ژانویه سال بعد عرضه شدند. قابلیت‌های این دو نسخه شبیه هم هستند و از جمله آنها می‌توان به اصلاح سرعت سخت‌افزاری، صفحه‌کلید مجازی و دفتر تلفن و همچنین پشتیبانی از HTML5، رزولوشن بالای صفحه‌نمایش و بلوتوث نسخه 1/2 اشاره کرد. اضافه شدن بزرگ‌نمایی دیجیتال، فلاش داخلی به دوربین و امکان ارسال فایل از طریق بلوتوث نیز ویژگی‌های دیگر این دو نسخه هستند.





معرفی سایت به گوگل , گوگل وب مستر , دانلود گوگل کروم
  • نسخه 2.2 Froyo (نوعی دسر که با ماست یخ زده تهیه می‌شود)

این نسخه اوایل سال 2010 میلادی به صورت رسمی معرفی شد. این نسخه نیز مبتنی بر کرنل لینوکس و قابلیتی همچون موتور جاوا اسکریپت V8 کروم به مرورگر آن اضافه شده‌ است. گوگل در این رابطه ادعا کرده که Froyo سریع‌ترین مرورگر موبایلی جهان را دارد. حافظه، سرعت و عملکرد سیستم‌عامل و اجرای برنامه‌های کاربردی این نسخه افزایش یافته به طوری که سرعت آن 5 برابر قبلی‌هاست و کاربر امکان نصب برنامه‌های کاربردی روی حافظه‌های جانبی را نیز دارد. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به تشخیص صدا به منظور جست‌وجو و استفاده از مترجم گوگل اشاره کرد.




گوگل ادز , تبلیغ در گوگل , ثبت لینک در گوگل

  • نسخه 2.3  Ginger bread (نان زنجبیلی)

شاید در ظاهر تغییرات گسترده‌ای در رابط کاربری و منوهایGingerbread  نسبت به نسخه Froyo  مشاهده  نکنید اما دست‌کاری‌ها و اصلاحات خوبی در آن دیده می‌شوند که نشان می‌دهد گوگل در حال حرکت در مسیر درست است. مثلا آیکون‌های نوار وضعیت، سایه پنجره‌ها، شماره‌گیر، و برخی از برنامه‌های کاربردی، رنگ و روی زیباتری به خود گرفته‌اند.  مهم‌ترین تفاوت آن را می‌توان سرعت 2 تا 5 برابرش نسبت به نسخه‌های پیشین دانست.




نقشه گوگل , بهبود رتبه در گوگل , گوگل ترنس
  • نسخه 2.4 Ginger bread (نان زنجبیلی)

این نان زنجبیلی، نسخه ویرایش شده نسخه پیشین است و طبق خبرها تا اواخر بهار امسال عرضه خواهد شد.
این نسخه از تماس‌های VoIP / SIP   (تماس‌های اینترنتی) پشتیبانی می‌کند. اما مهم‌ترین تغییر را می‌توان افزوده شدن تعدادی رابط برنامه کاربردی جدید و ابزار توسعه دانست که منجر به سریع‌تر و روان‌تر شدن بازی‌های رایانه‌ای می‌شود. کاربر با این نسخه تجربه متفاوتی از بازی با گوشی مبتنی بر آندروید خواهد داشت.




پیج رنک گوگل , گوگل مترجم , گوگل ترندز

  • نسخه 3.0 comb Honey  (شانه عسل)

این نسخه فقط برای تبلت‌ها و وسایلی با صفحه‌نمایش‌‍‌های بزرگ مناسب است. Honeycomb قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های چندهسته‌ای، قطعات سخت‌افزاری گرافیکی برای بالا بردن سرعت و رابط‌های کاربری جدید را دارد. تبلت موتورولا زوم نخستین وسیله‌ای است که این سیستم‌عامل را دارد.




ثبت در گوگل , گوگل ارث , وب مستر گوگل

  • ساندویچ بستنی Ice-cream sandwich 

این نسخه ترکیبی از نسخه 3/2 (Gingerbread) و 0/3 (Honeycomb) به صورت یک بسته کامل است. و طبق خبرها اواسط سال جاری میلادی در درسترس کاربران خواهد بود.



گوگل پلی , گوگل وب مستر تولز , وبمستر گوگل

فروشگاه اینترنتی آندروید (Android Market)

آندروید فروشگاهی اینترنتی به نام Android Market دارد که نرم‌افزارها و برنامه‌های گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل را به فروش می‌رساند. کاربران می‌توانند آنها را خریداری یا به صورت رایگان دانلود کنند. همان طور که قبلا هم ذکر کردیم، برنامه‌نویس‌ها می‌توانند نرم‌افزارهایی که نوشته‌اند را در این وب‌سایت به اشتراک یا فروش بگذارند. به همین دلیل شاید بتوان گفت آندروید بیشترین نرم‌افزارهای رایگان را میان دیگر سیستم‌عامل‌ها دارد.  در حال حاضر تعداد برنامه‌های کاربردی موجود در آندروید مارکت حدود 50 هزارتاست. این تعداد در مقایسه با 175 هزار برنامه موجود در آی‌تیونز، بسیار کم به نظر می‌رسد. اما با سرعت رشدی که آندروید دارد، رسیدن به برنامه‌های آیفون در زمان کوتاه چندان دور از ذهن نیست.



گوگل فارسی ایرانی , تبلیغ گوگل , معرفی به گوگل

آندروید این‌بار در تلویزیون

تولید و عرضه پلتفرم تلویزیون گوگل جهشی بزرگ برای گوگل محسوب می‌شود. سرویس جدید این غول اینترنتی بر پایه آندروید، کروم و فلش ادوبی استوار است و بخش سخت‌افزاری آن نیز در حال حاضر توسط دو شرکت بزرگ سونی و لاجیتک تهیه شده است. تلویزیون گوگل، وب را به پانل‌های تلویزیون می‌آورد و امکان جست‌وجو و وبگردی را همزمان با تماشای فیلم در صفحه‌ای واحد به کاربر می‌دهد.  استفاده از این سرویس به خرید تلویزیون جدید نیازی ندارد، زیرا لاجیتک دستگاهی تولید کرده است که با تلویزیون‌های HD معمولی هم می‌توان از آن بهره برد. این دستگاه ست‌باكس كوچكی به نام Revue  و قیمت 300 دلار است. اما اگر بودجه‌ شما می‌رسد و برای خرید تلویزیون جدید مشکلی ندارید، سونی پانل بسیار زیبایی با قابلیت پشتیبانی از سرویس گوگل و قیمت 600 دلار عرضه کرده است. البته سیستم پخش بلو-ری سونی با قیمت 400 دلار نیز به صورت داخلی قابلیت پشتیبانی از این سرویس را دارد. درست است كه هر سه این گزینه‌ها گران‌تر از Apple TV 99 دلاری و Roku 60 دلاری هستند اما در عوض كاركردهای بسیار بهتر و كامل‌تری دارند. اگر به روند تكمیل تلویزیون در طول تاریخ نگاه كنیم، می‌بینیم سرویس تلویزیون گوگل بزرگ‌ترین قدم اشتباه در این مسیر است. همه تلویزیون‌ها به سمت كاربرپسند و ساده شدن پیش رفته‌اند و این سرویس، تلویزیون را تبدیل به دستگاهی پیچیده كرده است. بدون شك پدران و مادران ما كه هنوز استفاده از اینترنت را نمی‌دانند، دوست ندارند ساده‌ترین وسیله سرگرمیشان هم به جمع فناوری‌های پیچیده بپیوندد.

منبع : مجله گزارش بازار


ویدیو : سرو دسر به سبک گوگل