ردپای رابرت مرداک یهودی و فارسی ۱ در جشنواره فیلم فجر! :   همسر مرد میان سال،كه ...



 

جشنواره فیلم فجر , جشنواره فیلم مقاومت , جشنواره فیلم کوتاه

همسر مرد میان سال،كه هنوز از او جدا نشده و در عین حال متهم به ارتباط با نیازی وكیل خانواده است! حامد بهداد جوان پایین شهری كه در ابتدا فقط به خاطر پول نقش یك عاشق را برای مرد میانسال بازی می كند و البته بعد عاشق می شود! دختر(نیوشا ضیغمی) كه از یك طرف عاشق مرد میانسال است و می گوید نامزد دارم اما با پسر جوان (حامد بهداد)دیگر به كافی شاپ می رود و یا در ویلایی كه پسر در كیش آماده كرده اسكان می گزیند و فقط در اوایل رابطه اش با این پسر می گوید احساس گناه می كنم اما در پایان فیلم می گوید دیگر احساس گناه نمی كند!!!

فیلم سینمایی «پرتقال خونی» به کارگردانی سیروس الوند در سینمای رسانه ها به نمایش در آمد تا باز هم این سئوال مطرح شود که سیاستگذاران سینمایی کشور بر اساس کدام دلیل قانع کننده مجوز ساخت چنین فیلمی را صادر کرده و بر چه اساسی فیلم به عنوان نمونه ای از تولیدات سینمایی کشور به ویترین فجر راه پیدا کرده است!؟

هر چند در این دوره از جشنواره فیلمهای ارزشمندی چون "۳۳ روز" جمال شورجه،آلزایمر"احمدرضا معتمدی، هم به نمایش در آمد اما ظاهرا علیرغم وعده های شمقدری، بخش عمده ای از آثار سینمایی به نمایش در آمده از آثار مسئله دار بوده اند.

بنابر این گزارش در این میان،تولید و نمایش فیلم "پرتقال خونی" در جشنواره فجر ۲۹ که با کپی برداری از سریالهای مبتذل فارسی ۱ تولید شده،نه تنها باعث تاسف است بلکه نمایش این فیلم در جشنواره به نوعی اقدامی محیرالعقول است

فیلم روایت داستان مهندس ثروتمند و میانسالی به نام والا (فریبرز عرب نیا) است كه در آستانه جدایی از همسرش (ویشكا آسایش) كه یك فرزند دختر هم دارد، می باشد. در این بین دختر جوانی به نام ترمه (نیوشا ضیغمی)برای طراحی دكور دفتر كارش می آید و رفته رفته این آشنایی به شكل گیری رابطه ای عاشقانه می انجامد. والا كه زخم خورده از زندگی مشترك است با احتیاط و كمی بدبینانه در این رابطه پیش می رود تا اینكه شخصی به نام سیاوش (حامد بهداد) قدم در زندگی ترمه می گذارد و...

این فیلم شباهت زیادی به سریال های شبكه فارسی وان رابرت مرداك یهودی در ترویج مثلث عشقی دارد و تمام افراد در این فیلم خائن و خیانتكارند. مادر (آهو خردمند) كه به نظر می رسد مثبت ترین نقش را دارد بخاطر رفتاری كه شوهرش با او داشته نسبت به تمام مردان بدبین است! و به دختر می گوید مرد می خواهد به عنوان عروسك از تو استفاده كند.

همسر مرد میان سال(ویشكا آسایش) كه هنوز از او جدا نشده و در عین حال متهم به ارتباط با نیازی وكیل خانواده است! حامد بهداد جوان پایین شهری كه در ابتدا فقط به خاطر پول نقش یك عاشق را برای مرد میانسال بازی می كند و البته بعد عاشق می شود! دختر(نیوشا ضیغمی) كه از یك طرف عاشق مرد میانسال است و می گوید نامزد دارم اما با پسر جوان (حامد بهداد)دیگر به كافی شاپ می رود و یا در ویلایی كه پسر در كیش آماده كرده اسكان می گزیند و فقط در اوایل رابطه اش با این پسر می گوید احساس گناه می كنم اما در پایان فیلم می گوید دیگر احساس گناه نمی كند!!! همه و همه مثل فیلم های ماهواره ای فارسی وان توام با خیانت به خانواده است! آیا این ترسیم درستی از جامعه ایران است؟

حسین داوودی در این رابطه در فارس می نویسد:علیرغم تمام افتضاحاتی كه از ابتدا تا انتهای فیلم در روابط ناسالم و نامشروع مشاهده می شود مادر از روی حس مادری و تجربیات تلخ زندگی خودش علیه مردان بدبین است و دختر را از ارتباط با مرد میانسال باز می دارد، اما دختر تا آخر فیلم كه واقعه تلخی رخ می دهد، متوجه حرف های مادر نشده و پس از اتفاق تلخی كه در پایان فیلم می افتد، دختر پشیمان به آغوش مادر باز می گردد و تنها نكته مثبت در این فیلم همین است و بس.

در این فیلم سیروس الوند، یكی از بازارهای منطقه آزاد كیش به شكلی مستقیم، آشكار و «تابلو» تبلیغ می كند و معلوم نیست چه بخشی از هزینه این فیلم را صاحب این بازار در كیش تأمین كرده است كه این چنین از آن تبلیغ می شود و بدتر از این آن است كه دختر به نامزدش می گوید می خواهم خودم را پیدا كنم و برای اینكه خودم را پیدا كنم باید به كیش بروم!!! ظاهرا زیارت گاه ها، مساجد، حسینیه ها كه حتی در فیلم فارسی های قبل از انقلاب جایی برای توبه و پیدا كردن و تغییر و تحول بود، اینك جای خود را در منظر آقای الوند به منطقه آزاد كیش داده است!

در این فیلم زندگی اشرافی و مرفهان بی درد به شدت ترویج می شود؛ لباس غالب بازیگران در هر صحنه تغییر می كند، اما این فیلم به شدت با جامعه مذهبی ما بیگانه است و هیچ ارتباطی با زندگی روزمره مردم ندارد.

در صحنه ای از فیلم همسر مرد میانسال به خانه باز گشته و در حال گفتگو با وی برای بازگشت دوباره به زندگی است، دختر را می بینید كه با كلیدی كه در دست دارد در را باز كرده و برای مرد غذا آورده است! در اینجا از بازگشت به زندگی پشیمان می شود...... / جهان نیوز 


ویدیو : ردپای رابرت مرداک یهودی و فارسی ۱ در جشنواره فیلم فجر!