ساختار مدیریتی کشور باید اصلاح شود :           اصلاح ساختار مدیریتی و گمرکی، ...



 

 

بعد از اصلاح صورت چه باید کرد , اصلاح ساختار و ترکیب جسم انسان در جراحی زیبایی , وزارت کشور

 

 

 

اصلاح ساختار مدیریتی و گمرکی، نظام پولی و مالی و ساختار بانک‌ها کارهایی است که باید در کنار هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود تا اهداف قابل دستیابی باشد/ در هدفمند سازی یارانه‌ها به برخی نکات کمتر پرداخته می شود. هدفمندی یارانه ها تنها 2 ستون ندارد یعنی اینگونه نیست که با تامین 20هزار میلیارد ریال و تقسیم آن در بین بخش‌های مختلف این قانون اجرا شده باشد.

با وجود مخالفت‌هایی که برخی نمایندگان نسبت به شیوه و زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشتند، به هر حال این قانون تصویب شده و به عنوان قانون در آمده است و مهمتر از تصویب قانون اجرای قانون است. ما در این قانون به دولت اختیار دادیم که اقداماتی انجام دهد، از جمله افزایش قیمت حامل‌های انرژی و میزان افزایش و تعیین نوع حاملی که قیمت آن باید افزایش ‌یابد بر عهده دولت است البته با این محدودیت که باید از این افزایش قیمت ‌ها حداکثر 20هزار میلیارد ریال درآمد داشته باشد.

پرویز سروری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس مجلس تابناک گفت: نکته مهم تدریجی بودن این قانون است به گونه‌ای که آسیب‌های احتمالی بر بخش‌های مختلف جامعه باید به حداقل ممکن برسد. بخش عمده‌ای از صنعت کشور تحت تاثیر تغییر قیمت‌ها قرار می‌گیرد، خانوارها تحت تاثیرند و حتی دولت نیز به این دلیل که مصرف کننده است تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین دلیل از محل درآمدهای ناشی از تغییر قیمت حامل‌های انرژی، 50 درصد به خانوارها، 30درصد به صنعت و معدن و حمل و نقل و 20 درصد به دولت اختصاص داده شد.

وی افزود: قیمت حامل‌های انرژی بر بخش صنعت تاثیر بسیار زیادی دارد و در برخی صنایع به دلیل وابستگی زیاد آنها به قیمت حامل‌های انرژی، تغییر قیمت حامل‌ها در قیمت تمام شده تاثیرات مضاعفی خواهد داشت. از جمله این صنایع، صنعت آلومینیوم است که وابستگی شدیدی به برق دارد، قیمت گازوئیل نیز در صنعت و قیمت تمام شده کالا تاثیر بسزایی دارد.

همچنین قدرت رقابت صنایع تحت تاثیر قیمت تمام شده است و بالا رفتن قیمت‌ها قدرت رقابت پذیری را کاهش می‌دهد و برخی از کارگاه‌ها و صنایع از گردونه تولید و ارائه خدمات و فعالیت اقتصادی خارج می‌شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نکات برجسته‌ای در قانون هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد که دولت باید به آن نکات توجه کند. اگر تامین 20هزار میلیارد ریال محدود به زمان کوتاهی از سال شود فشار بر مردم و صنعت وارد خواهد شد و مشکلات بسیاری با خود به همراه خواهد داشت.

سروری تاکید کرد: در هدفمند سازی یارانه‌ها به برخی نکات کمتر پرداخته می شود. هدفمندی یارانه ها تنها 2 ستون ندارد یعنی اینگونه نیست که با تامین 20هزار میلیارد ریال و تقسیم آن در بین بخش‌های مختلف این قانون اجرا شده باشد.

لازم است دولت کارهایی انجام دهد:

1- اصلاح ساختار مدیریتی: مدیران ضعیف عمل می‌کنند و قیمت تمام شده کالا و خدمات بالاست و ضایعات بسیاری وجود دارد. 17 تا 25 درصد از برق تولیدی یعنی در حدود 8 هزار مگا وات هدر می رود به این دلیل که شبکه‌های انتقال و توزیع مناسب نیست. قسمت زیادی از بنزین مصرفی به دلیل وجود ناخالصی و غیر استاندارد بودن آن از هدر می رود. شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی کارایی لازم را ندارد و قیمت این هدر روی آب و برق و انرژی را مردم می دهند.

2- بهره‌وری: نکته دیگری که کمتر به آن توجه می شود بهره وری است. هر چه در سیستمهای درون و برون دولتی بهره‌وری افزایش یابد قیمت تمام شده بصورت خودکار کاهش می یابد.

سوال این است که قیمت‌های تمام شده‌ای که دولت برای حامل‌های انرژی اعلام می‌کند با چه مکانیسمی به دست آمده است؟ با همین مدیریت‌هایی که گاهی اثرات سوء در قیمت‌های تمام شده دارند؟ اگر ساختار مدیریتی و روش‌های تولید و تکنولوژی به کار رفته در تولید اصلاح شود قیمت کالا و خدمات و قیمت آب و برق و سایر حامل‌های انرژی به اندازه قیمت اعلام شده توسط دولت نخواهد بود و قطعا کاهش خواهد یافت.

اصلاح ساختار مدیریتی و گمرکی، نظام پولی و مالی و ساختار بانک‌ها کارهایی است که باید در کنار هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود تا اهداف قابل دستیابی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حال حاضر با مشکل مواجه است. مهمتر از هدفمندی یارانه‌ها میزان آگاهی مردم و مصرف کنندگان از این قانون است در حالی که مردم اطلاعات چندانی از این قانون ندارند. بخش‌هایی از جامعه که از هدفمندی یارانه‌ها و تغییر قیمت‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و برای آینده برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری انجام دهند اما زمانیکه از زمان و نحوه اجرای این قانون اطلاعی ندارند کدام سرمایه گذار و تولید کننده می تواند خود را با شرایط تطبیق دهد؟ دورنما و آینده برای آنان نامشخص است.

وی خاطر نشان کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها باید تدریجی اجرا شود تا بتوان به قیمت واقعی دست یافت و همچنین قیمت تمام شده را باید با اصلاح ساختار مدیریتی مناسبتر و واقعی کرد و در اجرا نیز باید از تمام نیروها به نحو موثر استفاده شود..../تحلیل:تابناک


ویدیو : ساختار مدیریتی کشور باید اصلاح شود