تلاش‌ برای درمان قهرمان المپیك : شاید بهداد سلیمی را دیگر با آن صلابت قبل در ...


شاید بهداد سلیمی را دیگر با آن صلابت قبل در میدان نبینید، شاید هم همه چیز ختم به خیر شود و این قهرمان همچون گذشته باز هم روی نوار موفقیت گام بردارد، اما فعلا آنچه اسباب نگرانی شده آسیب‌دیدگی كتف قوی‌ترین مرد جهان است. جام جم آنلاین: شاید بهداد سلیمی را دیگر با آن صلابت قبل در میدان نبینید، شاید هم همه چیز ختم به خیر شود و این قهرمان همچون گذشته باز هم روی نوار موفقیت گام بردارد، اما فعلا آنچه اسباب نگرانی شده آسیب‌دیدگی كتف قوی‌ترین مرد جهان است.

كتف راست بهداد سلیمی اولین بار زمانی دچار آسیب‌دیدگی شد كه اسفند سال 89 برای جابه‌جا كردن غیررسمی ركورد جهانی دسته فوق‌سنگین در جام نامجو روی تخته رفت.

البته او پس از آن دو‌بار قهرمان آسیا شد، مدال طلای جهانی پاریس را به دست آورد، ركورد یكضرب دنیا را ارتقا بخشید و در المپیك لندن هم صاحب مدال طلا شد، اما در طول این یك سال و هشت ماه با همان كتف‌آسیب‌دیده تمرین كرد.

بهداد كه فكر می‌كرد با دو‌ماه استراحت بعد از المپیك دوباره شرایط بدنی مطلوب را برای بازگشت به صحنه رقابت‌ها به دست خواهد آورد، با شروع دور جدید تمریناتش خیلی زود فهمید برای تكرار موفقیت‌های قبلی، ابتدا باید دنبال رفع آسیب‌دیدگی كتفش باشد.

قهرمان جهان و المپیك درباره این مصدومیت به جام‌جم گفت: دو هفته پیش كه تمرینات سبك وزنه‌برداری را از سر گرفتم دوباره از ناحیه كتف احساس درد كردم و تصمیم گرفتم قبل از جدی‌تر شدن تمریناتم، برای مداوای این درد كهنه اقدام‌كنم. اولین قدم گرفتن عكس رنگی از ناحیه آسیب‌دیده بود، اما پزشكان هنوز به جمع‌بندی لازم برای نحوه درمان نرسیده‌اند.

دكتر اصلانی می‌گوید كتف من باید عمل شود و دكتر مرادی معتقد است با فیزیوتراپی هم می‌توان این آسیب‌دیدگی را برطرف كرد. به همین خاطر در حال مشورت هستیم تا بهترین تصمیم را بگیریم.

مشورت با علیرضا دبیر

بحث آسیب‌دیدگی كتف بهداد سلیمی از آن جهت مهم و نگران‌كننده است كه بدانیم قهرمان بزرگی چون علیرضا دبیر به همین خاطر مجبور شد در 27 سالگی از دنیای قهرمانی خداحافظی كند. البته آسیب‌دیدگی دبیر جدی‌تر بود؛ چرا كه مفاصل كتفش لق و تاندونش کشیده شده بود و به گفته پزشكان وقت، حتی با جراحی هم قابل ترمیم نبود.

در هر حال روند درمانی علیرضا دبیر در نهایت به حذف زودهنگامش از المپیك 2004 آتن، شكایت او از فدراسیون پزشكی ورزشی و خداحافظی‌اش از دنیای قهرمانی انجامید.

همان تجربه تلخ باعث شد بهداد سلیمی نظر علیرضا دبیر را هم در مورد كتف آسیب‌دیده‌اش جویا شود: با دبیر صحبت كردم و مشاوره‌های خوبی از این قهرمان ارزنده گرفتم. حال باید منتظر بمانیم تا از نظر قطعی فدراسیون پزشكی هم مطلع شویم.

كورش باقری؛ مخالف جراحی

آنچه مسلم است در صورت جراحی، بهداد سلیمی حداقل چهار ماه از میادین دور خواهد بود، اما نگرانی اصلی به خاطر این دوری موقت نیست.

كورش باقری، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری معتقد است وزنه‌برداری كه كتف خود را عمل می‌كند، دیگر آن كارایی سابق را نخواهد داشت. او به همین دلیل مخالف انجام عمل جراحی روی كتف سلیمی است: مفصل كتف به این علت كه در جهات مختلف حركت می‌كند و تنها از سوی عضلات و تاندون‌ها محصور شده، از اهمیت بالایی برای یك ورزشكار برخوردار است، بخصوص در وزنه‌برداری.

وی با مثال زدن وزنه‌بردارانی چون وحید ربیعی و اصغر ابراهیمی كه پس از عمل كتف دیگر آن توانایی سابق را نداشتند، افزود: تجربه نشان داده تا جایی كه امكان دارد باید از جراحی پرهیز شود. به همین دلیل طی تماسی با دكتر پوركاظمی رییس فدراسیون پزشكی درخواست كردم درمورد بهداد سلیمی یك كمیسیون پزشكی تشكیل شود تا پس از مشورت متخصصان و دكترها با یكدیگر، بهترین تصمیم برای رفع این آسیب‌دیدگی گرفته شود.

تشكیل كمیسیون پنج نفره

كمیسیونی كه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری از آن صحبت كرد هم‌اكنون تشكیل شده و قرار است پس از دو هفته فیزیوتراپی روی كتف آسیب‌دیده بهداد سلیمی، نظر نهایی خود را درباره انجام عمل جراحی این قهرمان یا مداوا بدون عمل جراحی اعلام كند.

دكتر پوركاظمی رییس فدراسیون پزشكی ورزشی و یكی از اعضای این كمیسیون با تائید این خبر به جام‌جم گفت: علاوه بر دكتر اصلانی و دكتر مرادی، قرار شد دكتر كیهانی هم طی یكی دو روز آینده كتف بهداد سلیمی را معاینه كند.

پیش از این دكتر رازی هم در جریان رقابت‌های المپیك معایناتی روی دست سلیمی انجام داده بود، اما تصمیم‌گیری درباره نحوه مداوای این قهرمان به دو هفته دیگر موكول شد.

در این دو هفته سلیمی یك دوره فیزیوتراپی موضعی را سپری خواهد كرد تا عضلات اطراف مفصل كتفش تقویت شود. تمایل ما بر این است كه سلیمی جراحی نشود، اما باید بررسی شود كه راه‌های محافظه كارانه‌ای چون آب‌درمانی، فیزیوتراپی، ماساژ و دارودرمانی چقدر می‌تواند در آینده مانع آسیب‌دیدگی دوباره او شود.

دكتر پوركاظمی در پاسخ به این پرسش كه چقدر باید نسبت به آینده قهرمان المپیك و جهان نگران بود، گفت: آنچه در جواب ام.آر.آی و معاینه‌های بالینی مشاهده شده، این است كه چه كتف سلیمی جراحی شود و چه نشود، امیدواری برای بهبود او بالا خواهد بود.

هر چند جراحی باعث می‌شود دوران نقاهت سلیمی كمی طولانی‌تر شود، اما آسیب‌دیدگی او مثلا با محمدرضا رودكی كه چهار تاندون عضله جلوی رانش پاره شد یا رضا یزدانی كه عـــــلاوه بر پارگی رباط دچار تخریب عضلانی شد، متفاوت است. از طرفی بافت‌های بدن سلیمی به دلیل جوان بودن از سلامت بالایی برخوردار است و این موضوع سرعت ترمیم و بازتوانی جسمانی او را افزایش می‌دهد.

سلیمی با كسب طلای جوانان جهان(2009)، سه طلای قهرمانی آسیا(2009، 2011، 2012)، طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو(2010)، دو طلای قهرمانی بزرگسالان جهان(2010 و 2011) و طلای المپیك لندن(2012) پرافتخارترین ورزشكار ایران طی سه سال گذشته به شمار می‌رود.

این وزنه‌بردار قائمشهری 22 سال دارد و در صورت ادامه این روند، می‌تواند به یكی از مدال‌آورترین ورزشكاران تاریخ ورزش ایران تبدیل شود.


ویدیو : تلاش‌ برای درمان قهرمان المپیك