ركود به حمل و نقل هم رخنه كرد : در پنج ماه اول سال 94 حمل مسافر ریلی كشور همانند ...


در پنج ماه اول سال 94 حمل مسافر ریلی كشور همانند دوره مشابه سال قبل با روند كاهشی مواجه بوده است كه این امر عمدتا تحت تاثیر كاهش درآمد سرانه كشور قرار دارد. تابناک: در پنج ماه اول سال 94 حمل مسافر ریلی كشور همانند دوره مشابه سال قبل با روند كاهشی مواجه بوده است كه این امر عمدتا تحت تاثیر كاهش درآمد سرانه كشور قرار دارد.

گزارش دفتر تحقیقات تولیدی نشان می‌دهد در مقابل تاثیر كاهش درآمد سرانه استفاده بیشتر از وسایل نقلیه شخصی برای مسافرت تا حدی بر این روند موثر بوده است.

عملكرد بخش حمل و نقل تنها در بخش جابه‌جایی مسافر منفی نبوده است بلكه در شش ماهه اول سال جاری بخش حمل و نقل دریایی كشور در همه بخش‌ها با كاهش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است كه این كاهش تا حدی ناشی از كاهش واردات اساسی قرار دارد.

در سال 93 به دلیل شرایط تحریم اقتصادی و لزوم خرید كالاهای اساسی و ذخیره‌سازی آن، آمار تخلیه كالا در بنادر كشور افزایش یافت اما در سال 94 با توجه به چشم‌انداز بهتر نحوه تعامل با اقتصاد بین‌المللی و افزایش تولید داخلی محصولات زراعی، میزان واردات كالای اساسی كاهش یافته و موجب كاهش عملیات تخلیه در بنادر شده است.

همچنین كاهش صادرات كالاهای معدنی و ساختمانی كه بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی را تشكیل می‌دهد بر كاهش روند عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر طی شش ماهه اول سال 94 موثر بوده است.

میزان ترانزیت مواد نفتی و غیرنفتی طی 6 ماهه اول سال 94 نیز كاهش یافته است. این در حالی است كه میزان ترانزیت در سال‌های گذشته همواره با وجود موقعیت مناسب جغرافیایی كشور روند افزایشی داشته است.

با این حال از مهمترین دلایل كاهش ترانزیت مواد نفتی می توان به وضعیت نامناسب بازار بین‌المللی این محصولات و در خصوص كاهش ترانزیت مواد غیرنفتی نیز به ناآرامی‌های اخیر در كشور تركیه كه مقصد اصلی عبور كالاهای ترانزیتی به سمت قاره اروپاست، اشاره كرد.


ویدیو : ركود به حمل و نقل هم رخنه كرد