اونس در انتظار آمار كشورهای پیشرو :   اخبار اقتصادی - عوامل سیاسی و اقتصادی ...



مرکز آمار ایران , آمار , مرکز آمار

 

اخبار اقتصادی - عوامل سیاسی و اقتصادی به افزایش قیمت طلا دامن زدند
اونس در انتظار آمار كشورهای پیشرو

در هفته‌ گذشته میلادی بیانیه بانك مركزی آمریكا و ادامه درگیری‌ها در عراق همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریكا، اروپا و چین نوساناتی را در نرخ برابری ارزها و كالاها از جمله طلا موجب شد.

با اینكه در اولین روز هفته، رضایت‌بخش‌بودن گزارش‌هایی از وضعیت بخش تولیدی آمریكا تاثیر مثبتی بر جو روانی موجود گذاشت، اما در نهایت تشدید تنش‌ها و تداوم جنگ داخلی در عراق به عنوان مهم‌ترین‌ عامل در كاهش ریسك‌پذیری سرمایه‌گذاران، بازارهای سهام روز دوشنبه را از رونق انداخت.

 

به علاوه در حالی‌كه از یكسو خبرها از چین حاكی از افت 7/6 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دومین اقتصاد بزرگ دنیا بود، از سوی دیگر نرخ تورم پایین در اروپا و تصمیم اخیر بانك مركزی اروپا (ECB) در اجرای سیاست‌های انبساطی موثرتر، فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد كرد. در‌خصوص طلا نیز اگرچه همچنان ابهام و عدم اطمینان نسبت به وضعیت عراق بر خرید طلا به عنوان كالایی با حاشیه ایمنی بالاتر می‌افزود، بااین حال انتشار گزارش‌های امیدواركننده‌ای از اقتصاد آمریكا بهای این كالای گرانبها را به افت واداشت.


در شرایطی كه نزدیك شدن به نشست فدرال رزرو و عدم ثبات در عراق تا حدی احتیاط و محافظه‌كاری فعالان بازار را برانگیخته بود و نگرانی در حال و هوای معامله‌گران روز سه‌شنبه احساس می‌شد، مثبت بودن آمار و ارقام منتشر شده از اوضاع اقتصادی اروپا به بهبود كلیت بازارهای سهام كمك كرد.


به علاوه در حالی كه میانگین تورم در آمریكا طی سال 2013 معادل 5/1 درصد بود، آمارها نشان داد نرخ مذكور در ماه مه سال جاری به 1/2 درصد رسیده است و در نتیجه چنین گمانه‌زنی را در میان سرمایه‌گذاران تقویت كرد كه شاید بانك مركزی آمریكا به خاطر ترس از تورم و به‌منظور مقابله با خطرات ناشی از آن، سیاست پولی انقباضی خود را زودتر از زمانی كه بازارها انتظار آن را دارند اجرایی كند.


همچنین در عین حال كه احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره آمریكا بر تقاضا برای دلار می‌افزود، رشد این ارز و بازارهای سهام همراه با خبر پیشروی نیروهای عراقی در مقابله با شورشیان از خرید طلا به عنوان كالایی با حاشیه ایمنی بالاتر كاست؛ اگرچه آرامش در عراق هنوز برقرار نشده بود.


سرانجام روز چهارشنبه انتظارها به پایان رسید و جانت یلن در مقام ریاست بانك مركزی آمریكا پرده از برنامه بعدی فدرال رزرو در اجرای سیاست‌های پولی و مالی خود برداشت. همان‌طور كه پیش‌بینی می‌شد بنا بر اعلام بانك مزبور، روند كاهشی خرید ماهانه اوراق قرضه بر قوت خود باقی ماند و با كاهش 10 میلیارد دلار دیگر، میزان خرید اوراق به 35 میلیارد دلار در ماه رسید.


البته آنچه تاثیر زیادی بر جو روانی این روز گذاشت چیزی نبود جز بی‌پاسخ ماندن یك گمانه‌زنی كه بیش از حد فضای موجود را پر كرده بود. بدین صورت كه طی روزهای اخیر، رشد تورم و انتشار گزارش‌هایی مثبت از اقتصاد آمریكا چنین انتظاری را برانگیخته بود كه فدرال رزرو سیاستی انقباضی نظیر افزایش نرخ بهره را در پیش خواهد گرفت، اما از آنجاكه بانك مذكور در كنفرانس خبری روز چهارشنبه خود اظهار كرد فعلا قصدی برای انجام چنین كاری ندارد، امیدواری و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران از ادامه برنامه‌های حمایتی موجب تقویت ریسك‌پذیری شد و بازارهای سهام را به رونق واداشت. همچنین بانك فوق تاكید كرد فاصله زمانی قابل توجهی بین پایان دور سوم تسهیلات مقداری فدرال رزرو و اولین افزایش نرخ بهره وجود خواهد داشت و البته رشد تورم هم نگران‌كننده نیست؛ شاید به این دلیل كه احساس می‌كرد بر مهار تورم بیشتر از مهار ركود تبحر دارد.


در نهایت حاصل چنین خبری به افت شاخص دلار انجامید و همراه با شدت یافتن درگیری‌ها در عراق بهای طلا را قوت بخشید.


سخنان روز چهارشنبه یلن مبنی بر اینكه باوجود بهبود اوضاع و رشد تورم همچنان نیازی به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو احساس نمی‌شود، بر فعالیت سرمایه‌گذاران در روز پنج‌شنبه نیز تاثیر گذاشت و با افزودن بر ریسك‌پذیری معامله‌گران به بازارهای سهام رونق بخشید. این مساله نه‌تنها از تقاضا برای دلار ‌كاست بلكه به همراه تشدید تنش‌ها در عراق، بهای طلا را به بالاترین سطح خود طی دو ماه اخیر رساند. به علاوه در حالی‌كه از یكسو انتشار گزارش‌های مثبتی از وضعیت كار و بخش تولیدی آمریكا به قوت گرفتن حجم معاملات كمك می‌كرد ادامه درگیری‌‌ها در عراق بر نگرانی‌ها می‌افزود.

 

در روز پایانی هفته امیدواری سرمایه‌گذاران نسبت به روند بهبود در اقتصاد آمریكا، اگرچه با سرعت كندتر، به نوعی با تزریق آرامش به جو روانی موجود از رشد بازارهای سهام حمایت كرد. در واقع اینكه بانك مركزی آمریكا شاید تا سال 2016 نرخ بهره را بالا نبرد و به این وسیله به اجرای سیاست‌های انبساطی خود به این شكل ادامه دهد خبر خوبی برای معامله‌گران محسوب ‌شد و سطح ریسك‌پذیری آنان را بیشتر ‌كرد. البته در اروپا مطلوب نبودن گزارش‌های اقتصادی نتیجه دیگری را برای بازارهای آن رقم زد و موجب افت آنها شد. همچنین روز جمعه بستن موقعیت‌های خرید و افزایش شاخص دلار از بهای طلا كاست. این درحالی بود كه تقاضا از سوی بخش خصوصی چین كه در سال گذشته نقش زیادی در پیشی گرفتن مصرف طلای كشور چین از هند داشت، هنوز در سال جدید قدرت چندانی از خود نشان نداده است.

 تحولات پیش رو در بازار جهانی طلا
همان‌طور كه در هفته گذشته شاهد بودیم عوامل اقتصادی مازاد بر تحولات سیاسی، بار دیگر نقش طلا را در رقابت با سایر ارزها و بازارها پررنگ كرد؛ به‌طوری‌كه ترس از رشد تورم، تقاضا برای آن را به عنوان كالایی با حاشیه ایمنی بالاتر فزونی بخشید.


هفته آینده قرار است آمار و ارقام مهمی از وضعیت كشورهای پیشرو اعلام شود كه قطعا جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با این حال بعید نیست وخیم‌تر شدن اوضاع عراق قدرت آن را داشته باشد تا با معطوف كردن توجهات به سوی تاثیر افزایش احتمالی بهای نفت خام بر رشد اقتصادی، ریسك‌پذیری سرمایه‌گذاران را كاهش دهد و نوساناتی در قیمت طلا به‌وجود آورد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : اونس در انتظار آمار كشورهای پیشرو