تمام حاشیه‌های روز اول المپیك 2012 لندن : تمام حاشیه‌های روز اول المپیك 2012 ...



تمام حاشیه‌های روز اول المپیك 2012 لندن

نختستین روز بازی‌های المپیك 2012 لندن با حاشیه‌های جالبی همراه بود كه از جمله آن‌ها می‌توان به اخراج مربی قایقرانی بادبانی كره جنوبی به دلیل مصرف مشروبات الكلی و ورود یك سگ به مسیر حركت دوچرخه‌سواران استقامتی جاده اشاره كرد.

 

المپیک 2012 لندن , المپیک لندن 2012 , 2012 لندن

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حاشیه‌های روز اول بازی‌های المپیك 2012 لندن به این شرح است:

1- كمیته ملی المپیك كره جنوبی مربی تیم قایقرانی بادبانی خود را به خاطر رانندگی پس از مصرف مشروبات الكلی از بازیهای المپیك اخراج كرد. پلیس بریتانیا "لی جائه چول" مربی قایقرانی بادبانی تیم ملی المپیك كره جنوبی را به خاطر رانندگی در حالت مستی دستگیر كرد كه این اقدام باعث شد تا كمیته ملی المپیك كره جنوبی او را از این رقابت‌ها كنار بگذارد. فدراسیون قایقرانی كره جنوبی در بیانیه‌ای از این اقدام چول رسما عذرخواهی كرد. این مربی كره‌ای بعد از مراسمی كه در شهر ساحلی ویماوث محل برگزاری رقابت‌های قایقرانی برگزار شد، پس از مصرف مشروبات الكلی پشت اتومبیل خود نشست. این مربی كره‌ای علاوه بر كنار گذاشته شدن از این رقابت‌ها 250 پوند هم جریمه شده است.

2- داور بوكس تركیه ای به خاطر سكته قلبی پیش از شروع بازی‌های المپیك جان سپرد. "غریب اوز كویومكو"، داور تركیه‌ای بوكس كه برای قضاوت به بازی‌های المپیك 2012 دعوت شده بود، پیش از آغاز این رقابت‌ها در هتلی در لندن جان سپرد. بنا بر گزارش‌ها این داور 73 ساله ترك به خاطر سكته قلبی جان باخته است. قرار است كه جسد وی كالبدشكافی شود.

3- سه مامور امنیتی المپیك ساعاتی پیش از آغاز مراسم افتتاحیه این بازی‌ها در لندن بازداشت شدند. این سه مامور امنیتی كه وظیفه حفظ امنیت ورزشگاه "سنت جیمز پارك" نیوكاسل را برعهده داشتند، از مهاجران غیرقانونی بوده و مجوز اقامت در انگلیس را نداشتند. آنها از جمله 500 مامور امنیتی بودند كه پس از اخراج شركت G4S از ورزشگاه سنت جیمز پارك به كار گرفته شده بودند. این وزشگاه میزبان تعدادی از رقابت‌های فوتبال بازی‌های المپیك است.

4- ساعاتی پیش از آغاز افتتاحیه المپیك، لندن شاهد دو اعتصاب در شرق و مركز شهر بود. رانندگان تاكسی لندن در اعتراض به محدودیت‌های جدید ترافیكی در زمان برگزاری المپیك، در هاید پارك در مركز پایتخت انگلیس تجمع كردند. میك بیلی یكی از رانندگان تاكسی به شبكه تلویزیونی سی ان ان گفت: همگی درون تاكسی‌هایمان نشسته‌ایم و ترافیك قفل شده است. تا چشم كار می‌كند، فقط دریایی از تاكسی دیده‌ می‌شود.

رانندگان تاكسی معتقدند كه باید به آن‌ها نیز اجازه تردد در خط ویژه المپیك داده شود. بیلی كه 30 سال است به رانندگی اشتغال دارد می‌گوید محدودیت‌های جدید ترافیكی باعث كاهش درآمدش شده است. وی گفت: اختصاص یك خط مخصوص المپیك دردسرهای زیادی را برای رانندگان و مسافران ایجاد كرده است. دیگر نمی‌توانیم كسی را در سمت چپ خیابان سوار كنیم.

رانندگان تاكسی پس از یك ساعت به اعتصاب خود پایان دادند اما در طرف مقابل شهر، صدها نفر در اعتراض به حضور شركت شیمیایی Dow به عنوان یكی از حامیان مالی المپیك، در بیرون پارك المپیك در شرق لندن دست به تجمع زدند. شركت Dow مسئول نشت مواد شیمایی در سال 1984 در هند است كه منجر به كشته شدن حدود 15 هزار نفر شد. انتخاب این شركت به عنوان یكی از اسپانسرهای المپیك لندن اعتراضات زیادی را در هند و سایر نقاط جهان برانگیخته است و حتی هندی‌ها زمانی تهدید كرده بود كه المپیك لندن را تحریم خواهند كرد.

ناوین شاه كه اصالتا هندی و عضو شورای شهر لندن است، در جمع معترضان گفت: خوشحالم كه بازی‌های المپیك در لندن برگزار می‌شود و معترضانی همچون من به حضور شركت Dow اعتراض می‌كنند.

5- مقامات عربستان سعودی درباره ممنوعیت استفاده از حجاب توسط جودوكار زن خود به كمیته بین‌المللی المپیك شكایت كردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فدراسیون بین‌المللی جودو روز جمعه اعلام كرد كه ورزشكاران زن حق ندارند در رقابت‌ها از حجاب اسلامی استفاده كنند. دلیل این موضوع «حفظ امنیت ورزشكاران» عنوان شده است. به این ترتیب حضور نخستین زن ورزشكار عربستانی در بازی‌های المپیك در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. با وجود این كه برخی رسانه‌ها از از جمله بی بی سی از حضور این جودوكار 18 ساله عربستانی بدون حجاب در بازی‌های المپیك خبر داده بودند، خبرگزاری فرانسه اعلام كرد كه مسئولان این كشور نسبت به تصمیم فدراسیون بین‌المللی جودو به IOC شكایت كرده است. یك سخنگوی كمیته‌ بین‌المللی المپیك گفت: در حال حاضر در حال مذاكره با مسئولان فدراسیون بین‌المللی جودو هستیم تا بتوانیم راه حلی برای حضور ورزشكار زن عربستانی در بازی‌های المپیك پیدا كنیم.

عربستان سعودی پیش از المپیك 2012 لندن در هیچ یك از دوره‌های المپیك ورزشكار زن نداشت، اما سرانجام تحت فشار مسئولان IOC موافقت كرد كه ورزشكاران زن خود را به بازی‌های لندن اعزام كند.نواف بن فیصل رییس سازمان جوانان عربستان سعودی پیش از این اعلام كرده بود كه ورزشكاران زن این كشور تنها در صورت برخورداری از پوشش كامل اسلامی اجازه حضور در بازیهای المپیك را خواهند داشت.

6- جودوكاران لبنانی در اعتراض به رژیم اشغالگر قدس حاضر به تمرین كنار جودوكاران این رژیم نشدند. روزنامه‌‌ دیلی تلگراف انگلیس خبر داد كه كمیته‌ المپیك رژیم اشغالگر قدس اعلام كرده كه جودوكاران لبنانی وقتی پی بردند كه مكان تمرین آنها با ورزشكاران صهیونیستی یكی است به نشانه اعتراض به برگزار كنندگان بازی‌ها مراجعه كردند و آنها مانعی را بین دو طرف قرار دادند تا بدون دیدن هم تمرین كنند.

نیتران ویرارو سخنگوی كمیته‌ المپیك رژیم اشغالگر قدس گفت: وقتی جودوكاران لبنان در مكان تمرین با جودوكاران ما مواجه شدند واكنش خوبی از خود نشان ندادند و به طرف برگزار كنندگان رقابت‌ها رفتند و خواستار جدایی محل تمرین شدند كه در نهایت حجابی را بین ما قرار دادند.

7- ورود ناگهانی یك سگ در مسیر حركت رقابت‌های دوچرخه‌سواری جاده المپیك باعث تعجب شركت‌كنندگان و تماشاگران شد. در حالی كه دوچرخه‌سواران گروه پیشرو رقابت‌های دورچرخه‌سواری استقامت المپیك لندن در كیلومتر 74 مسیر بودند، یك سگ مشكی از میان تماشاگران وارد جاده شد و عرض مسیر را به صورت رفت و برگشت طی كرد. البته دوچرخه‌سواران تعادل خود را حفظ كرده و با این سگ برخورد نداشتند. رقابت‌های دوچرخه‌سواری جاده هم‌اكنون در حال برگزاری است.

8- كاروان ایرلند در بازی‌های المپیك 2012 لندن با رسوایی تبانی مواجه شده است. پت هیكی رئیس كمیته المپیك ایرلند اعلام كرد كه این كمیته گزارش‌هایی درباره تبانی یكی از اعضای كاروان این كشور در المپیك لندن دریافت كرده است.

روزنامه ایندپندنت ایرلند گزارش كرده است وكیل این ورزشكار در پاسخ به این اتهام، نامه‌ای به كمیته المپیك ایرلند ارسال كرده و این پرونده هم اكنون در حال بررسی است. این ورزشكار متهم شده كه در دو شرط‌ بندی شركت كرده و شكست تیم خودش را پیش‌بینی كرده است. كمیته ملی المپیك ایرلند اعلام كرده كه از طریق نامه‌ای كه یك فرستنده ناشناس برایشان ارسال كرده، در جریان این موضوع قرار گرفته است. هیكی اعلام كرد كه اگر این ورزشكار، گناهكار شناخته شود با مجازات سنگینی مواجه خواهد شد.

9- رئیس كمیته بین‌المللی المپیك از سامانه حمل و نقل عمومی لندن ابراز رضایت و اعلام كرد خودش هم قصد دارد با حمل و نقل عمومی به تماشای بازی‌های المپیك برود. ژاك روخه در پاسخ به انتقاداتی كه درباره ناكارآمدی سامانه حمل و نقل عمومی شهر لندن در زمان برگزاری بازی‌ها مطرح می‌شود، گفت: گزارش‌هایی كه دریافت كردم نشان می‌دهد كه حمل و نقل عمومی لندن به خوبی كار می‌كند. وی گفت: هنوز از حمل و نقل عمومی لندن استفاده نكرده‌ام اما وقتی به دهكده المپیك بروم، به طور نظام‌مند از سامانه حمل و نقل عمومی استفاده خواهم كرد.

این اظهارات رئیس IOC در حالی مطرح می‌شود كه خبرنگار اعزامی ایسنا به لندن گفته كه شب گذشته و در پایان مراسم افتتاحیه المپیك 2012 حدود 80 هزار نفر كه در ورزشگاه حضور داشتند با مشكل جدی بازگشت به مركز شهر مواجه بودند، چرا كه برای انتقال این 80 هزار نفر تمهیدات خاصی در نظر گرفته نشده بود و ایستگاه مترو تنها راهی بود كه این 80 هزار نفر می‌توانستند به خانه‌ها و هتل‌های خود برگردند كه ترافیك بزرگ توده‌ای از مردم به وجود آمده بود و پشت در متروها انبوهی از جمعیت منتظر رسیدن قطارها بودند.

روخه در ادامه اعلام كرد كه میزان آمادگی لندن برای میزبانی المپیك با میزان آمادگی سیدنی و پكن دو شهری كه در سال‌های 2000 و 2008 میزبان المپیك بودند برابری می‌كند اما قضاوت نهایی تنها پس از پایان بازی‌ها امكان‌پذر است. وی گفت: از لحاظ آمادگی، لندن تفاوتی با سیدنی و پكن ندارد ولی اكنون نمی‌توان نتیجه‌گیری كرد. این سئوال را در نشست خبری پس از رقابت‌ها از من بپرسید...../ایسنا


ویدیو : تمام حاشیه‌های روز اول المپیك 2012 لندن