بانوی بهشتی از لهستان به تهران رسید : مجموعه شش داستان کوتاه از نویسندگان نامدار ...


مجموعه شش داستان کوتاه از نویسندگان نامدار لهستان در قالب کتابی با عنوان «بانوی بهشتی» منتشر شد. خبرگزاری مهر: مجموعه داستان بانوی بهشتی شامل شش داستان کوتاه از نویسندگان مطرح و شناخته شده لهستان است که به تازگی با ترجمه روشن وزیری از سوی نشر ماهی منتشر شده است.

هنریک شنکه‌ویچ، کساوری پروشینسکی، تادئوش بوروفسکی، گوستاو هرلینگ گروجینسکی و ویتولد زالفسکی پنج نویسنده‌ای هستند که داستان‌های کوتاهی از آنها به انتخاب وزیری در این مجموعه درج شده است.

فانوس بان، شیپورچی سمرقند، خانم‌ها و آقایان بفرمایید اتاق گاز، بانوی بهشتی، «دفتر یادداشت ویلیام مدلینگ، میرغصب بازنشسته»، «حذر کنیم از فردای روز عید، رنج واپسین روزهای زندگی وان‌گوگ» از جمله عناوین داستان‌های این مجموعه است.

در بخشی از یک داستان این کتاب می‌خوانیم: خواننده جوان و عزیزم، تو باید بدانی که من از سال‌های جنگ و اشغال کشورمان نفرتی عمیق در دل دارم؛ زمانه‌ای که به جای کتاب و قلم، تپانچه و نانجک در دست‌هامان می‌چپاند و به جای این که به ما راه زیستن را بیاموزد، امر به مردن می‌کرد. چه قرن بد و روزگار دهشتناکی است که بچه‌ها را به جای مدرسه به پشت سنگرها می‌فرستد...شاید تو دوست داشته باشی باز هم از پسران نترس گروه‌های پارتیزانی که قهرمانانه جان باختند برایت روایت کنم، اما باور ن که من دیگر قادر نیستم و جرئت نوشتن درباره آن جوادث را ندارم.

به گفته مترجم این مجموعه، داستان‌های درج شده از این نویسندگان در این کتاب بدون معیار مشخص و تنها برپایه احتمال جالب توجه بودن برای مخاطبان ایرانی، انتخاب و ترجمه شده‌اند. اما در مجموع این آثار می‌تواند دریچه‌ای برای آشنایی مخاطبان ایرانی با ادبیات روز لهستان و سبک‌های موجود در آن و نیز امکانی برای معرفی فرهنگ و تفکر مردم لهستان به شمار برود.

این مجموعه همچنین شامل بیوگرافی کوتاهی از هر یک نویسندگان به قلم مترجم کتاب در ابتدای بخش معرفی داستان‌های کوتاه آنان است که در آن مخاطب با ذهن و زبان و زمانه‌ای که نویسنده در آن دست به تالیف اثر زده است آشنا می‌شود.

از میان این نویسندگان این کتاب هنریک شنکه‌ویچ نخستین نویسنده لهستانی است که در سال 1905 برگزیده جایزه ادبی نوبل شده است.

مجموعه داستان بانوی بهشتی را نشر ماهی در 189 صفحه و با قیمت 7500 تومان منتشر کرده است.

 


ویدیو : بانوی بهشتی از لهستان به تهران رسید