انرژی هسته‌ای قطبی!/ گزارش ویژه روزنامه یومیوری : انرژی مثبت به‌جای انرژی هسته‌ای!/ ...



انرژی مثبت به‌جای انرژی هسته‌ای!/ گزارش ویژه روزنامه یومیوری ژاپن درباره افشین قطبی

شینجی اونو با بیان این مطلب که او بهترین مربی بوده که تحت نظر او کار کرده است گفت: "او صاحب یک شخصیت ویژه است، طرز تفکر او و شخصیت او قابل ستایش است چون او بهترین است.

 

انرژی هسته ای , امیر تتلو انرژی هسته ای , انرژی هسته ای چیست

 

سایت گل - سرمربی ایرانی تیم شمیزو اس‌پالس ژاپن روزهای نوجوانی و جوانی را در آمریکا سپری کرد و در آن جا بود که توانست پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند. او پس از کسب موفقیت  در قامت کمک مربی و آنالیزور، راهی زادگاه خود شد و در نهایت نیز توانست هدایت تیم ملی زادگاهش را بر عهده بگیرد.

 

با چنین سابقه‌ای اما، جای تعجبی نیز وجود ندارد که او در ژاپن مورد سوال قرار گیرد. تجربه مربیگری این مرد 47 ساله در دو کشور ایران و آمریکا سبب شد تا او در هر کجا که مربیگری کرد، مشکلات سیاسی بسیاری را متحمل شود؛ حتی در ژاپن که دو نوجوان از هواداران جوبیلو ایواتا با در دست داشتن بنرهای اعتراض‌آمیز، قطبی را به چالش کشیدند. پیام این بنرهای اعتراض‌آمیز این بود: "ساخت بمب هسته ای را متوقف سازید."

 

جنجال هسته‌ای

اما قطبی بعد از مواجهه با این قضیه به جای آنکه به دنبال شکایت از عاملان این حرکت توهین‌آمیز باشد، اعلام کرد که تمایل دارد در میان مردم با آن ها ملاقات كند و حتی آن‌ها را در آغوش بگیرد. او گفت: "از ابتدای دوران نوجوانی و جوانی به هرکجا که رفتم یک غریبه بودم و با شرایط آن جا بیگانه. بنابراین بسیار خوب آموختم که چگونه خود را با شرایط پیرامون خود انطباق دهم و در عین حال انعطاف‌پذیر نیز باشم."

این مربی 47 ساله با ستایش از عملکرد مسئولان تیم جوبیلو ایواتا در برخورد سریع با عاملان این حرکت، به تمامی هواداران تیم‌های حاضر در جی لیگ این حق را داد که با تمام قوا از تیم های خود حمایت کنند ، حتی برای آن دو نوجوانی که توسط باشگاه جوبیلو ایواتا از حمایت تیم خود در آینده محروم شدند. قطبی از تمایل خود برای بخشش این دو نوجوان گفت و آرزو داشت تا این دو نوجوان بار دیگر به جمع هواداران متعصب فوتبال اضافه شوند.

 

قطبی: آنها را رها کنید

او می‌گوید: "من همیشه باورم این بوده است که باید به مردم فرصت داد تا رشد نمایند و از اشتباهات خود در مسیر پیشرفت درس بیاموزند. شاید مجازات راهی برای گوشزد اشتباهات باشد، اما درست آن است که به متخلفان فرصت جبران دهیم. آن دو نوجوان باید بار دیگر به جمع خانواده فوتبال‌دوستان اضافه شوند. این همان مسیری است که من ترجیح می‌دهم."

سرمربی شمیزو اس پالس از تمایل خود برای ملاقات با این دو نوجوان گفت، از تمایل خود برای کمک به آن ها برای درک درست واقعیت گفت، از تمایل خود برای اثبات واهی بودن تفکر آن ها گفت و بسیار امیدوار بود تا نشان دهد همچون فعالیت‌های صلح‌آمیز در وطنش به دنبال صلح با این دو نوجوان است. او در این رابطه گفت : "من این دو نوجوان را بخشیدم و کینه‌ای از آن‌ها به دل ندارم چون آن‌ها نتوانسته‌اند حقیقت را درک کنند."

 

انرژی هسته ای تتلو , انرژی هسته‌ای تتلو , طرح گرافیکی انرژی هسته ای رضاآشایی

از ایران به امریکا و برعکس

اما افشین موانع بسیار بزرگ‌تری را بر سر راه خود دیده است.....

او در مورد مهاجرتش به آمریکا این چنین می‌گوید : "من در سال 1977 در حالی که فقط 13 سال بیشتر سن نداشتم به لس‌آنجلس مهاجرت کردم و در سال 1979 زمانی که انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت ، به عنوان یک کودک از نسل انقلاب شناخته شدم. در آن زمان هرکسی که اخبار روز ایران را دنبال می کرد یا که اصالت ایرانی داشت و یا به نوعی پس زمینه ایرانی داشت ، از سوی سایر بچه ها در آمریکا مورد آزار و اذیت قرار می گرفت. من نیز این دوران را سپری کرده ام و با مشکلات آن کنار آمده‌ام."

او سالها بعد و با استقبال فراوان هواداران تیم پرسپولیس پس از سال ها به زادگاهش بازگشت و مادرش را نیز ملاقات کرد. او با تلاش فراوان توانست تیم پرسپولیس را در یک فصل دراماتیک قهرمان سازد و سرمربی قهرمان تیم پرسپولیس لقب گیرد.

او در رابطه با قضیه دو ملیتی بودن خود این چنین گفت : "زمانی که شما با یک پاسپورت آمریکایی و یک پاسپورت ایرانی به ایران بازمی‌گردید، موانع بسیاری را بر سر راه خود خواهید دید. آن هم در ورزشی که کاملا دولتی است. من سختی های بسیاری را تحمل کردم تا جایگاه خود را در این وضعیت حفظ كنم."

 

تجربه من در آمریکا

او در مورد عقاید مردم و خودش این چنین می‌گوید: "همه ما تعصبات فراوان و عمیقی را داریم که عموما متناسب با محل تولد و زندگی ما هستند و هرچه رشد و تکامل می‌یابیم این تعصبات نسبت به زادگاه و محل زندگی‌مان افزایش می یابد و تغییر هم نخواهد کرد. من نیز در آمریکا رشد پیدا کردم و آمریکا این فرصت را به من داد تا علاوه بر پیشرفت به دنبال رویاهای خود بروم و جاه‌طلبی را تجربه كنم."

فوتبال نیز موضوعی بود که قطبی جاه‌طلبی را در آن دنبال کرد و شگفت‌انگیز بودن زندگی را در آن تجربه کرد.

او در این رابطه گفت : "فوتبال عشق تمامی دوران‌های زندگی من بود و وسیله‌ای بود که توانستم از طریق آن خود را به دنیا اثبات كنم. فوتبال تنها عنصری بود که مرا از دنیای اطرافم متمایز کرد. حقیقت آن است که عشق و فوتبال همواره همراه هم هستند و عشق عاملی است که به فوتبال قدرت نفوذ در دل‌ها داده است."

 

عکس انرژی هسته ای , خبر های انرژی هسته ای , به گزارش روزنامه ژاپنی nikkei

 

اونوو تمجید از قطبی

تجربه مربیگری قطبی از آمریکا آغاز شد و در ادامه در تیم ملی کره جنوبی و تیم ملی ایران دنبال شد و حالا به شمیزو اس پالس رسیده است. شینجی اونو با بیان این مطلب که او بهترین مربی بوده که تحت نظر او کار کرده است گفت: "او صاحب یک شخصیت ویژه است، طرز تفکر او و شخصیت او قابل ستایش است چون او بهترین است."

هافبک اسبق تیم فاینورد هلند در ادامه افزود: "روز اولی که او را دیدم، احساس کردم انرژی بسیاری را از او دریافت کردم ، او یک شخصیت فوق العاده است که قابلیت درک همگان را دارد."

 

انرژی مثبت به جای انرژی هسته‌ای!

حقیقت آن است که قطبی در دنیای شخصی مربیگری فرهنگ و رویه جدیدی را در پیش گرفته، فرهنگی که به آینده بسیار خوش بین است و سعی دارد تا آنجا که ممکن است مشکلات را در نظر نگیرد. قطبی می گوید: "ما با رفتارها و واکنش هایمان مقابل پیروزی و شکست می توانیم در گوشه ای از دنیایی که درآن زندگی می کنیم تحول ایجاد کنیم...." او معتقد است اگر هر فرد در جهان سعی کند احساس مثبت خود را فقط در 10 متر مربع از پیرامون خود نشر دهد ، دنیای ما زیباتر و بهتر از آنی خواهد شد که رویای ماست./گل


ویدیو : انرژی هسته‌ای قطبی!/ گزارش ویژه روزنامه یومیوری