اكبر تركان : دوره احمدی‌نژاد تمام شده‌است : اكبر تركان، موثرترین همراه روحانی ...



سینما در دوره احمدی نژاد , احمدی نژاد , محمود احمدی نژاد


اكبر تركان، موثرترین همراه روحانی در انتخابات سال ٩٢ و یكی از معتمدین اوست كه امروز علاوه بر عضویت در شورای مركزی حزب اعتدال و توسعه، پست‌های مختلفی را در اختیار دارد. او در تحلیل رفتار اخیر احمدی‌نژاد و سفرها و سخنرانی‌های او می‌گوید: مهم این است كه تفكر احمدی‌نژادی در انتخابات حضور داشته باشد حال اینكه این تفكر را چه فردی نمایندگی كند در درجه بعدی اهمیت قرار می‌گیرد. او نسبت به تایید صلاحیت احمدی‌نژاد چندان خوش‌بین نیست اما در عین حال می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از ورود احمدی‌نژاد به انتخابات ندارند. او درباره موضوعاتی كه احمدی‌نژاد برای سخنرانی انتخاب می‌كند البته سخنان جالبی دارد. می‌گوید با حرف زدن درباره انسان كامل نمی‌توان كارنامه عملكرد دولت‌های نهم و دهم را مخفی كرد. احمدی‌نژاد باید پاسخگوی عملكردش باشد و مسوولیت میراثی  را كه برای روحانی گذاشته بپذیرد.

   ارزیابی‌تان از تحركات جدید آقای احمدی‌نژاد چیست؟ اهداف او از برنامه‌هایی مثل برنامه آمل چیست؟
این یك پدیده طبیعی است. تفكر احمدی‌نژادی با شكست در یك انتخابات از بین نمی‌رود. كما اینكه تفكر اصلاح‌طلبی با دولت احمدی‌نژاد از بین نرفت. اصولا تفكرات و اندیشه‌ها از بین نمی‌روند بلكه در هر دوره با هم رقابت می‌كنند. خوب هم هست كه در میدان بمانند و با هم رقابت كنند. من فكر نمی‌كنم تفكر احمدی‌نژادی با پیروزی آقای روحانی در انتخابات از بین رفته است. عده‌ای در كشور ما هستند كه در بین همه اقشار طرفدار دارند. افرادی كه مشابه آقای احمدی‌نژاد فكر می‌كنند در اقشار جامعه وجود دارند و در بین علما و دیگر اقشار طرفدار دارند. این افكار از بین نمی‌روند و در هر انتخاباتی خواهند آمد. كما اینكه در انتخابات مجلس دهم نیز فكر احمدی‌نژادی حضور داشت. تفكر او هم یكی از تفكرات موجود است؛تفكری كه نقش مردم را كوچك می‌داند و برای عوامل دیگر نقش‌های مهم‌تری قایل است. مثل حرفی كه می‌گوید این مردم نبودند كه شاه را سرنگون كردند بلكه روش‌های ماورالطبیعه بود كه شاه را سرنگون كرد.


  در چه صورت اصولگرایان به سمت آقای احمدی‌نژاد باز می‌گردند؟
اصولگرایان نیز طیف گسترده‌ای دارند. در بین اصولگرایان افرادی را داریم كه در كنار روحانی برای پیروزی مذاكرات همكاری كردند و در مجلس به نفع آن رای دادند. همراهان احمدی‌نژاد نیز بخشی از اصولگرایان هستند. نمی‌توان گفت كه اصولگرایی یعنی احمدی‌نژاد. همه افكار از جمله اصولگرایی با همه طیف‌ها مورد احترام ما هستند.

آنها باید با هم رقابت كنند و خوب است كه روی میز رقابت كنند. زیر میز و در پوشش‌های دیگر و پیچیده كه بعضا اغتشاش اجتماعی می‌كنند نباید باشد. آشكارا رقابت شود؛ حرفشان را بزنند و مواضعشان را بگویند. مردم هم به خوبی رصد كرده و انتخاب می‌كنند.


  شما معتقدید كه بخش‌هایی از جریان اصولگرایی حامی احمدی‌نژاد است؟
بله. بخش‌هایی از اصولگرایان هم هستند كه از دولت روحانی حمایت می‌كنند. مگر مجلس نهم با اكثریت اصولگرایی به برجام رای نداد؟


  در شرایط بحرانی آیا ممكن است بخشی از جریان اصولگرایی كه مشابه تفكر احمدی‌نژاد نمی‌اندیشد مطابق شرایط به سمت او باز گردد؟
اصولگرایان واقعی ظرفیت خودشان را به پای احمدی‌نژاد نمی‌ریزند. اصولگرایان واقعی به سمت پیشرفت كشور و اهداف تعیین شده توسط مقام معظم رهبری حركت می‌كنند و به نظر من بسیاری از آنها با آقای روحانی همكاری خواهند كرد.


  آیا آقای احمدی‌نژاد می‌تواند اعتماد برخی نهادهای حاكمیت و بخش‌هایی از جریان اصولگرایی را به سمت خود جلب كند؟آیا شورای نگهبان او را تایید می‌كند؟
به نظر من  نهادهای حاكمیت و بخش‌هایی از اصولگرایان نسبت به او ارزیابی دارند و بعید می‌دانم كه ارزیابی ایشان با این تبلیغات تكانی بخورد.


  احمدی‌نژاد با كدام جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باید رقابت كند؟
اگر رقابتی كلی بگوییم باید بگوییم افراطیون باید با عقل‌گرایان رقابت كنند. در بین عقلگرایان هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب وجود دارد.


 مشابه دو قطبی انتخابات مجلس دهم رخ می‌دهد؟
بله. یا مشابه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم رخ خواهد داد كه عقلگرایی و تدبیر پیروز شد.


  احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری فكر می‌كند یا به فراتر از آن؟
تا به حال نگفته كه به ریاست‌جمهوری فكر می‌كند. چنین چیزی را از خود او نشنیده‌ایم.


  احمدی‌نژاد چگونه می‌تواند نگاه جامعه نسبت به خود را تغییر كند؟ اگر بخواهد بازگردد باید برنامه خوبی برای مساعد كردن افكار عمومی نسبت به خود داشته باشد.
احمدی‌نژاد را می‌گویید یا تفكر او؟ به نظر من تفكر او حتما در هر انتخاباتی هست؛ در هر انتخابات می‌آید و در انتخابات مجلس دهم نیز آمد.


   شخصا چطور؟
به نظر من دوره شخص او تمام شده است. شخص او مهره سوخته است اما تفكر او باقی مانده است.


  تخریب احمدی‌نژاد به نفع او است یا به ضرر او؟
تخریب در هر نوعی بد است. باید واقعیت‌ها را بیان كرد تا مردم مطلع شوند. در بیان واقعیت‌ها تخریب وجود ندارد. تخریب حرفی غیر‌واقعی است. اگر فردی گفت ٢٢ میلیارد ارز به چند صرافی داده شده كه حساب و كتاب‌های آن معلوم نیست بر اساس اطلاعات و آمار ثبت‌شده در نظام بانكی كشور است. نام چنین حرفی تخریب نیست. هر كسی كارنامه‌ای دارد و باید مسوولیت كارنامه خود را بپذیرد. تخریب حرف غیر‌واقعی‌زدن است. احمدی‌نژاد نیز مسوول كارنامه‌هایی است كه مسوولیت آن را به عهده داشته است.


  عدم موفقیت دولت روحانی چقدر می‌تواند به احمدی‌نژاد میدان برای بازگشت دهد؟
تا الان كه دولت روحانی درخشیده و موفقیت داشته است و از عدم موفقیت عبور كرده است. اصلی‌ترین قولی كه روحانی به مردم داد این بود كه تهدید را از جامعه دور كند و این كار را كرد.


  یعنی فكر می‌كنید نقایصی وجود ندارد؟
همه نقص دارند. نارسایی همه دارند.


  احمدی‌نژاد از دریچه دستاوردهای اقتصادی پس از برجام می‌تواند وارد شود؟
خرابی‌هایی كه امروز دولت روحانی آن را حل می‌كند از دستاوردهای دولت احمدی‌نژاد است. ما اكنون به آثار همان‌ها گرفتار هستیم. اگر سیستم بانكی ما متلاشی شده به همین خاطر است. بدهی‌های سیستم بانكی مگر در این دولت درست شده است؟ این بدهی‌های هنگفت در دولت قبل ایجاد شده و ضایعات آن گریبانگیر ما شده است.

 

اگر ٣٥ میلیارد دلار منابع بانك مركزی به دست شركت نیكو بوده و غیر‌موجه هزینه شده در دولت قبل بوده است. اگر ٥٤٠ میلیارد تومان جمعا دولت به بانك‌ها و سیستم بانكی و غیربانكی از جمله پیمانكاران و صندوق‌های بازنشستگ بدهكار است در دولت پیشین بوده است. مثل اینكه افراد فراموش كرده‌اند كه اینها به دولت آقای روحانی به ارث رسیده است. من حاضر هستم در مورد تك‌تك آنها صحبت كنم كه بدهی‌های ارزی به بانك مركزی از طریق شركت نیكو و بدهی به پیمانكاران و صندوق‌های بازنشستگی از دولت قبل به ما رسیده است. وضعیت ناهنجاری در مصرف انرژی و وضعیت ناهنجار بازار انرژی محصول دولت قبل است. بحران سفره‌های زیرزمینی و خشك شدن آنها محصول همه دولت‌های پیشین است.

 

بحران دریاچه ارومیه محصول همه دولت‌های قبل است. بحران محیط زیست محصول همه دولت‌های قبل است. دولت روحانی این بحران‌ها را شناسایی كرده و بیان كرده كشور دچار این چالش‌ها است. چالش آب، محیط زیست، یارانه، انرژی، سیستم بانكی و ناهنجاری‌های نظام اداری در كشور وجود دارد و دولت روحانی آنها را شناسایی كرده است. بعضی محصول دولت‌های نهم و دهم و برخی هم انباشته شده از ادوار قبل تا الان است. اینها عدم موفقیت دولت روحانی نیست. دولت روحانی این مشكلات را شناسایی كرده و برای حل آن دارد در برنامه ششم اقدام می‌كند.


   سبد رای احمدی‌نژاد چقدر است و چه تفاوتی با سبد رای جلیلی دارد؟
همان رایی كه در ٩٢ به رقبای روحانی دادند سبد رای احمدی‌نژاد است.


  همان سبد رای آقای جلیلی؟
همان رایی كه به افراطی‌ها در انتخابات ٩٢ داده شد. من نمی‌خواهم اسم ببرم.


  جدی‌ترین رقیب احمدی‌نژاد در اردوگاه اصولگرایی چه كسی است؟
این را باید از اصولگرایان بپرسید. اصولگرایان همانطور كه در انتخابات مجلس دهم به صحنه آمدند در این انتخابات نیز به صحنه می‌آیند. البته همه اصولگرایان طرفدار احمدی‌نژاد نیستند. بخش مهمی از اصولگرایان همراه دولت روحانی بودند و هستند. بخش كوچكی از اصولگرایان هستند كه افكار احمدی‌نژادی را نمایندگی می‌كنند.


  در سه سال گذشته احمدی‌نژاد درباره مسائلی مثل گفتمان امام و انقلاب، آینده انقلاب و تكامل انسان سخنرانی داشته است. این را نشانه چه می‌دانید و فكر می‌كنید چه برنامه‌ای از این طریق ممكن است داشته باشد؟
چالش‌های دولت یازدهم امروز محصول عملكرد احمدی‌نژاد بوده است. نتیجه نهایی همین افكاری كه می‌گویید همین می‌شود كه امروز از تخریب‌ها و خسارت‌ها به كشور می‌بینیم. دولت احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم كارنامه‌ای دارد كه باید مسوولیت آن را بپذیرد. آنها را رها كنیم و برویم درباره پیغمبر اكرم صحبت كنیم كارنامه گم می‌شود؟ اگر درباره مكتب‌گرانقدر اسلام حرف بزند نمی‌تواند عملكرد خود را پنهان كند. راجع به دین علما حرف می‌زنند. كارنامه او معلوم است. آقای جهانگیری بارها درباره كارنامه احمدی‌نژاد حرف زده است.


  شبكه احمدی‌نژاد در دولت روحانی مقداری باقی مانده و اثراتی هم داشته است. این شبكه چه مشكلاتی برای دولت روحانی به وجود‌آورده است؟
دولت روحانی با چالش‌های یازده‌گانه‌ای مواجه است كه از آن به آب، محیط زیست، انرژِی، یارانه، نظام بانكی، بنگاهداری و غیره است كه دولت با آن مواجه است و محصول عملكرد گذشته است.


 طرح مباحثی همچون یارانه ٢٥٠ هزار تومانی با چه هدفی در بین افكار عمومی طرح می‌شود؟
آگاهی مردم را نسبت به این مساله در انتخابات مجلس دهم مشاهده كردیم. مردمی كه با این هوشیاری در انتخابات شركت كردند و با این عظمت رای دادند گول قول یارانه را می‌خورند؟


  در گذشته احمدی‌نژاد با حرف‌هایی مثل جنبش تهی‌دستان و عدالت اجتماعی وارد عرصه سیاست شد. در حال حاضر آیا ممكن است شرایطی ایجاد شود كه با همین حرف‌ها وارد عرصه شود؟
جنبش‌هایی كه احمدی‌نژاد به آن هشت سال مدیریت كرد چه نتیجه‌ای در برداشت؟ اینها كارنامه‌هایی دارند و این كارنامه را نمی‌توان كنار گذاشت. احمدی‌نژاد اگر هم بخواهد بیاید باید از این كارنامه دفاع كند.


  احمدی‌نژاد ریزش‌های كمی در حوزه تشكیلات نداشت. آیا توان و نیرویی برای مبارزه سیاسی از این منظر دارد؟
آنها همه قدرت تشكیلاتی خود را در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری به كار گرفتند. آنها همه توانایی تشكیلاتی خود را عرضه كردند. غیر از آنچه در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری رخ داد از آنها نمی‌توان سراغ كرد.


  بین گروه‌های موجود چه كسانی حاضر هستند با احمدی‌نژاد همكاری كنند؟
تندروها و افراطیونی كه فكر می‌كنند مردم نقش مهمی ندارند بلكه قدرت‌های ماوراء الطبیعه هستند كه نقش دارند. آنهایی كه مردم را زینت حكومت می‌دانند و ركن مشروعیت حكومت نیستند و مردم را اصل نمی‌دانند. افرادی كه فقط مردم را موج‌هایی می‌دانند تا روی آن سوار شوند. مردم ما دیگر این مراحل را گذرانده‌اند.


 شما از ورود احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات استقبال می‌كنید؟ آیا آن را دردسری برای دولت روحانی می‌دانید؟
رقابت‌ها همیشه وجود دارد. قطعا تفكر احمدی‌نژادی در انتخابات بعدی وجود خواهد داشت. اینكه شخصا بیاید یا فرد دیگری این افكار را نمایندگی كند معلوم نیست. او نگفته كه به عرصه می‌آید و فكر می‌كنم تفكر اعتدالی با این افكار رقابت می‌كند.


 تفكر احمدی‌نژادی در كدام حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ممكن است هدف بگیرد؟
آنها اندیشه‌های‌شان در اقتصاد را نشان داده‌اند. نماد اندیشه‌های دولت نهم و دهم را دیدیم كه عبارت از یارانه، سهام عدالت و مسكن مهر و همچنین پایبند نبودن به اصولی كه نتیجه آن بحران آب، انرژی و محیط زیست و دست كردن در جیب بانك‌ها بود.


  اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان برای اینكه انتخابات ٩٦ را به نفع خودشان رقم زنند و ورود احمدی‌نژاد را سخت‌تر كنند، چه باید كنند؟
از ورود هیچ كس نباید مانع شد. این افكار باید به رقابت بیایند و ما باید از حضور اندیشه‌های مختلف در انتخابات استقبال كنیم. اینكه چه كسی این اندیشه‌ها را نمایندگی می‌كند صحنه رقابت را تعیین می‌كند اما افكار احمدی‌نژادی در انتخابات می‌آید و رقابت می‌كند. برای اینكه رای مردم را به دست آورند، اصول مدیریت منابع آبی و محیط زیستی را بهم می‌ریزند. تفكر روحانی هم مشخص است و حتی دو كتاب درباره آن منتشر كرده است. برای نخستین‌بار است كه رییس‌جمهوری اندیشه‌هایش را طی كتاب‌هایی قبل از روی كار آمدن منتشر می‌كند.


 اخبار سیاسی  -  اعتماد 


ویدیو : اكبر تركان : دوره احمدی‌نژاد تمام شده‌است