افكار قلعه‌نویی به درد فوتبال‌های مریض می‌خورد! :    اخبار ورزشی - حسن روشن ...



قلعه نویی , امیر قلعه نویی , امیر قلعه‌نویی

 

 اخبار ورزشی - حسن روشن »:
افكار قلعه‌نویی به درد فوتبال‌های مریض می‌خورد!

 استقلال تهران سه شنبه شب دومین شكست‌پیاپی‌اش در آسیا را اینبار مقابل الریان تجربه كرد. شكستی كه علاوه بر سه امتیاز مهمی كه از این تیم گرفت، حالا آبی‌ها را در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا هم قرار داده است.  نكته مهم دیگر این شكست تایید ادعای ناكامی استقلال با امیر قلعه‌نویی در عرصه‌های بین‌المللی است.

ادعایی كه البته از جانب منتقدان سرمربی استقلال همواره مطرح شده ولی او هیچ‌گاه زیر بار آن نرفته است. با این همه استقلال هم اكنون به عنوان تنها تیم بدون امتیاز گروه A لیگ‌ قهرمانان آسیا حال و روز خوشی ندارد و با ادامه این روند یقینا به عنوان یك حذف شده بزرگ وداع تلخ و زودهنگامی با این رقابت‌ها خواهد داشت. در همین باب روزنامه «قانون» در گفت‌وگو با حسن روشن رئیس پیشین آكادمی باشگاه استقلال به بررسی شرایط این تیم در لیگ قهرمانان آسیا پرداخته كه متن آن در زیر می‌آید:


  سه‌شنبه شب استقلال دومین باخت پیاپی‌اش در آسیا را متحمل شد. فكر می‌كنید دلیل این افت شدید آبی‌ها چه می‌تواند باشد؟
استقلال با توجه به شرایطی كه این فصل داشت باید منتظر چنین شرایطی می‌بود. این تیم در نیمه‌های فصل جمعی از بهترین ستاره‌هایش را از دست داد و جایگزین خوبی هم برای آنها نتوانست جذب كند.

 

شاید كادر فنی و مدیران استقلال فكر چنین روزی را نمی‌كردند اما اینطور شد و می‌بینیم كه این تیم دو باخت پیاپی در آسیا را متحمل شده و كار بسیار سختی هم در لیگ برتر دارد. به نظرم اینجاست كه نقش یك آكادمی خوب برای باشگاه‌ها مشخص می‌شود. چون اگر استقلال در آكادمی خود پشتوانه‌های خوبی داشت الان می‌توانست به راحتی از آنها در جهت منافع خودش بهره ببرد.


  این دو شكست پیاپی یكبار دیگر این بحث را در رسانه‌ها مطرح كرد كه قلعه‌نویی علی‌رغم نتایج خوبی كه در لیگ می‌گیرد در مسابقات بین‌المللی ضعف شدید فنی دارد. این را قبول دارید؟
به نظرم این دو شكست خیلی واضح این مسئله را به همه اثبات كرد. متاسفانه افكار قلعه‌نویی فقط به درد فوتبال مریض ایران می‌خورد و تجربه فنی او در آسیا راه به جایی نمی‌برد. سوای این، نكته مهم این است كه چرا از مربی و مدیرعامل تا سایر اركان استقلال كه می‌دانستند این تیم باید در چنین رویداد مهمی حضور داشته باشد   تیم‌شان را طوری نبسته‌اند كه به چنین وضعی گرفتار نشوند.

 

رئال‌مادرید با آن ابهت و بزرگی‌اش به روزی افتاد كه از هر تیمی 5 ، 6 گل می‌خورد. اما تیم‌های موفقی هم هستند مثل آلمان كه وقتی دیدند در میدان نتیجه‌گیری با مشكل مواجه شدند، در یك برنامه 10 ساله همه باشگاه‌ها و فوتبال خود را جوان كردند و امروز به وضعی رسیده‌اند كه ادعای آقایی دنیا را دارند و بكن‌بائر از بزرگی آن‌ها حرف می‌زند.


  اما سوال این است كه امیر قلعه‌نویی چرا نمی‌تواند در آسیا موفق شود؟
ببینید؛ در ایران عوامل بیرون مستطیل سبز بسیار مهم تر از عوامل درونی فوتبال در ثبت نتیجه‌هاست. عواملی نظیر تماشاگر، لیدرها، داور و برخی واسطه‌ها. اما در فوتبال بین‌المللی شما محكوم به این هستی كه فوتبال بازی كنی در غیر این صورت هم آبرویت را خواهی باخت و هم راه به جایی نخواهی برد. شما به الشباب نگاه كنید. این تیم در تهران با یك گل از استقلال جلو بود اما باز هم حمله می‌كرد و می‌خواست گل‌های بیشتری بزند.


  جدایی بازیكنانی نظیر پژمان منتظری، جواد نكونام و فرهاد مجیدی چه سهمی در بروز شرایط این روزهای استقلال داشت؟
قطعا بی تاثیر نیست اما نباید اینقدر هم تاثیر مستقیم داشته باشد. من بیش از هر چیزی شرایط امروز استقلال را می‌گذارم به حساب سوء مدیریت این باشگاه. مدیرعامل باشگاه استقلال الان باید پاسخگوی هواداران و افكار عمومی باشد كه چرا طوری با بازیكنان این باشگاه قرارداد بسته كه هر وقت خواستند بروند.

 

آقای مدیرعامل در زمان جذب نكونام از اوساسونا مدعی شد كه باشگاه استقلال باید در ازای این انتقال 800 هزار دلار به باشگاه اسپانیایی بپردازد در حالی كه بعدها مشخص شد، اوساسونا از نكونام به خاطر این جدایی تشكر كرده كه حاضر شده جای خودش را به یك جوان بدهد و اصلا پولی نگرفته است.


  با این اوصاف استقلال جام قهرمانی لیگ برتر را هم از دست خواهد داد. اینطور نیست؟
شرایط در این مسابقات تقریبا مساوی است اما فولاد اوضاع بهتری دارد. اما خود من به خاطر آینده فوتبال ایران و جوانان این فوتبال آرزو دارم فولاد قهرمان شود. قهرمانی فولاد خیلی معنی دارد مخصوصا اینكه به همه اثبات می‌شود موفقیت فقط در حضور ستاره‌های میلیاردی رخ نمی‌دهد و گاهی می‌شود با تكیه بر جوانان كارهای بزرگ كرد.


  آینده این استقلال را چگونه می‌بینید؟
واقعا روشن نمی‌بینم. این باشگاه به لحاظ مدیریتی با مشكلات عدیده ای مواجه است و شیوه مدیریت در اینجا به صورت لحظه‌ای است و افراد تنها برای امروزشان تصمیم می‌گیرند. من اخیرا به اصفهان و باشگاه سپاهان سفری داشتم و در این باشگاه معنای واقعی باشگاه را دیدم. سپاهان تا 3 سال آینده از جذب بازیكنان سایر باشگاه‌ها بی نیاز خواهد شد.


  این عملكرد ضعیف باشگاه‌های ما برای تیم ملی در راه جام جهانی خطرناك نیست؟
نه كی‌روش هم می‌داند نباید زیاد به این لیگ و باشگاه ‌ها دلخوش باشد وگرنه نمی‌رفت از كشورهای دیگر بازیكنان ایرانی الاصل پیدا كند.


  و صحبت پایانی؟
من یك پیشنهاد به پا به سن گذشته‌ها دارم و از آنها می خواهم كه یك لطفی در حق این فوتبال بكنند و جایشان را دیگر به جوانترها بدهند. به نظرم وحید هاشمیان الگوی خوبی در این زمینه بود. او وقتی خواست خداحافظی كند، گفت می‌روم تا بمانم؛ حال دوستان هم لطفا بروند تا برای همیشه بمانند.
 اخبار ورزشی - قانون


ویدیو : افكار قلعه‌نویی به درد فوتبال‌های مریض می‌خورد!