برنامه دولت برای حل معضل ریزگردها : سخنگوی وزارت کشور با اشاره به دستور وزیر ...


سخنگوی وزارت کشور با اشاره به دستور وزیر کشور به رییس ستاد مدیریت بحران برای حل مساله ریزگردها در استان خوزستان گفت: آقای نجار رییس ستاد مدیریت بحران کشور از سوی وزیر کشور مامور شده‌اند که ضمن تشکیل جلسه مدیریت بحران و رفتن به استان خوزستان از همه امکانات و ظرفیت‌های وزارت کشور برای حل مشکل ریزگردها استفاده کنند. خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت کشور با اشاره به دستور وزیر کشور به رییس ستاد مدیریت بحران برای حل مساله ریزگردها در استان خوزستان گفت: آقای نجار رییس ستاد مدیریت بحران کشور از سوی وزیر کشور مامور شده‌اند که ضمن تشکیل جلسه مدیریت بحران و رفتن به استان خوزستان از همه امکانات و ظرفیت‌های وزارت کشور برای حل مشکل ریزگردها استفاده کنند.

حسینعلی امیری در نشست خبری صبح امروز چهارشنبه، با اشاره به ورود ریزگردها به عنوان میهمان ناخوانده به برخی از استان‌های کشور از جمله خوزستان، کرمانشاه و بخشی از استان‌های ایلام و بوشهر گفت: موضوع ریزگردها موضوعی است که در یک بستر زمانی 15 ساله اتفاق افتاده است که هم منشاء داخلی دارد و هم برخی منشاءهای خارجی باعث بروز این معضل در استان‌های جنوبی کشور شده است.

وی افزود: این ریزگردها باعث شد برق بخش‌های زیادی از استان ایلام قطع شود که خوشبختانه با پیگیری‌های استانداری، این مشکل در حال حاضر حل شده است. در استان خوزستان نیز شاهد حضور و مراجعه مردم به استانداری بودیم که ضمن برحق بودن خواسته‌های مردم با گفتمانی که توسط مسئولان استانداری انجام شد، به صورت منطقی مردم مراجعه کننده به استانداری قانع شدند.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: ورود ریزگردها به استان خوزستان حادثه تلخی است؛ چراکه مردم شریف این استان سهم زیادی در مدیریت هشت سال دفاع مقدس داشتنه‌اند و امروز با این پدیده طبیعی دچار مشکلات و معضلات زیادی شده‌اند.

قائم‌مقام وزیر کشور ادامه داد: جنال آقای نجار به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران کشور از سوی وزیر کشور مامور شده‌اند به استان خوزستان بروند و از همه امکانات وزارت کشور برای حل این مشکل استفاده کنند. البته سازمان مدیریت بحران به تنهایی نمی‌تواند این مساله را حل کند، چراکه این سازمان تنها می‌تواند گزارش وقوع بحران در کشور را تهیه کند و تامین بودجه مقابله با بحران‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود.

وی با تاکید بر ابراز نگرانی همه مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط درخصوص بروز این مشکل گفت: امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه‌های ذی‌ربط و همتی که در کشور برای رفع این مشکل به وجود آمده بتوانیم این موضوع را هرچه زودتر حل کنیم. البته باید با این موضوع به صورت منطقی و واقع‌بینانه مقابله کنیم.

امیری تاکید کرد: نباید از این موضوع و پدیده طبیعی استفاده سیاسی شود. قطعا مسئولان نظام همت جدی برای رفع این مشکل دارند؛ اما باید این مساله با یک همکاری در سطح دستگاه‌های مختلف مورد حل و فصل قرار گیرد.

مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به همت وزارت کشور برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز که موجب بروز مشکلاتی از جمله بحث حاشیه‌نشینی می‌شود، افزود: بحث حاشیه‌نشینی از مسائلی است که گریبان شهرهای کشور را گرفته و موجب بروز بزهکاری و ناامنی‌هایی در سطح کشور شده است. وزیر کشور در حاشیه بازدید از چند کلانشهر با وضعیت بسیار نابسامان این مناطق و مشکلات و معضلات موجود در این مناطق از جمله خرید و فروش موادمخدر و وسایل مسروقه از نزدیک آشنا شده‌اند.

وی ادامه داد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز به دلیل تصرف غیرقانونی در اموال عمومی، با هماهنگی و همکاری مناسب میان دستگاه‌های مربوطه به ویژه قوه قضاییه در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته، برهمین اساس آزادسازی اراضی تصرفی و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها به صورت جدی توسط وزارت کشور مورد پیگیری قرارمی‌گیرد.

امیری با اشاره به حساسیت ویژه نسبت به استان تهران درخصوص مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف اراضی عمومی گفت: از شش ماهه دوم سال 92 تا پایان آذرماه سال جاری، 2616 حکم تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و بیش از 1100 هکتار از اراضی زراعی و ملی در استان تهران اجرایی شده است.

سخنگوی وزارت کشور در ادامه به واگذاری 4800 دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین خدمات شهری به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور در هفته جاری اشاره کرد و گفت: این 4800 دستگاه در هفته جاری با حضور معاون عمرانی وزارت کشور و توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به ذینفعان تحویل داده شد. این کار در 6 سال گذشته بی‌نظیر بود و هر شهرداری و دهیاری حداقل یک دستگاه ماشین در حوزه خدمات شهری به ویژه در مناطق محروم تحویل داده شد.

وی ادامه داد: این کار در رابطه با افزایش توان شهرداری‌ها در حوزه خدمات شهری کار بسیار مفید و موثری بود. ضمن اینکه تمام این ماشین‌آلات تولید داخل بوده و در آنها از محصولات داخلی استفاده شده است.

امیری با اشاره به برگزاری نمایشگاه جامع مدیریت شهری که از دوم تا پنجم اسفندماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های دائمی شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه با حضور شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور و با موضوع به نمایش گذاشتن توانمندی‌های این شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حوزه‌های بهداشت شهری، حمل و نقل ترافیک و پسماند در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید و آشنایی مردم و متخصصان با فعالیت‌های شهرداری‌ها برگزار می‌شود.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: خوشبختانه در حوزه زنان به همت خانم فرهمندپور پیش‌نویس سند امنیت زنان و کودکان با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط به اتمام رسید و برای اظهارنظر نهایی به معاونت امور زنان ریاست جمهوری ارسال شده است.


ویدیو : برنامه دولت برای حل معضل ریزگردها