اندرز او به عثمان : اندرز او به عثمانهشدار دادن به عثمان همانا مردم پشت سر ...
اندرز او به عثمان هشدار دادن به عثمان همانا مردم پشت سر من هستند، مرا میان تو و خودشان میانجی قرار دادهاند، به خدا نمیدانم با تو چه بگویم؟ چیزی را نمیدانم که تو ندانی، تو را به چیزی راهنمایی نمیکنم که نشناسی، تو میدانی آنچه ما میدانیم، ما به چیزی پیشی نگرفتهایم که تو را آگاه سازیم، و چیزی را در پنهانی نیافتهایم که آن را به تو ابلاغ کنیم. دیدی چنانکه ما دیدیم، شنیدی چنانکه ما شنیدیم، با رسول خدا (ص) بودی چنانکه ما بودیم، پس ابوقحافه (ابابکر) و پسر خطاب، در عمل به حق، از تو بهتر نبودند، تو به رسول خدا (ص) در خویشاوندی از آن دو نزدیکتری، و داماد او شدی که آنان نشدند. پس خدا را خدا را پروا کن، سوگند به خدا! تو کور نیستی تا بینایت کنند، نادان نیستی تا تو را تعلیم دهند، راهها روشن است، و نشانههای دین برپاست، پس بدان که برترین بندگان خدا در پیشگاه او رهبر عادل است که خود هدایت شده و دیگران را هدایت میکند، سنت شناختهشده را برپا دارد، و بدعت ناشناخته را بمیراند، سنتها روشن و نشانههایش آشکار است، بدعتها آشکار و نشانههای دین برپاست، پس بدان که برترین بندگان خدا در پیشگاه او رهبر عادل است که خود هدایتشده و دیگران را هدایت میکند، سنت شناخته شده را برپا دارد، و بدعتها آشکار و نشانههای آن برپاست. و بدترین مردم نزد خدا رهبر ستمگری که خود گمراه و مایه گمراهی دیگران است، که سنت پذیرفته را بمیراند، و بدعت ترک شده را زنده گرداند. من از پیامبر خدا (ص) شنیدم که گفت: (قیامت رهبر ستمگر را بیاورند که نه یاوری دارد و نه کسی از او پوزش خواهی میکند، پس او را در آتش جهنم افکنند، و در آن چنان میچرخد که سنگ آسیاب، تا به قعر دوزخ رسیده به زنجیر کشیده شود) من تو را به خدا سوگند میدهم که امام کشتهشده این امت مباشی، چرا که پیش از این گفته میشد. (در میان این امت، امامی به قتل خواهد رسید که در کشتار تا روز قیامت گشوده خواهد شد و کارهای امت اسلامی با آن مشتبه شود، و فتنه و فساد در میانشان گسترش یابد، تا آنجا که حق را از باطل نمیشناسند، و به سختی در آن فتنهها غوطهور میگردند.) برای مروان چونان حیوان به غارت گرفته مباش که تو را هر جا خواست براند، آن هم پس از سالیانی که از عمر تو گذشته و تجربهای که به دست آوردی. (عثمان گفت: با مردم صحبت کن که مرا مهلت دهند تا از عهده ستمی که به آنان رفته برآیم) امام (ع) فرمود: آنچه در مدینه است به مهلت نیاز ندارد، و آنچه مربوط به بیرون مدینه باشد تا رسیدن فرمانت مهلت دارند. |
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) لَمَّا اجْتَمَعَ النّاسُ إِلَیْهِ وَ شَکَوْا ما نَقَمُوهُ عَلى عُثْمانَ، وَ سَأَلُوهُ مُخاطَبَتَهُ عَنْهُمْ وَ اسْتِعتابَهُ لَهُمْ، فَدَخَلَ عَلَیْهِ السَّلامُ عَلى عُثْمانَ فَقالَ: إِنَّ النَّاسَ وَرائِى، وَ قَدِ اسْتَسْفَرُونِى بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُمْ، وَ وَ اللَّهِ ما أَدْرِى ما أَقُولُ لَکَ؟! ما أَعْرِفُ شَیْئاً تَجْهَلُهُ، وَ لا أَدُلُّکَ عَلى أَمْرٍ لا تَعْرِفُهُ، إِنَّکَ لَتَعْلَمُ ما نَعْلَمُ، ما سَبَقْناکَ إِلى شَىءٍ فَنُخْبِرَکَ عَنْهُ، وَ لا خَلَوْنا بِشَىءٍ فَنُبَلِّغَکَهُ، وَ قَدْ رَأَیْتَ کَما رَأَیْنا، وَ سَمِعْتَ کَما سَمِعْنا، وَ صَحِبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ کَما صَحِبْنا. وَ مَا ابْنُ أَبِىقُحافَةَ وَ لَا ابْنُ الْخَطّابِ بِأَوْلى بِعَمَلِ الْحَقّ مِنْکَ، وَ أَنْتَ أَقْرَبُ إِلى رَسُولِ اللَّهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ- وَشِیجَةَ رَحِمٍ مِنْهُما، وَ قَدْ نِلْتَ مِنْ صِهْرِهِ ما لَمْ یَنالا، فَاللَّهَ اللَّهَ فِى نَفْسِکَ فَإِنَّکَ وَ اللَّهِ ما تُبَصَّرُ مِنْ عَمىً، وَ لا تُعَلَّمُ مِنْ جَهْلٍ، وَ إِنَّ الطُّرُقَ لَواضِحَةٌ، وَ إِنَّ أَعْلامَ الدِّینِ لَقائمَةٌ. فَاعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ عِبادِ اللَّهِ عِنْدَ اللَّهِ إِمامٌ عادِلٌ هُدِىَ وَ هَدى، فَأَقامَ سُنَّةً مَعْلُومَةً، وَ أَماتَ بِدْعَةً مَجْهُولَةً، وَ إِنَّ السُّنَنَ لَنَیِّرَةٌ لَها أَعْلامٌ، وَ إِنَّ الْبِدَعَ لَظاهِرَةٌ لَها أَعْلامٌ، وَ إِنَّ شَرَّ النّاسِ عِنْدَ اللَّهِ إِمامٌ جائِرٌ ضَلَّ وَ ضُلَّ بِهِ، فَأَماتَ سُنَّةً مَّأْخُوذَةً، وَ أَحْیا بِدْعَةً مَتْرُوکَةً، وَ إِنِّى سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ یَقُولُ: یُؤْتى یَوْمَ الْقِیامَةِ بِالْإِمامِ الْجائِرِ وَ لَیْسَ مَعَهُ نَصِیرٌ وَ لا عاذِرٌ فَیُلْقى فِى نارِ جَهَنَّمَ فَیَدُورُ فِیها کَما تَدُورُ الرَّحى، ثُمّ یُرْتَبَطُ فِى قَعْرِها وَ إِنِّى أَنشُدُکَ اللَّهَ أَنْ تَکُونَ إِمامَ هذِهِ الاُمَّةِ الْمَقْتُولَ، فَإِنَّهُ، کانَ یُقالُ: یُقْتَلُ فِى هذِهِ الْأمَّةِ إِمامٌ یَفْتَحُ عَلَیْهَا الْقَتْلَ وَ الْقِتالَ إِلى یَوْمِ الْقِیمَةِ، وَ یَلْبِسُ أُمُورَها عَلَیْها، وَ یَبُثُّ الْفِتَنَ فِیها، فَلا یُبْصِرُونَ الْحَقَّ مِنَ الْباطِلِ، یَمُوجُونَ فِیها مَوْجاً، وَ یَمْرُجُونَ فِیها مَرْجاً، فَلا تَکُونَنَّ لِمَرْوانَ سَیِّقَةً یَسُوقُکَ حَیْثُ شاءَ بَعْدَ جَلالِ السِّنِّ، وَ تَقَضِّى الْعُمْرِ!! فَقالَ لَهُ عُثْمانُ: کَلِّمِ النّاسَ فِى أَنْ یُوَجِّلُونِى حَتّى أَخْرُجَ إِلَیْهِم مِّنْ مَظالِمِهِمْ. فَقالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: ما کانَ بِالْمَدِینَةِ فَلا أَجَلَ فِیهِ، وَ ما غابَ فَأَجَلُهُ وُصُولُ أَمْرِکَ إِلَیْهِ. |
ویدیو : اندرز او به عثمان