انفجار مرگبار در شرکت داروی گیاهی : مخزن الکل در یک شرکت دارویی منفجر شد. انتشار ...



مخزن الکل در یک شرکت دارویی منفجر شد. انتشار گاز از مخزن الکل کافی بود تا این حادثه هولناک در شرکت داروهای گیاهی رخ دهد. در این حادثه، یک مرد کارمند به کام مرگ فرو رفت و ٦ کارمند دیگر به دلیل سوختگی تحت درمان قرار گرفتند. ٢ آتش‌نشان فداکار نیز در عملیات اطفای حریق مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

انفجار هولناک در محل کار
عقربه‌ها ساعت ٠٨: ٠٩  صبح روز یکشنبه ١٥ شهریور ماه را نشان می‌داد که خودروهای آتش‌نشانی آژیرکشان به سمت محل آتش‌سوزی واقع در شهرک صنعتی اصفهان اعزام شدند. شعله‌های آتشی که هر لحظه زبانه می‌کشید، خبر از آتش‌سوزی وسیعی در یک ساختمان می‌داد. با رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه، کارمندان شرکت هراسان و حیرت‌زده از محل کارشان بیرون آمدند و از آتش‌نشانان تقاضای کمک کردند. این درحالی بود که در تحقیقات اولیه ماموران آتش‌نشانی مشخص شد ٧کارمند این شرکت دارویی میان شعله‌های آتش در ساختمان حبس شده‌اند.

بسته‌بندی‌های شیشه‌ای و پلاستیکی به خاکستر تبدیل می‌شدند که مأموران ایستگاه‌های ١٢ و ١٣ آتش‌نشانی وارد عمل شدند. نیروهای آتش‌نشانی با دیدن شعله‌های سرکش و محیط وسیعی که دچار آتش‌سوزی شده بود، عملیات گسترده‌ای را در ٣ طبقه این ساختمان آغاز کردند. تانکرهای آب یکی پس از دیگری تخلیه می‌شدند و آتش‌نشان‌ها برای مهار آتش از چند طرف عمل می‌کردند. آتش‌نشانان تلاش می‌کردند تا شعله‌ها به تجهیزات شرکت دارویی یا به انبار‌های دیگری که در نزدیکی محل قرار داشتند، سرایت نکند. دقایق نفسگیر جدال آتش‌نشانان درحالی رقم خورده بود که کانون حریق هر لحظه شعله‌ور‌تر می‌شد و دود ناشی از سوختگی، حبس‌شدگان در این ساختمان را در یک‌قدمی مرگ قرار داده بود. نیروهای امدادرسان اورژانس شهرک صنعتی نیز در محل حاضر شده بودند. پس از حدود ٢ساعت تلاش نیروهای آتش‌نشانی، شعله‌های آتش مهار شد.

مسعود عنایت مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان دراین‌باره به «شهروند» گفت: « ساعت ٠٨: ٠٩   صبح روز یکشنبه طی تماس كاركنان یك شركت داروسازی با سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی، انفجار توام با حریق در بخشی از این سازمان گزارش شد. با اعلام این خبر، بلافاصله ایستگاه‌های ۱۳ و ۱۲ به محل حادثه اعزام شدند و توانستند حریق گسترش‌یافته به انبار شركت را كنترل و مهار کرده و از به وجود آمدن خسارات بیشتر جلوگیری كنند. زمانی كه به موقعیت رسیدیم به دلیل اینكه بسته‌بندی‌های پلاستیكی و شیشه‌ای در انبار، طعمه حریق شده بودند، دودزدگی گسترده‌ای در طبقه‌های دوم و سوم و واحد تقطیری این شرکت بسیار بزرگ به وجود آمده بود.نیروهای عملیاتی بلافاصله به اطفای حریق از طریق سیستم اتومایز آب پرداخته و همچنین برای خاموش كردن حریق با چنین وسعتی تنها ۳۰۰ لیتر آب مصرف شده است كه این نشان می‌دهد با مدیریت و شناخت صحیح از صحنه عملیات می‌توان میزان خسارات محیطی را كاهش داد. بااین حال هدف اولیه در مهار این آتش‌سوزی، نجات٧ کارمند حبس شده در این ساختمان بود و عملیات سریع آتش‌نشانان باعث شد تا شعله‌های سرکش به انبارهای مجاور سرایت نکند.

 علت این حادثه، انتشار گاز از مخزن الكل و ایجاد جرقه(الكتریسیته ساكن) درهنگام بارگیری مخزن بوده كه متاسفانه منجر به مجروحیت ۷ كارمند این شركت شد و همچنین یكی از آتش‌نشانان دچار شكستگی از ناحیه دست راست و دیگری نیز دچار دودزدگی شد كه به‌خاطر كاهش هوشیاری از پله‌ها پرتاب و بدن وی دچار ضرب‌دیدگی شد.»

مرگ یکی از کارمندان شرکت دارویی
 پس از اطفای حریق، کارمندان مصدوم این شرکت که شامل یک زن و ٦ مرد بودند با انتقال به بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد مصدوم‌شدگان دچار سوختگی و شکستگی شده و برخی از آنها به دلیل استنشاق دود ناشی از سوختگی دچار مشکلات تنفسی شده بودند. با این حال یکی از کارمندان به‌دلیل شدت سوختگی عصر دیروز روی تخت بیمارستان جان باخت.


 اخبار حوادث - شهروند


ویدیو : انفجار مرگبار در شرکت داروی گیاهی