سردار آزمون مالک اسب شد/آزمون: هیچ كس مثل كی روش نیست (+تصاویر) : روی زین اسب ...



روی زین اسب مثل یك سواركار حرفه ای كه در میدان اسب سواری گنبد می تازد نشسته بود، بی شباهت به سواركاران هم نیست. به هر حال تركمن باشی و با اسب مانوس نباشی. تركمن باشی و اسب خوب را از اسب بد تشخیص ندهی و به نوعی خبره كار نباشی.

مگر می شود سردار آزمون باشی و تركمن ، اسب را نشناسی.  می گوید كه پدر و عموهایش در گذشته اسب داشته اند وگرچه حالا مثل سابق نیست اما هر هفته نتایج مسابقات را در كورس گنبد  پی گیری می كند. می گوید استعداد والیبال داشته است و پدرش هم كه از والیبالیست های قدیمی ایران و گنبد بوده كه 8 سال در تیم ملی عضویت داشته اما برخلاف جهت او به فوتبال روی آورده است كه در تركمن صحرا چیز عجیبی است چه آنكه ورزش اصلی آنجا اسب و والیبال است.

سردار آزمون یكی از بهترین های تیم ملی در جام ملت های آسیا طوری در این مسابقات محبوب همه شد كه بسیاری از ایرانیانی كه در استرالیا بودند،دوست داشتند با او عكس یادگاری بگیرند.

سردار آزمون كه در تعطیلات لیگ فوتبال روسیه به سرمی برد روز جمغه میهمان یكی از قدیمی های فوتبال ایران بود. كسی كه با تركمن ها رفاقت دیرینه دارد و البته از مالكان بزرگ اسب های ایران است. حمید رادان كه در دهه 60 و 70 مسئولیت تیم های باشگاهی پایه مثل تیم منخب تهران ،نفت و سایپا را دست داشته بسیاری از بازیكنان طلایی فوتبال ایران را تربیت كرده است.

علی كریمی یكی از آنها بوده كه فوتبالش را با رادان شروع كرده است. مهدی مهدوی كیا هم عضو تیم منتخب تهران بود كه او سرپرستی اش را برعهده داشته و حتی جواد نكونام هم سالهای ابتدایی فوتبال را با  او شروع كرده است و بعدها توسط رادان به پاس و تیمسار ملاحی معرفی شد و دروازه های تیم ملی به رویش باز شد.

 

سردار آزمون , گل سردار آزمون به بایرن مونیخ , گل سردار آزمون به بایرن

 
سردار آزمون كه رفیق امین رادان است روز جمعه و قبل از اینكه به مسافرتی در خارج از كشور برود به دعوت رادان به باشگاه اسب سواری او رفت. یك سوپرایز منتظر سردار آزمون بود.هدیه ای كه آزمون به خوبی ارزش آن را می داند. اسبی كه سردار آزمون از حمید رادان هدیه گرفت از بهترین كره های 10 ماهه اسب در ایران است كه كره سیلمی معروف مربوش و مادیان ریو امپلی كیشن قهرمان سابق مسافت كوتاه ایران است. اسب تروبرد كه مختص كورس است و باید منتظر بود كه در كورس سال 95 اسبی كه هنوز سردار آزمون برایش اسمی انتخاب نكرده است در میدانهای اسب سواری ایران بدود.

سردار آزمون خیلی خوشحال بود از هدیه ای كه گرفته است و در باشگاه مدتی هم با اسب معروف تینکرتاون سواری كرد. بعد از آن بود كه در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه گل در مورد خودش، آرزوهایش،تعلق خاطرش به اسب ، تیم ملی ،كی روش و بازیكنان تیم ملی و آینده خود در لیگ روسیه سخن گفت.

***


اینكه تو فوتبالیست شدی قدری عجیب است؟به هر حال منطقه تركمن صحرا والیبال خواهان ببشتری دارد؟
شاید قدری عجیب باشد. اما من استعداد خوبی در والیبال داشتم،شاید در گذشته هم انگیزه لازم را داشتم به هر حال پدرم از والیبالیست های قدیمی شهرمان و ایران بود كه 8 سالی هم عضو تیم ملی بود. اما پدرم می گفت كه من از والیبال خیری ندیدم و راست هم می گفت با اینكه خیلی زحمت كشیده بود اما به حقش نرسیده بود. این شد كه والیبال بازی نكرذم و فوتبال را ادامه دادم كه خوشبختانه سبب خیر هم شد.

 

سردار آزمون روستوف , اینستاگرام سردار آزمون , سردار آزمون و دوست دخترش

 
خوشحالی كه فوتبالیست شدی؟
 الان خوشحالم. شانس من فوتبال بود. به هر حال شانش درخانه آدم را می زند و باید از آن استفاده كنند.

گفتی شانس،خیلی جوان بودی كه در تیم های بزرگ حضور داشتی؟
بله. اما آن موقع زیاد برای من جالب نبود. در سپاهان كه بودم،خیلی اذیت شدم و مسوولان سپاهان خیلی من را اذیت كردند. از همان موقع دوست داشتم اروپا بازی كنم.

این فكر خیلی بلند پروازنه نبود؟
من دوست داشتم،پیشرفت كنم و فكر می كنم راه خوبی هم رفته ام. زمانی این مسئله ممكن شد كه تیم ملی جوانان با سرمربی گری اكبر محمدی در تورنمت فیفا در سن پترزبورگ حضور داشت. مسئولان كازان بازی من را دیدند و خوششان آمد. مسوولان روبین كازان خیلی به من رسیده اند و محبت كرده اند. حتی رییس جمهورشان به من لطف دارد.

روبین كازان كجای روسیه است؟
روبین كازان ،تیم جمهوری خودمختار تاتارستان است كه در لیگ روسیه حضور دارد. یك جور مثل ایالت كاتالان اسپانیاست.

روبین كازان هم بارسلونای روسیه است؟
اره (می خندد...)

 

بیوگرافی سردار آزمون , سردار آزمون لیورپول , سردار آزمون با دوست دخترش

 
خیلی شایعه در مورد حضور تو در روبین كازان بود.
شایعه های زیاد باید بگوییم. اینكه می گفتند با پارتی بازی و رفیق بازی رفته و مسئولان آنجا فامیل هایشان هستند.

یعنی تو فامیل روسی داری؟
بالاخره دروغ می آید دیگر(می خندد) اما من كار خودم را می كردم و به این شایعات كاری نداشتم. مثلا شایعه كرده بودند كه سرمربی تیم برادر یا پسر عمومی پدرم است. جالب اینكه اصلا آنجا ایرانی نداشتند. من هم تمام فكرم این بود كه پیشرفت كنم.

زندگی كردن در آنچا چطوری است؟
سخت است دیگر. من شخصا زندگی كردن در آنجا را دوست ندارم. كس خاصی را نمی شناسم و اینكه هوا خیلی سرد است. دوری از خانواده هم كه دیگر كار را سخت تر می كند. اما من تمام این سختی ها را برای پیشرفت تحمل می كنم.

سعید معروف هم البته به تازگی به شهر شما آمده است
خیلی خوشحالم كه تیم زنیت كازان بهترین پاسور جهان را به جمع خودشان اضافه كرده است و امیدوارم سعید عزیز همیشه موفق باشد.

گفتی كه هوا خیلی سرد است،این سردی هوا روی كیفیت لیگ تاثیر نمی گذارد؟
من در منفی 30درجه هم فوتبال بازی كرده ام. اما هوا واقعا سرد است.

 

گل سردار آزمون به کره , سردار آزمون و همسرش , عکاس سردار آزمون

 
تمرینات در این هوای سرد سخت است یا تمرینات تیم ملی؟
با هم فرق می كنند اما جنس تمرینات تیم ملی یك جور دیگر است و البته سخت تر

با هم فرق می كنند؟
تمرینات تیم ملی با همه جاها فرق می كند. با باشگاه ها ایرانی هم كه خیلی تفاوت دارد. اصلا غیرقابل قیاس هستند.

در روبین كازان چه چیزی یاد گرفتی؟
احترام به بزرگترها. چیزی كه برای آنها مهم است همین است. بالاخره آنجا یك منطقه ویژه نفت و گاز است.

اتفاقا یك شایعه دیگر اینكه رفتن تو و سعید معروف به این تیم ها به خاطر قراردادهای نفتی كه میان ایران و روسیه است...
(می خندد) شایعه های دروغ

گفتی كه دوست داشتی به اروپا و لیگ برتر بروی؟
من الان دو ساله كه در كازان هستم اما هنوز خیلی چیزها معلوم نیست. بالاخره بازی در لیگ برتر یك سری چیزها می خواهد كه من هنوز مشكل دارم.

چرا؟
از نظر بدنی لیگ برتر قدرت بدنی بالایی می خواهد كه من باید روی خودم كار كنم.وقتی من این حرف را زدم خیلی ها گفتند كه دارد بازار گرمی می كند. اما كسی بازار گرمی می كند كه تیم ندارد نه اینكه مثل من در لیگ روسیه حضور دارم.

در لیگ روسیه هم مثل لیگ برتر باید قدرت بدنی داشته باشی؟
بله. بالاخره عنصر سرما هم وجود دارد و باید بجنگیم.

وضعیت فوتبال روسیه چگونه است،بالاخره آنها قرار است جام جهانی برگزار كنند؟
آنها برای فوتبال شان همه كار می كنند كه پیشرفت كنند. اما جوان های خوبی ندارند و از نظر پایه ضعیف هستند. مثل فوتبال ایران نیستند كه جوانان خیلی خوبی دارد. اما فرق ما اینجا این است كه خیلی از جوانان خوب دیده نمی شوند. در همین جام ملت ها جوانان خیلی خوبی مثل پورعلی گنجی،امیری بودند. وریا غفوری باید سالها پشت خط بماند تا به تیم ملی بیاید. خیلی از جوانان فكر می كنند كه برای دیده شدن باید حتما به اروپا بروند.

اگر كی روش نبود،تو به تیم ملی دعوت می شدی؟
نه دعوت نمی شدم.

برای اولین بار از تو چه چیزی خواست؟
چیزی به من نگفت. ولی خوب می دانم كه باید چه كار كنم. ماموریت من گل زدن و پاس گل است.


یعنی با تو هیچ حرفی نمی زند.
چرا!بالاخره من در تیم باید كارهایی را انجام دهم و در آنالیزی كه می كند ماموریتی دارم.

 

هستی مهدوی و سردار آزمون , سردار آزمون رستوف , سردار آزمون کیست

 
كی روش چطور مربی است؟مثلا خیلی ها می گویندخاص است.
كی روش واقعا خاص است. شخصیت بزرگی دارد . با همه بازیكنان رفاقت دارد. مثل خیلی از مربیان نیست. حالا من نمی خواهم اسم ببرم در آخرین بازی كه من در لیگ ایران بازی می كردم،به خاطر بدرفتار ی مربی و دعوایی كه شد مربی تعویض شد و به جشن قهرمانی تیم نیامد. كی روش اما اینطوری نیست و قدر بازیكن اش را می داند و برای آنها زحمت می كشد.

چقدر با كی روش نزدیك هستی،مثلا حرف هایت را به او می زنی؟
من اگر بخواهم مشورت كنم ،حتی با او حرف می زنم. او خیلی بزرگ است و راستش را به من می گوید. من مثل كی روش ندیده ام  او فوق العاده مهربان است.

رابطه بازیكنان قدیمی با شما جوانان در تیم ملی چطوری است؟
این تیم ملی خیلی یك دل است. برای كشور عزیزمان ایران می جنگیدیم. جوانان و بزرگترها یك دل بودند و بزرگترها هوای جوان ترها را دارند.

انتقادی كه می شود این است كه كی روش مثل رییس فدراسیون است و مثلا در مورد پاداش و تدارك تیم ملی و بازیهای تداركاتی دخالت می كند؟
ببنید كی روش هر چه می خواهد برای موفقیت ایران است. اگر زمین مناسب باشد دیگر ما اردو نمی رویم. ما آن پاداشی كه باید می گرفتیم را نگرفتیم. هنوز هم نگرفته ایم.. در روبین كاران وقتی می بریم 10 هزار دلار پاداش می دهند. مساوی می كنیم 8 هزار دلار می دهند. من یك همبازی دارم كه در تیم ملی آذربایجان است می گوید اگر ببریم 30 هزار دلار پاداش می دهند.

تفاوت جام ملت های آسیا و جام جهانی چه بود؟
ما در جام جهانی مقداری تدافعی بازی كردیم و بیشتر روی ضدحمله تاكید داشتیم. در جام جهانی هر مربی این كار را می كرد. حتی منتقدان كی روش در بازی با آرژانتین 11 نفر را در دفاع  می گذاشتند.

دفاعی بازی كردن كه فوتبال بازی كردن نیست؟
هر بازی كار خودش را می خواهد. كی روش مربی باهوشی است و برای هر بازی برنامه خاص آن بازی را داشت. قبول كنید كه اول نباید گل بخوریم. ما باید مثلا در بازی با آرژانتین سراسر حمله می كردیم،خوب اگر این كار را می كردیم،5 تا گل می خوردیم. در جام ملت ها اما ماجرا فرق كرد.


در مورد جام جهانی جوانان كمتری بودند فرقی كه با جام ملت ها داشت.
موقعی كه من خط خوردم طبیعی بود كه دوست داشتم در جام جهانی بازی كنم اما از این كار كی روش حمایت كردم. بالاخره می دانستم كه در جام جهانی باید با تجربه ها باشند . كی روش با من صحبت كرد و من از او حمایت كردم. می توانستم بروم اما كار كی روش اصولی و درست بود.

فضای جام ملت ها چگونه بود؟
بی نظیر بود. ایرانی ها بهترین حمایت را از ما كردند.

 

گل سردار آزمون به آژاکس , خندوانه سردار آزمون , مذهب سردار آزمون

 
در مورد رفتن یا ماندن كی روش چه نظری داری؟
این نظر شخصی كی روش است و من نمی توانم قطعی چیزی بگویم. اما اگر نظر من را می خواهید،شخصا می گویم بماند بهتر و برای فوتبال ایران مفید است. اما منتقدان كی روش یك نظر دیگری دارند و البته كی روش به انتقادهایی كه می شود بی توجه است.

پس موافق ماندن هستی؟
بله !هم من و هم همه بازیكنان تیم ملی موافق ماندن كی روش هستند.

كی روش چه تاثیری روی تو داشت؟
كی روش شانس من را داد و هم از آن استفاده كردم.كاش در همین جام ملت ها تا فینال می رفتیم.

چیزی كه در مورد سردار آزمون وجود دارد اینكه خیلی احساساتی هستی و این را نشان می دهی.
این را قبول دارم. شاید بد باشد اما خوب من اینجوری ام

البته به نظر من بد نیست و همین تو را دوست داشتنی تر می كند.
شاید. سعی می كنم كه دیگر خیلی نشان ندهم. در بازی با دوم تیم ملی مصدوم شدم و فكر می كردم كه مصدومیت ام جدی است و به خاطر همین ناراحت شدم اما خوشبختانه چیزی نبود و بازی بعدی را بازی كردم.

تو امروز از یكی از قدیمی های ورزش،یك هدیه خوب گرفتی. به عنوان یك تركمن اسب را چقدر دوست داری؟
من از قدیم با اسب مانوسم و مسابقات را پی گیری می كنم. الانم هم پی گیر هستم. امروز هم از آقای رادان هدیه خوبی گرفتم كه بسیار ارزشمند است. این اسب از بهترین های ایران است و از آقای رادان تشكر می كنم.

قبل از مصاحبه می گفتی كه خانواده هم اسبی هستند؟
پدرم در قدیم به میدان می رفت و حالا هم می رود. قبلا هم اسب داشتیم.

برای آینده چه برنامه ای داری؟
من دوست دارم قهرمان جام ملت های آسیا شویم. دوست دارم، در جام جهانی بدرخشم و به بالاترین جای آن برسیم. دوست دارم بهترین بازیكن آسیا شوم.

در روسیه می مانی؟
بله. در روسیه می مانم. گرچه سخت است اما باید تحمل كنم. غربت واقعا سخت است.

دوست نداری برگردی به لیگ ایران؟
دوست دارم اما وقتی به گذشته برمی گردم و اتفاقی كه در سپاهان برایم رخ داد نظرم برمی گردد. تمام این سختی ها را تحمل می كنم.

اخبار ورزشی - عصر خبر

 


ویدیو : سردار آزمون مالک اسب شد/آزمون: هیچ كس مثل كی روش نیست (+تصاویر)