تعلیق یارانه 3 دهک : تعلیق یارانه 3 دهک  در حالی که در روزهای گذشته خبرها حاکی ...



یارانه , یارانه آبان 95 , یارانه مهر 95

تعلیق یارانه 3 دهک

 در حالی که در روزهای گذشته خبرها حاکی از احتمال قوی برای حذف 3 دهک از دریافت یارانه نقدی بود، روز گذشته خبرهایی از قول دولت و نمایندگان بهارستان عنوان شد که حاکی از بلاتکلیف بودن این مساله است؛ تا جایی که به نظر می‌رسد نمایندگان بهارستان به سراغ منابع جدیدی برای اجرای فازهای بعدی هدفمندی هستند.

 

همزمان عنوان شده که دولت هنوز پیشنهاد خود در حذف برخی دهک‌های درآمدی را به مجلس ارائه نکرده و بر همین اساس تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است. در همین رابطه روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس از عدم تصویب حذف 3 دهک از دریافت هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است.

 

 اسماعیل جلیلی با بیان اینکه شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه نیازمند زیر ساخت‌های مناسب در کشور است، اظهار کرد: حذف 3 دهک از هدفمندی یارانه‌ها نمی‌تواند مشکل تأمین کسری بودجه درآمد هدفمندی را برطرف کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم معتقد است که حذف دهک‌های پردرآمد نیازمند زیرساخت‌هایی است که این زیرساخت‌ها در شرایط امروز جامعه فراهم نیست.

 

نماینده مردم مسجد سلیمان به زیرساخت‌ها اشاره کرد و برای تکمیل استدلال خود یادآور شد: مستند‌ترین فرآیند برای حذف دهک‌های پردرآمد، سیستم مالیاتی کشور است که این سیستم نیز خود با مشکلاتی همچون فرار مالیاتی مواجه است. جلیلی تصریح کرد: توزیع منابع درآمدی در کشور کاملاً متوازن نیست و همین باعث برخی مشکلات شده است.

 

همزمان یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز تاکید کرده است که هنوز تصمیمی برای حذف 3 دهک از دریافت یارانه نقدی گرفته نشده است. به گزارش فارس، وی معتقد است که دولت باید راهکارهای عملی و شفاف ارائه کند تا بعد از تعطیلات مجلس بررسی شود.

 

رجب رحمانی با اشاره به موضوع حذف 3 دهک از یارانه‌بگیران اظهار کرد: در این راستا بحث‌های زیادی میان نمایندگان مجلس و دولت انجام شده اما تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است. وی ادامه داد: این موضوع قطعاً به کارشناسی بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق و شفاف نیاز دارد تا بتوان با همفکری دولت و مجلس به نحو احسن این موضوع را اجرایی کرد.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص تصویب حذف 3دهک در کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در صورت تصویب در کمیته اقتصادی، این موضوع نیاز به تصویب در کمیسیون برنامه و بودجه دارد و باید توسط اعضا نهایی شود و تاکنون نیز اعضای کمیسیون در این راستا موضوعی را تصویب نکرده‌اند، اما جلسات کارشناسی خوبی برگزار شده است.

شرط حذف یارانه دهک‌های پردرآمد
از سوی دیگر نیز رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس حذف یارانه اقشار پردرآمد را مشروط به تصویب دولت دانست و گفت: وظیفه مجلس تدوین و تصویب قانون است و زمانی که درباره حذف یارانه اقشار پردرآمد در مجلس قانونی تصویب شود، این موضوع قانونی می‌شود.

 

به گزارش خانه ملت، غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره قانونی یا غیرقانونی بودن حذف یارانه اقشار پردرآمد، گفت: وظیفه مجلس تدوین و تصویب قانون است و زمانی که درباره حذف یارانه اقشار پردرآمد در مجلس قانونی تصویب شود، این موضوع قانونی می‌شود.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه حذف یارانه اقشار پردرآمد برای تامین کسری بودجه دولت نیست، تصریح کرد: دولت یازدهم کسری بودجه ندارد بلکه کسری منابع دارد. با این حال به نظر می‌رسد که توافق‌هایی هرچند اندک میان دولت و مجلس در این رابطه حاصل شده است، چرا که رئیس دفتر رئیس‌جمهور از اتفاق ‌نظر دولت و مجلس برای تغییر در شیوه هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است.

 

به گزارش فارس، محمد نهاوندیان با بیان اینکه تغییر شرایط اقتصادی، ایجاد رونق و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز مردم هستند، افزود: عزم بر اصلاح شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه است و این مساله مورد اتفاق دولت و مجلس است.

 

وی همچنین درباره موضوع هدفمندی یارانه‌ها و موضوعات مطرح شده پیرامون آن در هفته‌های اخیر گفت: دولت خود را مؤظف می‌داند که به قانون مصوب مجلس عمل کند. نهاوندیان درباره دلیل ارائه اصلاحیه بودجه مجلس نیز گفت:‌ دلیل این مساله این بود که یک سوم بودجه ابلاغ شده به اذعان مجلس و دولت قبل غیر واقعی بود و منجر به بدهکاری دولت می‌شد.

 

شاید بتوان یکی از توافقات دولت و مجلس در اجرای فازهای بعدی هدفمندی را عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی دانست که از سوی محمد حسن دوگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان شده است. بر این اساس، میزان 38‌درصدی افزایش قیمت حامل‌های انرژی که اختیار آن در بودجه سال جاری به دولت داده شده بود، کنار گذاشته شده است، چرا که گزارش‌ها حاکی از انتخاب منابع دیگری برای هدفمندی یارانه‌ها است.

پیشنهاد جدید برای منابع یارانه‌ها
بر همین اساس، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از پیشنهادات جدید درخصوص تأمین درآمد هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: پرداخت نقدی یارانه به 2 دهک پایین جامعه و ارایه سهام به ۸ دهک جامعه از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی پیشنهاد جدیدی است كه در كمیسیون مطرح شده است.

 

به گزارش ایلنا، جعفر قادری با بیان اینکه منابع هدفمندی یارانه‌ها با کسری ۱۴‌هزار میلیارد تومان در حال حاضر مواجه است، گفت: دولت نمی‌تواند این ۱۴ هزار میلیارد تومان را تأمین کند.

 

بنابراین باید از منابع دیگر استفاده كند اما به دلیل آنکه منابع بخش‌های دیگر نیز با مضیقه مالی مواجه هستند، نمی‌توان درآمد هدفمندی را از محل منابع تامین کرد. با این حال به نظر می‌رسد که همچنان نظرها بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است.

 

هرچند که در روزهای گذشته و در مراسم تودیع و معارفه روسای فعلی و سابق صندوق توسعه ملی، رئیس جدید این صندوق تاکید کرده بود که دولت باید دست بانک مرکزی در برداشت از این صندوق را ببندد اما به نظر می‌رسد که کوتاه کردن دست دولت در برداشت از صندوق توسعه ملی برای هدفمندی چندان هم ممکن نیست.

 

در همین راستا، یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات از برداشت ۳۰‌درصد از صندوق توسعه ملی برای تأمین منابع بودجه سال ۹۲ در راستای اصلاح بودجه خبر داد و گفت: بسیاری از اصلاحیه بودجه ۹۲ که از سوی دولت برای بررسی بیشتر به مجلس ارائه شده مورد موافقت و تصویب نمایندگان قرار گرفته است.

 

به گزارش ایلنا، عزت‌الله یوسفیان‌ملا خواستار توقف هدفمندی یارانه‌ها شد و گفت: با وجود شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، ادامه روند فعلی هدفمندی بار تورمی به همراه خواهد داشت و دولت باید این طرح را متوقف کند.   / آرمان



ویدیو : تعلیق یارانه 3 دهک