بازی پوکر ایران؛ فایده مذاکره مستقیم آمریکا با ایران چیست؟ : بازی پوکر ایران؛ ...



بازی پوکر ایران؛ فایده مذاکره مستقیم آمریکا با ایران چیست؟

در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، با استناد به پژوهش هایی که در مورد مناسبات ایران و آمریکا در آن دوران صورت می گرفت، دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرد محورهای مهم برای زمینه سازی یک مذاکره گسترده با آمریکا را تعیین کند. اما دولت جورج بوش تمایل ایران به تجدید مناسبات با آمریکا را رد کرد.

 

بازی رایانه ای آمریکا علیه ایران , بازی ایران سوریه , بازی ایران کره

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:هفته نامه تایم در گزارشی با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا، به بررسی سوابق مذاکرات این دو کشور طی سالهای اخیر پرداخته است.

به گزارش  «انتخاب» ؛ «تایم» که برای این گزارش از تصویر علی لاریجانی استفاده کرده، در مقدمه مطلب به نقل از نویسنده خود یادآوری می کند که در جریان ده مسافرت به ایران در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ فقط یک بار به دفتر یکی از نهادهای مهم حکومتی دعوت شده است.

دیدار در ساختمانی انجام شد که سابقا قصر یکی از برادران شاه سابق ایران بوده و از قرار، وی از این محل به عنوان کازینو استفاده می کرده است. حکایت می شود که به خصوص بازی پوکر در این محل رواج و محبوبیت فراوانی داشته است.

در این دیدار برای مصاحبه، علی لاریجانی که در آن سال ها دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود برای تشریح مواضع حکومت ایران حاضر شد و چکیده سخنان وی این بود که ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا آمادگی دارد. در زمان این ملاقات، یعنی بهار سال ۲۰۰۶ وضعیت عراق به شدت بحرانی بود و برای هر دو کشور ایران و آمریکا سرنوشت عراق یک مسئله کلیدی بود.

اما علی لاریجانی با صراحت کامل اعلام کرد که ایران تمایل دارد در مورد تمام موضوعاتی که روابط دو کشور را نزدیک به سه دهه خصم آلود کرده مذاکره کند. وی گفت: «اگر آمریکا مشکل آفرینی در منطقه را متوقف کرده و به اعمال خود دقت کند خیلی چیزها ممکن است اتفاق بیافتد.»

نویسنده «تایم» یادآوری می کند که در آن زمان نیز اتفاق خاصی نیافتاد ولی با توجه به گزارش هفته گذشته روزنامه «نیویورک تایمز» به نظر می رسد که باری دیگر پیشنهاد ایران مذاکره بر سر یک معامله و توافق بزرگ و همه جانبه با آمریکا است. مذاکره ای که از نگاه غرب فقط به برنامه های هسته ای مربوط می شود ولی ایران خواستار آن است که تمام مسائل مهم منطقه، از بحران سوریه و اوضاع بحرین گرفته تا مسائل دیگری که روابط دو کشور را طی بیش از سه دهه بحرانی کرده است شامل شود.

گزارش «نیویورک تایمز» مدعی می شود که این بار نیز پیشنهاد دهنده مذاکرات مستقیم علی لاریجانی بوده که کاملا قابل فهم است. آقای لاریجانی با وجود عهده داری سمت های مهم در نهادهای گوناگون حکومت ایران، از زمان آغاز رهبری آیت الله خامنه ای همیشه یکی از افراد بسیار نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی بوده است. دیدگاه های ایدئولوژیک وی و یا جایگاه وی در دعواهای جناح های حکومتی هرچه باشد باید او را یک سیاستمدار عمل گرا تلقی کرد.

علی لاریجانی ماه گذشته در مصاحبه ای با روزنامه «فایننشال تایمز» چاپ لندن گفت که سیاستمداران ایرانی می توانند و باید ضمن حفظ معیارهای اصولی و انقلابی نظام آنها را با عمل گرایی توام کنند.

نویسنده هفته نامه «تایم» به دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی می پردازد و با استناد به پژوهش هایی که در مورد مناسبات ایران و آمریکا در آن دوران صورت گرفته می نویسد که دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرد محورهای مهم برای زمینه سازی یک مذاکره گسترده با آمریکا را تعیین کند. اما دولت جورج بوش تمایل ایران به تجدید مناسبات با آمریکا را رد کرد.

به نوشته تایم، در آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما نیز یک بار دیگر تلاش برای تجدید مناسبات و این بار در قالب پیام های باراک اوباما به ملت ایران و نامه مستقیم وی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. اما این اقدام نیز نتوانست اعتماد متقابل را فراهم کرده و یا دیدگاه های بسیار متضاد دو طرف در مورد وضعیت منطقه را تا حدی کاهش دهد ... اما باراک اوباما از بی توجهی رهبران ایران به پیام دوستی به عنوان توجیهی برای اعمال فشار شدیدتر و حتی تهدید به حمله نظامی استفاده کرد.

اکثر کارشناسان معتقدند که هر دو طرف ترجیح می دهند بحران هسته ای را از طریق مذاکره حل و فصل کنند. ولی با توجه به فراز و نشیب های مناسبات دوطرف طی سی و چند سال گذشته نمی توان به یک چنین توافقی امیدوار بود.

با گذشت سال ها و دهه ها هر یک از دو طرف عادت کرده اند که بر نقطه ضعف طرف مقابل تکیه کرده و هرگونه اقدام مثبت و یا ژست حسن نیت طرف مقابل را نوعی توطئه و فریب قلمداد کنند. در یک چنین فضای خصم آلودی به ندرت می توان جایی برای یک اقدام بی طرفانه و عمل گرایانه به نفع هر دو طرف باشد پیدا کرد.

نویسنده هفته نامه «تایم» در پایان مطلب خود یادآوری می کند که وضعیت عراق نیز نتوانست شرایط مناسب برای نزدیکی دو کشور را فراهم کند. با وجودی که توافق بر سر مشارکت در آینده سیاسی عراق می توانست زمینه خوبی برای همکاری دو طرف و زدودن برخی عدم اطمینان ها باشد نتیجه عملی سال های بحرانی در عراق شاخ و شانه کشیدن دو طرف و بدل نمودن عراق به صحنه جدیدی برای رقابت و دشمنی بود.

در دیدار دیگری با علی لاریجانی در تهران وی گفت: «آمریکا منافع خود را در منطقه با تحقیر و تضعیف دیگران تعقیب می کند.» این مقام عالی رتبه ایرانی مدعی شد که سربازان آمریکایی در مناطق شیعه نشین عراق مردم عادی را شکنجه و آزار می دهند. وی بر ادعای خود تاکید کرده و مدعی بود که مدارک کاملی برای اثبات حرف خود در دست دارد.

اتهام ها، ادعاها و سوء ظن های دو طرف نسبت به یکدیگر کهنه تر و عمیق تر شده اند. فارغ از اینکه دو طرف برای گفت و گوی مستقیم چه موضوعات و یا محورهایی را پیشنهاد کنند بعید است که کمی اختلال، چانه زنی و یا فراز و نشیب در چنین مذاکره ای به کسی لطمه بزند.

نور خورشید بهترین راهی است که طبیعت برای زدودن عفونت زخم های کهنه دارد. و انعکاس دادن حتی کهنه ترین و تیره ترین دیدگاه ها را باید بخشی از زدودن آلودگی و رسیدن به هوای تازه تلقی کرد./انتخاب

 


ویدیو : بازی پوکر ایران؛ فایده مذاکره مستقیم آمریکا با ایران چیست؟