دعوا در مترو تهران به خاطر واگن اضافه! : مدتهاست که دو واگن ابتدایی و انتهایی ...


مدتهاست که دو واگن ابتدایی و انتهایی قطارهای مترو به خانم ها اختصاص دارد. هر چند مسافران خانم در تمام واگن ها حضور دارند اما این دو واگن منطقه ممنوعه آقایان محسوب می شود و از مسئولان مترو گرفته تا خانمهای مسافر اجازه ورود حتی پسرنوجوانی که به همراه مادرش قصد سفر با مترو را دارد نمی دهند. مدتهاست که دو واگن ابتدایی و انتهایی قطارهای مترو به خانم ها اختصاص دارد. هر چند مسافران خانم در تمام واگن ها حضور دارند اما این دو واگن منطقه ممنوعه آقایان محسوب می شود و از مسئولان مترو گرفته تا خانمهای  مسافر اجازه ورود حتی پسرنوجوانی که به همراه مادرش قصد سفر با مترو را دارد نمی دهند.

اما از ابتدای مهرماه یک واگن دیگر نیز به این محدوده اضافه شد و سهم خانم ها به سه واگن رسید. این افزایش زیاد به مذاق مسافران مرد خوش نیامد و بسیاری از آنها حاضر به پذیرفتن این سهم بیشتر نشدند و در مقابل واگذاری آن به خانم ها مقاومت می کنند. مقاومتی که با حمایت ماموران مترو همراه است.

اما داخل این واگن ها اتفاقات قابل تاملی رخ می دهد. مردانی که سر خوش از فتح واگن از دست رفته شان هستند این پیروزی را با کلمات نامناسب به مسافران خانم ها یاد آوری می کنند.

مریم رحیمی 43 ساله یکی از مسافرانی است که هر روز به دلیل بی توجهی آقایان به اضافه شدن واگن سوم به خانم ها با یکی از این مردان درگیر می شود.

او می گوید: در روزهای ابتدایی این بحث ها شکل خواهش و نصیحت داشت اما تکراراین حرکت در روزهای آتی آن را به جنگ و دعوا تبدیل کرده است.

به گفته رحیمی، تا ایستگاه امام خمینی وضعیت عادی است اما مسافران مردی که در ایستگاه امام خمینی (ره) به واگن ها وارد می شوند به این موضوع بی توجه هستند. آنها در پاسخ به خواهش های ما که می خواهیم واگن مخصوص خانم ها را ترک کنند می گویند پس چرا ورود شما به سایر واگنها ممنوع نیست.

این خانم میانسال که مسافر هر روزه مترو است ادامه می دهد: بخش های دیگر مترو برای خانم های تنها غیر قابل استفاده است. هجوم مردان و فشردگی مسافران اجازه نمی دهد که قدم به این واگن ها بگذاریم. این واگن اضافه تدبیر خوبی بود که متاسفانه توجهی به نحوه اجرای آن نمی شود.

او اضافه می کند: آقایانی که از ایستگاه امام خمینی (ره) وارد این واگن می شود با صدای بلند سخنان ناشایستی به زبان می آورند. مسئولان ما که از ورود خانم ها به استادیوم های ورزشی به خاطر ادبیات ناشایست برخی تماشاگران جلوگیری می کنند چرا برای فضای غیرفرهنگی که در این واگن ها ایجاد شده فکری نمی کنند.

مشکل این مسافر میانسال درد سایر مسافران خانومی است که به واگن سوم پا می گذارند. سحرشریفی دانشجو است و هفته ای سه بار مسافر شهر ری است. او می گوید: مردانی که به این واگن می آیند با هدف جلب توجه و مبارزه با خانم ها می آیند. کافی است به آنها بگوید که چرا پا به این واگن ها گذاشته اید آن وقت نمایشنامه ای سخیف از سوی آنها اجرا می شود. گاهی اوقات نیز خانم ها تلاش می کنند با تمسخر آنها را بیرون برانند که کمتر موفقیتی حاصل می شود.

اما مسئولان مترو نیز قصد برخورد جدی با این نوع رفتارها ندارند. علی محمد قلی ها، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به این پرسش که چرا با مسافران مردی که وارد واگن اضافه شده برای زنان می شوند برخورد نمی شود به مهر می گوید: برای این که این موضوع میان مسافران مترو جا بیافتد نباید اقدامات سلبی کرد.

وی ادامه می دهد: ما در این زمینه فرهنگسازی می کنیم و هر ده دقیقه یکبار از بلندگوهای مترو این موضوع اعلام می شود که امیدواریم با پایان دوره آزمایشی این مقاومتها نیز پایان پذیرد.

قلی ها با اشاره به اینکه افزایش یک واگن ویژه خانم ها بر اساس نظرسنجی ها و آمار مسافران بوده است گفت: این طرح یک ماه به صورت آزمایشی انجام می شود در صورتی که این واگن اضافه شده در بیشتر ساعت های مترو خالی باشد ادامه پیدا نمی کند زیرا توجیهی برای ادامه کار نداریم.

چند روز دیگر یکماه آزمایشی این طرح به پایان می رسد در حالی که هنوز این واگن ها به طور کامل به خانم ها واگذار نشده است و خانم ها برای تصرف صد در صدی آن مبارزه می کنند.

منبع: مهر



ویدیو : دعوا در مترو تهران به خاطر واگن اضافه!