بلومبرگ: امید ایران به شورای امنیت : این اظهارات ظریف محرکی جدید برای کشمکش ...



27 تیر اعلام پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی ایران , شورای عالی امنیت ملی , آدرس ساختمان شورای عالی امنیت ملی

این اظهارات ظریف محرکی جدید برای کشمکش بین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا برسر اختیارات وی برای انعقاد یک موافقتنامه با ایران بود و درعین حال منجر به سردرگمی برسر نقش احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در این موافقتنامه شد.

بلومبرگ نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می گوید به منظور جلوگیری از تلاش قانونگذاران آمریکا برای برهم زدن هرگونه موافقتنامه درخصوص محدود شدن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور ، به شورای امنیت سازمان ملل متحد امید بسته است.

به گزارش  «تیک»، ظریف در مصاحبه با هفته نامه ایرانی « صدا » گفت هرگونه موافقتنامه آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان ( انگلیس ، فرانسه ، چین ، روسیه و آلمان ) با ایران از طریق یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب خواهد رسید تا به یک موافقتنامه بین المللی تبدیل شود و اجرای آن برای همه کشورها الزام آور باشد.

وی افزود به این ترتیب دولت های کنونی و آینده ایران و آمریکا ملزم به اجرای مفاد چنین موافقتنامه ای خواهند بود.

این اظهارات ظریف محرکی جدید برای کشمکش بین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا برسر اختیارات وی برای انعقاد یک موافقتنامه با ایران بود و درعین حال منجر به سردرگمی برسر نقش احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در این موافقتنامه شد.

ژرار آرو سفیر فرانسه در آمریکا روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود نوشت مذاکره کنندگان از آغاز مذاکرات با ایران یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای لغو برخی تحریم های شورای امنیت علیه ایران و مجوز برای جمهوری اسلامی به منظور ادامه بخشی از فعالیت غنی سازی اورانیوم خود پیش بینی کرده اند.

سه دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که براساس پروتکل دیپلماتیک خواستند نامشان فاش نشود این مسئله را تایید کردند.

ظریف برای عمل به وعده خود درخصوص اقدام سازمان ملل متحد برای الزام آور شدن هرگونه موافقتنامه بین ایران و گروه پنج به اضافه یک باید از آمریکا و پنج قدرت دیگر که در حال مذاکره با آنهاست بیشتر زرنگی به خرج دهد و یک قطعنامه جامع و الزام آور سازمان ملل متحد یا دست کم قطعنامه ای را تضمین کند که در آن بیان شده باشد هرگونه عدم پایبندی آمریکا به یک موافقتنامه نقض حقوق بین الملل است.

«نامه جمهوریخواهان »
ظریف در واکنش به نامه سرگشاده 47 سناتور جمهوریخواه که در آن به مقامات ایران در مورد هرگونه موافقتنامه با دولت اوباما هشدار داده شده بود به قدرت سازمان ملل متحد متوسل شد.

این سناتورهای جمهوریخواه به مقامات ایران هشدار دادند کنگره ممکن است از اختیارات خود براساس قانون اساسی برای برهم زدن هرگونه موافقتنامه با ایران که دولت اوباما بدون تایید کنگره امضا کرده باشد استفاده کنند و اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا نیز می تواند چنین موافقتنامه ای را نادیده بگیرد و از اجرای آن خودداری کند.

دست کم برخی از سناتورهای جمهوریخواه که این نامه را امضا کرده اند اکنون می گویند از نوشتن این نامه خطاب به مقامات ایران متاسف هستند. این ابراز تاسف آنها پس از آن مطرح شد که اوباما گفت به نظر می رسد قانونگذاران می خواهند با تندروها در ایران همصدا شوند.

باب کورکر سناتور جمهوریخواه آمریکا از ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا که این نامه جمهوریخواهان را امضا نکرده است روز پنجشنبه به دولت در مورد افتادن در آنچه یک دام ایرانی در سازمان ملل متحد نامید ، هشدار داد.

کورکر در نامه ای به اوباما نوشت متقاعد کردن سازمان ملل متحد به بررسی یک موافقتنامه یا بخشی از آن آنهم در حالی که اقدام مشابه کنگره ممکن است با وتو دولت روبرو شود یک توهین مستقیم به مردم آمریکا است و می تواند باعث تضعیف نقش کنگره شود. کاخ سفید اعلام کرده است اوباما قانونی را که کنگره را ملزم خواهد کرد هرگونه موافقتنامه با ایران را بررسی کند ، وتو خواهد کرد.

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران در واشنگتن گفت اگر موافقتنامه ای با ایران وجود داشته باشد ابتدا برای تایید ، در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته خواهد شد و پس از آن تحریم های شورای امنیت در ارتباط با برنامه هسته ای ایران به تدریج لغو خواهد شد. این اقدامات هیچ تاثیری بر تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهد داشت.

وی افزود :« دیدگاه و هدف ما این است که شورای امنیت سازمان ملل متحد تعهدات الزام آور جدید برای آمریکا تعیین نکند که منجر به محدود شدن انعطاف پذیری ما در واکنش به عدم پایبندی ایران به یک موافقتنامه در آینده نشود.»

جان بلینگر که از سال 2005 تا 2009 در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش مشاور حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا بوده است گفت اظهارات ظریف که نشان می دهد موافقتنامه نهایی شامل نقشی برای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود باعث خشم جمهوریخواهان در آمریکا شده است.

وی افزود غیر ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گوید واشنگتن از همان آغاز در این زمینه شفاف بوده است که در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به طرحی الزام آور به لحاظ قانونی نیست.

بلینگر تصریح کرد در یک موافقتنامه ممکن است بیان شود پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از لغو تحریم های شورای امنیت علیه ایران حمایت خواهند کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال 2006 چهار مرحله تحریم ها را برسر برنامه های هسته ای و موشکی بالستیک و همچنین صادرات تسلیحات ایران ، علیه این کشور اعمال کرده است. شورای امنیت در شدیدترین تحریم ها علیه ایران که اتحادیه اروپا و آمریکا اعمال کرده اند و بر صادرات نفت و درآمدهای این کشور تاثیری جدی داشته ، نقشی نداشته است.

ریان گودمن استاد حقوق بین الملل از دانشگاه نیویورک گفت کری برای آنچه ممکن است بعدا در شورای امنیت سازمان ملل متحد رخ دهد ، فضای مجالی را برای خود باقی گذاشته است.

مایکل گلنون استاد حقوق بین الملل از ماساچوست گفت محتمل ترین سناریو درمورد موافقتنامه ایران و گروه پنج به اضافه یک این است که به متنی مبهم دست خواهند یافت تا بر اساس آن هر دو طرف بتوانند ادعای پیروزی کنند.

وی افزود ظریف برای این کار طرفداران خود را در داخل دارد و دولت اوباما نیز از حامیان مختص خود برخوردار است. در این مرحله همه تحولاتی که وجود دارد تنها یک مانور سیاسی علنی است.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک 


ویدیو : بلومبرگ: امید ایران به شورای امنیت